Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hudar  (läst 1567 gånger)

Brum

  • Inlägg: 0
Hudar
« skrivet: 20 maj-07 kl 20:51 »
Hej,

jag undrar om någon har några tips på vart man kan får tag på ogarvade hudar (helst gratis)? Jag är intresserad av hudar/skinn från alla slags djur och bor i Stockholmstrakten.


Bortbyting

  • Gäst
Re:Hudar
« Svar #1 skrivet: 21 maj-07 kl 23:45 »
Tag kontakt med jaktlaget där du bor... Jag vet inte hur det ser ut i Stockholmsregionen men här på landbygden tar jägarna bara tillvara på älgskinnen. I höst ska jag få deras räv- och rådjurshudar. Rådjur är ju lite svårt att behålla håret på men jag ska banne mig försöka!  ;)Jag betalar 20:- per skinn (som han jag pratade med sa; kan ju alltid ge en extra smörgås åt jaktlaget  ;D) för att de tar hem dem. Rävarna måste jag flå själv.

Jag har pratat med två jaktlag och båda ger bort sina skinn till mig. Bara ett tips! Jag har ingen aning om hur mycket skinn som kommer erbjudas mig, kan tänkas det blir mer än jag kan bereda själv. Men jag bor ju i Skaraborg så Stockholm är ju lite långt bort... :-\

Shadow

  • Gäst
Re:Hudar
« Svar #2 skrivet: 23 maj-07 kl 14:45 »
Jag har också kontakt med jägare både här i Eskilstuna, Ekshärad (Värmland) och Stockholmstrakten som "förser" mig med skinn/hudar, ben o annat diverse som jag vill ha. Så leta upp jaktlag i din närhet, de är nog inte alls omöjliga! :-)
Ett annat förslag är ju att plocka upp det som ligger efter vägen, men då är det kanske inte så hela hudar... kanske...

Guld

  • Inlägg: 639
  • Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
Re:Hudar
« Svar #3 skrivet: 21 sep-07 kl 00:18 »
Om jag nu får tag i ett älgskinn... var kan jag lämna in det för garvning?
Klarar inte det själv med mina händer!
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

745 gäster, 2 användare
ärt, Adels

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser