Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hackkyckling  (läst 3488 gånger)

Barbro

  • Inlägg: 79
Hackkyckling
« skrivet: 18 maj-06 kl 07:44 »
Tre av mina dvärgkochinhönor kläckte fram sammanlagt 12 kycklingar torsdag-lördag förra veckan.
En av dem bor med sina 4 i en avskärmning i ett hörn, de andra har sina fritt i hönshuset. Från början var det lite "övergång" mellan dessas kycklingar, de hade omväxlande 5 och 3 var, nu verkar det stabilisera sig. Kycklingarna är gula och svarta med lite olika "mönster" förutom en som är brunspräcklig.
Den kycklingen kläcktes under Gullan, och allt var OK tills hon lämnade boet, då började hon hacka efter den, så den har fått byta mamma, och Snövit, den andra tar hand om den, men försvsrar den inte när Gullan angriper vilket hon fortfarande gör så fort den kommer inom räckhåll. Både Gullan och Snövit är jättebra mammor och har haft kycklingar förr.
Är det vanligt att kycklingar inte accepteras för att de har avvikande färg ?( den här blir nog legbarfärgad om den överlever, tuppen är sådan)Har det blivit så här för att det är två samtidigt med lika små kycklingar, bör man undvika att det blir så?
Tacksam för synpunkter
Hälsningar
Barbro L

Amanda

  • Inlägg: 444
  • Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
Re:Hackkyckling
« Svar #1 skrivet: 18 maj-06 kl 12:02 »
Så vanligt att kycklingar med avvikande färg inte accepteras kanske det inte är, men det förekommer. Har själv uppplevt det vid några tillfällen. Då har brungula inte tolererats.
Att du har två mammor samtidigt borde inte ha någon betydelse. Men den andra "mamman" ser naturligtvis att det inte är hennes "barn" (kanske hon själv inte har någon med samma färg) och då kan det hända att även hon blir stygg mot den. Och de pickar ihjäl kycklingen snabbt!!!
Ja, det är inte alltid lätt för de små dunbollar som föds i avvikande färg. Vill du ta hand om den själv för att den säkert ska överleva... kan du ta den och ett syskon och ha i en bur tills de är så pass stora att ingen kan skada dem.
Hoppas det går bra med den lille parveln.
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

VascoDaGama

  • Inlägg: 15
    • -
    • chickendudes place
Re:Hackkyckling
« Svar #2 skrivet: 18 maj-06 kl 18:04 »
Detta var något nytt för mig, jag har aldrig varit med om att en höna ratar en kyckling pga av färgen. När jag ska ta fram kycklingar så använder jag mig mest av dvärgkochin och dvärgsilkehöns, men dem har alltid varit snälla mot sina små. Då är det ändå sällan jag tar fram enbart av dessa raser, det brukar bli lite blandade raser. I år så ska jag t ex ha lite kycklingar på blommehöns, appenzeller, antwerpen skägghöns och wyandotte.
Däremot så är det ofta som jag har flera hönor som vill ligga på äggen samtidigt, men att det till slut bara blir en eller två av dem som tar hand om kycklingarna. Oftast så är det hönorna som är högst i rang som struntar i kycklingarna hos oss.
Kanske är det så med din Gullan, att hon är högst i rang av dina hönor och mest vill markera det. Det är kanske också anledningen till att Snövit inte är så bra på att försvara den, att hon liggger under Gullan i rangordningen.
Du kan ju försöka hålla Snövit och hennes små för sig själva ett tag, i alla fall tills dem blir tillräckligt stora för att hinna springa undan när Gullan försöker hacka på den.
Hoppas att det går bra för den lille.

Barbro

  • Inlägg: 79
Re:Hackkyckling
« Svar #3 skrivet: 18 maj-06 kl 19:58 »
Tack för era synpunkter,det är intressant att höra om olika erfarenheter.
Det verkar som om den lilla bruna har lärt sig att hålla sig undan för Gullan, han blir ju stadigare och snabbare för varje dag. Han får ligga under Snövit, så jag hoppas att det ska gå bra.
Nästa problem är vad som händer när jag släpper ut Märta och hennes kycklingar till de andra. Märta är yngst och säkert lägst i rang, hon och Gullan gör utfall mot varandra genom nätet nu.
Min fjärde höna övergav sina tre små när de var fyra veckor, de är knappt 7 veckor nu,och springer omkring , jagade av alla utom av tupparna, och har det väldigt tufft.
Det har blivit ganska rörigt, antagligen har jag som nybörjare styrt och ställt lite för mycket, de klarar det säkert bäst själva.
Barbro

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Hackkyckling
« Svar #4 skrivet: 19 maj-06 kl 13:26 »
Innan jag började "kläcka" själv beställde jag alltid dagsgamla kycklingar från en uppfödare.
Dessa anlände alltid 25 st åt gången och uppfödaren brukade ibland lägga ner n¨gra bonuskycklingar av en annan ras än den beställda.

Det jag märkte var att färgen ganska ofta skapade osämja om den avvek för mycket. En Cornishfärgad kyckling tillsammans med 25 ljusgula White Rocks blev t.ex oftare hackad. Bramhakycklingar verkar bli mobbade av slätfotade polare m.m. m.m
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Hackkyckling
« Svar #5 skrivet: 19 maj-06 kl 14:16 »
I år var alla kycklingar pingvinfärgade utom en som var ljus. De som såg ungefär likadana ut sprang lite som de ville mellan hönorna, medan den som avvek bara fick vara hos den ena. Tydligen kan de inte se skillnad på kycklingar som liknar varandra.

Barbro

  • Inlägg: 79
Re:Hackkyckling
« Svar #6 skrivet: 20 maj-06 kl 21:35 »
Jag plockade bort nätet som avskiljt den tredje hönan och hennes kycklingar, och det blev ett rejält slagsmål mellan hönorna. de slogs alla tre kors och tvärs, kycklingarna sprang och gömde sig , det såg otäckt ut ocjh jag försökte gå emellan, men märkte att jag inte behövde det, för lilltuppen kom inspringande varje gång han hörde att det var slagsmål och skiljde på dom utan att vara särskilt aggresiv eller trycka till någon av hönorna mer än någon annan. Sen är det lugnt ett tag, sen slagsmål igen , så har de hållit på, hoppas det ger sig.
Tuppar är fascinerande, den här "lilltuppen" är kläckt i oktober, han är så artig och bjuder alltid hönorna och kycklingarna först när det är något gott, och så kan han tydligen hålla ordning på damerna också. Gammeltuppen tar alltid för sig först av det goda, och verkar mest vilja vara ifred, men han är högst i rang och låter inte lilltuppen para hönorna ( men det gör han ändå i smyg i hönshuset när gammeltuppen är ute)

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Hackkyckling
« Svar #7 skrivet: 21 maj-06 kl 00:54 »
Visst är tuppar coola när de gör så där! Bara kommer promenerande, låtsas som det regnar, tittar åt ett annat håll och plötsligt står de mitt emellan två hönor som inte slåss längre.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

449 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser