Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sommar- och vinterspjäll?  (läst 1770 gånger)

Hanna Idell

  • Inlägg: 1
Sommar- och vinterspjäll?
« skrivet: 06 jul-20 kl 22:25 »
Hej!

Sotaren var här förra veckan och trodde att vi har sommar- och vinterspjäll för vedspisen. Har läst på och förstår konceptet med flera olika utgångar för röken.
MEN jag förstår inte vilken spak som är vilken. Det händer inte något när jag ställer dem på olika sätt. Någon som har någon idé?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Sommar- och vinterspjäll?
« Svar #1 skrivet: 06 jul-20 kl 23:31 »
På den tiden då det begav sig, så hade varje murare sina egna idéer om hur såna där saker skulle göras. I bästa fall kan det se snarlikt ut i andra hus i samma trakt där vedspisinstallationen är av ungefär samma ålder, så någon gammal granne kanske känner till hur det brukar fungera.

Annars får man försöka dokumentera kanaler och spjäll så gott det går - kika in genom sotluckor, skicka in en inspektionskamera (gammal webkamera med lyse som man inte är rädd om, t ex) osv.  Och inte minst försöka ta sig in så långt att man kan se alla spjäll och övertyga sig om att de är hela och verkligen kan stänga för rökgångarna då man så vill.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Sommar- och vinterspjäll?
« Svar #2 skrivet: 07 jul-20 kl 00:30 »
Om sotaren menade samma som jag tänker på, alltså att sommarkanalen går så rakt ut som möjligt, och vinterkanalen är betydligt längre, så borde det vara lättare att det ryker in när du tänder (eller eldar reklam) om du har spjället i vinterläge.

Tångräkan

  • Inlägg: 1968
    • Åland
SV: Sommar- och vinterspjäll?
« Svar #3 skrivet: 07 jul-20 kl 09:10 »
Om sotaren menade samma som jag tänker på, alltså att sommarkanalen går så rakt ut som möjligt, och vinterkanalen är betydligt längre, så borde det vara lättare att det ryker in när du tänder (eller eldar reklam) om du har spjället i vinterläge.

Håller med! Jag har fem spjäll på min och det verkar vara en hel vetenskap. Förutom sommar- och vinterspjäll har jag "ångspjäll" och ett vardera till de olika ugnarna, bakugn och matlagningsugn. På sommaren vill man undvika att det blir för hett inne så kanalen går rakt ut medan man vill bevara värmen på vintern och alltså leda värmen på "omvägar" så den värmer upp murstocken och huset. Du kan testa som ovan eller kanske kolla vilket spjäll som håller värmen kvar längre i murstocken. Det borde vara vinterspjället. Passa på nu när det är regn och rusk eller vänta till hösten. Lycka till!
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

598 gäster, 10 användare (1 dolda)
xaelanar, reimersro, javill, Tomas Skogstjärn, tranberga, von tratt, långfot, Esajanne, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser