Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Namn på färger?  (läst 521 gånger)

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
Namn på färger?
« skrivet: 22 feb-09 kl 22:33 »
Jag tror denna länken varit uppe tidigare men det var nog ett tag sedan.
http://home.hetnet.nl/~h.meijers69/kruising.html

Där kan man korsa olika färger och sedan fortsätta att korsa vidare med den höna/tupp som blev resultatet, för att se vad den lämnar i senare led.


Det där 'programmet' eller vad man kallar det var ju jätteroligt, som någon slags hönsavelssimulator! Jag önskar bara att jag hade vetat vilka olika såna där gener det finns i mina raser så jag hade kunnat korsa 'riktigt'. Jag testade mig fram bara tills färgerna på tupparna och hönorna såg rätt ut... vilket det med all säkerhet troligen inte var...

Någon som kan i huvudet lite snabbt vad blommehöns, australorps, vit leghorn, sussex och brun lohmann kan tänkas ha för grundfärg, teckningsfärg och mönster? Jag vill inte uppta folks tid i onödan men om ni kan det utantill så vore det kul att kolla hur kycklingarna kunde tänkas bli...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Moni

  • Inlägg: 16
SV: Namn på färger?
« Svar #1 skrivet: 23 feb-09 kl 10:35 »
Silver hittar jag inte någon motsvarighet till i listan, vad heter den på engelska?
Vit får man antingen välja recessiv eller dominant anlag

Australorps - black eller blue
Sussex- colombian
Vit Leghorn- Rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att den är dominant white
Blommehöns- vet inte
Brun lohman- vet inte, är det alls en ren färg?

Programmet säger då att dessa korsningar blir såhär:
Black / Colombian = Alla svarta
Black / Dominant white = Alla vita
Colombian / Dominant white = Alla vita


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

652 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, bergh, docswood

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser