Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bok om får för nybörjare?  (läst 2874 gånger)

mosskullen

  • Gäst
Bok om får för nybörjare?
« skrivet: 10 dec-19 kl 11:59 »
Intresserad av att skaffa får och skulle vilja läsa på, finns det någon bra bok för nybörjare ni kan rekommendera?

 

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Bok om får för nybörjare?
« Svar #1 skrivet: 10 dec-19 kl 14:37 »
Det finns ett standardverk, som heter "Får" av Erik Sjödin m.fl. Den finns i många upplagor.

Boken är dock inte riktigt en "nybörjarbok" som passar för hobbyuppfödare, men ett måste för alla som håller får ändå, eftersom det är den enda kompletta boken med information om allt möjligt som produktionsformer, rasval, foder, byggnader, sjukdomar, lamning etc. "Alla" som har får "behöver" den boken som ett uppslagsverk.

Jag slår upp saker i den boken flera gånger varje år, trots att jag haft får i 20 år!

Sedan så finns det även några böcker till som berör får och fårhållning, men de flesta av dessa är mer specifika och avgränsade, men bra ändå som extra material.

Förutom då boken "Får", så rekommenderar jag varmt att gå på nybörjarkurs anordnad av t.ex. distriktsförening i Fåravelsförbundet, av Gård & Djurhälsan, av Länsstyrelsen eller av någon Rådgivarorganisation, eller ett Studieförbund.

Välkommen som fårägare! 

mosskullen

  • Gäst
SV: Bok om får för nybörjare?
« Svar #2 skrivet: 11 dec-19 kl 10:58 »
Det finns ett standardverk, som heter "Får" av Erik Sjödin m.fl. Den finns i många upplagor.

Boken är dock inte riktigt en "nybörjarbok" som passar för hobbyuppfödare, men ett måste för alla som håller får ändå, eftersom det är den enda kompletta boken med information om allt möjligt som produktionsformer, rasval, foder, byggnader, sjukdomar, lamning etc. "Alla" som har får "behöver" den boken som ett uppslagsverk.

Jag slår upp saker i den boken flera gånger varje år, trots att jag haft får i 20 år!

Sedan så finns det även några böcker till som berör får och fårhållning, men de flesta av dessa är mer specifika och avgränsade, men bra ändå som extra material.

Förutom då boken "Får", så rekommenderar jag varmt att gå på nybörjarkurs anordnad av t.ex. distriktsförening i Fåravelsförbundet, av Gård & Djurhälsan, av Länsstyrelsen eller av någon Rådgivarorganisation, eller ett Studieförbund.

Välkommen som fårägare!

Tack snälla! Då ska jag skaffa den boken samt leta kurs. :-)

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Bok om får för nybörjare?
« Svar #3 skrivet: 11 dec-19 kl 22:41 »
Det finns också mycket att läsa på jordbruksverkets hemsida, skrifter som heter "friska får" och "får på bete"  mfl. Jag har länkat dem här nedanför.
Men gå gärna in på den sidan och sök på fler skrifter etc. Det finns nån om klövhälsa exempelvis, och om foder. Även om det handlar om andra djur kan det vara intresannt att läsa. Även skrifter om betesmark är ju relevant litteratur.


https://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo11_12.pdf

http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo06_12.pdf

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Bok om får för nybörjare?
« Svar #4 skrivet: 12 dec-19 kl 12:02 »

kaninohöns

  • Inlägg: 37
    • Skåne
SV: Bok om får för nybörjare?
« Svar #5 skrivet: 13 dec-19 kl 20:41 »
Hej. Jag har boken. Får av Erik S.                                 Har även boken, Husdjur till husbehov av Håkan Hallander,,,, (det handlar om kor, gris, får, get, kanin, höns, ankor, gäss, duvor, pärlhöns, kalkon mm.) Det är från inköp, skötsel, foder, stängsel, slakt, för just nybörjare. Vill ha 100kr /bok +frakt.
Bor på Österlen,Skåne med fru o mina 3 killar, Har Stor kochin.Aurucana


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser