Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sociala raser?  (läst 1801 gånger)

Sandviken

  • Inlägg: 1
    • Värmland
Sociala raser?
« skrivet: 24 jul-19 kl 09:34 »
Hej alla hönsfantaster!

Jag läser tidigare trådar med stor nyfikenhet och skulle nu gärna få lite tips från er gällande raser 😀

Vi håller precis på att bygga hönshus och hönsgård. Läser allt jag hittar på nätet om olika raser för att utröna vilken ras vi skall försöka satsa på. Ibland är det dock lättare att hitta information om utseende än uppförande etc. De egenskaper vi önskar är framförallt:

1. Vi vill ha stora höns, inte dvärgvarianter. Gärna en svensk lantras!
2. Att de är sociala djur som gillar att man lyfter dem. Lugna och snälla. Vi har små barn.
3. Att de är vackra att se på. Gärna en sort där färgen på hönorna varierar.
4. Att de värper mycket ägg, gärna lång tid sett både till livslängd och under året.
5. Att de inte flyger. Vi bor vid en trafikerad väg, Gunnebostaket runt hela trädgården men en del raser verkar kunna flyga ut och det vill vi inte då de ibland ska få gå fritt i trädgården.
6. Att de är tåliga mot väder och sjukdomar. Ingen ras med ”problem”, vi är nybörjare på höns.
7. Vi har ingen större lust att få en jättebesättning med höns, så det måste inte vara en sort som ruvar superbra men lite föryngring vore ju kul på sikt.

Vore superkul med svar bla från er som har eller har haft lantraser!

🐓🐣💛


mammatill_tre

  • Inlägg: 9
    • Skåne
SV: Sociala raser?
« Svar #1 skrivet: 29 okt-20 kl 19:23 »
Hej alla hönsfantaster!

Jag läser tidigare trådar med stor nyfikenhet och skulle nu gärna få lite tips från er gällande raser 😀

Vi håller precis på att bygga hönshus och hönsgård. Läser allt jag hittar på nätet om olika raser för att utröna vilken ras vi skall försöka satsa på. Ibland är det dock lättare att hitta information om utseende än uppförande etc. De egenskaper vi önskar är framförallt:

1. Vi vill ha stora höns, inte dvärgvarianter. Gärna en svensk lantras!
2. Att de är sociala djur som gillar att man lyfter dem. Lugna och snälla. Vi har små barn.
3. Att de är vackra att se på. Gärna en sort där färgen på hönorna varierar.
4. Att de värper mycket ägg, gärna lång tid sett både till livslängd och under året.
5. Att de inte flyger. Vi bor vid en trafikerad väg, Gunnebostaket runt hela trädgården men en del raser verkar kunna flyga ut och det vill vi inte då de ibland ska få gå fritt i trädgården.
6. Att de är tåliga mot väder och sjukdomar. Ingen ras med ”problem”, vi är nybörjare på höns.
7. Vi har ingen större lust att få en jättebesättning med höns, så det måste inte vara en sort som ruvar superbra men lite föryngring vore ju kul på sikt.

Vore superkul med svar bla från er som har eller har haft lantraser!

🐓🐣💛


Hej alla hönsfantaster!

Jag läser tidigare trådar med stor nyfikenhet och skulle nu gärna få lite tips från er gällande raser 😀

Vi håller precis på att bygga hönshus och hönsgård. Läser allt jag hittar på nätet om olika raser för att utröna vilken ras vi skall försöka satsa på. Ibland är det dock lättare att hitta information om utseende än uppförande etc. De egenskaper vi önskar är framförallt:

1. Vi vill ha stora höns, inte dvärgvarianter. Gärna en svensk lantras!
2. Att de är sociala djur som gillar att man lyfter dem. Lugna och snälla. Vi har små barn.
3. Att de är vackra att se på. Gärna en sort där färgen på hönorna varierar.
4. Att de värper mycket ägg, gärna lång tid sett både till livslängd och under året.
5. Att de inte flyger. Vi bor vid en trafikerad väg, Gunnebostaket runt hela trädgården men en del raser verkar kunna flyga ut och det vill vi inte då de ibland ska få gå fritt i trädgården.
6. Att de är tåliga mot väder och sjukdomar. Ingen ras med ”problem”, vi är nybörjare på höns.
7. Vi har ingen större lust att få en jättebesättning med höns, så det måste inte vara en sort som ruvar superbra men lite föryngring vore ju kul på sikt.

Vore superkul med svar bla från er som har eller har haft lantraser!

🐓🐣💛

Skulle skicka här, men blev nog ett meddelande, inte riktigt kompis med detta forum än 🤣

Men Hedemora. Sociala, nyfikna, våra 10v kycklingar hoppar direkt upp till oss. Full fart på kycklingarna om man jämför med våra dvkochin. Lantras så tåliga för väder vad jag vet (första ggn vi har Hedemora.) Många fina färger. Vet inte hur pass flygiga dom är, våra flyger i buren.

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Sociala raser?
« Svar #2 skrivet: 30 okt-20 kl 11:47 »
våra  höns kan flyga rätt  bra.  Men de flyger inte över vårt enkla staket ut på villagatan. Asfalten lockar inte särskilt. Och de har f.ö. respekt för bilar -- något stort som närmar sig hastigt. De flyr ofta även om de har staketet emellan sig och trafiken.

Så  jag tror inte att den trafikerade vägen är ett särskilt stort faromoment för hönsen.



 

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Sociala raser?
« Svar #3 skrivet: 30 okt-20 kl 15:50 »
Att få dom sociala handlar om tiden ni lägger ner. Att ha dom i ett uthus och gå dit 2-3 gånger om dagen för att titta till mat och vatten är inte tillräckligt.
Beroende på hur många ni tänkt er. Ha dom inne i köket.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

277 gäster, 2 användare
Hokuspokus, Adels

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser