Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Våra jäsningar  (läst 57752 gånger)

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
Våra jäsningar
« skrivet: 13 jun-07 kl 13:28 »
Hej alla jäsare

Jag startar en ny tråd här, där jag tänkte vi kan dela med oss av olika recept och erfarenheter av egentillverkad öl, vin, cider o.s.v. Olika frågor är också välkomna.
Har ju en tråd redan om vin på björksav som råkade hamna under odling. Den får fortsätta som tidigare. Här ska inte blandas in en massa ovidkommande om jobb och andra kverulationer om saker som stjäl tid av mig.

Det som redan är igång är:
   Vinosol vitvin sats – Jäs-stopp tillsatt.
   Öl av typ Ale – Står på sekundärjäsning.
   Och som tidigare nämnts – Björksaven
   + en onämnbar vätska utan någon form av fruktsaft (kommer fortsättningsvis inte att kommenteras.)

Startade idag vad som ska bli ett slags cider.
8 liter jordgubbsdryck av märket Kalas köpt på ÖverskottsBolaget 5:-/st
250 g strösocker
vinjäst

Jästen sparkade jag igång redan igår. Blandade lite jäst med ca 1,5 dl ljummet vatten och löste upp ca 10 g socker i detta. Fördelen med detta är att musten kommer igång snabbare att jäsa. = mindre risk att annat som flyger och far i luften etablerar sig.

Mätte upp saften till +42 grader Oe. Men med tidigare erfarenhet av detta fabrikat verkar det inte jäsa ut allt socker. Kom fram till att 250 g socker skulle vara ganska lämpligt att tillsätta till den mängden saft. Värmde upp vatten i vattenkokaren och tömde ca 2 dl i en burk med sockret. Rörde om tills sockret löst sig och tömde i jäskärlet. Tömde saften i kärlet, skakade om och mätte åter sockerhalten. Den låg nu på +51 Oe. Om man tänker sig att det jäser ner till +10 Oe har man jäst ut 41 Oe. Med formeln 41 dividerat med 7,5 skulle man då få en alkoholhalt på 5,46%. Helt enligt min smak och då med en lämplig restsötma. Tillsatte sen jästkulturen och ställde undan för jäsning.

Hoppas nu att detta ska vara en välsmakande dryck om ca en månad.
Rapporterar vidare om framskridande och förfarande.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

koko

  • Gäst
Re:Våra jäsningar
« Svar #1 skrivet: 13 jun-07 kl 15:46 »
Ja, då kan jag kanske passa på att göra ett utrop ang. mitt nysatta flädervin!
Har använt vinjäst från affären och på första dagen började det bubbla rejält i jäsröret för att sen avstanna efter ett dygn ca.
Har nu haft i en ny sockerlag enligt receptet (som jag använt förr), kanske tog jästen slut på allt socker redan, det var väldigt varmt i luften de dagrna..??
Hoppas att jäsningen kommer i gång igen...

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
Re:Våra jäsningar
« Svar #2 skrivet: 13 jun-07 kl 17:39 »
Det är rätta takter. Det jag kanske saknar är väl receptet. Personligen har jag ingen tillgång till fläder, men söderut kan det nog finnas de som är i startgroparna. Kanske nåt ord om tillvägagångssättet också.


Jag har försökt samla ihop tidigare trådar på forumet. Kanske det finns flera. Posta då in de ni hittar.

http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=38;action=display;threadid=11187
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=38;action=display;threadid=12291
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=38;action=display;threadid=12666
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=38;action=display;threadid=12135
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=37;action=display;threadid=919
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=37;action=display;threadid=17828
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=37;action=display;threadid=14903
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=37;action=display;threadid=14057
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=37;action=display;threadid=12769
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=37;action=display;threadid=218
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=37;action=display;threadid=6419
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=37;action=display;threadid=3540
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=37;action=display;threadid=1916
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=37;action=display;threadid=642


Vad jag glömde nämna om jordgubbscidern var att lite jästnärsalt blandades i jästkulturen.

För att benämna en dryck för cider måste det innehålla, vad jag tror, minst 50% äpple. Känner någon till vad denna brygd rätteligen skulle kallas?
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

koko

  • Gäst
Re:Våra jäsningar
« Svar #3 skrivet: 14 jun-07 kl 15:32 »
Blanddryck, aquatini, breezer, hooch, ja du kanske kan komma på en egen titel? Tonårsdricka? Jordgubbsskumpa?

Jäsningen av flädervinet har kommit i gång igen, här i Skåneland är vi tidiga, snart har väl flädern blommat ut!

vårlök

  • Inlägg: 75
Re:Våra jäsningar
« Svar #4 skrivet: 14 jun-07 kl 21:19 »
Hej och hopp alla vinexperter!

Jag har nyss tappat om mitt livs första vinsats: rabarbervin (10 liter). det har jäst i nästan två veckor och slutat bubbla, sockermätaren visade på lite under noll och alkoholmätaren visade på 20 procent :o Är det verkligen möjligt? Så starkt hade jag ju inte tänkt mig... Nu har jag alltså tappat om i en ny damejeanne, men vad gör jag nu? Tillsätter jässtop som det står i mitt recept? Det har ju redan slutat jäsa. Det är väldigt grumligt, betyder det att det finns en massa jäst kvar som inte fått göra sitt? Borde jag isåfall tillsätta mer socker? Men då blir det väl starkare? Lite goda råd vore väldigt trevligt!!

Kan tillägga att jag också har en sats fläderblomsvin på gång. Blandat med russin, men det står fortfarande i hink och ska göra så i ett par dagar till. Detta är ju SÅ spännande, tänk om det blir drickbart!!
Hälsningar Vårlök
Alternativare i startgroparna

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
Re:Våra jäsningar
« Svar #5 skrivet: 15 jun-07 kl 01:11 »
Om sockermätaren visar under noll bör det ha jäst ut allt socker. Ta gärna ett prov till efter ett par dar. Om den inte sjunker ytterligare är det utjäst. Tycker du att vinet är för torrt måste du tillsätta jässtopp. Det dödar jästen så den inte vaknar igen om du vill eftersöta. Det kan vara bra att göra det oavsett, så är man säker på att det inte blir mousserande vin eller i värsta fall exploderande flaskor.

Om det är en sån alkoholmätare med en liten tratt på ett tunt rör som man vänder upp och ner på ska du inte lita på den. Tog du ett sockerprov innan det började jäsa? I så fall kan man räkna ut procenten om man tar startvärdet minus slutvärdet och dividerar med 7,5. Det ger ett mer rättvisande resultat.

Att det är grumligt beror nog på att det finns fruktrester i vinet. Väntar du tillräckligt länge sjunker det till botten. Annars kan du hjälpa det på traven med klarningsmedel. Ett par dar efter jässtoppet kan du tillsätta det. Skaka ur all kolsyra bara innan du gör det. När klarningsmedlet jobbat några dar är det fördelaktigt att kunna tappa om det igen för att få bort bottensatsen. Därefter rör du i eventuell eftersötning innan du tappar på flaska.

Allt vin vinner på en tids lagring. Lagra kan du ju även göra i damejeannen om du fyller den ända upp.( Problemet är att den blir upptagen under tiden.) Då försvinner eventuell jästsmak och smaken av vinsvavla som jässtoppen innehåller.

Jag är övertygad om att både rabarbern och flädern kommer att smaka utmärkt.

Trevligt att det har samlats några bryggare.

Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
Re:Våra jäsningar
« Svar #6 skrivet: 15 jun-07 kl 01:17 »
Blanddryck, aquatini, breezer, hooch, ja du kanske kan komma på en egen titel? Tonårsdricka? Jordgubbsskumpa?

Jäsningen av flädervinet har kommit i gång igen, här i Skåneland är vi tidiga, snart har väl flädern blommat ut!

Breezer känns bra. Det går nog använda till allehanda frukt och juicebrygder med låg alkohol och lite bubbel i. Tack för hjälpen.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Våra jäsningar
« Svar #7 skrivet: 15 jun-07 kl 02:37 »
......
För att benämna en dryck för cider måste det innehålla, vad jag tror, minst 50% äpple. Känner någon till vad denna brygd rätteligen skulle kallas?


"Alkosaft" ... alt, "Alkoläsk för vuxna" kanske ...  ;)

Återkommer med några goda recept snart ... ska bara samla ihop lite anteckningar. Har bryggt i snart 20 år men är dålig på att hålla koll på recepten tyvärr.

vårlök

  • Inlägg: 75
Re:Våra jäsningar
« Svar #8 skrivet: 15 jun-07 kl 08:54 »
Tack för råden!
Jag har en känsla av att denna tråd kommer att bli en guldgruva för mig som är nybörjare  :D Tyvärr mätte jag inte sockerhalten när jag startade, hade ingen då. Men med flädervinet ska jag göra det! Visst var alkoholmätaren en glastratt, ok, då är det nog inte så starkt... En fråga till: När jag tillsätter jässtopp och klarningen ett par dagar senare, kan jag bara hälla det i damejeannen? ska det röras om? Jässtoppet är ett pulver, ska det lösas upp i något först? Ojdå, det blev fler än en fråga...
Ha det fint!
Alternativare i startgroparna

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
Re:Våra jäsningar
« Svar #9 skrivet: 15 jun-07 kl 10:31 »
Vi kanske kan få fram ett ungefärligt startvärde om du berättar hur mycket socker och rabarber du använde. Tillsatte du socker i flera omgångar ? Hur mycket i så fall? Nånting mer än rabarber?

Både jässtoppen och klarningsmedlet brukar bara vara att tömma i som det är och skaka om. Finns det inga instruktioner på förpackningarna? Jässtoppen kan du skaka om några gånger om dan.


Vitis:
Ser fram mot några beprövade recept. Ett personligt omdöme är ett stort plus.
Själv satte jag mina första vinsatser i slutet av 70-talet. Då var det inte många som det fanns något kvar av när man kom till jässtoppet. Sen blev det 20-25 år med bara sporadiska brygder. Först på slutet som jag tagit upp detta igen.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

vårlök

  • Inlägg: 75
Re:Våra jäsningar
« Svar #10 skrivet: 15 jun-07 kl 12:24 »
Hejsan!
Jag hade i 3 kg socker i två omgångar (1.5 kg åt gången) annars bara rabarber och vatten. Jag går efter boken "Eget vin" av Niklas Lindblad. Den är bra, men jag saknar vissa detaljer om hur man ska göra. Jag har köpt någon sorts vinjästpaket med små förpackningar av jässtopp, klarning mm. Men det står inte så mycket om hur man ska gå till väga... Jag ska hälla i jässtoppet nu, och återkommer säkert med fler frågor! Tack så länge!
Alternativare i startgroparna

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
Re:Våra jäsningar
« Svar #11 skrivet: 15 jun-07 kl 13:35 »
Jag ska räkna lite på sockermängden och kolla upp rabarberns egen söthet. Hur mycket rabarber hade du i?

Hemma händer saker:
Ölet som stått på sekundärjäsning tappade jag om idag. Det ska buteljeras i kväll när jag rengjort alla flaskor.
Vitvinet har fått en dos klarningsmedel. Glömde ju naturligtvis tappa om innan jag skakade ur kolsyran.
Kollade björkvinet. +33 på mätaren så det får stå ett tag till.
Jordgubben jäser på som det ska.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Våra jäsningar
« Svar #12 skrivet: 15 jun-07 kl 14:00 »
Har precis satt fläderblom, gör på samma sätt som saft, tar en del mer socker som skall jäsas bort.
flädersaft ska vara stark och lite söt, det skadar inte med mycket blommor i. Skördas på morgonen, innan doftämnena dunstar i värmen.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
Re:Våra jäsningar
« Svar #13 skrivet: 15 jun-07 kl 15:56 »
Hejsan!
Jag hade i 3 kg socker i två omgångar (1.5 kg åt gången) annars bara rabarber och vatten. Jag går efter boken "Eget vin" av Niklas Lindblad. Den är bra, men jag saknar vissa detaljer om hur man ska göra. Jag har köpt någon sorts vinjästpaket med små förpackningar av jässtopp, klarning mm. Men det står inte så mycket om hur man ska gå till väga... Jag ska hälla i jässtoppet nu, och återkommer säkert med fler frågor! Tack så länge!


Olika källor kan ange lite olika vilka konstanter man ska använda. Sen verkar det även bero på vilket beräkningssätt man använder.

En länk om oechslemätaren:
http://www.oechslevikten.com/index.htm

Om vinberdning:
http://www.vinboken-online.com/index.html

Ett bryggforum:
http://www.bryggforum.com/index.php

Om 2,7 g socker/l ger 1 Oe ska 27g/10l ge samma sak.
Totalt 3 000g socker. 3000/27=111,11 Oe
Rabarber ska innehålla 3g socker/Kg som jag bortser från för stunden.

Mätaren visade under 0 Oe nämnde du tidigare. Låt oss säga -5
111-(-5)=116

116/7,5=15,46%
En annan källa anger att man ska räkna med 8.
116/8=14,5%

Ett annat sätt att räkna är att 16g socker / liter ger 1%. Då får jag till 18,75%.
En annan källa anger 17g / liter. Det skulle då bli 17,65%.
Dessaa beräkningar utan att räkna in rabarbern.

Jag litar nog mest på att mäta sockerhalten och använda 7,5 som konstant.
Det är i alla fall ett starkt vin du gjort. Det kan du lagra i flera år utan att det tar skada. Försöka lagra åtminstone  ;)
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Re:Våra jäsningar
« Svar #14 skrivet: 18 jun-07 kl 19:55 »
Har lyckats med en mindre sats maskrosvin, fast jag visst gjorde en hel del fel enligt sakkunskapen. Lät vinet jäsa i flaskor med bomullstuss i (lite för länge, men eftersom jag åkte på semester vågade jag inte skruva på locken). Nu har vinet jäst klart (pyser inte alls och allt socker har försvunnit). Men några 22% som visst maskrosvin ska ha, det har det nog inte (jämför med portvin, det är mycket starkare). Fast ett helt okej torrt bordsvin har det blivit. Nu ska vi se om grumligheten försvinner och smaken förbättras under lagringen.

Detta var mitt allra första vinförsök. Är mycket stolt.  :D

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
Re:Våra jäsningar
« Svar #15 skrivet: 19 jun-07 kl 01:09 »
Mitt öl buteljerades som sagt. Löste först upp 90g (6g/liter) socker i 2 dl hett vatten. Tömde i kärlet, rörde om och sen tappade vi upp. Min sambo skötte häverten och jag kapsyleringen. 44 flaskor fick vi till.
 Sen ställde jag in alla flaskor i jässkåpet igen för att kolsyrejäsningen skulle ta fart. Efter 2 dygn kontrollerade jag alla flaskor genom att skaka dom. Det var bara en kapsyl som läkte lite. Den flaskan fick bli en smak-kontroll. Mycket bra smak, men naturligtvis ingen kolsyra ännu. Därefter ställdes ölen på lagring och efterjäsning. om två veckor är det dags för produktkontroll.

Vitvins-satsen har idag stått tre dygn på klarning. Det verkade som det var tillräckligt, så jag tappade om det till ett nytt kärl för att få bort bottensatsen. Det hade jäst ut till -10 Oe. För torrt tycker jag men ca 12,5%. Jag löste upp 350g socker och eftersötade med. Då hamnade det på -2 Oe, vilket var exakt det jag siktade på. 2g socker per Oe gånger antal liter. Eftersom jag inte samlat på mig tillräckligt med vinflaskor tappade jag upp det på två stycken glasdamejeanner a' 10 liter. Dom fyllde jag till några centimeter kvar.
 Det blev ett par dl över som vi provsmakade på. Nu får vinet lagras ett par månader så hinner jag förhoppningsvis få tag på flaskor under tiden.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Nypålandet

  • Inlägg: 2632
Re:Våra jäsningar
« Svar #16 skrivet: 21 jun-07 kl 20:56 »
Sluta inte nu! Detta är ju jättespännande!

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Våra jäsningar
« Svar #17 skrivet: 21 jun-07 kl 22:49 »

.....

Vitis:
Ser fram mot några beprövade recept. Ett personligt omdöme är ett stort plus.
Själv satte jag mina första vinsatser i slutet av 70-talet. Då var det inte många som det fanns något kvar av när man kom till jässtoppet. Sen blev det 20-25 år med bara sporadiska brygder. Först på slutet som jag tagit upp detta igen.

Appropå cider så gör jag egen "fulcider" ibland som blir himla bra.

Till 10 liter tar jag då :

10pkt äppeljuicekonc. (eller 2 stora paket om man hittar det)
200g socker
1/3pkt starkvinsjäst med närsalt

Detta får jäsa ut helt i en hink, tar från några dar till en vecka, sen kan det gärna stå kallt nån vecka så att nästan all jäst mm sjunker ner till botten. Brygden skall vara nästan klar men inte helt kristallklar.

Tappa om i en ren hink och tillsätt 50g socker och blanda (gör sockerlag eller se till att det löser upp sig ordentligt) och tappa sen upp på ölflaskor och korka igen.

Nu får flaskorna stå helt stilla i minst 3 månader, längre är bättre.

5g socker per liter ger lagom kolsyra när efterjäsningen är klar. Det är viktigt att musten jäst färdigt innan man börjar fundera på att buteljera. Finns det socker kvar + tillsatsen av socker riskerar man flaskor som exploderar eller bara skummar när man öppnar.

Denna dryck blir väldigt torr och kan upplevas som lite sur av en del, vill man söta kan man ha lite äppeljuicekonc. i glaset när man häller upp så får man sötma + lite extra smak.

Man kan variera detta recept hur man vill, ersätta socker med honung, ha i lite hemgjord flädersaft eller hallonsaft i jäsningen om man har. Man kan också låta kryddor ligga med och jäsa, t.ex. enbär funkar bra med äpple eller en liten bit vaniljstång. Kryddorna får dock inte ligga i för länge.

Man kan också göra ett himla trevligt äppelvin av vanligt juicekoncentrat, endast mer socker som skall till då. Även här kan man kombinera med olika frukter eller andra smaksättare.  Vi brukar göra glögg av äppelvinet ... men den tar alltid slut lååångt innan jul ... måste vara tomtenissarna som är och pimplar nere i källaren.  ::)
« Senast ändrad: 21 jun-07 kl 22:51 av Vitis »

vårlök

  • Inlägg: 75
Tappat på flaskor för tidigt?
« Svar #18 skrivet: 23 jun-07 kl 20:00 »
Hejsan!

När jag nu har läst att det kan ta tre dagar att klarna vinet så tror jag att jag var för snabb att hälla på flaskor. Jag läste att det bara skulle ta ett dygn att klarna och att det finns risk att vinet oxiderar om det får stå kvar för länge i damejeannen. Så jag hällde på flaskor fast det fortfarande var något grumligt. Min fråga är: blir det en bottensats som vi helt enkelt får undvika när vi dricker vinet, eller vad händer? Skulle jag ha väntat längre?
Flädervinet bubblar fortfarande. nu ca en bubbla var sjätte sekund. Tror jag ska försöka göra detta lite sötare än rabarbervinet. Vi får väl se när vi vågar öppna en flaska av det!
Alternativare i startgroparna

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Tappat på flaskor för tidigt?
« Svar #19 skrivet: 23 jun-07 kl 20:38 »
Hejsan!
....
Så jag hällde på flaskor fast det fortfarande var något grumligt. Min fråga är: blir det en bottensats som vi helt enkelt får undvika när vi dricker vinet, eller vad händer?
....

Ja, det grumliga kommer att sjunka ner och bilda en bottensats.

Citera
Skulle jag ha väntat längre?

Ja, vinet skall alltid vara kristallklart när man tappar det på flaska.

Men det är väl ingen större fara, häll upp vinet försiktigt i en kannan innan det skall drickas så kan man få kvar det mesta av bottensatsen i flaskan. Jag känner ingen hembryggare som inte då och då får lite bottensats i flaskorna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

381 gäster, 3 användare (2 dolda)
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser