Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rosmarin  (läst 4476 gånger)

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
Rosmarin
« skrivet: 05 sep-14 kl 12:08 »
Jag har en rosmarin i kruka, odlad från frö. Det är inte jättestor men välmående. Finns det någon chans i världen att få den att övervintra utomhus? Ifjol höll jag en planta inomhus, men den bara dog (torkade bort trots bevattning).

Så nu tänkte jag ifall det går utomhus. Bor i södra Finland. Har också en salvia, lär vara svåra att få att övervintra, men min har blivit en enorm buske som trivs och frodas. Därför tänkte jag att kanske rosmarinen också klarar sig trots allt? Finns det något annat man kan göra för att skydda plantan, än att lägga över täckmaterial?

Det är såpass varmt och soligt här ännu att jag tänkte den kunde hinna rota sig även om vi redan är i september!
Ingen människa är illegal

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Rosmarin
« Svar #1 skrivet: 05 sep-14 kl 12:15 »
Aldrig lyckats att få rosmarin att överleva ute, provar i år att ha två, en vanlig och en mini, nergrävda i växthuset. Dom måste nog ha det extremt skyddat, täckta och väldränerat för att klara sig utomhus.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Rosmarin
« Svar #2 skrivet: 05 sep-14 kl 12:21 »
Övervintrade förra året en i ett uttrymme i torpet som är ljust och jag håller frostfritt eftersom vattenledningarna går där. Jag tror man ska akta sig för att vattna för mycket. 
Salvian bör inte vara några som helst problem att om du gräver ner krukan, salvian överlever utan mankemang även i mina oskötta odlingar.
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Rosmarin
« Svar #3 skrivet: 05 sep-14 kl 13:58 »
Äsch vad trist! Men jag tror jag testar utomhus ändå, för jag har inget rum eller fönster inne som vore ljust nog eller svalt nog - och än mindre bägge delarna... ::) Läget är rätt skyddat och jag får hälla i mycket sand för dräneringen då, och se vad det blir helt enkelt!
Ingen människa är illegal

Quercus

  • Inlägg: 518
  • Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
SV: Rosmarin
« Svar #4 skrivet: 05 sep-14 kl 14:37 »
Skyddas i växthus, eller bubbelplast eller likande. Många gör dock felet att inte vattna rikligt under tidiga våren så de torkar ihjäl sig. De dricker som svampar från och med första vårvärmen och fram till sommaren. Man ska inte luras av de barrliknande närmast succulent-liknande bladen och tror den klarar torka bra, för det gör den inte under våren. Också bra att skydda den från intensiv, tidig solbestrålningen som lätt bränner/torkar ut "barren".
Om man gör så här är övervintring ganska problemfri
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Rosmarin
« Svar #5 skrivet: 06 sep-14 kl 11:43 »
Bubbelplast!? :o Googlade runt lite och detta verkar ju värt att pröva! Men vad skyddar man egentligen plantorna emot? Jag trodde det var rötterna som behövde skydd. Om det är -20 måste ju växterna ha -20 under bubbelplasten också va? Är det fukten som skadar dem?
Ingen människa är illegal

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Rosmarin
« Svar #6 skrivet: 06 sep-14 kl 13:37 »
Nja Skåne å Finland är viss skillnad.
Be har du ingen granne med ladugård, stall eller liknande som kan härbärgera din planta ?
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Rosmarin
« Svar #7 skrivet: 06 sep-14 kl 15:48 »
Jag har övervintrat ute i rabatten vid husväggen i västerläge och på glasveranda som är frostfri. Tror också att problemet många gånger är att de torkar ut tidig vår.
« Senast ändrad: 07 sep-14 kl 10:34 av javill »
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Rosmarin
« Svar #8 skrivet: 06 sep-14 kl 15:55 »
I Finland kan tjälen gå ner en meter i backen och tinar till midsommar.
Medel temp är -20 grader mellan mitten av januari till mitten av februari.
Det finns inte en chans att dom överlever vintern där ute.

Frostfritt ska det vara, ljust och vatten ska dom ha när solen börjar värma.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Rosmarin
« Svar #9 skrivet: 06 sep-14 kl 17:27 »
Mja innan midsommar tinar det nog, någon gång i april kan man ett gott år börja odla eller tidigare i soligt läge, som platsen jag tänkt för rosmarinen. Och vintrarna varierar rätt mycket, vi har sällan så kallt här eller så länge (i söder), snarare några dagar eller nån vecka i taget. Men nä som sagt, Skåne är det ju inte. Äsch!!! Men nu köpte jag en till planta på torget och tänkte jag testar en ute, en inne :). Grannarna har nog en lada, men den är både kall och mörk... Hmm får ta och fundera på det här... Tack för alla synpunkter!!
Ingen människa är illegal

mmeo

  • Inlägg: 667
    • Östergötland
SV: Rosmarin
« Svar #10 skrivet: 06 sep-14 kl 18:41 »
Jag har provat att övervintra på friland (zon 2) och var väldigt förhoppningsfullt då den såg fin ut i januari-februari. Men den stendog när vårsolen kom och den blev rostad. Jag är sugen på att testa igen i väldränerat och skyddat läge men då skulle jag skydda den mot vårsolen genom att klä in den i säckväv tror jag. Att vattna den ordentligt på vårkanten är säkert också viktigt.

Quercus

  • Inlägg: 518
  • Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
SV: Rosmarin
« Svar #11 skrivet: 06 sep-14 kl 18:45 »
Hmm...
ja, jag bor i Skåne kanske skulle tillägg och de tipsen jag rekommenderade funkar nog gissningsvis enbart upp till zon 3? Här kan vi ha fikon ute (Skånes sydkust) året om utan speciella åtgärder.
Hade jag bott norrut kanske jag skulle fundera på växthus om tid, plats och ekonomi tillåter.
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

574 gäster, 6 användare (1 dolda)
olleryd, xaelanar, Luffsen, Själv är bäste dräng, eremit1

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser