Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nyetablering vall mm mm...  (läst 3662 gånger)

shepherd

  • Gäst
Nyetablering vall mm mm...
« skrivet: 25 sep-06 kl 16:12 »
Hej
Jag ska ta över en arrendegård till våren dock är det mer mark än jag kommer att behöva första åren, räknar med att att ca hälfen kommer användas till vall/bete för.
All mark kommer att överlämnas höstplöjd. Några frågor.
Nyetablering av vall, tänkte att en del ska sås med vårkorn alt. annan skyddgröda för helsädesensilage och sedan insådd av vall.
Andra bra sätt för nyetablering av vall?
Hur tidigt kan man slå olika blandingar av helsäd. enilage? Vore kanon att kunna få en enilage skörd från det nästa år.
Vad är bäst att göra med övrig mark som inte kommer brukas nästa år? Kommer troligen användas för vall år 2.

lekimm1

  • Gäst
Re:Nyetablering vall mm mm...
« Svar #1 skrivet: 25 sep-06 kl 21:33 »
Hej där!

Min åsikt är att just insåningsgröda är bra o ha som buffertgröda i växtodlingen.

Om man ska så in på våren brukar ju vårkorn som du skriver vara en klassiker. Jag brukar ta helsäden precis när den gått i ax. Men om du ska ta helsädsensilage kan ju oxå blanda med ärtor (gärna den äldre sorten med mer blad om du hittar) så kan du ju söka proteinstöd. Man får ju en liten subvention för o undvika soja från amazonas... (ursäkta utläggningen...)

Annars kan även tipsa om att insådd höstsäd har sina fördelar oxå. Beror oxå på vad du betalar för utsädet o har för såmetoder. Utsädet för helsädensilage tycker jag inte behöver vara lika kräset o såmetoderna kan även vara lite mer bryska om man vill, inte lika viktigt att allt mognar precis samtidigt...

Vill man skippa helsäden kan ju rajgräs funka, de brukar bli en skaplig vallskörd på de första året.

Ett annat alternativ är trots allt ha insådd utan insådd. Kan då kombineras med den obilgatoriskt uttagna arealen som du måste ha om du överskrider sisådär 20 ha. Mitt tips är att då så sent som möjligt till sista dag den 15 juli för o få trädeseffekt. Om det behövs vill säga...

Om du ska ha vall på allt är mitt tips att så in del med säd o en del utan skyddsgröda. Om det utvecklar sig ogräs i det med utan skyddsgröda ska man inte vara rädd o vara ute med nån slags betesputs.

Det var några tankar från mig.

Lycka till!

shepherd

  • Gäst
Re:Nyetablering vall mm mm...
« Svar #2 skrivet: 25 sep-06 kl 22:10 »
tackar för det..
Förstod nog inte riktigt vad du menade med stycket..
"Ett annat alternativ är trots allt ha insådd utan insådd. Kan då kombineras med den obilgatoriskt uttagna arealen som du måste ha om du överskrider sisådär 20 ha. Mitt tips är att då så sent som möjligt till sista dag den 15 juli för o få trädeseffekt. Om det behövs vill säga..."

Föresten trodde jag att "oblig. uttagen arial" var borta f.o.m i år?

christine

  • Inlägg: 1693
  • Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:Nyetablering vall mm mm...
« Svar #3 skrivet: 25 sep-06 kl 22:37 »
Man tog bort obl. uttagen areal för de torkdrabbde i södra Sverige så de kan ta ut mer foder, i övrigt är den kvar.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Småbrukaren

  • Gäst
Re:Nyetablering vall mm mm...
« Svar #4 skrivet: 26 sep-06 kl 13:54 »
Hej!

Lite kommentarer:

Helsäd är bra att etablera vall i. Tänk bara på att helsädsensilaget ska användas som foder! Av ditt namn att döma (Shepherd) verkar det som att fodret ska användas till får. Risken är stor att det blir väldigt mycket spill eftersom fåren helst bara äter av axen och lämnar stråna. De är även duktiga på att dra ut fodret och trampa på det om man inte har en väldigt bra foderhäck. Helsäd till får funkar nog bäst om man har fullfoder och mixervagn. Till nöt är det däremot helt OK.



Proteingrödestödet går i praktiken inte att kombinera med helsädsensilage även om man har trindsäd med i blandningen. Enligt reglerna ska proteingrödan skördas senare än vad som är optimalt ur helsädessynpunkt. Helsäd bör helst skördas ca ett par veckor efter axgång.

Westervoldiskt rajgräs är inte så smakligt för djuren. Det går snabbt upp i ax och förlorar i fodervärde. Dessutom växer det mycket sent på säsongen och konkurrerar då med insådden.

Insådd i renbestånd är inget dåligt alternativ om man inte vill ha helsäd. Det gäller bara att inte ha alltför torkkänslig jord. Efter en eller ett par avputsningar för att få bort ogräs har man oftast en superfin vall där man kan ta en skörd på sensommaren och eller hösten. Snåla dock inte med vallfröet!

Ska du söka gårdsstöd för all areal måste du etablera en gröda på varje skifte senast 15 juli. Om de skiften som du egentligen inte behöver i år innehåller rotogräs, t ex kvickrot, så passa på att stubbearbeta i vår och så senast 15 juli (15 juni om du söker miljöstöd, t ex ekologisk vallodling). Behöver du inte skörden så putsa bara insådden några gånger under året.

shepherd

  • Gäst
Re:Nyetablering vall mm mm...
« Svar #5 skrivet: 26 sep-06 kl 18:24 »
Tackar för detta..
Tanken är just att använda helsäden i fullfoder, blir investering i mixervagn till nästa år då besättningen ökas.

Några erfarenheter av bättre/sämre fröblandningar för just insädd utan skyddsgröda?
Mycket att tänka på när man ska bli egen som bonndräng i ungdomen så gjorde man bara det man blev tillsagd ;)
men f-n vad kul det är...



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

621 gäster, 2 användare (1 dolda)
Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser