Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kompostera sin egen avföring  (läst 47907 gånger)

Pong

  • Inlägg: 596
SV: kompostera sin egen avföring
« Svar #40 skrivet: 21 maj-08 kl 00:20 »
Livmedel gödslat med mänsklig avföring har hög förekomst av inälvsmaskägg per kg, jämnfört med de som gödslas med annat än människoskit. Det läste någon undersökning för några år sedan. Inget jag skulle göra.

Anacreon

  • Inlägg: 29
    • Uppland
    • www.essmar.se
SV: kompostera sin egen avföring
« Svar #41 skrivet: 01 jun-08 kl 08:45 »
Det är inget problem att kompostera fekalier jag har gjort det utan problem i snart 15 år. Börja med att ta kontakt med kommunen där du bor. Det är olika hur de ser på frågan, men hursom helst så måste du söka tillstånd. I Enköping där jag bor är de förhållandevis liberala men i Norrtälje, har en kompis där, är det tvärstopp.   Det viktigaste att tänka på är att ha en kompost som är tät i botten helst betong och att inte ha för brottom jag den ska komposteras minst 2 år själv har jag cykler på ca 5 år. Du bör ha två fack på 1-2 kubik beroende på hushållets storlek börja med att flylla det ena till det är fult då byter du till det andra när den andra är full så är förhoppningsvis den första färdig jord som kan tömmas och så börjar man om. eftersom den är tät i botten så är det inge risk för förorenade brunnar mm. 

jag har en separerande toalet och komposterar bara fekalierna.  ´Det blir betydligt trevligare att hantera avföringen om man gör så och skittunnorna blir också mycket lättare och inte minst viktigt ur trivsel synpunkt i stort sätt LUKTFRIA vilket också komposten blir!

Urinen filterar jag in men det är klart att man skulle kunna samla den och använda som snabbgödning  men det har jag ingen erfarenhet av.
Min tredje säsong som biodlare det roligaste jag någonsin gjort..


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

471 gäster, 3 användare (1 dolda)
torbjorn, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser