Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HJÄLP! Nå svart som en spindel på en kyckling.  (läst 1416 gånger)

Haans82

  • Inlägg: 4
    • Dalarna
HJÄLP! Nå svart som en spindel på en kyckling.
« skrivet: 22 jul-18 kl 13:55 »
Hej.
Är ny i hönsvärlden.
Har kläckt fram ett par blandhöns som mår kalas!
Sen var sambon och grabben på hönsbytardag och köpte två blome kycklingar. Som har verkat pigga och glada. En som varit lite efter men inget jätteudda.
Nu har den ena blivit jättehänging och vill inte alls vara med. Har matat och gett den vatten med spruta. Och separerat den från dom andra. Och när jag höll på så kom det något svart stort krypandes/springandes på mig från kycklingen! Vände och in i pälsen/fjädrarna på den igen. Tycke det såg ut som en spindel/fluga. Typ en älgfluga. Men kan inte få tag på den. Hinner springa undan innan jag får tag i den!! Vad gör jag! Är det nån typ av parasit som gör kycklingen dålig. Hjälp!
Med vänlig hälsning, Peter 
« Senast ändrad: 22 jul-18 kl 14:02 av Haans82 »

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: HJÄLP! Nå svart som en spindel på en kyckling.
« Svar #1 skrivet: 22 jul-18 kl 16:07 »
Hönskvalstret kan se svart ut när det är fullt av blod annars är de rödaktiga. Men de brukar inte sitta kvar på fågeln under dagen utan gömmer sig. Får en fågel många kvalster så dör det av blodbrist. Samma sak med hönslus/loppor speciellt kycklingar.
Jag skulle pudra/bada kycklingen i något som dödar parasiter när den är så dålig, finns inget att förlora, bara hoppas den inte hinner dö innan.

Haans82

  • Inlägg: 4
    • Dalarna
SV: HJÄLP! Nå svart som en spindel på en kyckling.
« Svar #2 skrivet: 22 jul-18 kl 19:25 »
Hönskvalstret kan se svart ut när det är fullt av blod annars är de rödaktiga. Men de brukar inte sitta kvar på fågeln under dagen utan gömmer sig. Får en fågel många kvalster så dör det av blodbrist. Samma sak med hönslus/loppor speciellt kycklingar.
Jag skulle pudra/bada kycklingen i något som dödar parasiter när den är så dålig, finns inget att förlora, bara hoppas den inte hinner dö innan.

Tack för svar!!!
Jag fick bort den j.... som kröp på den. Måste ha varit en älgfluga. Då den har vingar och krökta ben som en.plus att dom suger väl å!  (Skulle lägga in bild men får inte in den. ) men om det är kvalster eller något vad gör jag då. Har några som är 3 veckor. Och väntar mer imorgon som ska kläckas i Kläckaren. Har haft dom i en bur inne tills nu. Men nu får dom nya vara där. Måste skilja av den dåliga från alla bara. Finns det något man kan göra i förebygganden syfte till dom utifall dom fått något.
Med vänlig hälsning, Peter

 

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: HJÄLP! Nå svart som en spindel på en kyckling.
« Svar #3 skrivet: 22 jul-18 kl 21:42 »
det är vanligt att kajor och kråkfåglar har löss som är stora och ser ut som älglusflugor.. Men oftast är det bara nån enstaka sån på fågeln..
Fjäderfän och kaniner

Haans82

  • Inlägg: 4
    • Dalarna
SV: HJÄLP! Nå svart som en spindel på en kyckling.
« Svar #4 skrivet: 23 jul-18 kl 20:00 »
Tyvärr överlevde inte den lilla! Försökte mata det och ge vätska. Men hämta sig aldrig. 😢


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

531 gäster, 11 användare (2 dolda)
xaelanar, ärt, Tur-Johan, sayerbýr, von tratt, Palle500, alternaiv, Be, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser