Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fälltäcke av fårskinn med tryckta mönster  (läst 6951 gånger)

Brofallsmora

  • Inlägg: 22
    • Västmanland
Fälltäcke av fårskinn med tryckta mönster
« skrivet: 16 nov-08 kl 18:03 »

Jag ska sy mej ett fälltäcke av fårskinn från mina skogsfår. Min fundering gäller hur jag ska göra med "baksidan". Jag har läst om att man kan trycka figurer o mönster på den sidan. Men hur? Vad för slags färg?

Eller är det bättre att fästa något tyg som man (relativt smidigt) kan avlägsna vid behov och tvätta? Själva skinnet tvättar sig ju själv (liksom allt obehandat eller naturligt behandlat ullmaterial) om man hänger ut det en fuktig dag eller lägger det i snön och skakar av. Naturens eget trolleri!  :o  :D

Det är alltså ovansidan som bekymrar mig. Där kommer nämligen både katt och, som lever uteliv, att passera och felparkera. Jag lockas av idén att trycka mönster, men kan man få den sidan smutsavvisande på något sätt? Någon som sover med ett fårfällstäcke som kan ge tips och idéer?

/Brofallsmora

Potatisblomma

  • Inlägg: 2404
    • Södermanland
SV: Fälltäcke av fårskinn med tryckta mönster
« Svar #1 skrivet: 17 nov-08 kl 09:14 »
Nä, har inget svar men väl funderingar på att göra något liknande med kaninskinn.
Tassar lite så jag kan hålla koll på svar som kommer  ;)
Landsflykting i storstan...

småbrukartanten

  • Gäst
SV: Fälltäcke av fårskinn med tryckta mönster
« Svar #2 skrivet: 17 nov-08 kl 10:19 »
Förr så kläddes ju fälltäckena med ett kraftigt hemvävt tyg av någon typ av ripsväv. Kan ju lämpligen vara ett tjockare ylletyg eller liknande. Jag tror det skulle vara snyggare än tryck direkt på skinnen. Syr man på tyg på ovansidan så syns ju inte sömmarna efter hopsyningen av skinnen heller. Och vill man så kan man ju vika upp skinnkanterna eller sy på ett bräm runt kanterna. Om det är ett kraftigare tyg i naturmaterial som ylle så tror jag inte att du ska behöva tvätta det särskilt ofta heller. Ett tjockare stbilt tyg av linne tror jag också på.

Klararara

  • Inlägg: 98
SV: Fälltäcke av fårskinn med tryckta mönster
« Svar #3 skrivet: 17 nov-08 kl 11:52 »
Åh, det kan ju vara så otroligt vackert med tryck på skinn!! Blocktryck i vackra färger... Ett sånt fälltäcke vill man ju bara ha...

Jag såg en bok för ett tag sen som jag nu har hittat namnet på efter en stunds letande på nätet. Den heter "Skinnfeller du kan lage selv" skriven av Britt Solheim. Den är norsk. Jag bara ögnade lite i den och den innehöll i alla fall massor av bilder på vackra tryckta skinn... Den är absolut något för dig!

/Klararara

hasteus

  • Inlägg: 307
SV: Fälltäcke av fårskinn med tryckta mönster
« Svar #4 skrivet: 19 nov-08 kl 19:45 »

Har en gammal dröm att göra ett fälltäcke, i den drömmen fäster jag ett ylletyg på baksidan med stora knappar så det går att ta bort och tvätta samt har överklappande skinntrekanter i hörnen som jag "trycker" bomärket på, ev bara att jag låter ett mönster i järn ligga mot skinnet när jag eftergarvar det lite med barkskrubbning så det färgar av sig.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Fälltäcke av fårskinn med tryckta mönster
« Svar #5 skrivet: 23 nov-08 kl 11:54 »
Det blir ju snyggt med både tyg och tryck på köttsidan.
Här en länk till Norges "tryck-guru" Britt Solheim www.skinnfell.no

Det anordnas kurser i denna teknik i Sverige också med jämna mellanrum. Annars kan man prata med ett studieförbund om att starta en sådan kurs.

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
SV: Fälltäcke av fårskinn med tryckta mönster
« Svar #6 skrivet: 23 nov-08 kl 13:59 »
Vilka fina täcken. Detta skulle jag vilja lära mig. Fick en mönsteridé i huvudet...

Behöver ju något varmt att ligga under när jag köper timmerstugan.

 
Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Brofallsmora

  • Inlägg: 22
    • Västmanland
SV: Fälltäcke av fårskinn med tryckta mönster
« Svar #7 skrivet: 27 nov-08 kl 22:36 »
Tack för fina tips och TUSEN TACK för norgelänken. Ojojoj!  :o Och om nån' sen snubblar över info om en kurs så är jag idel öra. Ett bra sätt att få ändan ur vagnen. Räknar nog inte med nån studiecirkel här ute i obygden... ;)
/Brofallsmora

amsol

  • Inlägg: 3
    • Blekinge
SV: Fälltäcke av fårskinn med tryckta mönster
« Svar #8 skrivet: 27 feb-09 kl 14:15 »
Hei! Håper du har kommet i gang med skinfellsømmen! ;)
Jeg lærer for tiden slik søm med god hjelp av boken 'Skinnfeller du kan lage selv'. Det er bare å sette i gang på egen hånd! Utrolig flott håndverk. Jeg prøver også å lage noen trykkblokker selv. De skjæres ut for hånd i tre, ingen fres for meg. (Vil ha en fell som ikke likner andre sine) Kommer til å lage flere feller i år.
Vi kan godt dele erfaringer,hvis du vil.
Beste hilsener fra
Anne-Marie

glim

  • Gäst
SV: Fälltäcke av fårskinn med tryckta mönster
« Svar #9 skrivet: 10 mar-09 kl 19:26 »
Min erfarenhet av fälltäcke: År 88-89 köpte vi en gammal gård och där fanns ett gammalt, säker 40-50år, fälltäcke. Består av 3 x4 fällar och undersidan är ett hemvävt ylletyg, ganska mörkrött och möjligen munkabälte. Denna fäll har vi årligen använt i samband med våra hästkörningarbl.a 4år turismkörning. Fällen har används året om ,sommaren på flakvagn, vintern i släde. I ren snö har vi lagt ut fällen och piskat lätt och borstat med en "bilborste". Ännu är fällen i fint skick och känns fräsch. Mitt råd är att du använder ett riktigt ylletyg eller vadmal på undersidan ,det liksom fällen "rengör" sig själv. När fällen inte används hänger den över ett räcke eller stång i en sk. bryggstuga med fällen inåt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

461 gäster, 2 användare (1 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser