Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elstängsel  (läst 12218 gånger)

Sjöändan

  • Inlägg: 61
    • Västmanland
Elstängsel
« skrivet: 20 maj-18 kl 18:10 »
Har gjort en hage på ca 1.5ha, med 5 tråkigt el stängsel. Understa tråden ligger emot både gräs träd och jord, fläckvis. Har i alla fall över 8kv, hur kan det komma sig, och funkar det som det ska i alla fall?

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Elstängsel
« Svar #1 skrivet: 20 maj-18 kl 19:20 »
Om jorden och växtligheten är torr och stängselapparaten kraftig, så är det inte helt omöjligt.  Sen är det förstås en annan sak om spänningsmätaren du använder visar rätt?
Har du spänning på alla trådarna?
Rimligtvis bör under de här förhållandena spänningen sjunka om det blir en lång period med blötväder.

 

Sjöändan

  • Inlägg: 61
    • Västmanland
SV: Elstängsel
« Svar #2 skrivet: 20 maj-18 kl 20:40 »
Ok, jag har spänning på alla trådar, ny mätare som mäter fältet, behöver inte jord.
Mätt med den gamla, men den går inte högre än 4kv, och den bottnar också. Nytt agg på 20kj, så det är ju rätt stort i förhållande till längden på staket. Ska ju fixa så trådarna går fritt, men är detta rätt så ser det ju bra ut😊

Sjöändan

  • Inlägg: 61
    • Västmanland
SV: Elstängsel
« Svar #3 skrivet: 05 jun-18 kl 21:08 »
Nu blir jag tveksam till dessa el aggregat.
Grannen mäter upp 8kv, men det är inga problem med att hålla i tråden. Det känns en liten stöt första gången agget sänder en puls, sen är det inget mer.
Han har testat 2 olika agg, och båda ger samma resultat, är det för att trådarna ligger emot här och där, så det inte orkar med att ge någon energi i pulsarna, eller vad är felet? Och varför är spänningen så hög fast det inte känns?

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Elstängsel
« Svar #4 skrivet: 05 jun-18 kl 21:34 »
Även om spänningen är hög så är det inte säkert att det känns så mycket. Det är strömmen som känns. Strömmen hänger ihop med pulsenergin. Ofta står det något i stil med "Laddenergi X Joule" och det är Joulen som avgör hur mycket det känns. Här är två exempel, ett som laddar 1,7 J https://www.granngarden.se/elstangselaggregat-euroguard-duo-na-1200-230-v-12-v/p/1169900 och ett annat som laddar 20 J https://www.granngarden.se/elstangselaggregat-euroguard-n-15000d-230-v/p/1207405 tar du i trådarna från det senare kommer du att få mycket mer smäll även om de skulle ha samma spänning.


Nu har det större aggregatet högre spänning vilket hjälper till att se till att alla Joule matas ut, ska man mata ut många Joule under kort tid behövs högre spänning. Det kan vara rätt att det är hög spänning men ändå inte känns så mycket, det är i så fall ett aggregat som inte har så många Joule. Ligger tråden dessutom mot marken kan en del av laddningen (Joulen) gå ut den vägen och då känns det än mindre.


Vill man ha ett stängsel som smäller en på fingrarna ordentligt behöver man höga Joule-värden men också ligga på de högre spänningarna, där kring 8.000-12.000 V. (Dessutom, om du tar i stängslet när du står med bara fötter i en vattenpöl kommer du troligen att känna skillnad, i alla fall på de kraftigare aggregaten, än om du står med skor på torr mark.)
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Sjöändan

  • Inlägg: 61
    • Västmanland
SV: Elstängsel
« Svar #5 skrivet: 05 jun-18 kl 21:49 »
Ok tack för svaret. Hans får ser inte ut att känna någon stöt alls, dom tycker bara det är lite krångligt att gå genom trådarna.🤗 aggregatet är på 20j så det är inte felet, mera troligt att det inte orkar med pga att tråden ligger emot här och där, och dålig kontakt.
Tycker det är konstigt att man inte kan lita på att stängslet är bra fast man ligger på 8kv, förstår inte hur man ska testa staketet då.

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Elstängsel
« Svar #6 skrivet: 05 jun-18 kl 23:48 »
Hur är jordningen? Tänker att det är så torrt i backen nu så man behöver kanske vattna jordspetten?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Sjöändan

  • Inlägg: 61
    • Västmanland
SV: Elstängsel
« Svar #7 skrivet: 06 jun-18 kl 08:57 »
Han säger att ha har en kopparplåt nedgrävd så det borde vara bra, däremot kör han strömmen genom backen med en vanlig 220volts isolerad kabel, kan ju också vara en anledning.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Elstängsel
« Svar #8 skrivet: 06 jun-18 kl 10:30 »
Det räcker inte med att bara gräva ner en stor plåt, jorden måste också vara fuktig och ha bra ledningsförmåga där man sätter jordtaget.
Det finns problem med jordtag av koppar. Dels blir det ofta en isolerande beläggning av ärg på kopparn, och dels kan det ge galvanisk korrosion så att mindre ädla metaller som är i kontakt med jordtaget fräts bort.

Det brukar vara bättre med jordspett av varmgalvat stål (lämplig L-profil i drygt meterlånga längder som man slår ner i marken), och att använda varmgalvade skruvar och galvad ståltråd för att koppla ihop dem.

Viktigt är att inte slå  ner jordspetten för nära varandra. Om jorden har dålig ledningsförmåga så blir ett dussin spett i en tät klunga inte bättre än ett enda spett.  Bättre att ha dem på minst en meters avstånd från varandra, gärna ännu längre. Och gör jordtaget på något ställe där marken är naturligt fuktig, helst där den är väl impregnerad med ledande salter (t ex där det en gång i tiden har funnits utedass eller gödselstack).

Se till att jordtaget är långt från nedgrävda elledningar, vattenledningar och jordtag för andra ändamål (elnät, telenät, åskledare mm).

Kabel avsedd för 230 V KAN fungera i elstängselsammanhang, men det brukar bli både billigare och bättre att använda specialkabeln som är en polyetenisolerad järntråd.  Ska man plocka ihop något av saker som man har liggande, så kan man lägga en dåligt isolerad kabel i en PEM-slang och gräva ner den. Se dock till att slangen håller sig torr på insidan, man bör bara göra detta om man kan lägga den med fall hela vägen och täta den i övre änden.

Sjöändan

  • Inlägg: 61
    • Västmanland
SV: Elstängsel
« Svar #9 skrivet: 27 aug-18 kl 19:09 »
Någon som har fått bidrag för rovdjurs stängsel och vet hur mycket man ska räkna timkostnaden till?

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Elstängsel
« Svar #10 skrivet: 27 aug-18 kl 21:19 »
Någon som har fått bidrag för rovdjurs stängsel och vet hur mycket man ska räkna timkostnaden till?

Jag har fått sånt bidrag och man fick 50kr metern. Jag satte upp stängsel på två små hagar på vardera 300meter stängsel. Det innebar att jag hade ca 10 ställen där jag fick göra "parallelllogram" (förstärkta hörn heter så) och det tog väldigt lång tid att gräva 1 meter djupa hål med spade för hörnstolparna. Pengarna räckte bara till materialet, men jag satte upp fårnät vilket blev ca 6 tusen kr dyrare än att bara sätta tråd. Allt arbete gjorde jag själv.

Men ska du leja bort arbetet så beror ju tiden på hur många parallellogram du ska ha, samt hur de som bygger gör, om de verkligen gräver ned stolparna 1 meter eller om de fuskar. Det finns ju en del stängselföretag söderut som har maskiner till att trycka ned stolparna också och de kan säkert ge dig en offert.

Sjöändan

  • Inlägg: 61
    • Västmanland
SV: Elstängsel
« Svar #11 skrivet: 28 aug-18 kl 07:07 »
Ok. Jag går också fått bidrag, men nu när jag ska få ut dom sista 25%, så vill dom ha in kvitton.
Man ska också skriva in tiden, därför undrar jag hur mycket länsstyrelsen värderar en timme?

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Elstängsel
« Svar #12 skrivet: 28 aug-18 kl 09:06 »
Ok. Jag går också fått bidrag, men nu när jag ska få ut dom sista 25%, så vill dom ha in kvitton.
Man ska också skriva in tiden, därför undrar jag hur mycket länsstyrelsen värderar en timme?



Jasså, hos mig betalade de ut allting efteråt då stängslet var godkänt och de frågade varken efter kvitton eller några timmar. Det spelar väl ingen roll hur lång tid det tagit så länge det är korrekt uppsatt? Jag fick uppge slutdaturm själv, tog 1 november, och pengarna kom i februari.
Men jag förstår inte din fråga, har du satt upp stänglset själv kan du inte uppge timkosnad, och vill de veta hur många timmar du lagt på att sätta upp stängslet får du väl säga sanningen? Vid den tiden då jag satt upp mitt stängsel hade jag säkert på ett ungefär kunnat säga hur många timmar det tog för mig att sätta upp det.

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Elstängsel
« Svar #13 skrivet: 28 aug-18 kl 09:11 »
Ok. Jag går också fått bidrag, men nu när jag ska få ut dom sista 25%, så vill dom ha in kvitton.
Man ska också skriva in tiden, därför undrar jag hur mycket länsstyrelsen värderar en timme?

Jag tycker du ska värdera din tid till vad du skulle fått om du skulle gjort jobbet någon annanstans, 250-500kr/timme får man betala om någon annan gör jobbet. Sen lär du inte få det beloppet av Länsstyrelsen, men du värderar ändå din tid till vad den borde vara värd.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Elstängsel
« Svar #14 skrivet: 28 aug-18 kl 11:46 »
Ok. Jag går också fått bidrag, men nu när jag ska få ut dom sista 25%, så vill dom ha in kvitton.
Man ska också skriva in tiden, därför undrar jag hur mycket länsstyrelsen värderar en timme?


Jag tycker detta låter märkligt: jag har också fått bidrag, till flera kilometer rovdjursavvisande stängsel. Då från potten för blocklagd mark.
När mina stängsel blev godkända, så betalade man ut 50 kr/m, utan vidare frågor. Och jag fick alla pengarna på en gång, efter att allt var klart.

Är dina bidrag för blocklagd mark eller från den andra potten, för icke blocklagd mark? Och har du fått en delutbetalning innan allt varit färdigställt?

Om du är medlem av Fåravelsföreningen, ta genast kontakt med någon i styrelsen i ditt distrikt, för att höra om det är så här Lst hos dig brukar göra.

Om man ser över hur bidrag för rovdjursavvisande stängsel hanteras i hela landet, så låter det inte som normalförfarande, med delutbetalning, samt redovisning av timmar. Det förfarandet brukar användas när får investeringsbidrag, vilket är en annan bidragsform.

Det blir väldigt konstigt, för samtliga fårägare i Sverige, om Länsstyrelserna tolkar bidragsreglerna olika. Både om de tolkar reglerna olika för olika fårägare i samma län, eller om de tolkar reglerna olika mellan olika län.

Sjöändan

  • Inlägg: 61
    • Västmanland
SV: Elstängsel
« Svar #15 skrivet: 28 aug-18 kl 17:18 »
Jag har fått bidrag för ej blocklagt mark, fick 75% av summan direkt bidrags ansökningen gick i genom, resterande skulle jag få när staketet var besiktigad.
Hon skriver att länsstyrelsen inte får lämna ut mer än 80% av kostnaden för staketet för naturvårdsverket och EU.
Eftersom jag gjorde stängslet i våras och inte viste att jag måste hålla koll på tiden och kvitton, så krånglar det till sig.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Elstängsel
« Svar #16 skrivet: 28 aug-18 kl 17:45 »
Jag har fått bidrag för ej blocklagt mark, fick 75% av summan direkt bidrags ansökningen gick i genom, resterande skulle jag få när staketet var besiktigad.
Hon skriver att länsstyrelsen inte får lämna ut mer än 80% av kostnaden för staketet för naturvårdsverket och EU.
Eftersom jag gjorde stängslet i våras och inte viste att jag måste hålla koll på tiden och kvitton, så krånglar det till sig.

Verkar vara några regler jag inte känner till i så fall. Bidraget ska vara per meter. Och det där med max 80 %, trodde jag endast gällde för ersättning för rovdjursdödade tamdjur...

Om du har möjlighet, kontakta någon i styrelsen för Fåravelsföreningen i ditt län, även om du inte är medlem.  De kan hjälpa dig att reda ut vilka regler som ska gälla.

Du gör det inte enbart för egen skull, utan även för andra, som också söker bidrag.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

762 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser