Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skydd på hornen  (läst 2685 gånger)

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Skydd på hornen
« skrivet: 02 apr-05 kl 14:12 »
Såg på nått program där nån veterinär på en djurpark gjorde några "bollar" av nån massa som han sen satte och rundade till på getternas horn i syfte att skydda de andra getterna mot stångskador.

Min bock far med hornen rejält och jag är rädd för att han av misstag ska råka skada getterna.

Därför undrar jag om det är någon som vet vad man ska använda för material till dessa " bollar " ?  ???

Bondmoran

Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Re:Skydd på hornen
« Svar #1 skrivet: 03 apr-05 kl 00:49 »
TIPS JAG FÅTT

Om hornen är spetsiga kan bollar formas på dem av plastic padding. Storleken på bollarna anpassas efter hornstorleken, på små getter räcker en litten boll som hindrar att de spetsar andra getter. Till en stor bock kanske bollen måste vara som en golfboll - apelsin?

Tänk på att gott om utrymme inomhus, i hagen och SPECIELLT VID FODRING minimerar risken för skador av stångning. Ja så givetvis djurens individuella temprament.

MVH
Maria
Är genbank för Blå And, Gotlandskanin, Ölandsgås samt Ölandshöna. Vi har även Abessiniermarsin, Bordercollie, Isländsk fårhund och minishettisar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

468 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser