Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skillnad på electrolux assistenter  (läst 111027 gånger)

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #60 skrivet: 15 dec-14 kl 15:01 »
Tack Torbjörn så hemskt mycket för hjälpen!
Beställt komponenter, så nu kanske det blir korv till jul!  :)
Jag undrar bara om det är av någon speciell anledning som du föreslår en 220nF kondensator istället för den 150nF som sitter på kortet?

/Lennart

Ah, det var för att det satt 220 nF i den Assistent som jag tittade på.

nils-orvar

  • Inlägg: 12
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #61 skrivet: 20 dec-14 kl 13:32 »
Är det nödvändigt att byta kondensatorerna som syns på bilden, i en fungerande maskin? Eller räcker det med krympslang utanpå?

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #62 skrivet: 21 dec-14 kl 09:56 »
De bör definitivt bytas. Så snart det finns sprickor i plasten börjar innanmätet dra åt sig fukt, och därmed blir kondensatorn opålitlig.
Det hjälper inte att försöka täta sprickorna med t ex krympslang runt kondensatorn eftersom skadan redan är skedd.

key1

  • Inlägg: 4
    • Södermanland
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #63 skrivet: 29 dec-14 kl 12:33 »
Hej,

Vet någon var man kan få tag på en sådan här kondensator:




Det är från en N10.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #64 skrivet: 29 dec-14 kl 14:18 »
Elfa har en liknande, dock med tråd istället för plåtflik för jordanslutningen.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=65-649-42&toc=19366

"Trebenta" störningsskyddskondensatorer med ungefär samma elektriska data kan man för övrigt hitta i nästan vilka elverktyg, dammsugare etc som helst, så billigaste sättet att anskaffa en kanske är att göra en räd mot närmaste miljöstation med välfylld elskrotbinge.

key1

  • Inlägg: 4
    • Södermanland
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #65 skrivet: 29 dec-14 kl 14:47 »
Elfa har en liknande, dock med tråd istället för plåtflik för jordanslutningen.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=65-649-42&toc=19366

"Trebenta" störningsskyddskondensatorer med ungefär samma elektriska data kan man för övrigt hitta i nästan vilka elverktyg, dammsugare etc som helst, så billigaste sättet att anskaffa en kanske är att göra en räd mot närmaste miljöstation med välfylld elskrotbinge.

Tack så mycket. Tänkte byta ut alla motstånd och kondensatorer eftersom att jag har kortslutit den. Tror jag kopplade in kablarna till timern fel.

Hoppas jag kan besvära dig med några frågor till:

I timern finns en blå (1) och en svart kabel (2), samt en annan svart kabel med två (3,4) anslutningar på (samt en tredje som går till motorn). Vet du om den blåa kabeln (1) ska kopplas till en av dessa (3 eller 4), och den svarta (2) till den andra (3 eller 4 beroende på vilken den blåa kopplades till)? Tror nämligen att jag kopplade (1) till (2) :(

Från timern går två kablar till motorn. På motorn finns det tre uttag, varav den ena kabeln är kopplad till den översta (om apparaten står lutad med skaftet där degkniven kopplas in nedåt). Jag råkade koppla ut den andra av misstag, och kommer inte ihåg ifall den ska kopplas in i det mittersta eller understa. Vet du möjligtvis vilken den ska in i, och varför finns det tre uttag men två kablar?

Kan återkomma med bilder om någon dag eller två.

Återigen tack för hjälpen.

nils-orvar

  • Inlägg: 12
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #66 skrivet: 03 jan-15 kl 10:06 »
Detta är en N10.
Blir du hjälpt av bilderna eller behöver jag sprätta upp kablagen mer?

key1

  • Inlägg: 4
    • Södermanland
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #67 skrivet: 03 jan-15 kl 15:54 »
Tack så mycket. Egentligen måste själva timern öppnas för att jag ska veta hur det ska kopplas. Men du behöver inte göra inte; det är jobbigt att montera ihop den igen nämligen.

Som du ser går det in två kablar in i timern, och två kommer ut. Det jag undrar egentligen är vilka som, innuti timern, ska kopplas ihop. Jag antar att det är som jag har ritat på bilden:



Om du orkar kan du dock gärna kolla var kablarna "1" och "2" (markerade i bilden) ska kopplas in. De går nämligen till en mackapär med tre uttag, varav bara två används. Så frågan är, vilka två ska jag använda?

Förresten, jag har även en N7 liggandes. Såhär ser kondensatorerna ut på den:







De böhöver inte bytas va?

nils-orvar

  • Inlägg: 12
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #68 skrivet: 03 jan-15 kl 16:41 »
Jag tycker dina kondensatorer ser fina ut.

Den blå kabeln är ansluten ensam vid min tumme. Kablarna till vänster vid timern går till den röda microbrytaren.

Så länge kablarna på microbrytaren sitter som på bilden, tror jag det kvittar hur man vänder dom.

OBS! Iaktag största försiktighet vid reperationer och felsökning i starkström.

key1

  • Inlägg: 4
    • Södermanland
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #69 skrivet: 03 jan-15 kl 17:37 »
Tack!

Vad är vitsen med att ha en mikrobrytare om N/C inte ens används?

nils-orvar

  • Inlägg: 12
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #70 skrivet: 03 jan-15 kl 19:01 »
Jag har inte satt mig in i hur kretsen fungerar i detalj på N10, men microbrytaren har till uppgift att låta motorn gå endast när varvtalet är tillräckligt högt för att centrifugalvikten ska vara utskjuten. Därför används microbrytaren som enpolig.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #71 skrivet: 03 jan-15 kl 19:13 »
Tack!

Vad är vitsen med att ha en mikrobrytare om N/C inte ens används?

Att såna där mikrobrytare enbart tillverkas med växlande funktion, och om man bara behöver en slutande funktion blir alltså ett flatstift över.

Landmer

  • Inlägg: 4
    • Småland
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #72 skrivet: 11 jan-15 kl 21:51 »
Jag har en gammal N10 assistent som bara går på full fart oavsett hur man ställer vredet.

Potentiometern verkar fungera bra när man mäter på den. Vita kabeln sitter på ett ben och den svarta sitter på de andra två.

Är det någon som har ett tips om vad man kan kolla efter?

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #73 skrivet: 11 jan-15 kl 23:14 »
Mest troligt kortslutning i triacen (den trebenta halvledarkomponenten). Om den är i ordning ska den vid ohmmätning ha några tiotal eller hundratal ohm mellan de båda yttre benen, och oändlig resistans mellan något av dem och benet i mitten. Samma sak oavsett polaritet på mätinstrumentet.

En annan möjlighet är fel på den större av kondensatorerna på kretskortet. Det är lämpligt att byta båda när man ändå håller på.

Landmer

  • Inlägg: 4
    • Småland
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #74 skrivet: 12 jan-15 kl 17:23 »
Tack så mycket för den snabba hjälpen!

Måste jag löda bort triacen från kretskortet innan jag kan mäta på den? Jag har idag mätt när den fortfarande sitter på kretskortet då får jag knappt 1 ohm mellan dom båda yttre benen och 11 ohm om jag mäter mellan det mittre till något av dom yttre.

Så behöver den inte lödas bort för att göra mätningen verkar den ju trasig. Finns det att få tag på någon ersättare på t.ex Elfa kanske?

Kan man mäta upp även kondensatorer på något sätt eller bör jag avvakta med dessa om triacen är trasig? Finns några ytliga krackeleringar på kondensatorerna så det kanske är lika bra att byta direkt.

Passar kondensatorerna som det tipsats om tidigare i tråden i "hålbilden" på kretskortet ungefär?

"Förslag på ersättare för kondensatorerna:
47 nF  Elfa 65-599-98
220 nF Elfa 65-647-28"

Även på min är den stora på 150nF, men det är ingen fara att använda 220nF istället då som jag förstått det?

Mvh Eddie Landmér

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #75 skrivet: 12 jan-15 kl 23:06 »
Kondensatorerna bör passa ganska bra på kretskortet. Och om man ändå håller på och reparerar så är det bäst att byta dem också.
Om man vill ha 150 nF så finns det en sådan på Elfa, den heter 65-647-02.

Triacen är ganska okritisk. Originaltypen heter SC141D och har gjorts av många olika tillverkare, bl a General Electric. Elfa har flera olika typer som är möjliga ersättare, t ex 72-032-29 (BTA06-600BWRG) .  Man kan få se upp med att många moderna triacar med samma huvuddata (dock inte den jag nyss nämnde) kräver mindre ström på gate för att tända, och det kan möjligen göra regleringen mer störningskänslig. Skulle man få sådana problem, de kan visa sig t ex genom att motorn inte går stabilt när man ställer in lågt varvtal utan rycker och hackar, så kan man lösa det genom att lägga ett motstånd mellan de två yttre benen på triacen. Lagom resistans bör vara från i samma storleksordning som den resistans man kan mäta upp mellan de benen på triacen då den ligger lös, ner till ca 1/4 av detta värde. Några tiotal eller hundratal ohm alltså.

Landmer

  • Inlägg: 4
    • Småland
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #76 skrivet: 20 jan-15 kl 08:21 »
Tack än en gång för hjälpen!

Nu har elfa fått iväg paketet till mig så i eftermiddag tänkte jag börja på med att byta ut komponenterna  :)
Går det att vända kondensatorerna på fel håll eller är de oberoende av polariteten? Jag har tittat på dom befintliga utan att hitta någon märkning som jag känner igen..

Mvh Eddie Landmér

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #77 skrivet: 20 jan-15 kl 09:37 »
De där kondensatorerna är inte polaritetskänsliga, så det går bra att vända dem hur som helst.

Landmer

  • Inlägg: 4
    • Småland
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #78 skrivet: 21 jan-15 kl 16:07 »
Tack för all hjälp!

Nu går maskinen fint igen  ;D
Varvtalet verkar vara reglerbart mellan ungefär 100-150 rpm (mätt genom att räkna hur lång tid 20 varv på drivaxeln tar så inte så exakt).
De nya som Ankarsrum säljer är ju specade att gå mellan 40-180rpm. Men det ska kanske inte ska vara mer justerbart än vad min är på gamla N10? Hittade inget i manualen till N10.

Mvh Eddie Landmér

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #79 skrivet: 27 jan-15 kl 06:46 »
Har en N10 här hemma. Detta underbara 70-talsvidunder :-* står alltid framme, vilket fick en (mindre huslig) besökare att undra "Vad är det där?" 8) .
Har inte mätt hastigheten, men tycker rent subjektivt att det borde skilja mer än 50% i hastighet mellan A- och D-läget. Men för all del, jag kan ha fel...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

390 gäster, 4 användare
von tratt, ManPåGården, Björkris, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser