Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur stor hage?  (läst 9497 gånger)

amandacedervall

  • Inlägg: 8
    • Södermanland
Hur stor hage?
« skrivet: 08 feb-17 kl 08:18 »
Hej!

Vi har en tom hage på strax över 1 ha där ca hälften är skog och hälften äng. Vi velar om att skaffa antingen får eller sommargrisar och för tillfället känns sommargrisar mest lockande och därav mina frågor:

Vi tänkte skaffa 2 grisar. Är 1 ha för litet för dessa två? Alltså kommer hela hagen vara sönderbökad när de är redo för slakt? Vi har förmodligen tillgång till att arrendera minst 1 ha ängshage till i anslutning till vår hage då grannen har haft får men inte nu längre men behöver man det eller räcker vår hage? Hinner vår hage återhämta sig till sommaren efter om man har 2 sommargrisar eller behöver man större ytor? Bör man ha fler än 2 grisar på 1 ha?

Har letat men inte hittat info om lämplig storlek på hage till grisar nånstans. Har nu beställt böcker om grishållning men tänkte att jag frågar här ändå i väntan på böckerna :).

Lobbebubbe

  • Inlägg: 36
    • Bohuslän
SV: Hur stor hage?
« Svar #1 skrivet: 10 feb-17 kl 17:16 »
Nu har ju jag viljat få min hage demolerad men det kanske blir en fingervisning. Öppnade upp ca 200kvm i stöten till mina 3 grisar. Totalt ca 800 kvm han dom med på 7 månader. En kompis har 7 grisar på ca 1ha och den blir inte totalförstörd men markförhållanden avgör rätt mycket också.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Hur stor hage?
« Svar #2 skrivet: 10 feb-17 kl 21:13 »
Och som en indikation så satte vi 3 fullvuxna grisar på 300 m2 och efter 3 veckor var allt uppätet men fortfarande grönt nere i jorden och efter 6 veckor kunde man inte se något mer än jord. Så från detta exemplet skulle man kunna säga att 1 gris/30 m2 och vecka totalförstör och 1 gris/15 m2 och vecka gör det redo för harvning och sådd. Går de längre tid blir strukturen i marken skadad. Är det torrt i marken tar det längre tid för dem.

Men sedan är väl frågan vad du ska ha stycket till efteråt. Grisarna vänder på alla grästovor så det blir väldigt ojämnt och man behöver nästan traktor för att jämna till det igen.

Å andra sidan, att välja på grisar och får så vinner grisar alltid.

Lobbebubbe

  • Inlägg: 36
    • Bohuslän
SV: Hur stor hage?
« Svar #3 skrivet: 11 feb-17 kl 00:09 »
Hur menar du att strukturen i marken blir skadad om grisarna går länge?

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Hur stor hage?
« Svar #4 skrivet: 11 feb-17 kl 08:12 »
Den blir kompakt och ogenomsläpplig för vatten och kräver riktig plog efter traktorn för att vändas och sedan brukas. Inte ens potatis klarar växa upp i den. Detta är lerhaltig jord. Brunjord på morän blir nog inte lika illa.

 

Lotta78

  • Inlägg: 39
    • Skåne
SV: Hur stor hage?
« Svar #5 skrivet: 07 mar-18 kl 04:46 »
400 kvm per gris enligt jordbruksverkets regler fick jag veta på kurs hos hushållningsällskapet.

Hagbard Handfast

  • Inlägg: 51
    • -
SV: Hur stor hage?
« Svar #6 skrivet: 12 mar-18 kl 15:08 »
400 kvm per gris enligt jordbruksverkets regler fick jag veta på kurs hos hushållningsällskapet.


Jag hittar inga fastställda regler från jordbruksverket om hur stor utehagen ska vara men jag har svårt att tro att den ska vara 400 kvm när man får hålla en galt på 7 kvm inomhus.

http://www.jordbruksverket.se/download/18.6a8d504015f70e4094bab223/1509953346145/2017-025.pdf

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Hur stor hage?
« Svar #7 skrivet: 21 apr-18 kl 00:48 »
Finns en gammal tråd jag skapade för många år sen, som visar att din hage på 1 ha kommer att repa sig fortare är grisarna hinner böka upp.. :)

https://www.alternativ.nu/index.php?topic=63146.0
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Lotta78

  • Inlägg: 39
    • Skåne
SV: Hur stor hage?
« Svar #8 skrivet: 22 aug-18 kl 09:17 »
Jag har mycket svårt att tro att hushållningssällskapet håller kurser med påhittade regler om storlekar på hagar. I nuläget hittar jag själv bara rekommendation om storlek på hage på landtsvinet. Diskussionen är dock ganska löjlig. Vill man inte de till djurens bästa ska man inte hålla gris. Punkt.

Hagbard Handfast

  • Inlägg: 51
    • -
SV: Hur stor hage?
« Svar #9 skrivet: 22 aug-18 kl 11:15 »
Jag har mycket svårt att tro att hushållningssällskapet håller kurser med påhittade regler om storlekar på hagar. I nuläget hittar jag själv bara rekommendation om storlek på hage på landtsvinet. Diskussionen är dock ganska löjlig. Vill man inte de till djurens bästa ska man inte hålla gris. Punkt.

Diskussionen är inte alls löjlig. Du säger att en svensk myndighet ställer ett krav. Är det då så att en person är i ett uppstartsskede och ser ditt "krav" och utgår ifrån detta kan det vara så att personen inte skaffar det antal djur man tänkt från början eller ännu värre man skaffar för många grisar för det utrymme man har och får efter kontroll böter eller ännu värre förbud att hålla djur.
Enligt vad jag läst mig till behövs motsvarande 400 kvm för att sprida den gödsel som blir av ett svin under ett år.
Hänvisa till hushållningssällskapet och inte jordbruksverket i fortsättningen så att du inte sätter vanligt hederligt folk, som försöker göra rätt, i klistret!


Lotta78

  • Inlägg: 39
    • Skåne
SV: Hur stor hage?
« Svar #10 skrivet: 23 aug-18 kl 10:00 »
Man får knappast förbud för generösare ytor. Jag måste följa dessa regler och delade därför med mig av den informationen. Man kan alltid själv kontakta myndigheten.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

396 gäster, 4 användare (1 dolda)
Clary, RindertD, Åsa Slobodnik

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser