Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kompostering av urin och bajs  (läst 6501 gånger)

luftballong

  • Inlägg: 42
    • Östergötland
Kompostering av urin och bajs
« skrivet: 25 feb-19 kl 12:48 »
Jag har en mulltoa där alltså både kiss och bajs samlas. I bruksanvisningen står det att när detta blandat med specialmull kommer ner i  mull-lådan under är det färdig mull som man kan lägga på landen om man har några såna. Det är det dock inte alls, för det brukar vara alldeles för mycket vätska i och lukta. Så nu lägger jag den här blandningen i tunnor och blandar i specialmull med hopp om att det efter ett tag ska bli färdigt att lägga på land. Är det någon här som har erfarenhet av/vet hur lång tid det tar innan såna här blandningar blir färdiga att lägga på land? Eller om det finns någon speciell kompost som tar hand om såna här blandningar och där det går snabbare än som jag har det nu, att lägga det i tunnor?


Tacksam för all input!

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Kompostering av urin och bajs
« Svar #1 skrivet: 25 feb-19 kl 14:02 »
Jag har laborerat en hel del med mulltoa för att få den att fungera. Det som fungerade bäst var att blanda in kutterspån eller träpelletes. Vi tog en näve och lade i mulltoan var gång vi använt den.  Det tog både bort lukten och sög upp fukt. Vid komposteringen strödde vi  spån ovanpå varde tömning. Vi har gjort lika dant med utedasset.
kretslopp

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Kompostering av urin och bajs
« Svar #2 skrivet: 25 feb-19 kl 17:58 »
Vad är det för typ av mulltoa?
Jag har en MullToa 15 (tror jag den hette) där jag har ett termostatvred.
steg 1-6 är ett värmeelement, 7-10 har även undervärme där själva mullbacken står i botten.

Jag kör upp den på 10 dagen innan tömning av backen, tex på fredagkvällen då har jag både lördag å söndag att dunsta av ev överflödig vätska.

Normalt kör jag den på läge 1-3.
Jag är själv i hushållet.

Det finns en annan tråd om just mulltoan nånstans här på forumet med massa bra tips.

Jag använder gamla sopkärl för efterkompostering ialla fall 6-12 månader till.
Tror att det är lagom att ta mitt första kärl efter sommaren iår. Det är 140L gröna kärl med hjul.
Bara att sköta som vanlit kompost, se till fukt å röra nån gång då å då.

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Kompostering av urin och bajs
« Svar #3 skrivet: 26 feb-19 kl 12:49 »
Går åt mycket special mull! Förslaget pellets var bra det ska jag prova! Komposterar sedan i helt sluten kompost 1-2 år och efterkompostetar sedan med med annan hushålls- och trädgårdskompost i biokuber i ca 1-2 år till.
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

raymond johansson

  • Inlägg: 4
    • -
SV: Kompostering av urin och bajs
« Svar #4 skrivet: 27 feb-19 kl 14:03 »
Kalk hade vi på vårt utedass på landet.



Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Kompostering av urin och bajs
« Svar #5 skrivet: 27 feb-19 kl 19:39 »
Det år bättre med trä pellets, tror jag, kalka gör jag direkt på landen, om det behövs.
kretslopp

snowbird

  • Inlägg: 71
  • Taget för 1 vecka sen
    • Lappland
SV: Kompostering av urin och bajs
« Svar #6 skrivet: 28 feb-19 kl 09:16 »
Hej
Jag tömmer direkt i komposten och blandar med den övriga komposten och sen får den komposten vila ett år och sen har det visat sej att den är God nog att använda direkt på odlingslandet men jag gräver ner den ,alltå först tar jag bort en del jord på ovansidan och häller ner den komposten(ganska Djupt) och sen täcker jag över med jorden (jag  har odlat i pallkragar)
Mina Grönsaker smakade Gott förr odlingssäsongen och stora blev Dem och God Skörd blev det åxså

Intressant att läsa att Människor har Börjat att förstå att det är INGET farligt med våra egna kroppsvätskor som Kompost
Förr i Tiden sades det ju att :människo till Djur och Djur Till Människo
Men jag har inte haft Djur men Odla ville jag ju göra ändå-Så en Tager vad en Haver
Har åxså haft i bajset från Katten :)

Tack för intressant Tråd

luftballong

  • Inlägg: 42
    • Östergötland
SV: Kompostering av urin och bajs
« Svar #7 skrivet: 04 mar-19 kl 11:17 »
Tack för alla svar!

Jag har läst på lite till, och anar att mina plastbehållare inte är det bästa för kompostering, då det inte isolerar (förmodligen är det för kallt i dem, så då blir det ingen kompostering) och dessutom blir det för tätt. Men ska man ha locket på glänt kommer det väl flugor och annat oönskat i. Så som jag förstår det blir det för lite ventilation och för lite värme på det sätt jag har det nu. Så då har jag sökt på "latrinkompost" men då verkar det inte handla om att urin blandat m ed bajs komposteras. Så jag har fortfarande ett dilemma med detta ...

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Kompostering av urin och bajs
« Svar #8 skrivet: 04 mar-19 kl 11:50 »
Det enklaste är att kompostera direkt i jorden. Gräv ett djupt hål där det inte rinner fram vatten och häll ner det blandade innehållet från tunnan. Täck rejält med jord. Det går att odla direkt utom potatis, morötter eller växter som ska ha djup jord/kupas. Fast när jag tänker närmare efter så satte jag en rabarberplanta direkt över nergrävd latrin och jag har aldrig sett så stora blad och tjocka stjälkar på någon annan rabarber  ;)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Kompostering av urin och bajs
« Svar #9 skrivet: 04 mar-19 kl 14:11 »
Du kan kompostera i en vanlig hushållskompost. En enkel robust variant är att du staplar lekablock till en fyrkant. Du ska inte vara orolig för flugor i komposten, dom liksom hoppstjärtar maskar med flera hör dit. Du kan strö på spån eller träpellets så slipper du en del lukt och flugor.
kretslopp

Palle500

  • Inlägg: 116
SV: Kompostering av urin och bajs
« Svar #10 skrivet: 05 mar-19 kl 06:17 »

Holger Wendt

  • Inlägg: 3
SV: Kompostering av urin och bajs
« Svar #11 skrivet: 20 maj-19 kl 20:11 »
Hej.  Vi gräver ner i kompost och täcker med jord, aska och gräs. Där får det ligga ett år innan vi använder jorden till odling. Matkomposten är separat och den jorden använder vi till de där djupare grödorna som potatis jordärtskockor och morötter.

Vi har två torrtoaletter med urinseparering. Urinet behöver vi inte som gödning, kanske för att vi bor i sydligaste Skåne, så det går direkt ut i grannens åker. Papper etc eldar vi. Bajset som hannar i tunnor täcker vi med Nitors toabark, som är förträffligt, men nu är förfärligt dyrt. Så vi vill gärna ha tips på alternativ. Torv har vi inte. Sågspån kan vi få tag på men det är knte lika bra. En mekanisk kvarn för bark och halm kanske? Blandat med täckbark? Tips emottages gärna.

 

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Kompostering av urin och bajs
« Svar #12 skrivet: 21 maj-19 kl 20:16 »
Vi använder utedasset ganska mycket Vi bajsar och kissar direkt på betongplattan och stör över med träspån. det fungerar utmärkt. Jag  har också använt träpellets, skräpar mindre och suger bättre. Jag har inte provat, men halmpellets är billigare och borde suga bättre.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

576 gäster, 3 användare
xaelanar, Palle500, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser