Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönslöss på häst?  (läst 5181 gånger)

I@

  • Gäst
Hönslöss på häst?
« skrivet: 11 apr-05 kl 19:07 »
Hej!  :D
Kan hönslöss sprida sig till t.ex hästar ???

Mvh Ia  ;D

Alba

  • Inlägg: 897
    • Södermanland
Re:Hönslöss på häst?
« Svar #1 skrivet: 11 apr-05 kl 19:48 »
Nej, de är artspecifika.
Vilket betyder att fåglars parasiter håller sig till fåglar, en del håller sig inom vissa arter mer eller mindre. Men naturligtvis kan vilda fåglar smitta t ex en undulat om man inte tänker sig för när man hanterar djur.

Fågellöss, fågelloppor och fjäderätare kan vistas på annat djur, t ex människa, i ett par timmar. Men de stannar inte, utan söker sig vidare eller dör.

Läs mer på SVA:s hemsida:

http://www.sva.se/dok/490.html?searchstring=parasiter&visaarkiv=1

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

I@

  • Gäst
Re:Hönslöss på häst?
« Svar #2 skrivet: 11 apr-05 kl 21:46 »
Nej, de är artspecifika.
Vilket betyder att fåglars parasiter håller sig till fåglar, en del håller sig inom vissa arter mer eller mindre. Men naturligtvis kan vilda fåglar smitta t ex en undulat om man inte tänker sig för när man hanterar djur.

Fågellöss, fågelloppor och fjäderätare kan vistas på annat djur, t ex människa, i ett par timmar. Men de stannar inte, utan söker sig vidare eller dör.

Läs mer på SVA:s hemsida:

http://www.sva.se/dok/490.html?searchstring=parasiter&visaarkiv=1

/ Alba

Hej Alba! OK. Tack för svar.
Såg att kvalster kan smittas till t.ex hästar.
Därför jag frågar är pga att jag funderar på att bygga ett hönsrum i stallet. Har mina höns i ett "skjul" nu, och det är inte så praktiskt på vintern.
Hönsrummet kommer bestå av hela väggar från golv till tak. Tror ni att det går ??? Ena hästboxen kommer isf vara vägg i vägg. Det ev. blivande hönsrummet är en gammal hästbox nämligen.

Mvh Ia  :D

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Hönslöss på häst?
« Svar #3 skrivet: 12 apr-05 kl 09:38 »
Hmm, enligt alla veterinärer är detta just den största anledningen till att det inte rekommenderas att ha häst och höns ihop. Höns och hästar har samma kroppstemperatur så därför kan hönslössen även leva på hästar. Jag anser dock att hönsen inte heller ska behöva ha löss!

Angående dina byggplaner: Se till att dina höns blir lusfria om de inte är det och bygg som du tänkt så går det säkert bra. Hela väggar och hel dörr så det blir tätt som ett eget rum.
En mer påtaglig hälsorisk är i så fall hönsdammet som inte är bra för hästarnas luftvägar men det skrivs det inget om. Det motverkas effektivt om man håller rent, vädrar och dammar regelbundet i hönshuset så det inte blir så dammigt därinne. Det mår både du och hönsen också bra av.

Jag har hönshuset som ett helt separat rum i anslutning till stallet och det funkar bra. Det är skönt att kunna sköta alla djur på samma ställe och slippa gå ut emellan.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

I@

  • Gäst
Re:Hönslöss på häst?
« Svar #4 skrivet: 12 apr-05 kl 17:04 »
Jag har hönshuset som ett helt separat rum i anslutning till stallet och det funkar bra. Det är skönt att kunna sköta alla djur på samma ställe och slippa gå ut emellan.
Citera
Hej Kicki!
Det är precis så jag hade tänkt mig :) Skönt att det funkar för dig - då kommer det nog funka för mig också ;D
Har haft höns och hästar ihop tidigare - innan jag visste bättre - och det funkade jättebra. Då hade jag inget riktigt rum till hönsen utan bara som ett "nätrum". Inga löss/kvalster på hästarna - kanske inte på hönsen heller. Hästarna hade inte heller några luftvägsbesvär.  :D Men detta är inget jag rekomenderar nu, med den kunskapen jag har idag.
Mvh Ia


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

441 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser