Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Forthytsia  (läst 3348 gånger)

yrr

  • Inlägg: 3
Forthytsia
« skrivet: 14 dec-09 kl 15:10 »
Är det någon som har erfarenhet av den som medicinalväxt, finns det flera sorter och i såfall vilka.
Allt. I mina händer.

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Forthytsia
« Svar #1 skrivet: 14 dec-09 kl 15:25 »
Jag antar att du menar Forsythia ??? och ja.... det finns olika sorter. I min buskabok...tre. Den vanligaste är en hybrid -x intermedia och av den finns ett antal namnsorter. Sedan finns det en Manchurisk forsythia -mandschurica samt en Tidig forsythia -ovata. Min bok är väl ganska omfattnade, men har någr år på nacken, man vet aldrig om det dykt upp något på forsythiahimlen sedan den gick i tryck ;)

Någon erfarenhet av den som medicinalväxt har jag inte

Hoppas att jag ändå bidragit med något :)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Forthytsia
« Svar #2 skrivet: 14 dec-09 kl 22:33 »
Det här hittade jag  Lonicera och Forsythia
http://www.itmonline.org/arts/lonicera.htm
Lonicera är väl ett ganska stort släkte om de menar kaprifol med lonicera  så finns det i kinesiska livsmedelsaffärer men Forsythia har jag aldrig sett.  Kanske eftersom det finns som TCM ört kan det finnas på TCM-apoteket på Ringvägen.
Vore trevligt med någon TCM örtmedicinare här också.
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Forthytsia
« Svar #3 skrivet: 14 dec-09 kl 22:54 »
åsså hittade jag den här om örter för "svininfluensan" även här med lonicera och forshytia
på mig verkar det som om kineserna är längst framme med modern örtforskning mot gammal TCM kunskap
http://www.itmonline.org/arts/flu.htm
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Forthytsia
« Svar #4 skrivet: 14 dec-09 kl 23:03 »
Fråga från en novis :-[

Vad står TCM för ???
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Forthytsia
« Svar #5 skrivet: 15 dec-09 kl 19:33 »
Fråga från en novis :-[

Vad står TCM för ???

 TCM Traditionell kinesisk medicin  (det är jag som skall skämmas :-[)
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Forthytsia
« Svar #6 skrivet: 15 dec-09 kl 19:40 »
Ahaaaa, nu fattar jag ;D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

371 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser