Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bockbekymmer  (läst 1791 gånger)

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
Bockbekymmer
« skrivet: 06 jun-07 kl 13:45 »
Läste att man kan sätta förklä på bocken, verkar smart, för att förhindra fler killingar. När? Brunstar geten nu på sommaren med?  Läste att de brunstar höst/ vinter! Vad säger ni som vet....?
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Bockbekymmer
« Svar #1 skrivet: 06 jun-07 kl 14:23 »
Säkrast att prova ut konstruktionen på förklät redan nu.  Högsäsongen för brunst är ungefär september - jul.  Men dom rackarna KAN brunsta vid andra årstider också.

Det lär ska finnas selar för baggar, minns inte var jag sett dem.  Kanske en sådan kan användas om man inte vill hålla på och göra en sele själv.  Det räcker oftast inte med bara en knut på ryggen, det hela behöver fästas över bringan också.  Och så måste man förstås kolla då och då att det inte skaver eller trycker, särskilt om gossen växer.

Lycka till och berätta hur det går, så att vi alla får lära oss.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Bockbekymmer
« Svar #2 skrivet: 06 jun-07 kl 14:40 »
Fast ni har ju dvärggetter och de har inte årstidsbunden brunst utan kan brunsta när som helst under året. Det skulle btyda att han skulle vara tvungen att ha förklädet på året runt  :(.
Bättre då att kastrera.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Bockbekymmer
« Svar #3 skrivet: 06 jun-07 kl 14:46 »
Jaha, så var vi där igen, Balbina, i kastreringsdiskussionen.  Men Du, nu vill jag läsa Din rapport i tråden om blod i mjölken!  Vi har ju väntat hela morgonen på den och på Första Gången!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Bockbekymmer
« Svar #4 skrivet: 06 jun-07 kl 16:34 »
Jaha, så var vi där igen, Balbina, i kastreringsdiskussionen.  Men Du, nu vill jag läsa Din rapport i tråden om blod i mjölken!  Vi har ju väntat hela morgonen på den och på Första Gången!


hehe, alltid samma disskusioner....

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Bockbekymmer
« Svar #5 skrivet: 06 jun-07 kl 16:37 »
hehe, alltid samma disskusioner....
Ja vi får väl försöka variera oss.  Nu har jag åtminstone blivit lugn vad gäller Din Nora.  Tack för det.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Bockbekymmer
« Svar #6 skrivet: 06 jun-07 kl 16:56 »
Ja vi får väl försöka variera oss.  Nu har jag åtminstone blivit lugn vad gäller Din Nora.  Tack för det.


Japp. fast det är bra att vi har olika åsikter som vi kan föra fram så andra forummedlmmar kan få två olika aspekter på saker och ting :-)
Jo, Nora mår fortfarande bra. Tråkigt med obrukbart juver bara :-(

 

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Bockbekymmer
« Svar #7 skrivet: 06 jun-07 kl 17:05 »
Japp. fast det är bra att vi har olika åsikter som vi kan föra fram så andra forummedlmmar kan få två olika aspekter på saker och ting :-)
Jo, Nora mår fortfarande bra. Tråkigt med obrukbart juver bara :-(
Jomenvisst måste vi kunna resonera och väga skäl för och emot.  Och jag är så glad om det "bara" blir en enspent get, det som Du först beskrev lät förfärligt illa.  Hm.  Ska vi flytta den delen av diskussionen tillbaka till Din tråd om blod i mjölken, kanske?  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

817 gäster, 3 användare
torbjorn, malarmaster, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser