Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Okläckta ägg-vad gör man?  (läst 1559 gånger)

MademoiselleCaramelle

  • Inlägg: 2
    • Skåne
Okläckta ägg-vad gör man?
« skrivet: 16 jun-19 kl 19:34 »
Hej,

för ett år sedan skaffade vi en tupp, fyra hönor och två kycklingar och nu har de ettåriga kycklingarna tillsammans ruvat på ett dussintal ägg i 21 dagar. Som nybörjare är vi såklart väldigt förväntansfulla och hoppas på små nya liv, vilket vi tror att morsorna sköter rätt bra på egen hand. Men-vad gör vi med alla dessa okläckta ägg om de inte blir kycklingar? För inte blir det väl kycklingar av alla; om det blir det av något? Många funderingar, men också mycket hopp. Tacksamma för svar

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
Okläckta ägg-vad gör man?
« Svar #1 skrivet: 16 jun-19 kl 20:05 »
Dom som är ruvade men obefruktade eller utsparkade....ja jag har dom som mål för luftgevärsskyttet.

Om man har för avsikt att göra pannkakor, knäck dom separat.
« Senast ändrad: 16 jun-19 kl 21:11 av Bösahusarn »
Det är aldrig för sent att ge upp.

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Okläckta ägg-vad gör man?
« Svar #2 skrivet: 16 jun-19 kl 21:26 »
Jag brukar öppna de övergivna okläckta äggen. Tycker det är intressant att se hur långt det har gått.  Ibland finns en färdig kyckling som bara inte orkade ur ägget.  Ibland har inget foster börjat växa, antagligen obefruktat, men det brukar inte finnas något aptitligt där, bara en gulaktig sörja. Har inte råkat ut för något riktigt illaluktande själv, men det förekommer.  Efter inspektion åker äggen i komposten.


 

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Okläckta ägg-vad gör man?
« Svar #3 skrivet: 16 jun-19 kl 22:45 »
Jag gör samma som Karsan, kollar genom alla äggen. Har en ägg-kastar-sten som jag använder för ändamålet.

Tycker också att det är intressant att se. den större procenten kläckta brukar vara obefruktade eller inte satt igång medan ett fåtal har kommit ända till kläckning men inte klarat av sista steget, att fåt hål på skalet.


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Okläckta ägg-vad gör man?
« Svar #4 skrivet: 17 jun-19 kl 13:29 »
Hönor brukar få alla att kläcka ungefär samtidigt, men vi brukar låta de okläckta äggen vara kvar någon dag under hönan för att ge eftersläntrare en chans. Och så lyssnar vi på ägget innan vi gör som karsan m fl.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

458 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser