Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Berätta om kött!  (läst 16079 gånger)

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Berätta om kött!
« Svar #120 skrivet: 24 feb-13 kl 07:54 »
Fru jansson, välj alltid lindells. Dom har eget slakteri på gården och bra kvalitet på varorna.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Existens!

  • Gäst
SV: Berätta om kött!
« Svar #121 skrivet: 24 feb-13 kl 10:18 »
Nu skaffade jag mig ju andra bekymmer än bonderiet förståss men idiotförklarad har jag blivit några gånger i alla fall.
Hur får man ihop till räntorna om man blir för dåligt betald hela tiden? ;) Jag tror vid närmare eftertanke att, när nöden blir tillräckligt stor så agerar man, på ett eller annat sätt. Man kan kanske t o m samsas med andra i samma sits.

Eller ligger felet på ett annat plan; Att man skaffat sig för höga räntor, att man "investerar ihjäl sig" vilket är vanligt i alla branscher.

Priserna på mark är ju som dom är, så det är inte så lätt att styra belåningen till en nivå man själv vill. Ingen skaffar sig ju mer lån än nödvändigt.
Jag har grannar med 200 kor, och dom ligger på mellan 8-10 miljoner i lån. En kompis har 180 suggor och slaktsvin och runt 11 miljoner i lån.  Har man dom nivåerna så är det inte helt enkelt att börja sälja köttlådor eller mjölk i en omfattning som ger mer än det smakar.  Man måste ha nån som klarar att skriva kontrakt och köpa in 2 miljoner liter mjölk eller 4000 slaktgrisar om året, och de företagen växer inte på trän.  Om inte annat så blir ju banken gladare om dom ser att det finns en seriös köpare.
Har man däremot en liten gård med låga eller inga skulder, så är det ju enklare att experimentera sig fram och se om man kan sälja till ett bättre pris på ett annat sätt. Misslyckas man ett år så får man ju knapra potatis bara i nåt år, värre är det ju inte.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Berätta om kött!
« Svar #122 skrivet: 24 feb-13 kl 13:00 »
Där har du två praktexempel på vad jag menar med att investera ihjäl sig! Om dedär gårdarna varit uppdelade på fler enheter, delvis med gemensamma maskiner och arbetskraft, men lånebild och avkastning fördelad. Varje enhet brukar bli bättre skött om den är liten än om strukturen liknar ett litet landsting. Jämför med våra storföretag, vilka tim-kostnader de kräver för att gå runt, jämfört med deras underleverantörer.
Jämför gardening med farming för att överdriva lite.
Lokal geografi, med "för stora" fält, skulle också gå att komma runt med t. ex. samfälligheter.

Inom industrin knoppas sektioner ofta av för att bli mer lönsamma och jag tror att detta skulle tillämpas i större utsträckning.

Men alla vill ju va "stora". Därför har kostnadsspiralen inom den mesta företagsamhet skruvats upp för högt vilket kommer att bli västvärldens fall. Klart att en storbonde vill leva likadant som andra företagsledare, inget konstigt i det. Men i båda fallen är det ofta lånade fjädrar och någon annan som betalar i slutänden. Eller också går det inte ihop sig i längden.

Jag läste någonstans att Sverige i framtiden behöver 1 miljon nya bönder. http://www.newsmill.se/node/1861

När ingen har jobb, ingen har råd att betala, när maten är för dyr för att alla pengar gått till räntor, distribution,  extrasaltat, när statens och EU:s pengar är slut................... Då hör det faen till att va storbonde med stora lån. Och nu när EU vill skriva ner sin budget, kommer bönderna att lyftas ut i kylan?

« Senast ändrad: 24 feb-13 kl 13:09 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Existens!

  • Gäst
SV: Berätta om kött!
« Svar #123 skrivet: 24 feb-13 kl 13:23 »
Ett faktum som dock motsäger det lite är att de stora gårdarna är just de som tillämpar samarbeten om maskiner och lejer in maskinstationer. Så jag tror ju inte det är just i maskinparken lånen är nerplöjda.

Ek

  • Inlägg: 521
    • Västergötland
SV: Berätta om kött!
« Svar #124 skrivet: 24 feb-13 kl 16:23 »
Försökt att följa den här tråden så gott det går.Det är mycket prat om storbönder här och hur osmarta dom är .dom kan ju inte räkna ut sånt som Tib löser på en kafferast..så min fråga är .Vad är en storbonde? Hur många kor ska han eller hon ha hur många grisar ,hur många hektar,hur många miljoner i skuld..Eller är det traktorstorleken det hänger på.

Existens!

  • Gäst
SV: Berätta om kött!
« Svar #125 skrivet: 24 feb-13 kl 16:35 »
Det finns säkert nån definition, men för mig är en storbonde med kor en som har nåt på 150 och uppåt. Eller 200 suggor. Eller 200 ha.  Snäppet nedanför är mellanklass, och småbönder från 40 kor och neråt.  Nåt sånt är det för mig iaf.

TiB har säkert en egen agenda..  :)

Fru Jansson

  • Gäst
SV: Berätta om kött!
« Svar #126 skrivet: 24 feb-13 kl 16:54 »
Nu skaffade jag mig ju andra bekymmer än bonderiet förståss men idiotförklarad har jag blivit några gånger i alla fall.
Hur får man ihop till räntorna om man blir för dåligt betald hela tiden? ;) Jag tror vid närmare eftertanke att, när nöden blir tillräckligt stor så agerar man, på ett eller annat sätt. Man kan kanske t o m samsas med andra i samma sits.

Eller ligger felet på ett annat plan; Att man skaffat sig för höga räntor, att man "investerar ihjäl sig" vilket är vanligt i alla branscher.

För höga räntor är antagligen en sko som klämmer rätt ordentligt. Den som investerat sitt kapital och sitt liv, och är belånad över öronen sitter fast. Och man biter inte den hand som föder en, hur snål den än är... Det tror jag är ett reellt problem, utan att det, som någon antydde, skulle ha att göra med att bönder skulle vara "dumma". Systemet har under lång tid glidit åt att "satsa eller lägg ner".  Och bönderna är väl ungefär som folk i allmänhet, man accepterar. Gnisslar kanske tänder ett tag, men accepterar...

Eller som exemplet med jerseykon; Jag träffade en som skickar sina lamm till påsk och då får ungefär 1000 spänn. Nog fan finns det mer kött på en jersey än på ett 1-årslamm? Således blev han också lurad! Av sin egen slakteriförening där till?  :o

Gossen hade fotbollscup idag, och jag satt och snackade med några andra föräldrar, varav en verkade vara bonde. En annan hade haft får, och han berättade hur slakteriet började klassa ner hans lammkött mer och mer. Han började väga lammen, och se till att slakta när de låg inom det ideala viktspannet för att slippa bli nedklassad. Då httades alltid nåt annat. Den han fått bäst betalt för var en åtta år gammal tacka. Han blev något förvånad att gammtackan var klassad som lamm...

Den andra bonden berättade om någon som hade ekologisk mjölkgård, och, för att köttet skulle klassas som ekologiskt, så fick de inte hamna i den lägsta klassningen. Eftersom mjölkdjur inte är lika köttiga som köttraserna, så hamnade de ju oftast i de lägre klassningarna, och vid nåt tillfälle så var det nån som inte fick räknas som ekologisk. Vid frågan om vad köttet sen såldes som blev svaret att "det talar vi tyst om". Jag trodde att ekologiskt kött handlade om hur djuret fötts upp, behandlats, utfodrats etc.

Men visst. Slakterierna ska överleva de med. Men man kan ju undra i hur många led det talas tyst om det ena och det andra, innan köttet når konsumenten... Och att lura producenten tycker jag är minst lika fult som att lura konsumenten!

Fru jansson, välj alltid lindells. Dom har eget slakteri på gården och bra kvalitet på varorna.

Självklart! Har man fördelen att ha en producent i närheten, vars kött finns i butikerna, och vars kvalitet tycks vara god är det dumt att inte göra det! Efter att ha bott i huvudstaden, och i ett antal år känt ett visst missmod med att det mest närproducerade jag hittade i vanliga butiker var "svenskt", så uppskattar jag verkligen att ha närproducerat kött i butikerna! :)

Men, då även andra märken finns i butiken, och jag är som jag vart, och tycks blir än värre ju mer jag lär mig, så ville jag av ren nyfikenhet läsa på paketen och jämföra. Och att hitta ett paket utan ursprungsmärkning förvånade mig en smula, då jag trodde det var lag på det. Även om företaget är danskt, så är det ju inte garanterat att köttet är danskt (även om det är troligt).

Existens!

  • Gäst
SV: Berätta om kött!
« Svar #127 skrivet: 24 feb-13 kl 17:24 »
Den andra bonden berättade om någon som hade ekologisk mjölkgård, och, för att köttet skulle klassas som ekologiskt, så fick de inte hamna i den lägsta klassningen. Eftersom mjölkdjur inte är lika köttiga som köttraserna, så hamnade de ju oftast i de lägre klassningarna, och vid nåt tillfälle så var det nån som inte fick räknas som ekologisk. Vid frågan om vad köttet sen såldes som blev svaret att "det talar vi tyst om". Jag trodde att ekologiskt kött handlade om hur djuret fötts upp, behandlats, utfodrat


Nja.. Det är så att de sämsta klassningarna på skalan betalas det inte ut nåt Eko-tillägg för. Men köttet är ju för det fortfarande ekologiskt.
Anledningen är jag inte säker på, men har ett par gissningar.  Dels går det sämsta köttet till charkindustri, och det kan vara svårt att pussla ihop så man får fram t.ex en ekologisk korv. Den industrin kanske inte ens är intresserad av att producera sån korv.  Och då kommer alltså det ekologiska köttet ingå i en vanlig korv, som ju är billigare.  och kan slakteriet inte sälja köttet som ekologiskt, så betalar man garanterat inte ut eko-tillägg.

Dels fanns det i synnerhet i början av t.ex den ekologiska grisproduktionen ett problem med att grisarna var överfeta. ( anledningen har jag aldrig förstått, mina utegrisar var synnerligen magra och klassades alltid högst ) och för att då dels tvinga uppfödarna att skärpa till uppfödningen och ta fram det marknaden vill ha, så styr man med hjälp av tilläggen. Och dels av samma skäl som ovan.. det gäller att sälja hela grisen som ekologisk, om man ska kunna betala tillägg. Det går inte att köpa in en hel gris som eko, och sen bara sälja en julskinka som eko.  Alla delar måste funka. Vi har redan överskott på sida, dvs stekfläsk, som går på export till Ryssland. Dom lär inte vilja betala för eko.  Eko-bacon har väl så smått börjar dyka upp här nu.

Klassningen är alltid till för att styra produktionen till det som går bäst att sälja, och jag tycker det ska vara så. Slakterierna måste få tjäna pengar så dom kan betala bra till de riktiga uppfödarna, även om det sker på bekostnad av att nån får 50 kr för en häst, eller 50 kr för en dåligt klassad ko.  Det står ju trots allt var och en fritt att ta fram djur som hamnar i högsta klasserna.
Och klassningen görs opartiskt.

Halte

  • Gäst
SV: Berätta om kött!
« Svar #128 skrivet: 24 feb-13 kl 17:30 »
Klassningen är alltid till för att styra produktionen till det som går bäst att sälja, och jag tycker det ska vara så. Slakterierna måste få tjäna pengar så dom kan betala bra till de riktiga uppfödarna, även om det sker på bekostnad av att nån får 50 kr för en häst, eller 50 kr för en dåligt klassad ko.  Det står ju trots allt var och en fritt att ta fram djur som hamnar i högsta klasserna.
Och klassningen görs opartiskt.
Man ska få betalt efter vad man lämnar in, inte av hur stor omsättning man har på sitt företag!
Dina argument tycker jag alltid leder till att storproduktionen är det enda tänkbara alternativet.. Tyvärr känns det som att du har skygglappar på för allting som inte är en fulländad kapitalism. Alla hjul ska rulla snabbare och snabbare och snöbollen måste hela tiden bli större.. Tillväxt tillväxt tillväxt.



TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Berätta om kött!
« Svar #129 skrivet: 24 feb-13 kl 17:42 »
Citera
TiB har säkert en egen agenda.. 
Den är inte så olik din.

Skillnaden består i hur man tillåter ett företag att växa. Om man investerar av förtjänade medel i en lagom takt, för att inte dra på sig för stora fasta kostnader, eller om man expanderar ihjäl sig med lånade pengar.
Det finns ju egentligen ingenting som säger att ett företag med hög omsättning gör ett bättre netto utan hur mycket som blir över när allt är betalt.

Citera
Den som investerat sitt kapital och sitt liv, och är belånad över öronen sitter fast. Och man biter inte den hand som föder en, hur snål den än är... Det tror jag är ett reellt problem, utan att det, som någon antydde, skulle ha att göra med att bönder skulle vara "dumma". Systemet har under lång tid glidit åt att "satsa eller lägg ner".  Och bönderna är väl ungefär som folk i allmänhet, man accepterar. Gnisslar kanske tänder ett tag, men accepterar...
Det är just detdär belånandet som blivit en folksjukdom. Sitt liv har de intecknat men det är bankens kapital.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Existens!

  • Gäst
SV: Berätta om kött!
« Svar #130 skrivet: 24 feb-13 kl 18:15 »
Man ska få betalt efter vad man lämnar in, inte av hur stor omsättning man har på sitt företag!
Dina argument tycker jag alltid leder till att storproduktionen är det enda tänkbara alternativet.. Tyvärr känns det som att du har skygglappar på för allting som inte är en fulländad kapitalism. Alla hjul ska rulla snabbare och snabbare och snöbollen måste hela tiden bli större.. Tillväxt tillväxt tillväxt.

Njae.. det vet jag inte om jag håller med om.  Har en granne här som har 3-4 Herefordkor och säljer därmed runt 4 djur till slakt varje år som når toppklassning och därmed bra betalt.
Att få djur bra klassade har väl inget med storproduktion att göra?  Jag vet folk här på forumet som har får och anpassar lammning så man får den högsta klassningen som är möjligt.
Även om du bara vill ha 1 ko, så är det väl inget som hindrar att den är av köttras, om man nu vill ha lite betalt för köttet.

Fru Jansson

  • Gäst
SV: Berätta om kött!
« Svar #131 skrivet: 24 feb-13 kl 18:32 »
Även om du bara vill ha 1 ko, så är det väl inget som hindrar att den är av köttras, om man nu vill ha lite betalt för köttet.

Har man kon för köttproduktion så visst. Men även mjölkkor behöver slaktas. Och jag undrar varför det köttet ska vara så mycket sämre? Att det är mindre mängd kött på en mjölkko, det ser man ju på dem. Men sämre? Förklara gärna! För annars så känns det ju som nötkött som nötkött, och då borde det vara kilopris, och variera med olika styckdetaljer... Spontant känns det som att en eko-ko, borde ha bättre köttkvalitét, då den ska vara uppfödd på större andel grovfoder och därmed växa långsammare...

Tänker jag miljö och hållbarhet, så känns det spontant bättre att äta mjölkkor, som då tjänat två syften, än kor enbart uppfödda för köttet...

Existens!

  • Gäst
SV: Berätta om kött!
« Svar #132 skrivet: 24 feb-13 kl 18:36 »
Det handlar inte om att köttet nödvändigtvis är av sämre kvalitet ( även om jag spontant kan känna att ett kött från ett 8-årigt djur borde vara annorlunda än ett från ett djur som är 18 månader, men det har jag inget belägg för ) utan om att slakteriet betalar för hela djuret.  Och är det då en väldigt liten andel kött i förhållande till ben och fett, så blir ju priset lägre. Svinnet bli ju högre helt enkelt.

Halte

  • Gäst
SV: Berätta om kött!
« Svar #133 skrivet: 24 feb-13 kl 18:40 »
Njae.. det vet jag inte om jag håller med om.  Har en granne här som har 3-4 Herefordkor och säljer därmed runt 4 djur till slakt varje år som når toppklassning och därmed bra betalt.
Att få djur bra klassade har väl inget med storproduktion att göra?  Jag vet folk här på forumet som har får och anpassar lammning så man får den högsta klassningen som är möjligt.
Även om du bara vill ha 1 ko, så är det väl inget som hindrar att den är av köttras, om man nu vill ha lite betalt för köttet.
Klassning kan man ju ha men rim och reson kan det ju vara i alla fall. Man ska ju inte kunna klassa bort allt värde i ett djur på flera hundra kilo.Att man betalar mindre fördeb är ju naturligtvis ik när det är mindre med kött men när man gör avdrag då det landar på nära noll,  noll eller minus är det bara nte avdrag, då är det rån

Fru Jansson

  • Gäst
SV: Berätta om kött!
« Svar #134 skrivet: 24 feb-13 kl 20:28 »
Det handlar inte om att köttet nödvändigtvis är av sämre kvalitet ( även om jag spontant kan känna att ett kött från ett 8-årigt djur borde vara annorlunda än ett från ett djur som är 18 månader, men det har jag inget belägg för ) utan om att slakteriet betalar för hela djuret.  Och är det då en väldigt liten andel kött i förhållande till ben och fett, så blir ju priset lägre. Svinnet bli ju högre helt enkelt.

Att svinnet blir högre är ju inget konstigt. Men, köttet borde ju vara lika mycket värt. Jag trodde i min enfald att det var just köttet vi pratade om. För det nämndes ju summor för ett visst antal kilo kött...

Ang djurets ålder, så är det då intressant då gossens klasskompis pappa fått mest betalt för en 8 år gammal tacka, som slakteriet klassade som "lamm"... I det fallet är det ju konsumenten som blir lurad när slakteriet klassar köttet galet.

Jag undrar dock om inte konsumenterna har fått för sig att unga djur är bättre, lite för att köttproducenter slaktar unga djur. Ingen utfodrar ett slaktdjur i åtta år innan slakt, utan det är ju i så fall avelsdjur eller mjölkdjur. Jag skulle gärna köpa kött från äldre djur (förutsatt att de inte är medicinerade då), då jag inbillar mig att det har mer karaktär, och lämpar sig väl för grytor och långkok...

 

Broberg

  • Gäst
SV: Berätta om kött!
« Svar #135 skrivet: 24 feb-13 kl 20:33 »
Att svinnet blir högre är ju inget konstigt. Men, köttet borde ju vara lika mycket värt. Jag trodde i min enfald att det var just köttet vi pratade om. För det nämndes ju summor för ett visst antal kilo kött...



Fast nån skillnad borde det väl bli? Tar väl lika lång tid att stycka en mager ko som en tjock typ? Eller de räknar inte så?

Halte

  • Gäst
SV: Berätta om kött!
« Svar #136 skrivet: 24 feb-13 kl 20:36 »
Fast nån skillnad borde det väl bli? Tar väl lika lång tid att stycka en mager ko som en tjock typ? Eller de räknar inte så?
Klart det gör.. Skillnad ska det ju givetvis bli. Frågan är ju om det är vettigt att det kan vara så mkt avdrag att en häst på 300 kg blir värd en 50-lapp.. Eller en hel ko på lika många kilo 0 kronor eller några hundralappar.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Berätta om kött!
« Svar #137 skrivet: 24 feb-13 kl 20:38 »
http://sphotos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/485331_10151304141062607_65603659_n.jpg


Denna bild ska va tagen inom EU. Nu ska vi nog inte äta mer tamgris här. Fy för faen!
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Fru Jansson

  • Gäst
SV: Berätta om kött!
« Svar #138 skrivet: 24 feb-13 kl 20:42 »
Klart det gör.. Skillnad ska det ju givetvis bli. Frågan är ju om det är vettigt att det kan vara så mkt avdrag att en häst på 300 kg blir värd en 50-lapp.. Eller en hel ko på lika många kilo 0 kronor eller några hundralappar.


En häst brukar ju inte ha dåligt med muskler, om den inte är markant misskött... Så det borde inte vara högre arbetskostnad/kg kött ut när det gäller häst...

http://sphotos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/485331_10151304141062607_65603659_n.jpg


Denna bild ska va tagen inom EU. Nu ska vi nog inte äta mer tamgris här. Fy för faen!


Det finns ju tamgrisar som lever lite trevligare liv än det där... ;)
« Senast ändrad: 24 feb-13 kl 20:45 av Fru Jansson »

Broberg

  • Gäst
SV: Berätta om kött!
« Svar #139 skrivet: 24 feb-13 kl 20:46 »
http://sphotos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/485331_10151304141062607_65603659_n.jpg


Denna bild ska va tagen inom EU. Nu ska vi nog inte äta mer tamgris här. Fy för faen!


Nej, det är vedervärdigt. En av anledningarna till att jag vill ha importstopp på dylikt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

728 gäster, 3 användare (1 dolda)
Be, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser