Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Oster Golden A5 med söndergnagd sladd mössuslingar >:(  (läst 1160 gånger)

ensamvarg_17

  • Inlägg: 207
    • Dalarna
Som rubriken lyder så har klipparen fått sladden söndergnagd av möss  >:(  jag har öppnat bakstycket  och konstaterat att det inte borde vara några större problem att byta sladden lite pilligt visst men är det något som man måste tänka på när det gäller lödningen?  Det sitter en konding där också är det något speciellt med den?
Jag försökte nämligen sälja klipparen och en person kontaktade mig och ville att jag skulle byta sladden på maskinen och först verkade det som att hen inte klarade av att  löda dit den själv men sedan verkade hen vara duktig på el eftersom hen talade om att just Oster är speciella maskiner så det är inte bara att byta rakt av......  så är det någon som vet vad som skulle vara så speciellt med just detta märke?
Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Oster Golden A5 med söndergnagd sladd mössuslingar >:(
« Svar #1 skrivet: 14 jul-20 kl 22:31 »
Lägg upp några bilder på skadan och lödställena så kan du nog få bättre råd.
Vad är det för slags klippare? Gräsklippare, hårklippningsmaskin, plåtsax eller någonting annat?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Oster Golden A5 med söndergnagd sladd mössuslingar >:(
« Svar #2 skrivet: 15 jul-20 kl 00:17 »
För mig är Oster hårklippare, och då kan rimligen mössen bara kommit åt nätsladden. Kan inte se varför man inte skulle kunna byta den ???

 

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: Oster Golden A5 med söndergnagd sladd mössuslingar >:(
« Svar #3 skrivet: 15 jul-20 kl 12:45 »
Starkström (230volt):
Skarvhylsa & krympslang. Följ tillverkarens anvisningar för att erforderlig kontakt uppnås. Osäkerheten vid lödningar är för stor. Du är ansvarig om något blir fel. Värt att veta att det är behörighetskrävande arbete. Du förstör CE-märkningen på apparaten och tar personligen över ansvaret.

Klenspänning (du har en trafo(klump) längst ut på kontakten):
Går bra att löda. Ej behörighetskrävande. Du tar över CE ansvar.

Se det bara som info. Jag är ingen polis och bryr mig inte om hur du väljer att göra! :)

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Oster Golden A5 med söndergnagd sladd mössuslingar >:(
« Svar #4 skrivet: 15 jul-20 kl 19:54 »
Gräsklippare, hårklippningsmaskin, plåtsax eller någonting annat?
Trimmer för hund , rejäl mackapär  (min lever efter 4 storpudlar och 20 år)
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Oster Golden A5 med söndergnagd sladd mössuslingar >:(
« Svar #5 skrivet: 16 jul-20 kl 22:30 »
Starkström (230volt):
Skarvhylsa & krympslang. Följ tillverkarens anvisningar för att erforderlig kontakt uppnås. Osäkerheten vid lödningar är för stor. Du är ansvarig om något blir fel. Värt att veta att det är behörighetskrävande arbete. Du förstör CE-märkningen på apparaten och tar personligen över ansvaret.

Klenspänning (du har en trafo(klump) längst ut på kontakten):
Går bra att löda. Ej behörighetskrävande. Du tar över CE ansvar.

Se det bara som info. Jag är ingen polis och bryr mig inte om hur du väljer att göra! :)


Fel.
Ingen behörighet krävs för reparationer av nätanslutna bruksföremål, det är ENDAST utförande av fasta elinstallationer i byggnader som är behörighetskrävande. För övrigt behövs det inte heller någon behörighet för att fabriksmässigt tillverka och sälja sådana saker, inte heller för att självdeklarera dem för CE-märkning (det är faktiskt tillåtet med självdeklaration när det gäller elsäkerhet och EMC, det är bara inom vissa andra teknikområden (t ex radiosändare eller teleterminalutrustning) som ackrediterad provning är obligatorisk för CE-märkning).
CE-märkningen påverkas inte om sladdbytet görs så att apparaten efteråt uppfyller kraven i den standard den är typprovad efter (förmodligen IEC 60335-1 samt 60335-2-någonting).

Nätsladdsinkopplingar kan ur standardsynpunkt vara gjorda på tre olika sätt. Man talar om "type X attachment" respektive Y och Z.
En text lånad från std.iec.ch, just den här texten råkar tala om belysningsarmaturer (luminaires), men i princip samma sak gäller för andra slags bruksföremål också:
Citera
flexible cable or cord for external connection to the input or output circuit, fixed to or assembled with, the luminaire according to one of the following methods of attachment:

– type X attachment: method of attachment of the cable or cord such that it can be easily replaced.

NOTE 1 The flexible cable or cord may be specially prepared and only available from the manufacturer or his service agent.

NOTE 2 A specially prepared cable or cord may also include a part of the luminaire.

– type Y attachment: method of attachment of the cable or cord such that any replacement can only be made by the manufacturer, his service agent or similarly qualified person.

NOTE 3 Type Y attachment may be used either with an ordinary or a special flexible cable or cord.

– type Z attachment: method of attachment of the cable or cord such that it cannot be replaced without breaking or destroying the luminaire

Type X attachment innebär således att apparaten är gjord så att man med vanliga handverktyg kan ta sig in till det ställe där nätkabeln är ansluten, och att anslutningen är gjord på ett sådant sätt att var och en som inte är född i farstun bör kunna klara av att koppla in den nya nätsladden på samma sätt (t ex skruvplint eller lödanslutning för ledarna, och en dragavlastning som antingen är av lättbegriplig typ eller också ska det finnas en skylt i apparaten med instruktioner för hur kabeln ska förläggas i dragavlastningen.
Som typiska apparater med type X attachment kan nämnas borrmaskiner, mikrovågsugnar, elspisar, stängselapparater.

"A specially prepared cable or cord" kan innebära t ex att en dragavlastning eller böjskydd är fastvulkat på den nätsladd som säljs som originalreservdel, eller att nätsladden levereras med ett kontaktdon som passar på motsvarande ställe i apparaten.

Type Y attachment kan röra sig om att konstruktionen inte direkt är tillrättalagd för ett enkelt byte - exempelvis kan innerledarna i nätkabeln vara förlagda/hopbuntade en lång väg tillsammans med annat kablage i apparaten, det kan tänkas att anslutningspunkterna är svåråtkomliga och kräver omfattande demontering, eller att det finns andra konstruktionslösningar som gör att det krävs viss yrkesskicklighet eller specialverktyg för att kunna göra bytet på ett fackmässigt sätt.  Typexempel golvlampor, DVD-spelare, moderna bilkupévärmare.

Type Z attachment, slutligen, innebär att apparaten är byggd så att det praktiskt taget är omöjligt att byta nätsladd utan att förstöra apparaten.  Exempelvis billiga lampor som är hopsnäppta med "engångs" -plasthakar, eltandborstladdare som är fyllda med gjutmassa av fuktskyddsskäl, klockradioapparater där nätsladden försvinner in i nättransformatorn.

Har man tur kan det stå i manualen för apparaten vilket av anslutningsalternativen för nätkabeln som används. Om det inte står där, kan det stå i tillverkardeklarationen för CE-märkning. Under alla förhållanden bör det stå i provrapporten, om tillverkaren har kostat på sig en extern elsäkerhetsgranskning och inte nöjt sig med självdeklaration. Men den där provrapporten är långt ifrån alltid tillgänglig för en vanlig privatperson som slutkund. Många tillverkare betraktar den som ett internt dokument, som bara lämnas ut till myndigheter som eventuellt efterfrågar den.

ensamvarg_17

  • Inlägg: 207
    • Dalarna
SV: Oster Golden A5 med söndergnagd sladd mössuslingar >:(
« Svar #6 skrivet: 17 jul-20 kl 18:53 »
Snälla kan någon skvallra för mig hur man kan förminska bildstorleken till godkänd storlek ??? för mina bilder var nog 6-8 ggr för stora för att bli godkända i forumet  :-X
Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Oster Golden A5 med söndergnagd sladd mössuslingar >:(
« Svar #7 skrivet: 17 jul-20 kl 21:00 »
Använd vilket bildbehandlingsprogram som helst, t ex IrfanView som är gratis. I det kan man installera en plugin som automatiskt förminskar bilden till önskad filstorlek när man sparar den.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

549 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt, Assa, Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser