Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaminfläkt ???  (läst 12237 gånger)

lillbeka

  • Inlägg: 11
  • De flesta lögner om blondiner är falska.
    • Norrbotten
Kaminfläkt ???
« skrivet: 06 feb-20 kl 11:30 »
 Har köpt en timmerstuga, 30 kvm, i Norrbotten som inte har el, men den har en kamin i ett hörn. Stugan blir varm efter 3-5 timmars eldande när kylan kryper ner under -15.
Så jag funderar om en kaminfläkt skulle hjälpa att sprida värmen?
Jag gillar de flesta platser jag varit på, men jag har aldrig riktigt velat åka till Japan, helt enkelt för att jag inte tycker om att äta fisk, och jag vet att det är väldigt populärt där i Afrika.
 
Källa: Britney Spears

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Kaminfläkt ???
« Svar #1 skrivet: 06 feb-20 kl 13:08 »
Japp, jag gillar att man får lite spridning i värmen och inte bara varmt precis vid spisen. Vill man sitta i sin gungstol bredvid spisen så kan ju fläkten vara onödig men jag tycker dom funkar fint.

Biltema har en med bra pris..
Det är aldrig för sent att ge upp.

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Kaminfläkt ???
« Svar #2 skrivet: 06 feb-20 kl 13:34 »
en fläkt utan el är knepigt

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Kaminfläkt ???
« Svar #3 skrivet: 06 feb-20 kl 13:42 »
Vi hade också en sådan fläkt, den höll ett år eller lite drygt. De är ju klena, men den flyttade i alla fall lite luft. Den mesta nyttan var att man såg på den när det var dags att slänga in ved så man slapp tända om.

Om det finns plats kan man sätta t.ex ett rör vid kaminen som blir varmt och får luften att cirkulera.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Kaminfläkt ???
« Svar #4 skrivet: 06 feb-20 kl 13:54 »
Vill man ha en lösning som är enormt svår att få att gå sönder så bygger man sig en spiskråka.
Enkelt förklarat ett rör som man formar runt sin kamin och i botten drar det in kall luft och sedan släpper den ut varm luft i toppen med ett visst tryck.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Kaminfläkt ???
« Svar #5 skrivet: 06 feb-20 kl 15:09 »
Det finns flera trådar om kaminfläktar. En del påstår att de är verkningslösa, andra att de fungerar utmärkt.
Min personliga erfarenhet är att den här från Jula https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilation/kaminer-och-oppna-spisar/spisredskap/kaminflakt-002047/#tab01 fungerar bra på vedspisen.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Kaminfläkt ???
« Svar #6 skrivet: 06 feb-20 kl 15:28 »
Om kaminen redan har någon form av konvektionsmantel (som t ex de flesta större braskaminer från 80-talet och framåt, Morsø 1440 m fl) så tillför kaminfläkten inte så mycket mer.  Är det däremot en helt omantlad kamin, vedspis som bara avger värme från hällen eller något liknande, så kan fläkten göra god nytta.

Sen vill det ju till att kaminen är av bra modell och i bra skick för att den ska ge någon vidare värme. Om t ex kaminluckan är otät så det alltid blir stort luftöverskott vid förbränningen, så går ju det mesta av värmen ut i skorstenen.

Några bilder och närmare uppgifter om vad det är för en kamin kan nog öka möjligheterna att lämna goda råd.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Kaminfläkt ???
« Svar #7 skrivet: 07 feb-20 kl 08:36 »
+1 på Torbjörns inlägg och övriga som säger att det funkar. Vi har en kamin med luftspalt på sidorna och baksidan, de blir knappt varma när man eldat länge, men på toppen funkar fläkten utmärkt. Vår fläkt är något dyrare än jula men är inne på tredje vintern nu utan problem. Jag tycker fortfarande att det är häftigt att den skapar sin egen el genom att vara varm om foten och kallare på toppen.
In till nästa rum funkar sådär men i samma rum sprider fläkten ut varmluft riktigt bra.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Kaminfläkt ???
« Svar #8 skrivet: 07 feb-20 kl 12:10 »
Sen vill det ju till att kaminen är av bra modell och i bra skick för att den ska ge någon vidare värme. Om t ex kaminluckan är otät så det alltid blir stort luftöverskott vid förbränningen, så går ju det mesta av värmen ut i skorstenen.
Å andra sidan får man bra luftgenomströmning i stugan då, och behöver kanske ingen kaminfläkt

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Kaminfläkt ???
« Svar #9 skrivet: 07 feb-20 kl 12:40 »
Å andra sidan får man bra luftgenomströmning i stugan då, och behöver kanske ingen kaminfläkt

Frun brukar flytta stolen närmre kaminen på morgonen, men hon är inte så glad åt den tillströmmande luften ;D

De där fläktarna har ju en (1) termoelektrisk generator (TEG om man skall köpa och bygga en fläkt själv) som ligger på ca en watt när kaminen är uppe i temp. Det sätter den möjliga energin att flytta luften. Så skall man ha lite mer fart på fläkten så får man komplettera med några plattor till. Tror att 5-10 st skulle vara lagom. Med 10-15 st så har man ström till att ladda mobilen också.

Vår dog nog i förtid för att kaminen kan gå lite väl bra ibland...

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Kaminfläkt ???
« Svar #10 skrivet: 07 feb-20 kl 14:00 »
Jula har rea på den nu såg jag, tror de tog 199:-. Den jag har från jula har fungerat i minst två år. Duger gott till min kamin.

 

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Kaminfläkt ???
« Svar #11 skrivet: 07 feb-20 kl 14:36 »
Frågan är bara hur stor skillnad en sån där liten fläkt gör. Redan värmen från kaminen skyfflar ju runt ganska mycket luft genom att varm luft stiger och trycker ner kallare luft där den värms upp och skapar en sorts kretslopp

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Kaminfläkt ???
« Svar #12 skrivet: 07 feb-20 kl 14:49 »
Den försämrar ju inte förflyttningen. Sedan är det klart att en större fläkt är bättre.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Kaminfläkt ???
« Svar #13 skrivet: 07 feb-20 kl 19:30 »
Erfarenheten från min fläkt på min kamin som jag eldar i mitt hem säger att den inte flyttar nån luft direkt men att den faktiskt ökar värmen runt kaminen något. För att få bästa snurr ställer jag den ganska nära kanten och låter den blåsa över kaminen, den drar då in sval rumsluft som därmed kyler övre delen, så att den varmaste luften förs bort (vill inte säga blåser bort för det blåser inte) från kaminens topp vilket bör öka verkningsgraden något och jag tycker mig känna att det ger lite mer värme kring kaminen.


Men som värmeflyttare är det bara att glömma. Värmen sprids möjligen något bättre av att det är lite varmare runt kaminen men mer än så är det inte.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Kaminfläkt ???
« Svar #14 skrivet: 07 feb-20 kl 21:27 »
Jag håller med Jens. jag har en Kinakopia som jag köpte genom en kille som sålde massa nya med en spis värmemeter också på köpet via blocket. Fläkten gör visserligen en liten skillnad men fördelar inte värmen som de påstår men jag trodde att det berodde på att jag hade en fyrbladig kopia istället för den åtta bladiga Kanadensiska originalen på Bauhaus(kostade över 2000 Kr då).

Till lillbeka skulle jag vilja föreslå att kolla hur tät stugan är, det verkar som det tar alldeles för lång tid för att värma upp stugan. Finns det innertak eller är det öppet upp till nock?         

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Kaminfläkt ???
« Svar #15 skrivet: 07 feb-20 kl 21:50 »
Till lillbeka skulle jag vilja föreslå att kolla hur tät stugan är, det verkar som det tar alldeles för lång tid för att värma upp stugan. Finns det innertak eller är det öppet upp till nock?       
3-5 timmar för att få det behagligt vid -15 ute är väl inte så illa? Visserligen skrivs det inte hur varmt det var inne före kaminen tändes, det behöver ju inte ha varit helt utkylt. Men min stuga är ännu mindre och här på västkusten blir inte så kallt och jag upplever ändå att det tar några timmar att höja temperaturen från 8-10 grader som jag har när jag inte är hemma till behagliga 24 grader. Väggar, möbler, allting har en viss massa som måste värmas upp. Speciellt golvet tar ganska lång tid innan det blir behagligt.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Kaminfläkt ???
« Svar #16 skrivet: 07 feb-20 kl 22:00 »
Oavsett vad det är för slags hus och värmesystem, så ska man inte begära att få fullt drägligt inneklimat samma dag som man har börjat elda sedan det har varit utkylt. Man brukar få räkna med att småfrysa första kvällen och natten även om luften är varm och man kanske får strålningsvärme direkt från kaminen.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Kaminfläkt ???
« Svar #17 skrivet: 07 feb-20 kl 23:32 »
Så sant, men det beror en hel del på värmesystemet trots allt. Här har vi haft fyra olika eldstäder i köket under min tid i huset, och den som är snabbast är bastukaminen som står där nu. Det är ju en plåtlåda som sätter fart på luften, ungefär som en liten varmluftspanna.

När vi renoverade förförra kåken och bara bodde där på helgerna så frös man på fredagskvällen och lämnade ett varmt hus på söndagskvällen.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Kaminfläkt ???
« Svar #18 skrivet: 08 feb-20 kl 00:52 »
Det nästan har aldrig varit fullt drägligt inner klimat på vinter tid hos mig, exempelvis som i en lägenhet men det verkar som min kropp har blivit anpassat sig snabbt med tiden. Men det har ändå bara gått fyra vintrar sedan jag flyttade från lägenheten och har inte heller tillbringat en hel vinter under två första vintrarna, var tvungen att ge upp pga olika anledningar.

Steg för steg går det så här: När jag kommer hem är det från ca 4-6 till ca 8-10 grader inomhus, beroende på ute temperaturen och hur länge sedan senaste eldning har varit.

Om det ca 4-6 grader det första jag gör är att ta på mig två handsydda riktig tjocka tröjor på mig ovanpå det jag redan har på mig.

Börjar eldning på mitt sätt dvs. tar ut helt asklådan och naturligtvis helt öppet skorstensspjäll och öppen eldstadslucka, lägger två små vedbitar på horisontellt läge i eldstaden och näver och olika slags papper på vardera sida av vedbitarna, sedan smala tändved vertikalt läge ovanpå allting, efter jag har tänt pappret, öppnar jag dörren lite ett par gånger (katterna vill också komma in och gå ut flera gånger eftersom de precis har fått mat). Det tar eld på en gång ca 9 av 10 gånger på detta sättet. Sedan fyller jag på lite större vedträn. Allt detta tar ca en kvart och under tiden ser jag hur elden artar sig fint. Jag börjar känna mig behagligt i kroppen redan då även om inner temperaturen inte har hunnit stiga upp en enda grad. Jag tror att se elden hela tiden påverkar också på nåt sått hjärnan.

Sedan sätter jag tillbaka asklådan på plats och stänger också luckan på eldstaden men fortfarande båda spjäll är helt öppna, efter ca en kvart till lägger jag ännu större vedträn för att få en naturlig dämpning av elden. Totalt efter ca en timme får jag kanske upp ca 4-6 grader och känns underbart, börjar då reglera spjällen på asklådan därför att jag har det bra redan då. Ca en timme till är jag nöjd redan vid ca 14-16 grader dvs ca två timmar för att få upp ca 10 grader och sedan håller jag igång tills jag så småningom går och lägger mig, beroende på när det är läggdags kommer jag upp ca 22-26 eller kanske stannar vid 18-20 grader. Ute temperaturen har varit i sådana dagar ca 10-15 minus. Jag har en gjutjärnsspis och har barrikaderat en dörr med provisoriskt isolering, så detta utrymmet jag bor under vintern är en del av torpet på ca 25 kvm rum med innertak och en dörr och ett fönster.   

Så teoretiskt sätt för lillbeka kanske går den tiden lillbeka har nämnt om man är mer fäst vid siffror och riktvärden. Men jag tycker att benämningen "värma upp stugan" är en individuell sak oavsett ute temperaturen och till hur många grader man värmer upp stugan. Om man så vill kan man också påverka effekten från motsats håll dvs låta sig själv för att anpassa sig istället för att sätta krav på sig själv för att få till riktvärden. Men det är bara min tanke.               

             

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Kaminfläkt ???
« Svar #19 skrivet: 08 feb-20 kl 11:32 »
Ja en kaminfläkt sprider värmen. Den  har dessutom fördelen att stanna när kaminen svalnar. Jag har provat, efter ett råd jag fåt, att öppna ett fönster på glänt längst bort från eldstaden. Det släpper då in kall luft som ökar cirkulationen och värmespridningen.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

434 gäster, 2 användare
Bustera, RindertD

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser