Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kastration av äldre bock  (läst 9494 gånger)

GetMaja

  • Inlägg: 24
    • Närke
Kastration av äldre bock
« skrivet: 05 jan-16 kl 13:48 »
Kort och gott, vår sexårige bock stångas, är farlig och opålitlig. Stor och med stora horn är han också. Snäll för det mesta men plötsligt bara smäller det, hårt! Han forcerar grindar, staket och dörrar på löpande band. Jag upplever att det delvis är kopplat till getternas brunst. På gården finns flera bockar, de är snälla och egentligen har gammelbocken gjort sitt här avelsmässigt.

Men.....jag gillar honom...... Så, jag tänker att man kanske ska ge kastration en chans innan det blir frysboxen. Någon som har erfarenhet av att kastrera en fullvuxen bock? Har det givit önskad förändring av beteendet?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Kastration av äldre bock
« Svar #1 skrivet: 06 jan-16 kl 08:29 »
Hmm, är det enbart relaterat till brunsttiden, eller är han sån året om? Är det specifikt under brunsten, kan kastrering hjälpa. Annars är det nog bara frysboxen, tyvärr.
Du har säkert redan försökt uppfostra honom, men det har han inte svarat på? Eller har dessa beteendeproblem kommit nu i höstas? Hur är han mot getterna eller de andra bockarna?

Jag har ett antal äldre bockar här på gården, och de är de snällaste varelser som tänkas kan. Det är som om de får känslomässig och personlighetsmässig stabilitet, de behöver liksom inte bråka och härja längre (som yngre bockar ibland gör). Min 2-åriga onge är bästis med den 6-årige bocken, och kallar honom "Mimmi" (han heter inte så, men hon kan inte säga hans namn än, så Mimmi får duga). Nu KAN det iofs finnas ett orsakssammanhang även åt det andra hållet, inte bara "gamla bockar är snälla" utan även "de bockar som inte är snälla får inte bli gamla här" ;) .
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

GetMaja

  • Inlägg: 24
    • Närke
SV: Kastration av äldre bock
« Svar #2 skrivet: 06 jan-16 kl 09:41 »
Det är relaterat till brunst men det är inte endast då. Han är "vaktande" i sitt beteende året om. Kollar hela tiden var man befinner sig när man går i flocken som att han han liksom är satt att bevaka den, vilket han väl också är. Han går på liksom som patrullrundor då han går utmed stängslet och håller koll. Men de stora problemen är under sensommaren-hösten-vinterhalvåret. Det är då det stångas sönder dörrar och väggar, ryms, rivs ner stängsel...... Resten av året vet man åtminstone var han är. Då håller han sig i sin hage. Det är ju rätt läskigt när en stor, tung, hormonhög bock plötsligt kommer farande över gårdsplanen...... Dessutom börjar det bli rätt jobbigt och arbetskrävande att ständigt laga grindar och dörrar......

Getterna älskar honom. Står och gnider sig i hans stora skägg och när han är i flocken är det kav lugnt mellan tjejerna. Alla damerna blir så harmoniska när den store karl´n är där......  När han betäcker är han rätt hård på de getter som kommer nära hans kärlek för dagen, dvs den get som just nu brunstar. Han vaktar den som brunstar och är vid hennes sida dag och natt. När han uppvaktar är han en gentleman. Man ser hur stolt och nöjd han är när han får gå med getterna. När han går med bockarna så märker man ju tydligt att han är den som bestämmer. De andra fem bockarna är yngre, en av dem utmanar honom men har inte en chans. De backar och håller sig undan. Han avskyr att gå med bockkillingar. Tycker mest de är jobbiga. Han vill hellre ha sitt grabbgäng när det inte är betäckningssäsong.

Han har bott hos oss sedan 2013. Alltså inte född här.  Lite osäker på hur han var hos uppfödaren men jag vet att när vi köpte så uppmanade hon oss att tänka på att det är en bock, inte låta barnen hantera osv Jag tycker aggressiviteten kom efter ca ett halvår här men tendensen fanns där hela tiden. Jag tror det hade varit lättare om jag hade haft honom sedan han var liten. Han har ju aldrig varit så liten att jag kunnat lyfta honom, lägga ner honom osv Aldrig kunnat visa honom att jag är fysiskt starkare.

Jag är inte tillräckligt stark för att ta ner honom på marken och hålla fast till han ger sig. Det är väl det i uppfostringsväg som inte är testat. Han backar rätt bra för vattenspruta men när han blir riktigt "laddad" så är det som att hormonerna tar över och det fungerar knappt heller. Han är mycket hanterad och lätt att leda i grimskaft etc men jag har hela tiden stenkoll på honom och vattenspruta med mig då......

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Kastration av äldre bock
« Svar #3 skrivet: 06 jan-16 kl 10:28 »
"Kort och gott, vår sexårige bock stångas, är farlig och opålitlig."

Det är relaterat till brunst men det är inte endast då. (...) Men de stora problemen är under sensommaren-hösten-vinterhalvåret. Det är då det stångas sönder dörrar och väggar, ryms, rivs ner stängsel......

Farliga och opålitliga bockar har aldrig blivit gamla hos mig.
Sensommar/hösten och i viss mån början av vintern är ju  brunst/betäckningstid och då går han väl med getterna? Stångar han sönder och river stängsel osv då?
« Senast ändrad: 06 jan-16 kl 10:35 av SussiloII »

GetMaja

  • Inlägg: 24
    • Närke
SV: Kastration av äldre bock
« Svar #4 skrivet: 06 jan-16 kl 11:22 »

Farliga och opålitliga bockar har aldrig blivit gamla hos mig.
Sensommar/hösten och i viss mån början av vintern är ju  brunst/betäckningstid och då går han väl med getterna? Stångar han sönder och river stängsel osv då?

Nej, jag vet..... Det är ju det råd jag också brukar ge om sådana bockar. Men jag undrar om kastration kan vara en lösning värd att prova. Jag blir bara så ledsen inför tanken på att ta bort min fine kille. Han är ju bra annars, för det mesta. Han är inkörd förresten också.

Inte så länge han får vara med just den get han vill vara med för tillfället! Då är han ju nöjd. Men problemet är ju att jag även har andra bockar som jag vill ska betäcka i vissa grupper och jag vill inte att han betäcker sin egen avkomma, sin mor (som jag köpte vid samma tillfälle som jag köpte honom), halvsystrar osv

De andra bockarna respekterar snällt den gruppindelning jag har valt. Men denne bock gör det inte.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Kastration av äldre bock
« Svar #5 skrivet: 06 jan-16 kl 13:51 »
De andra bockarna respekterar snällt den gruppindelning jag har valt. Men denne bock gör det inte.

Aha, jag trodde att bara den bocken stod för betäckningen av alla getterna. Men nu fattar jag  :-[. Bocken bryter sig alltså in till de andra betäckningsgrupperna. Det låter jobbigt. Men vill du inte ta bort honom så prova med att kastrera honom. Det klarar en distriktsveterinär även om bocken är fullvuxen.

GetMaja

  • Inlägg: 24
    • Närke
SV: Kastration av äldre bock
« Svar #6 skrivet: 06 jan-16 kl 19:40 »
Aha, jag trodde att bara den bocken stod för betäckningen av alla getterna. Men nu fattar jag  :-[. Bocken bryter sig alltså in till de andra betäckningsgrupperna. Det låter jobbigt. Men vill du inte ta bort honom så prova med att kastrera honom. Det klarar en distriktsveterinär även om bocken är fullvuxen.

Ja, precis, det gör han och det är ju inte så lyckat. Han stångar med full kraft gång på gång på gång och då ger sig de flesta dörrar, väggar och grindar till slut..... Plus att han ju är en fara när han ränner runt och inte är pålitlig.

Jag har pratat med en veterinär och är inne på att boka kastration.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Kastration av äldre bock
« Svar #7 skrivet: 06 jan-16 kl 20:43 »
Väl värt att pröva om bocken annars är trevlig och du är fäst vid honom. Getsläktet kan vara litet känsliga för sövning. Men som sagt, distriktar´n klarar sån´t här. De kastrerar både hingstar, baggar och tjurar. Lycka till och berätta hur det går!

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Kastration av äldre bock
« Svar #8 skrivet: 08 jan-16 kl 09:05 »
Min ledarbock och några av de äldre getterna är också av den inte så ödmjuka åsikten att det är DE som ska sätta samman betäckningsgrupperna. Sen var jag kanske lite väl optimistisk i höstas när jag planerade att ha två bet.grupper ute i varsin hage, med bara en grusväg (och två stängsel förstås) mellan. Så ledarbocken, F, fick en vacker höstdag stora hormonkicken och plöjde rätt igenom 2 uppsättningar fjädergrindar för att ta sig in till getterna i den andra gruppen. Sen kom gammelbocken T efter, och jag tror att det var han som sedan fastnade med raggen i en av de där grindarna, och drog den med sig en bit, tills den i sin tur fastnade i äldsta dotterns cykel, och bocken kom loss. Sen dess är det bara en grupp ute. Håhåjaja.

Jag förstår att du vill behålla en bock som är både snäll och inkörd, fast han är jobbig under brunsten. Lycka till med kastrationen!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

GetMaja

  • Inlägg: 24
    • Närke
SV: Kastration av äldre bock
« Svar #9 skrivet: 09 jan-16 kl 09:04 »
Ja, nu har jag pratat med veterinär av kastration så får vi väl se om det gör något åt hans beteende. Jag har ju fler bockar om det ändå skulle bli så att han slutar i grytan. Egentligen för många..... Jag slaktade en bockkilling igår som jag egentligen tänkt spara men då han visade sig ha helt oanade talanger inom höjdhoppning så tyckte jag att han fick bli mat istället..... Men honom var jag ju inte alls lika fäst vis som jag är vid gammelbocken.

 

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kastration av äldre bock
« Svar #10 skrivet: 18 jan-16 kl 19:57 »
Jag tycker det verkar som om bocken helt enkelt gör sitt jobb som betäckare och beskyddare.  Fast det blir lite fel ibland ...   8)  Jag får intrycket att du försöker stängsla bort honom från de snygga tjejerna, och som den störste och starkaste ser han som sin plikt att betjäna dem när de sänder ut doftsignaler.

  En bock som skyddar mot rovdjur är värdefull i en flock.  Men ni vet alla vad jag tycker om kastrering, så jag uttrycker ingen åsikt i detta fallet!   :-[
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

GetMaja

  • Inlägg: 24
    • Närke
SV: Kastration av äldre bock
« Svar #11 skrivet: 27 jan-16 kl 11:16 »
Jag tycker det verkar som om bocken helt enkelt gör sitt jobb som betäckare och beskyddare.  Fast det blir lite fel ibland ...   8)  Jag får intrycket att du försöker stängsla bort honom från de snygga tjejerna, och som den störste och starkaste ser han som sin plikt att betjäna dem när de sänder ut doftsignaler.

  En bock som skyddar mot rovdjur är värdefull i en flock.  Men ni vet alla vad jag tycker om kastrering, så jag uttrycker ingen åsikt i detta fallet!   :-[

Åh, ja, men visst är det så. Problemet är bara att det blir fel till den grad att han faktiskt blir farlig för människor. Även när han går med tjejerna så är han vaktande på ett sätt som gör att det faktiskt är farligt att gå in.
Jag gillar honom, han är kanonsnygg och en riktig karlakarl (det tycker getterna också......). Men vi kan inte ha det som vi har det nu. Och då hoppas jag att han ändå ska kunna ha ett gott liv trots inga kulor...... På fredag kommer veterinären.

Huruvida han skulle vara en bra bock mot rovdjur vet jag inte riktigt. Han blev livrädd förut för vår dvärgkanin och lät sig jagas av honom....... Den kaninen har lite felaktig uppfattning om sin egen storlek. :-D

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Kastration av äldre bock
« Svar #12 skrivet: 28 jan-16 kl 08:10 »
Då önskar vi lycka till med kastrationen!
(Och jag tycker inte heller att det är en bocks uppgift att skydda getterna mot rovdjur, den saken ska förhoppningsvis ägaren ombesörja.)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

exilbonde

  • Inlägg: 65
  • All utveckling beror på nyfikenhet och lathet.
    • Jämtland
SV: Kastration av äldre bock
« Svar #13 skrivet: 28 jan-16 kl 09:58 »
Jag undrar slakta en gammal bock är inget problem, men smakar inte en gammal okastrerat bock i brunst  :P urg, apa, pyton?

Att han har sönder diverse grindar och stängsel är bara att reparera (så länge man orkar), men är det risk för att barn eller besökande skadas? Har du i så fall samvete till att ta den risk?

En annan aspekt att tänka på är vem, du eller bocken, som skall bestämma vilka getter som skall betäckas av vilken bock ???
Har lämnat kvinna fårgård och hund på annat håll i landet för ett jobb, så därför ingen djur, men säkert en mening om det mesta ;)

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Kastration av äldre bock
« Svar #14 skrivet: 28 jan-16 kl 11:01 »
Men vi kan inte ha det som vi har det nu. Och då hoppas jag att han ändå ska kunna ha ett gott liv trots inga kulor...... På fredag kommer veterinären.

Det blir förhoppningsvis lugnare för bocken och er alla efter kastreringen. Bocken slipper den ständiga stressen med att brunstkontrollera alla getter, både i egen och andra bockars hagar, att vakta och hålla andra bockar på avstånd och ständigt vara beredd på kamp.

exilbonde

  • Inlägg: 65
  • All utveckling beror på nyfikenhet och lathet.
    • Jämtland
SV: Kastration av äldre bock
« Svar #15 skrivet: 28 jan-16 kl 12:03 »
Det blir förhoppningsvis lugnare för bocken och er alla efter kastreringen. Bocken slipper den ständiga stressen med att brunstkontrollera alla getter, både i egen och andra bockars hagar, att vakta och hålla andra bockar på avstånd och ständigt vara beredd på kamp.

Jag undrar hur lång tid det tar innan man ser en effekt av kastraktionen? Det är inget man ser effekt på till dagen efter. Även att man avbryter testosteronproduktionen har han fortfarande testosteron kvar i kroppen i gissningsvis ett par månader.
Nån som vet mer exakt? Kunde vara intressant att veta.
Har lämnat kvinna fårgård och hund på annat håll i landet för ett jobb, så därför ingen djur, men säkert en mening om det mesta ;)

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Kastration av äldre bock
« Svar #16 skrivet: 28 jan-16 kl 14:21 »
Jag undrar hur lång tid det tar innan man ser en effekt av kastraktionen? Det är inget man ser effekt på till dagen efter. Även att man avbryter testosteronproduktionen har han fortfarande testosteron kvar i kroppen i gissningsvis ett par månader.
Nån som vet mer exakt? Kunde vara intressant att veta.


Alldeles off topic på vuxen hanhund påstås det att det kan ta flera månader, men med min hund märktes det i stort sett direkt kanske 2 veckor.
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kastration av äldre bock
« Svar #17 skrivet: 29 jan-16 kl 01:35 »
Hm, jag fattade inte att han smäller så hårt.  Då tror jag inte att kastrering hjälper, men nu har du ju redan bett vetten komma.

  Välkommen hit, exilbonde!  Det brukar bli gott kött av alla friska glada getter som slaktas på ett djurvänligt sätt.  Äldre djur lite längre tillagningstid bara.  Men trist eller otäck smak på kött från djur som inte mått bra.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

exilbonde

  • Inlägg: 65
  • All utveckling beror på nyfikenhet och lathet.
    • Jämtland
SV: Kastration av äldre bock
« Svar #18 skrivet: 29 jan-16 kl 09:28 »
Hm, jag fattade inte att han smäller så hårt.  Då tror jag inte att kastrering hjälper, men nu har du ju redan bett vetten komma.



  Välkommen hit, exilbonde!  Det brukar bli gott kött av alla friska glada getter som slaktas på ett djurvänligt sätt.  Äldre djur lite längre tillagningstid bara.  Men trist eller otäck smak på kött från djur som inte mått bra.

Jag tror inte heller att det hjälper :(

Jag kan ingenting om getkött, men har hört att getabockar till mat måste kastreras för inte smaka get.
Jag vet en del om kött från glada får rådjur och hjort. Glada gamla tackor, som är slaktat hemma, är inte speciellt spännande i smaken, en råbock efter brunsten i augusti smakar brunst och en hjort i brunst går inte att äta  :P
Min gamla värmlandsbagge Pelle, som utvecklade ovan nämnda beteende smakade utsökt ;)
Har lämnat kvinna fårgård och hund på annat håll i landet för ett jobb, så därför ingen djur, men säkert en mening om det mesta ;)

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Kastration av äldre bock
« Svar #19 skrivet: 29 jan-16 kl 10:44 »
Hm, jag fattade inte att han smäller så hårt.  Då tror jag inte att kastrering hjälper, 

Är det ett beteende som satt sig eller som är medfött lär inga metoder hjälpa. Men för att kunna behålla ett djur som en fäst sig vid är ändå kastrering värt att pröva. Hur lång tid det tar efter kastreringen innan könshormonerna helt har försvunnit vet jag inte.

Välkomna hit både Lena III och exilbonde  :)!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

291 gäster, 2 användare
xaelanar, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser