Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stor familj, begränsad yta - tips önskas!  (läst 4125 gånger)

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Stor familj, begränsad yta - tips önskas!
« skrivet: 10 okt-19 kl 12:16 »
Goddagens alternativ-vänner  :) !

Skulle behöva lite hjälp ur era kloka huvuden.
Vi är en stor familj. Mamma, pappa, bebis, en hoper förskole- och skolbarn som bor växelvis, samt ett vuxet barn (som dock f n är hemma bara på helgerna eftersom han gör sin GMU).
Vi har inte fattat något definitivt beslut om hur vi ska göra; om vi ska bo kvar här och bygga ut huset, eller flytta till ett större (eller mer välplanerat) hus. Just nu har vi den ytan vi har. Så jag behöver tips på vad vi kan göra för att det inte bara ska kännas som en enda röra allting ::) .

Förutsättningarna: 1800-tals timmerhus, 2 plan, ingen källare under huset. Takhöjd 2,10 och däromkring (gamla hus är ju lite snea och vinda). Inte så litet, 120-130 kvadrat om jag inte minns fel. Dock är det dåligt planerat. Köket är för litet åt en stor familj som dessutom ofta lagar mat och bakar, ont om arbetsytor, där finns dessutom kökspannan som värmer huset. Badrummet kombinerat med tvättstuga är däremot stort och rymligt. Hallen där man kommer in vid fin-ingången är också rätt stor, men långsmal, så den är svår att göra så mycket med. Ett stort bekymmer är att vi saknar en grovingång; alla både fin- och lagårdskläder måste alltså hängas i samma rum (om än på olika ställen). Dessutom förvaras veden i hallen, finns inte plats för en vedlår i köket, och det går inte att elda kall ved direkt utifrån.
2 av skolbarnen delar rum, bebisen sover i föräldrasovrummet, övriga har egna rum. Det är alltså gott om sovrum, men mindre generöst med gemensamma utrymmen. Förvaring är också svårt, det finns några inbyggda garderober, och trappskrubben förstås, men det känns inte tillräckligt.
Det verkar ändå som att det är rörigare än vad det skulle behöva vara. Vi har fasta städdagar, 2 ggr i veckan, där samtliga familjemedlemmar städar/plockar under en bestämd tid. Ett av barnen sätter larm på sin padda, och när larmet går är det färdigstädat. Alla har ansvar för det egna rummet, och vi tar gemensamt ansvar för resten. Sen är det dagligt plock, förstås, och disk och tvätt och sopa vedskräp...
Ett bekymmer är att "var sak på sin plats" inte funkar, eftersom alla saker inte har någon egen plats, och alltså hamnar lite varsomhelst. Hur fixar man en plats till var sak?
Eller ska man bara backa intill hästtransporten till fin-ingången *morr* och börja lasta, och köra skytteltrafik till Återvinningscentralen?

Vad gör man? Vad har ni gjort?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Stor familj, begränsad yta - tips önskas!
« Svar #1 skrivet: 10 okt-19 kl 19:44 »
Du får göra en ritning på huset så vi förstår hur det ser ut. Sen har du säkert några egna idéer som du behöver skicka med för att ge input.
kretslopp

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Stor familj, begränsad yta - tips önskas!
« Svar #2 skrivet: 11 okt-19 kl 13:26 »
Har tyvärr ingen ritning, och är inte så duktig på att göra sådana heller.

Har gjort följande i nuläget, förutom det som står i trådstarten:
>Ställt in ett ytterligare skåp (ett stort åbäke modell 1930-tal) i köket för att få plats med mer köksutrustning och inventarier där, så det inte ska behöva stå framme på bänkarna. Samtidigt tagit bort en skiva från köksbordet så det ska vara lättare att röra sig i köket (vi får plats alla runt bordet ändå).
>Placerat ett ställ med trådbackar bredvid tvättmaskinen, där varje barn får en back där deras rena tvätt läggs. Smutstvätten har olika, pedagogiskt uppmärkta, korgar där familjemedlemmarna kan lägga sina lortiga kläder. Funkar sådär, eftersom somliga barn bara slänger av sig dagens använda kläder på golven i sina rum. Lösning: Några smutstvättkorgar i sovrummen.
>I hallen har de ovuxna barnen varsin hylla modell "kapprum på förskolan", för sina kläder och skor. Funkar rätt bra.

Fler förslag mottages tacksamt!
(Ibland känns hästtransport/ÅVC-lösningen mycket lockande...)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Stor familj, begränsad yta - tips önskas!
« Svar #3 skrivet: 11 okt-19 kl 13:53 »
Ihåliga möbler. Det är så vi gör, det löser ju inte allt men det är skönt att få undan leksakerna en kvart eller två innan de åker fram igen.

Bästa tipset annars är gummitofflor. De är imponerande bra som skydd mot legobitar och när tårna träffar stols- eller bordsben. Eller utspilld dricka. Eller getingar. Eller glassplitter.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Stor familj, begränsad yta - tips önskas!
« Svar #4 skrivet: 11 okt-19 kl 20:15 »
Utrymmen under trappor är oftast bortglömda.
Under sängar kan man ha stora lådor på hjul.

Lagårdskläderna kan vara i lagårn! Ett underställ och snabbare arbetstempo så gör det inget om dom är lite rå.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Stor familj, begränsad yta - tips önskas!
« Svar #5 skrivet: 11 okt-19 kl 21:36 »
Väggfasta hyllor eller skåp högt upp på väggarna, där man kan stuva undan saker som inte används dagligen, så behöver de inte ta plats på golvet eller i lättåtkomlig förvaring.

Hur gör ni med torkning av tvätten (då det inte är torkväder ute)? Är det torkställningar/klädstreck överallt inomhus, eller snabbtorkning intill kökspannan, eller har ni torktumlare?  Det kan vara mycket värt - t o m att betala torktumlarens elförbrukning - att slippa ha huset belamrat av tvätt som hänger på tork överallt.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Stor familj, begränsad yta - tips önskas!
« Svar #6 skrivet: 12 okt-19 kl 20:32 »
Tackar för era kreativa tips :) !

Tvätten hänger vi på linor i det rymliga badrummet, där finns en fläkt, så tvätten torkar rätt snabbt. Men torktumlare...ja, kanske ingen dum idé ändå...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Stor familj, begränsad yta - tips önskas!
« Svar #7 skrivet: 13 okt-19 kl 11:38 »
Egentligen tycker jag du har bra koll på läget, och utnyttjar det du har så bra som du kan! Dom där sakerna som inte har någon bra platts, vad är det för grejer? Som jag bott så har kallfarstu och veranda varit viktiga förvaringsplatser. Så att bygga till en ny ingång, en farstu rejält tilltagen. I vårt lilla hus med ett pyttelitet kök, valde vi att bredda köket, genom att bygga ut huset.
kretslopp

sayerbýr

  • Inlägg: 721
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Stor familj, begränsad yta - tips önskas!
« Svar #8 skrivet: 13 okt-19 kl 18:41 »
Tycker nog att du är inne på något med den dära transporten :)
Tittar en på det ur ett systematiskt förbättringsarbete. Processer och skit. (Jo jag har en liten nördig sida också sen gammalt...) Så är inte var-sak-har-sin-plats modellen lösningen till 100%. Utan det är allt som redan finns men inte används, är trasigt, ska lagas, ska tvättas, ska bara eller vad det nu finns för anledning till att det är kvar.

Grovstäda, ut med allt. Ta in sedan en sak i taget. Fundera, diskutera och omvärdera huruvida denna sak verkligen har en plats i hemmet, eller i ladan för all del. Är det helt dött i behövande och känslomässigt. Varför lägga tid, energi? Och låta det ta plats.

Jag gillar den modellen. Vissa saker vid ödehuset jag fixar med har flyttat tre gånger innan de kom iväg. I mitt boende har det minimerats totalt. Förr bodde jag på 115kvm, sen blev det 65, sen 34. Nu 15. Så det som finns, finns av en anledning. Resten är biobränsle eller någon annans.

Sen är det ju självklart att var enda yta med luft på ska utvärderas och funderas över om det måste vara luft där eller om det går att nyttja.
Har använt mig av hängande ”garderober”. Där sväljer mycket om en viker underkläder till 10x10x2 cm isch. Tunna tröjor går att vika likt i butik och blir 20x15x2 isch. Strumpor viks ihop och blir en tub. 5cmx10cm isch.

;) Men så är jag lite annorlunda hahaha. Hoppas du kan dra nytta av något iallafall!
Tveka inte att ställa frågor om något är oklart.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

 

LimJans

  • Inlägg: 8881
    • Dalarna
SV: Stor familj, begränsad yta - tips önskas!
« Svar #9 skrivet: 14 okt-19 kl 08:13 »
När vi bodde lite smått så var lådor under sängen helt underbara! Sätter man lock på dem så blir det inte dammigt. Dessutom går det utmärkt att förvara platta, stora/långa saker uppepå locken (typ rullar med presentpapper, ett stort halv-lagt pussel på en träskiva, ett stort fat i glas som maken fått i present....)

Dessutom hade vi ett köksbord med infällda utdragsskivor (IKEA). Till vardags behövde vi ingen utdragsskiva, men vi hade ofta besök och då var det bara att dra tag i bordets kortände så blev det större. Ville man ha det ännu större fick dra i den andra änden också. Inga skivor att förvara som man måste hämta.  Yess Sparade plats i vardagen.

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Stor familj, begränsad yta - tips önskas!
« Svar #10 skrivet: 14 okt-19 kl 08:49 »
Jag gissar att det redan är fullt i diverse skåp och förvaringsställen.  Kan ni skaffa ett ytterligare uthus, typ lekstuga, friggebod, enkom till förvaring?   Där man kan ha sånt som används sällan, typ Luciakläder, och säsongsgrejer som sommarens lekgrejor,  som får byta plats med vinterkläder på hösten?

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Stor familj, begränsad yta - tips önskas!
« Svar #11 skrivet: 14 okt-19 kl 09:01 »
Vi har kombinerad tvättmaskin och torktumlare. Tänkte att det var en bra idé då vi bara har plats för en maskin men det visade sig att torktumlarluddet inte har någon bra plats att fastna på så det måste köras ett rengöringsprogram för att få ut det, annars luktar nästa tvätt fruktansvärt. Inte så bra med andra ord och maskinen är större än en vanlig tvättmaskin.
Det kan vara vi som har missat nåt i och för sig, jag får väl läsa på.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Stor familj, begränsad yta - tips önskas!
« Svar #12 skrivet: 14 okt-19 kl 15:21 »
Vi har kombinerad tvättmaskin och torktumlare. Tänkte att det var en bra idé då vi bara har plats för en maskin men det visade sig att torktumlarluddet inte har någon bra plats att fastna på så det måste köras ett rengöringsprogram för att få ut det, annars luktar nästa tvätt fruktansvärt. Inte så bra med andra ord och maskinen är större än en vanlig tvättmaskin.
Det kan vara vi som har missat nåt i och för sig, jag får väl läsa på.

Kombinerade tvättmaskiner och torktumlare  blir alltid kompromisser som inte blir riktigt lika bra som två separata maskiner. Och det verkar som om olika tillverkare lyckas mycket olika bra med dem.

För ett par år sedan släpade jag hem en liten toppmatad sådan av märket Kenny (lite efterforskningar visar att Kenny är ett märke som svenska importören har satt på den, den är egentligen tillverkad av den franska firman Thomson och säljs under många olika märken, i Tyskland heter den t ex Blomberg). Nåväl, jag tyckte inte riktigt den passade i konservburksbingen på förpackningsåtervinningen så jag tog hem den därifrån. Efter att jag hade plockat bort en strumpa ur avloppspumpen fungerade den utmärkt, och sedan något år används den regelbundet. Det är sällan lämpligt att låta den köra tvätt och tork automatiskt i en följd, eftersom trumman bör vara mycket mindre fylld vid torkning än vid tvättning om resultatet ska bli bra. Bättre att köra en tvätt, plocka ur ungefär hälften av tvättgodset och sedan köra torkning på resten.
Luddfiltret sitter mycket lättåtkomligt och tydligt skyltat på den maskinen, har man bara öppnat luckan kan man rimligtvis inte missa att det finns där.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Stor familj, begränsad yta - tips önskas!
« Svar #13 skrivet: 15 okt-19 kl 08:37 »
Tack Torbjörn, jag får undersöka där hemma. Men det borde ju finnas hopp för vår tycker jag, den var åtminstone inte billig så kanske är den bra.

Vi har ovansidan av tvättmaskinen som skötbord. Vi hade aldrig fått plats med ett fristående skötbord så trots att den är stor är tvättmaskinen en platsbesparing.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

SV: Stor familj, begränsad yta - tips önskas!
« Svar #14 skrivet: 31 okt-19 kl 16:59 »
Har åtta barn som numera bidrar med 11 barnbarn till marmor : ) Har bott i husstorlekar från 58 m2 till 350 m2 och under alla omständigheter har följande gällt: Varje funktion i familjelivet har sin tilldelade yta och begränsade plats. Inga leksaker på köksgolvet, alla kontorsaktiviteter i ett skrivbord, inte på köksbordet m m.
Lärde mycket  av samiska vänner som växt upp i lavvo, flyttbar tältkåta. Britta med sju barn och flera vuxna i hushållet förklarade på liknande sätt som en indiankvinna som levde i tipi med stor familj: Barnen ( och de vuxna ) måste veta att sakerna gråter om de blir lämnade på fel plats; de längtar till sin krok, sin påse, sin hemvist. Det gör barnen ( och de vuxna ) mer benägna att lämna varje sak på sin plats. Annars blir frågan: Varför gråter saxen och pennorna?
Ja, ni förstår.
Vikten av att analysera vad familjen gör, verkligen gör, är halva ordningen. Och det som är svårast att analysera. Besluten var de olika aktiviteterna håller hus/bor, får gärna byggas på gemensamma förslag, ha gärna fredagsmöten om saken, men de vuxna beslutar.
Omorganisering till funktionerna är rätt lokaliserade och ingen sak/hantering saknar hemvist, får man räkna med.
Ungefär som man sätter glas och koppar där man producerar drycker, över eller under, hänger i krokar, eller sätter i staplar, eller som i barer, gör plats för glas med fot i hällor/utrymmen med rätt avstånd under överskåpen ( kanonlösning att hänga saker i taket eller på väggarna/döda/oanvända ytor. Ger plats på bänkarna.) En smidesjärncirkel hängande i kjädjer med krokar till saker över spisen/framför spisen i taket till kastruller och slevar/vispar. . . .Knivar i användning i mellanrummet mellan bänkskiva och spiskant. . .Bröd och skärbreda i närheten.  Ett stort förvaringsglas till torra brödvaror har varit bra. Fritt fram att ta  sig en bit. . . Wasabröd, riskakor, digestivekeks och finnkrisp finns alltid. Godis i större volym göms och ställs fram i portionsskålar på lördag. Kylskåpsdörren till info om aktuella aktiviteter vad som skall handlas, vem som har fotbollträning på vilken tid och vem som tvättar imorgon, stryk på listan vid mission accomplished ( ger en skön känsla )
Viktigast tror jag tilldelning av utrymme och begränsning av samma har varit min bästa hjälp. Kläderna bor HÄR, inte på golvet. Det som inte ligger i tvättkorgen blir inte tvättat. Leksaker får vara på golvet i DITT rum.
Ja, det blev mycket det här, men huvudtanken är den att varje sak bor och hör till på sin plats och det är allas ansvar att inga saker gråter till kvällen. . .
Hade en familjebuffé vid ett av barnens dop där huset egentligen var överfullt, och vi hade inte plats runt köksbordet åt alla, så salongmöbler fick användas och tv-stolar och fikabord. . .framdukningen var för den varma maten på spisen, förrätten och efterrätterna samt fikat spridd ut över köksbänkarna, glas i öppnade överskåp med drickan under på bänken, tallrikar på ett brickbord och bestick och servetter i utdragna lådor, kaffetermosen under skåpet med muggar och mjölken bredvid på bänken. Varje cm var i användning.
Mågen Örjan tog sig tid att beskåda utbudet och repliserade att han aldrig hade varit på en familjeträff där det var så logiskt upplagd med bespisningen. Jag blev glad, men visste ju att det är nöd som lär naken kvinna att spinna.
 Verkar som att du har koll på era behov och redan löst många problem.
Hoppas du hittar något att använda här också : )

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Stor familj, begränsad yta - tips önskas!
« Svar #15 skrivet: 31 okt-19 kl 22:43 »
Nu vet jag inte hur du har det med garderober? Men en mindre garderob och kanske en liten byrå till var och en i respektive sovrum om det finns plats. :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: Stor familj, begränsad yta - tips önskas!
« Svar #16 skrivet: 01 nov-19 kl 20:39 »
veden borde väl gå att ha utomhus, låter konstigt annars tycker jag men är ingen ved-expert precis

har inga tips om inredningen av huset direkt men varför inte en "potatiskällare", t-ex en stor grop i kanten av trädgården.

och för odling så kanske uppresta odlingsbäddar vore något. såg senast igår på ett yt-kiipp om en med "homestead" i USA som föredrar det och de odlade nästan all mat själva påstås  det.


 
https://www.youtube.com/watch?v=jS3kC8X16xk



edit, jo kanske våningssängar  och/eller bord som går att vika undan

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Stor familj, begränsad yta - tips önskas!
« Svar #17 skrivet: 02 nov-19 kl 08:54 »
veden borde väl gå att ha utomhus, låter konstigt annars tycker jag men är ingen ved-expert precis


Man vill ha några dagars förråd av ved inomhus, dels för att slippa ytfukten som blir pga kondens på kall ved som nyss har tagits in, och dels för att ha den bekvämt tillgänglig nära kaminen eller vedspisen.

wazi

  • Inlägg: 18
  • Helst i skogen
    • Närke
" It's no measure of health to be well-adjusted to a profoundly sick society"

-Krishnamurti

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Stor familj, begränsad yta - tips önskas!
« Svar #19 skrivet: 02 nov-19 kl 17:31 »
Det verkar som du vänt på de flesta stenarna. Hoppas du kommer på en bra lösning. Hur du gör kan ju bli intressant för andra trångbodda.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 5 användare (2 dolda)
xaelanar, ärt, Okulärbesiktning av Byrålåda

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser