Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hitta effektsnål djupbrunnspump att lita på?  (läst 2181 gånger)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Hitta effektsnål djupbrunnspump att lita på?
« skrivet: 18 maj-19 kl 14:45 »
Jag har ett ca 80 meter djupt borrhål som aldrig togs i användning efter att det borrades för säkert 30-40 år sedan eftersom det ansågs flöda för dåligt. Jag har länge funderat på om det ändå kan fungera bra till ett resurssnålt hushåll i kombination med en extra stor hydrofortank och en effektsnål djupbrunnspump som inte har så hög kapacitet. De flesta djupbrunnspumpar har högre motoreffekt än det jag söker, men hos Expondo.se hittar jag något som verkar mycket intressant:

https://www.expondo.se/msw-djupvattenpump-6000-l-h-370-w-rostfritt-staal-10060171

https://www.expondo.se/msw-djupvattenpump-6000-l-h-550-w-rostfritt-staal-10060176

Det är i första hand den mindre av pumparna som intresserar mig, främst för att den minimerar kravet på elverk eller inverter i händelse av strömavbrott eller med off-grid som livsstilsval (något jag drömmer om att uppnå).

Jag har ingen aning om vilken kvalitet MSW Motor Technics levererar, men med tanke på att pumparna ovan kostar under 2000 kr blir jag så klart misstänksam. -Djupbrunnspumpar hos Jula, som inte ens får sänkas ner under 10 meters djup eller användas till dricksvatten kostar närmare det dubbla, och en pump av välkända fabrikat kan ju kosta mer än dubbelt igen. Eftersom min idé går ut på att välja en liten pump kommer naturligtvis drifttiden bli längre än normalt.

Andra saker jag funderar över om pumparna från Expondo är dels hur man skarvar kabeln tryckvattentätt, dels det där med "max transportdjup" i pumparnas specifikation. Kan detta hänga ihop med pumparnas maximala tryck, och att "max transportdjup" helt enkelt är det nedsänkningsdjup vid vilket pumpen ej längre orkar ge något flöde när vattennivån i borrhålet sjunkit ner till pumpen? Jag har fått för mig att man vanligen sänker ner en djupbrunnspump relativt nära bottnen av ett borrhål, men är bara grundvattennivån tillräckligt hög bör väl pumpen kunna hängas på ett mindre djup utan andra problem än att den riskerar att suga luft om den sitter så ytligt att den fortfarande ger tryck i ledningarna då vattennivån nått ner till pumpen?

Djupbrunnspumpar brukar väl vara fyllda med vätska och ha ett gummimembran som utjämnar trycket så att risken att brunnsvattnet tränger in i elanslutningar och motor elimineras? I så fall borde de ju tåla större nedsänkningsdjup än  "max transportdjup"?

Kan man använda nedsänkningsdjupet som ett gratis skydd mot torrkörning? -D.v.s. så djupt att pumpen inte orkar frilägga sig själv om borrhålet inte hinner fyllas i takt med att vattnet pumpas upp.

Jag har lodat mitt borrhål till 83 meter och konstaterat att det har en massa "klägg & skägg" i sitt annars klara vatten. Planen är att skrubba hålet med en sotarviska, sänka ner en PEM-slang djupt och spola duktigt från en annan brunn. Sedan skaffa mig en lämplig djupbrunnspump och helt enkelt se vad borrhålet duger till. Är flödet acceptabelt bygger jag ett litet pumphus under jord i vilket jag ställer en 500-liters hydrofor. Är borrhålet helt odugligt använder jag i stället pumpen i min grävda brunn så jag slipper höra oljudet av pumpautomaten inomhus. 2000 kr är det absolut värt för provet, men inte det dubbla eller mer.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Hitta effektsnål djupbrunnspump att lita på?
« Svar #1 skrivet: 19 maj-19 kl 20:25 »
Saknas tryckkurvor för pumpen, men i värsta fall så ger den 0L/min vid 4.3bar vilket motsvarar 43m djup.

Jag har en Grundfos 3fas på 0.4kw som jag tror hänger på ca 50m (borrhålet är 90m djupt) och den ger runt 20L/min med okänt tryck i trädgårdsslangen, skulle tippa på mellan 2-3bar.

Sedan kan det vara bättre med en mindre hydrofor i serie med en större. pump->liten hydrofor->backventil->större eller lika hydrofor->ev pumpautomat som tryckstegrare.

Låta den brunnspumpen långsamt pumpa upp vatten och en PA för distribution till huset.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Hitta effektsnål djupbrunnspump att lita på?
« Svar #2 skrivet: 22 maj-19 kl 15:26 »
Sedan kan det vara bättre med en mindre hydrofor i serie med en större. pump->liten hydrofor->backventil->större eller lika hydrofor->ev pumpautomat som tryckstegrare.

Hmm... varför den lilla hydroforen först, sedan "tryckstegringspumpen" och den stora hydroforen sist? Eftersom en stor hydrofor rymmer mycket vatten men den klena pumpen i brunnen kommer få svårt att bygga högt tryck känns det spontant bättre att ha en pumpautomat med liten hydrofor som det andra steget. -Om man nu VILL ha ett högt/normalt vattentryck i kranarna vill säga.

En klar nackdel med fler än en pump och kortare drifttider är att det passar sämre ihop med mitt långsiktiga mål om ett boende off-grid. Ett generellt ganska lågt tryck i vattenledningen ser jag inte som något egentligt problem eftersom planen är att vara snål med både vatten och elektricitet. Jag räknar med att manuellt starta pumpen/pumparna med några dagars mellanrum, utom vid särskilda tillfällen då vattenbehovet är större. Pumpning kan ske i mindre portioner via batterier och inverter, men också vid behov med el från ett manuellt startat elverk.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Hitta effektsnål djupbrunnspump att lita på?
« Svar #3 skrivet: 22 maj-19 kl 15:38 »
Nu närmast gäller det hur som helst att under en stram budget köpa en pump, PEM-slang och rigga upp hydroforen under bara sommarhimmelen för att se om brunnen över huvud taget är värd att satsa pengar på. Det där med off-grid får tills vidare vara en dröm. Valet står alltså mellan ovan nämnda pumpar från Expondo, och då är frågan om 370-wattaren blir för klen i vattentrycket och det därför är smartare att välja den på 550W, även om den i ett senare skede kommer kräva lite mer av inverter och elverk? Skillnaden är ju trots allt inte jättestor (knappt 50%) .

Skillnaden mellan pumparna tycks vara antalet pumphjul, lilla pumpen har sex, den större har åtta steg och är därför något längre. Jag antar de har samma motor och att skillnaden i motoreffekt beror på antalet pumphjul. Om så är fallet borde den klenare pumpen bli mer långlivad. (?) Å andra sidan blir det ju längre drifttid med den klenare pumpen.

Jag förmodar det är ett rent snavfel på måtten för den större av pumparna, "Mått (lxbxh) 21,5 x 16 x 79 cm".

Hur skarvar man pumpens kabel tryckvattentätt? Gissar det bör göras med någon speciell livsmedelsklassad krympslang som har smältlim invändigt. Pumparna levereras med endast 25 meter kabel, så om den inte skarvas blir ju inte nedsänkningsdjupet så stort.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

 

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Hitta effektsnål djupbrunnspump att lita på?
« Svar #4 skrivet: 22 maj-19 kl 18:56 »
Just hur den pumpens kabel är ansluten eller hur man skarvar den kan jag inte svara på, den som hänger hos mig har hel kabel monterad i pumpen.

Att ha en liten hydrofor först gör att pumpen i brunnen inte behöver jobba lika hårt för att få upp vattnet till ytan, än om den kämpar mot en stor volym.

Jag kanske tänker eller har fel, men så har vi gjort på andra ställen jag hjälpt till som har dålig tillrinning.

Det måste inte vara en pumpautomat heller, utan det finns både 12 och 24v pumpar som funkar utan problem, den andra pumpen är att avlasta den första pumpens arbete när vattnet väl kommit till ytan.


JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Hitta effektsnål djupbrunnspump att lita på?
« Svar #5 skrivet: 24 maj-19 kl 14:23 »
Hmm... det borde väl gå att seriekoppla två pumpar? Alltså en tryckhöjande pump vid markytan, som bara behöver startas om nivån i borrhålet blivit så låg att djupbrunnspumpen inte orkar ensam. Det är förstås kontraproduktivt om hjälppumpen gör jobbet så pass effektivt att djupbrunnspumpen då orkar torrlägga sig själv, så jag tänker att det i första hand kan vara en nödlösning att ta till i fall djupbrunnspumpen tappar kapacitet redan vid en ganska måttlig sänkning av nivån i borrhålet. Med manuell igångsättning av pumparna kan man ju också välja mellan att pumpa sakta med låg el-effekt t.ex. via inverter och solceller, eller klara av jobbet snabbare medan ett elverk är igång. Två mindre pumpar kan dessutom startas en i taget, vilket minskar startströmmen jämfört med att ha en kraftigare djupbrunnspump.

Men för att ens kunna testa brunnen behöver jag en djupbrunnspump, och då känns det ju klokare att satsa på 550-wattaren med sex pumpsteg än på den snarlika 370-wattaren med fyra steg, och utnyttja marginalen till att placera pumpen djupare i borrhålet. Blir pumpkapaciteten högre än tillrinningen får jag väl sätta en tidsbegränsning på pumpen, eller ordna en nivåvakt i borrhålet. Ett alternativ kanske kan vara att mäta både tryck och flöde ut från pumpen, och avbryta pumpningen den tid brunnen behöver vila.

Att rycka igång en enfas asynkronmotor på 550 W gissar jag kräver en hel del peak-effekt av en inverter eller ett elverk. Även en 370-wattare blir nog en tuff sak att klara, men det borde väl gå att köpa/bygga en PWM-styrning för mjukstart? En djupbrunnspump lär väl inte kräva mycket startmoment egentligen, utan kunna spinnas igång ganska långsamt och mjukt? Ett startförlopp som varar max fem sekunder borde inte vara speciellt kritiskt och kräva fin sinusvåg, utan t.ex. kunna utgöras av en enkel fasvinkelstyrning som den man har i vanliga ljusdimmrar (triac/thyristor), trots att sådan styrning ger övertoner/distorsion som vid kontinuerlig drift kan ge varmgång i elmotorer.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

562 gäster, 5 användare
xaelanar, alternaiv, Kengus89, ÖsterFröken, Lenakatarina

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser