Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bur?  (läst 2437 gånger)

Mamma-Anna

  • Inlägg: 599
    • http://norgardsanna.spaces.live.com/
bur?
« skrivet: 27 apr-06 kl 21:43 »
Hej!
Burar ni in era liggande hönor? Läste att det rekomenderas i HÖNS. Jag tycker att det är lite svårt.....dessutom har jag redena på väggen, och offrade mitt golvrede till en av kaninerna i vintras....nu har en höna lagt sig i väggredet, men jag vet att dels får hon inte vara ifred för de andra ska prångla in sina ägg hos henne. Och det verkar inte helt bra med att kläcka fram kycklingar högt uppe! Dessutom skulle jag hellre kläcka fram hedemorakycklingar, så i jakt på sådana ägg låter jag henne inte ligga på några ägg.
Om jag nu skulle avskilja henne med en bur, typ en av kaninburarna fast inne i hos de andra hönsen, ska jag då ha plats för sandbad där inne?

bea

  • Inlägg: 790
Re:bur?
« Svar #1 skrivet: 27 apr-06 kl 23:46 »
jag brukar bura mina ligghönor i en bur ute en typ av kanin bur kan man nog säga liknande koncept som de vanliga 3 kants burarna fast 4 kantig med ute och inne del med lucka att stänga om natten..... fast jag låter hönan vara ensamm med kycklingarna tills de är så stora att hon börjar stöta bort dom

iceman

  • Inlägg: 455
  • ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
Re:bur?
« Svar #2 skrivet: 28 apr-06 kl 13:31 »
 hej från dag  20 och frammåt burar jag in mina damer... har gjirot den missen att när dom fått kycklingar och inte haft nät så har det legat 3 höns i samam rede och de små har blivit klämda.. eller så har dom ramlat ur redet så man lär av sina misstag...

lev väl...
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

 

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
Re:bur?
« Svar #3 skrivet: 28 apr-06 kl 13:57 »
Jag har antingen tagit hönan till en bur eller annat utrymme från dag ett av ruvningen då jag märkt att hon är helhjärtad i det hon gör eller så har jag väntat tills kycklingarna kläckts. Oftast har redena suttit en bit upp på väggen och då har jag spikat en extra list fram på redet så "ingången" blivit högre. På så sätt ramlar inte kycklingarna ut. Sedan efter ett drygt dygn då alla kläckts har jag flyttat hönan och kycklingarna till ett eget utrymme så de får lugn och ro. Men då gäller det att man startat alla ägg samtidigt så det bara skiljer max ett och ett halvt dygn på kläcktiden om det rör sej om 10 kycklingar. Annars hinner de som kläcks först bli för "pigga" för att vilja stanna i redet hela tiden. Lättast tycker jag ändå att det är att flytta hönan då hon börjat ruva. Då behöver man inte vara där och kolla äggen varje dag för att plocka bort eventuella ägg andra hönor kan ha lagt i redet under dagen. Man slipper också problemet med att hönan hoppar ut för att äta och så passar någon annan på att ta just det redet för att lägga sitt ägg under tiden. En oerfaren ruvhöna kan då i förvirringen välja ett annat rede att hoppa tillbaka till och så hinner äggen bli för kalla innan hon väl hoppat tillbaka. Men alla varianter fungerar ju utom de dåliga som man brukar säga. Huvudsaken är att man kan lära av sina och andras misstag.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

LM

  • Inlägg: 775
  • Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
Re:bur?
« Svar #4 skrivet: 29 apr-06 kl 11:09 »
Jag lyfter ner mitt väggrede på golvet direkt när jag ser att alla kycklingar kommit ur äggen och så sätter jag hönsnät runt om så att det blir som en hage med redet i, detta i samma "rum" som de övriga flockmedlemmarna. Det har funkat bra för mig.
Lycka till!
M.v.h.
Gotlandskaniner, genbank.

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:bur?
« Svar #5 skrivet: 29 apr-06 kl 13:07 »
Mina hönor får ruva i de reden de bestämmer sig för. Jag märker äggen med en penna och plockar bort ägg som tillkommer efterhand av andra hönor. När det är dags för kycklingarna att kläckas flyttar jag ner redet på golvet, plus att jag nätar för ett litet utrymme så hönan och kycklingarna får vara ifred de första dagarna. Efter ca en vecka tar jag bort nätet så hönan kommer ut till sin flock igen. Om man har hönor som verkar vilja ge sig på de små får man göra ett val och bura in höna med kycklingar för att skydda de små, eller att ta bort den som vill hacka ihjäl de små. Mitt val är att inte separera hönor med kycklingar från flocken, annat än första veckan med nät. Det naturliga är att låta hönan fortsätta ingå i sin flock, och låta kycklingar växa upp i den från början.

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:bur?
« Svar #6 skrivet: 29 apr-06 kl 14:04 »
I år har hönsen fått ruva som de vill. Det blir kort sagt en j---a röra med höns som byter plats, andra höns som lägger dit extra ägg, höns som schasar bort de andra hönsens kycklingar. Tidigare har vi lyft bort reden med ruvande höns så de får hållas för sig, det funkar mycket bättre.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

778 gäster, 6 användare (2 dolda)
Ahlman, xaelanar, Anders Flix, magnus55

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser