Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  lär mig:)  (läst 7044 gånger)

gård t salu

  • Inlägg: 233
    • Uppland
lär mig:)
« skrivet: 23 apr-10 kl 10:57 »
Hej!
I år vill jag vara med från start med att samla in växter för mat och annat. men jag kan inget om detta. så vill ni bistå med er kunskap :)??
Bor i mellersta sverige, skärgårn, och har allt från torr mark, till lite försumpad till träsk och sjö. samt berg, skog och kalhyggen med. vilka växter ska jag hålla utkik efter och var och när?
vilka delar används hur använder jag dom (tex koka te, ska det koka, sjuda, dra länge eller vad), hur förvarar jag växterna, torka, förvälla frysa?
Kan ju säga lite växter jag vet jag har koll på här i närheten så får ni gärna tipsa om man kan göra nåt med dom :)
gran och tall, björk, syren både lila och vit (vet att den vita egentligen inte är syren men vet inte vad den heter annars, är lik syrenen), nypon, svarta o röda vinbär, äppel- och plommonträd, ljung, maskros, enbuskar, rönn, ek, brännässlor, starrgräs och vass och kaveldun, blåbär, lingon, havtorn, vildapel, "videkisse-buskar", och alla vilda blommor förstås som blåklocka, hundkex mm mm.
Vill också gärna få tips om blommor som är fina i kruka i fönstret men som kan användas till mer än så.
Och vad kan jag låta min ettåring pröva på?? Och vad ska jag låta bli för att undvika ev magsjuka och förgiftningssymtom?

TACK i förväg för svar
Mvh Elin

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: lär mig:)
« Svar #1 skrivet: 23 apr-10 kl 11:45 »
Kolla in "Naturens läckerheter" av Inger Ingmansson, den kan vara nåt för dig.  Den tar upp mycket, även jakt och fiske. Du kan ju kolla in den på bibblan.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: lär mig:)
« Svar #2 skrivet: 23 apr-10 kl 11:54 »
eller försvarets överlevnadshandbok...
Fjäderfän och kaniner

vargahagen

  • Gäst
SV: lär mig:)
« Svar #3 skrivet: 23 apr-10 kl 11:56 »
mitt tips är nässlor,börjar bli dags för dem,torka,laga till färska mm mm.

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: lär mig:)
« Svar #4 skrivet: 23 apr-10 kl 22:04 »
Absolut nässlor!

Gillar du örtte finns det massor. Daggkåpa, hallonblad, rölleka, älggräs, svartvinbärsblad, rödklöver, björklöv mm.

Syrenblommor och även älggräsblommor ska funka att göra saft på.

krego

  • Inlägg: 31
    • Skåne
SV: lär mig:)
« Svar #5 skrivet: 23 apr-10 kl 22:33 »
Jag tycker dena boken föklarar ganska bra.     

Vilda växter som mat och medicin ( Finns i bokklubben)

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: lär mig:)
« Svar #6 skrivet: 23 apr-10 kl 22:39 »
ica säljer en bok som heter Örter som läker... där kan du hitta inspiration till vad du ska leta upp för nåt...
Fjäderfän och kaniner

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: lär mig:)
« Svar #7 skrivet: 23 apr-10 kl 23:04 »
Det verkar som du kan en hel del. jag gillar nässlor, kommer bara mer hela tiden det är super. Ska vara Sveriges nyttigaste vilda växt vad jag vet.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Janne H

  • Inlägg: 25
    • Uppland
SV: lär mig:)
« Svar #8 skrivet: 15 apr-11 kl 07:46 »
Samla grankåda. Kan användas till kådsalva mot svårläkta sår och självsprickor. Kåda kan blandas med alkohol till tinktur. Stärker immunförsvaret. Blandar man det med honung blir det bra för sår i munnen.

ÖsterFröken

  • Inlägg: 69
  • Man måste vara modig för att våga leva!
    • Västmanland
SV: lär mig:)
« Svar #9 skrivet: 15 apr-11 kl 08:12 »
Hej!
Vad skoj att du är intresserad av örter, Vi är ett litet örtnördargäng i sthlm som brukar träffas och plocka ramslök och andra örter varje år. Du får jättegärna hänga på! (Vi har gått Marie-Louise Eklöfs örtutbildning i sthlm)  Mina föräldrar har hus i sthlms skärgård sö om Norrtälje, där jag hänger en del, vore kul att ta en örtskärgårdsexkursion också!?

Mvh catharina
Den som älskar mest vinner...

Janne H

  • Inlägg: 25
    • Uppland
SV: lär mig:)
« Svar #10 skrivet: 17 apr-11 kl 04:06 »
Jag bor och jobbar på Biskops-Arnö som ligger i Mälaren. Jag har en kurs som heter Naturens medicin. Vi brukar ha Marie-Louise Eklöf som gästlärare. Min tjej bor i Stockhplm, så där är jag ungefär varannan helg. Vore kul med någon örtutflykt :-). Jag samlar annars örter här på ön och vi har en örtagård. Jag gör även örtpraliner.

ÖsterFröken

  • Inlägg: 69
  • Man måste vara modig för att våga leva!
    • Västmanland
SV: lär mig:)
« Svar #11 skrivet: 24 apr-11 kl 20:33 »
Jag bor och jobbar på Biskops-Arnö som ligger i Mälaren. Jag har en kurs som heter Naturens medicin. Vi brukar ha Marie-Louise Eklöf som gästlärare. Min tjej bor i Stockhplm, så där är jag ungefär varannan helg. Vore kul med någon örtutflykt :-). Jag samlar annars örter här på ön och vi har en örtagård. Jag gör även örtpraliner.
Härligt med nya örtvänner...Och nu börjar ju en ny härlig säsong! Vi får väl styra upp nåt tycker jag! ::)
Den som älskar mest vinner...

Juniperus

  • Gäst
SV: lär mig:)
« Svar #12 skrivet: 04 jan-14 kl 22:06 »
Jag har många år samlat vilda växter mestadels till mat men även medecin. Här är det som jag på rak arm tycker är mest energieffektivt att samla.

Ekollon, kaveldunsrötter, pilörtsfrön, mjölkörtsrötter, hundkäxrötter, maskrosrötter, hasselnötter. Utöver detta finns det många rötter och knölar som kan vara värt att samla om man finner ett bra bestånd eller om det är dåligt med annat Kärleksörtsrötter, kolsäv, blomvassrötter m.m. det finns många växter..

Utöver detta är det bra att plocka mycket grön mat, jag brukar på sommrarna nästan äta en tredjedel av maten i form av gröna blad av all de slag, till vintern torkar jag framförallt nässlor och hundkäx blad som jag strösslar över maten.

Sedan är det bra att plocka riktigt mycket frukt och bär som även är lätta att torka eller sylta till vintern.

Det är nog svårt att bli helt självförsörjande men en stor del av maten är möjlig att plocka om man plockar organiserat. MellanSverige erbjuder många vilda växter, framförallt i Mälardalen finns det mycket gott men kusten erbjuder också stora möjligheter. Kråckvicker växer i hela Sverige men vid östersjökusten växer det gott om dom och där brukar dom få storre baljor med små ärtor som man kan äta.

NiklasTyreso

  • Inlägg: 40
    • Uppland
SV: lär mig:)
« Svar #13 skrivet: 19 feb-14 kl 21:33 »
Kommer plocka ett antal nyttigheter såsom björkticka (1 st), sprängticka (2-3 st), hallonblad (minst två kassar), groblad (500-1000 st), nässlor (minst två kassar), pilblad, styvmorsviol, jordrök, rölleka, maskros, våtarv, stor kardborre mm.

Klok gubbe i medelåldern. Gör egna naturmediciner och kompletterar med läsningar.

sydtobak

  • Inlägg: 773
  • Skogstorpare
SV: lär mig:)
« Svar #14 skrivet: 19 feb-14 kl 21:58 »
Som nämndes ovan, Försvarets Överlevnadshandbok. Länk kommer här http://www.bushcraftuk.com/downloads/pdf/h_overlevnad.pdf
Min bästa ägodel är min vedspis!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

768 gäster, 2 användare
lillatorpet, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser