Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa gård/skogsfastighet  (läst 12840 gånger)

HejSvejs

  • Gäst
Köpa gård/skogsfastighet
« skrivet: 07 dec-06 kl 02:21 »
Hejhej..

Jag och min sambo har funderat länge på att köpa en mindre gård. Har alltid varit min dröm att ha en gård med skog, och iallafall kunna leva på den till viss del, kanske ha ett halvtidsjobb samtidigt som min sambo jobbar heltid. Just nu bor vi i en medelstor stad och pluggar bägge två. Jag har innan jobbat några år. Vi har inga lån förutom de begynnande csn-lånen. Min utbildning är knappt två år så lånet blir inte så stort för mej iallafall. Känner att det inte är min grej att bo inne i stan och uggla i en lägenhet...

Någon som har lite tips om detta? Storlek på gården, olika inkomstkällor som man kan få från den osv.. Funderar också på att ha lite djur också som kanske kan dryga ut inkomsterna?

Det viktigaste, är min dröm realistisk? eller som sagt bara en dröm..

Min far och hans syskon har pratat om att de ska sälja deras ärvda skogsfastighet på ca 80ha, vet inte vad den är värd och hur billigt de är villiga att sälja den, om jag köper den. Huset är väldigt dåligt och det finns inget vatten eller avlopp indraget. Utöver huset finns det bara ett större förråd och vedbod. En äng och liten sjö resten skog.

Är detta ett bra alternativ? Hur mycket pengar kan man få ut ur skog på 80ha per år ungefär?

leinad

  • Inlägg: 80
Re:Köpa gård/skogsfastighet
« Svar #1 skrivet: 07 dec-06 kl 09:55 »
Beror till stor del på hur mycket skog det står på skogen, dvs antalet kubikmeter. I mina trakter (Dalarna) börjar priserna krypa upp mot 300 kr/kubikmeter.

Caroline

  • Inlägg: 46
    • Närke
Re:Köpa gård/skogsfastighet
« Svar #2 skrivet: 07 dec-06 kl 23:15 »
Det låter dumt att du ska köpa eget om det finns en gård i släkten.

Mitt råd vore att åka upp dit med tjejen och bo där en månad i vinter. Ta med raggsockor och motorsåg, ni kommer älska det.

Om det är pengarna som farsan vill åt så finns det ju otroliga värden i 80 ha skog. Det finns en skogsvårdsplan som säger hur många kubik ni sitter på, och hur tillväxten ser ut. Ett skogsbolag kan berätta vad ni skulle få för gallringar och avverkningar. En gissning är 1000 kronor/ha/år i kontinuerligt uttag, självverksamt. Någon som vet?
 
En delvis avverkning kan bekosta byggen eller renoveringar. När allt är färdigt så har släkten ett fungerande ställe att semestra på, ni har hittat en meningsfull sysselsättning och kommer också vara viktiga för hela bygden.

Gustaf (Carolines sambo)

RaggarBonden

  • Inlägg: 429
    • Hälsingland
Re:Köpa gård/skogsfastighet
« Svar #3 skrivet: 08 dec-06 kl 11:11 »
Vid avverkning får man inte glömma återplantering och ev. markberedning. Det kostar en hel del...

Sen måste man komma ihåg att privat uttag till konsumtion av skogspengarna kommer i slutändan att dubbelbeskattas. Då går upp till 80% bort i skatt och avgifter.

Att få ut en halvtidslön från en "liten" gård är idag väldigt svårt.

Djuren kommer inte heller att inbringa några pengar i liten skala (lite mat kanske).

Men kan man tänka sig att drastiskt sänka sin levnadsstandard kan det ju gå om indragningarna motsvarar den halva lönen  :-\

Det verkar dessutom som alternativet med den skogsgård ni tänkt på behöver en seriös upprustning av huset och det kostar ju en hel del. 3-500.000:- verkar vara en rimlig uppskattning av kostnader för renovering/upprustning av huset.

Storbonden
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
Re:Köpa gård/skogsfastighet
« Svar #4 skrivet: 19 dec-06 kl 23:17 »
Hur mycket pengar kan man få ut ur skog på 80ha per år ungefär?

Allt från en massa arbete i 10 tals år till att bli miljonär på en och samma vecka.
Det är antalet m3sk och huggningsklasserna som styr detta, så utan dessa uppg är det totalt omöjligt att ge ett svar på din fråga.
« Senast ändrad: 19 dec-06 kl 23:17 av Lumberjack »

Rödjan

  • Inlägg: 193
Re:Köpa gård/skogsfastighet
« Svar #5 skrivet: 26 dec-06 kl 16:54 »
Att det inte går att tjäna pengar på ett småbruk låter som skräckpropaganda. Visst, mjölk och vete ger inga vinster, men du flyttar väl inte ut på landet för att slava under Arla och Lantmännen? En man med uppfinningsrikedom kan göra sig till miljonär på 80 ha, det vågar jag slå vad om.
Har en liten gård. Odlar grönsaker. Har grisar, getter och höns.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Köpa gård/skogsfastighet
« Svar #6 skrivet: 26 dec-06 kl 16:58 »
Att det inte går att tjäna pengar på ett småbruk låter som skräckpropaganda.
En man med uppfinningsrikedom kan göra sig till miljonär på 80 ha, det vågar jag slå vad om.

Ett lantbruk på 80 ha är inget "småbruk"  :P
...under 20 ha hamnar du om du pratar småbruk.

mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

geirh

  • Gäst
Re:Köpa gård/skogsfastighet
« Svar #7 skrivet: 26 dec-06 kl 20:20 »
tipper 80 ha skog ligger på mellom 3 og 5 millioner, avhengi av beliggenhet, tilvekst og aldersfordeling på virket + en del andre faktorer.

geirh

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Köpa gård/skogsfastighet
« Svar #8 skrivet: 26 dec-06 kl 20:42 »
Om man vill ha en gård i Karesuando på 264 ha varav 96 ha skog behöver man inte vara miljonär. Det räcker med 800000.

http://www.hemnet.se/a.asp?id=3402511&q=1&s=3


ason

  • Gäst
Re:Köpa gård/skogsfastighet
« Svar #9 skrivet: 26 dec-06 kl 21:22 »
Ett lantbruk på 80 ha är inget "småbruk"  :P
...under 20 ha hamnar du om du pratar småbruk.

mvh Rosa

hmmm småbruk....var har du fått dessa uppgifter??? Finns det ngn norm för vad som är vad eller är det EUpengar du pratar om???
/lena

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Köpa gård/skogsfastighet
« Svar #10 skrivet: 26 dec-06 kl 23:17 »
Om man vill ha en gård i Karesuando på 264 ha varav 96 ha skog behöver man inte vara miljonär. Det räcker med 800000.

http://www.hemnet.se/a.asp?id=3402511&q=1&s=3


Flyttar jag någonsin tillbaka till sverige på ålderns höst (eller tidigare) så är det de trakterna jag kommer söka mig till.
Verkar vara en utmärkt plats att återgå till naturen på när den tiden kommer.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

sprithitler

  • Inlägg: 1059
    • Swedish survivalist.
Re:Köpa gård/skogsfastighet
« Svar #11 skrivet: 27 dec-06 kl 01:57 »
Om man vill ha en gård i Karesuando på 264 ha varav 96 ha skog behöver man inte vara miljonär. Det räcker med 800000.

http://www.hemnet.se/a.asp?id=3402511&q=1&s=3




Vow, brorsan köpte en trea för mer än de pengarna för en vecka sedan, polaren köpte en tvåa för mer än de pengarna i fredags, men det är klart, deras lägenheter har bättre pendlarläge till stockholm.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
Re:Köpa gård/skogsfastighet
« Svar #12 skrivet: 30 dec-06 kl 11:13 »
hmmm småbruk....var har du fått dessa uppgifter??? Finns det ngn norm för vad som är vad eller är det EUpengar du pratar om???
/lena

Småbruken är inte ens 20 ha.
Här är de omkr 10 ha totalt fördelat på ett par ha skog och några ha inägomark runt huset.
"Per Albin" jordbruk brukar det även kallas för.
Normen för ett småbruk är kort och gott "självhushållning".
Det ger/gav mat för dagen, men inga direkta inkomster att leva på.


Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Köpa gård/skogsfastighet
« Svar #13 skrivet: 30 dec-06 kl 11:43 »
Normen för ett småbruk är kort och gott "självhushållning".

1995 definerades begreppet "småbrukare" i EG-förordningen.
artikel 7.3 "Även definitionen för "småbrukare", har fastställts, framförallt för jordbrukare som odlar vissa foderväxter och potatis" etc etc....
Och för att göra en lång historia kort så hamnar man på 19-20 ha som gräns för "småbruks-begreppet"

Mvh och God fortsättning !
/Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
Re:Köpa gård/skogsfastighet
« Svar #14 skrivet: 30 dec-06 kl 12:19 »
1995 definerades begreppet "småbrukare" i EG-förordningen.
artikel 7.3 "Även definitionen för "småbrukare", har fastställts, framförallt för jordbrukare som odlar vissa foderväxter och potatis" etc etc....
Och för att göra en lång historia kort så hamnar man på 19-20 ha som gräns för "småbruks-begreppet"

Mvh och God fortsättning !
/Rosa

Jag pratar naturligtvis om de som aktivt bedrev jordbruk på dessa fastighetsarealer för sitt delvisa livshuppehälle, långt innan EU kom in i bilden.


RaggarBonden

  • Inlägg: 429
    • Hälsingland
Re:Köpa gård/skogsfastighet
« Svar #15 skrivet: 30 dec-06 kl 12:22 »
Hur mycket pengar kan man få ut ur skog på 80ha per år ungefär?
Allt från en massa arbete i 10 tals år till att bli miljonär på en och samma vecka. Det är antalet m3sk och huggningsklasserna som styr detta, så utan dessa uppg är det totalt omöjligt att ge ett svar på din fråga.

Det viktiga är inte hur mycket pengar man kan få ut av din skog utan hur du tänker använda dom sen !!

Att man blev miljonär på en vecka det trodde den tidigare ägaren till vår gård också ! De var miljonärer i flera månader.....

De avverkade ca 200 ha utvuxen skog under en tidsperiod på några år och det enda som de fick kvar var en stooooor skatteskuld.

Man avverkar skogen, använder pengarna och sen kommer skattesmällen.
Då avverkar man mer skog för att betala skatten då kommer en ännu större skattechock nästa taxeringsår och då måste man avverka mer skog och då växer skatteskulden ännu mer !!!!!

Till slut är skogen slut miljonerna inbetalda till staten som skatt och straffavgifter, samtidigt kommer skogsvårdsstyrelsen och ger en ultimatum om återplantering och åtgärder.
Då har man efter avverkningarna taskig ekonomi, vana av att leva som miljonär, skatteskuld och skuld till skogsvårdstyrelsen.

Gården blir troligen såld av banken och kronofogden  :-\

Det enda sättet att använda skogen utan att få massor av skattepåslag är att investera den i gården. Dvs använda den till avdragsgilla saker inom jordbruket.

Eget uttag av skogpengar ger stora effekter på ekonomin !

Tro mig.... Det var jag som köpte gården sen !

Storbonden :)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
Re:Köpa gård/skogsfastighet
« Svar #16 skrivet: 30 dec-06 kl 12:46 »
Ligger mycket i det du skriver Storbonde.

Men allt beror i slutändan på hur man skött om sina papper om man ska få en rejäl slant på banken eller hamna på fattighuset.
Sedan finns det andra utvägar än leveransvirke för den som kanske inte är så benägen att gynna skattmasen.
Tänker då på "vidareförädling" i egen regi under egen bokföring. :-X



RaggarBonden

  • Inlägg: 429
    • Hälsingland
Re:Köpa gård/skogsfastighet
« Svar #17 skrivet: 31 dec-06 kl 00:03 »
Ligger mycket i det du skriver Storbonde.

Men allt beror i slutändan på hur man skött om sina papper om man ska få en rejäl slant på banken eller hamna på fattighuset.
Sedan finns det andra utvägar än leveransvirke för den som kanske inte är så benägen att gynna skattmasen.
Tänker då på "vidareförädling" i egen regi under egen bokföring. :-X

Jo visst kan man förädla och fixa till lite egen ekonomi på virket/veden  :-[

Men med 80 ha som ska skötas blir det kanske en hel del jobb med förädlingen  ???

Storbonden  :)
« Senast ändrad: 31 dec-06 kl 00:04 av Storbonden »
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
Re:Köpa gård/skogsfastighet
« Svar #18 skrivet: 31 dec-06 kl 10:05 »
Ja, det kräver förvisso en del egen arbetsinsats och dessutom maskiner, men så är det ju med allt.
Brukar hugga timmer själv och leja in för skotning/sågning och det blir ändå hyfsat bra ekonomi på det hela. ;D

trädman

  • Inlägg: 1272
Re:Köpa gård/skogsfastighet
« Svar #19 skrivet: 15 feb-07 kl 00:00 »
Som redan sagts av andra kan 80ha skog kosta nästan vad som helst, beroende på hur stort virkesförrådet är, var i landet, hur den lokala efterfrågan ser ut om fastigheten är vacker osv. Men det kan väl ändå gå att göra en "exempelkalkyl". 80 ha med 200 m3sk/ha ger 16000 m3sk som i Mellansverige kanske kan kosta 300kr/m3sk om det inte är för nära huvudstaden eller grannarna är väldigt angelägna (de flesta skogsfastigheter köpas av personer som redan tidigare har skog i trakten). Detta ger ett pris på knappt 5 milj.

Om vi också antar att en fjärdedel av virkesförådet är lämplig och tillåten att slutavverka, dvs 4000 m3sk och det säljs på öppna marknaden bör det ge drygt 1,2 milj. Efter det har du kanske runt 13 ha (300 m3sk/ha x13~4000) att plantera. Det kostar 10-12000 per ha om du inte gör det själv. Själva plantorna kostar 5-7000/ha och markberedning runt 2000/ha. Efter avdrag för planteringen återstår alltså drygt 1 milj.

En del av den (50% tror jag fortfarande det är) kan du utnyttja för skogsavdrag, vilket egentligen är ett slags skattekredit som finns kvar ända tills du säljer fastigheten. Det innebär att du kan använda 500 000 att amortera med direkt. Då återstår bara 4,5 milj räntan på bottenlån till jord- och skogsfastigheter är idag runt 4 % (landshypotek.se). Det skulle innebära en räntekostnad på 180 000 kr/år eller 15000 kr/mån före skatteavdrag etc. De återstående 500kkr från avverkningen räcker nästan till hela räntan de första tre åren. Om man sedan räknar med att skogen ger en någorlunda jämn avkastning med en tillväxt på 7 m3sk/ha och år skulle det innebära att det går att avverka motsv 400-500 m3sk/år och virkesförrådet ändå sakta ökar. 400-500 m3sk fördelat på både gallring och slutavverkning kan kanske ge ruint 200 kr/ m3sk om man inte avverkar själv, dvs 80-100 kkr/år. Då återstår 80-100 kkr/år att betala med andra intäkter exv lön. Efter 30% skatteavdrag blir det kanske runt 8000kr/månad. Finns det ett inte allt för märkvärdigt hus på fastigheten kanske det kan ingå i exempelpriset ovan. Driftskostnaderna för hus på landet går vanligen att hålla hyfsat låga med eget arbete, måttlig fastighetsskatt och vedeldning. 10-12 tusen i månaden i skogs och boendekostnad är en del, men för många knappast oöverstigligt dyrt om det delas på två löner.

Kalkylen kan naturligtvis både bli betydligt bättre och väldans dålig beroende på tillgånen på avverkningsbar skog, åldersfördelningen i övrigt, priset på fastigheten och möjligheten att satsa eget kapital från start. Sen kan det ju alltid finnas andra intäktskällor på en fastighet såsom jaktarrenden, jordbruksarrenden uthyrningsbara hus, lador för husvagnsuppställning och allt annat mojligt och omöjligt.

Hittills har det dock på längre sikt för de flesta varit en bra eller väldigt bra affär att köpa skogsfastigheter. Det finns naturligtvis de som köpt dyrt och tvingats sälja vid ett dåligt tillfälle, eller som någon tidigare nämnt realiserat skogskapitalet och konsumerat upp det utan att tänka på skattekonsekvenserna, men de flesta skogsägare som varit långsiktiga har sett sin skog sakta men säkert stiga i värde.

Långt och ordrikt nybörjarinlägg, men det är ju frivilligt att läsa :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 4 användare (2 dolda)
Sebastian Berggren, isa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser