Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fullt av is i luftvärmepumpen.  (läst 12560 gånger)

vasterbys

  • Inlägg: 65
    • Gotland
SV: Fullt av is i luftvärmepumpen.
« Svar #20 skrivet: 31 dec-18 kl 18:47 »
Jag håller inte med om att det var så sent som för 5 år sedan man började med vinteranpassning av luftvärmepumpar.

Till och med min gamla Argo, som var den billigaste som gick att köpa 2003, är specad för att gå ner till om det är -20 eller -25 °C. Den har till och med dubbla kapillärrör för förångaren och en magnetventil som kopplar om mellan dem när utetempen sjunker under ca -10 , för att ge lite bättre effekt när det är riktigt kallt ute.  Dock hade den ingen trågvärme monterad från fabrik. Värmekabel och termostat levererades med löst så man fick montera dem själv i samband med installationen. Denna värmepump stänger aldrig av sig i sträng kyla utan fortsätter gå hur kallt det än är ute.

Foma-värmepumparna (kinatillverkade av en fabrik som hette Amitime, sålda även under många andra namn mellan ungefär 2005 och 2008, både i luft/luft- och luft/vattenutförande) var fullt vinterutrustade från fabrik med trågvärme, kompressorvärme mm. De går ner till ungefär -21 °C och stänger av då utetempen är lägre.

Och jag tror att märkesvärmepumpar (Sanyo, Panasonic, Mitsubishi m fl) tillverkades fullt anpassade för svenskt klimat ännu tidigare, dock har det ju förekommit mycket billig parallellimport av sådana, till och med rena förfalskningar (kinavärmepumpar som har sålts av skumma tillfälliga nasare med ett känt märke påklistrat), så det är kanske bara hälften av de äldre sådana som har funnits i Sverige, som verkligen var vinterutrustade.

Problem med avfrostning förekommer då och då även på moderna dyra märkesvärmepumpar, som regel är det "barnsjukdomar" som dyker upp på helt nya modeller men åtgärdas snabbt. Dock finns det många kunder som har haft besvär med att få återförsäljaren/installatören att ta sådana problem på allvar och verkligen införa de ändringar som tillverkaren rekommenderar.

När du pratar om att det ska göras service på en luftvärmepump vart tredje år, vilka åtgärder menar du ska göras då, och vilka av dessa åtgärder kan påverka avfrostningsbeteendet?
Kan du visa på att någon seriös värmepumpstillverkare har publicerat ett serviceschema där det framgår exakt vad som ska göras vid vilka tidsintervaller?
Jag vågar nog nästan påstå att de flesta rekommendationer om regelbunden service på luftvärmepumpar är ett sätt för installatören att sälja in ett extra jobb som kan ge lättförtjänta pengar. Den rengöring mm som verkligen behöver göras, är inte mer besvärlig än att en normalt händig värmepumpsägare klarar av saken själv.  Och tidsintervallen varierar så mycket beroende på lokala förhållanden att man knappast kan schemalägga  det hela.

Jag har inte rekommenderat att man ska bygga in en utomhusdel, men däremot kan det som sagt vara aktuellt med ett vindskydd på ena sidan av den om man har problem med stark sidvind. Det som kan hända är dels att värmepumpen aldrig lyckas tina ren förångaren under avfrostningscykeln, om det samtidigt blåser kallt. Och dels att avfrostningsautomatiken kan bli lurad om t ex vinden leder till att smältvatten stänker på någon tempgivare under avfrostningen.
Du skriver ju själv att det krävdes efterhandsmontering. En del modeller var betydligt tidigare än 5 år sen bland annat IVT och Mitsubishi. Vad min poäng var att det skedde en stor förändring för fem år sedan. Nu kan du köpa nästan vilken bättre värmepump som helst och den är anpassad för nordiskt klimat direkt från fabrik. Gråimport är fortfarande ett stort problem men så länge man inte kör på det är man säker. Och ja luftvärmepumpar skall servas var tredje år eller det är ju upp till dig. Det servicekillen gjorde är att man trycktestar och rengör både innedelen och utedelen men någon form av vätska. Ring och fråga för jag följer bara rekommendationerna.

Postat med Alternativ.nu´s app


torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Fullt av is i luftvärmepumpen.
« Svar #21 skrivet: 31 dec-18 kl 19:05 »
Jo, men så var det ju också en riktigt skum lågprisvärmepump det var frågan om. Och faktum är ändå att värmekabeln ingick i inköpspriset och monteringsanvisning följde med.
Märkesvärmepumpar vågar jag påstå utan undantag var vinterförberedda redan för 15 år sedan, så långt det rör sig om modeller som tillverkaren hade byggt för marknader med samma klimat som Sverige.
Skummare märken - så långt de säljs via någon stabil svensk importör - har också varit ordentligt vinterförberedda sedan över 10 år.

Det är knappast troligt att man gör någon provtryckning av värmepumpen vid service, det skulle ju i så fall innebära att man måste tappa ur kylmediet och sedan fylla om den. Att koppla in ett manometerställ till serviceventilen och se att det finns tryck där och det ökar när kompressorn har gått en stund, säger inte mycket mer än vad värmepumpsägaren själv kan konstatera ifråga om att värmepumpen tycks fungera och ger värme.

TEF 20

  • Inlägg: 103
SV: Fullt av is i luftvärmepumpen.
« Svar #22 skrivet: 31 dec-18 kl 19:46 »
Jo, men så var det ju också en riktigt skum lågprisvärmepump det var frågan om. Och faktum är ändå att värmekabeln ingick i inköpspriset och monteringsanvisning följde med.
Märkesvärmepumpar vågar jag påstå utan undantag var vinterförberedda redan för 15 år sedan, så långt det rör sig om modeller som tillverkaren hade byggt för marknader med samma klimat som Sverige.
Skummare märken - så långt de säljs via någon stabil svensk importör - har också varit ordentligt vinterförberedda sedan över 10 år.

Det är knappast troligt att man gör någon provtryckning av värmepumpen vid service, det skulle ju i så fall innebära att man måste tappa ur kylmediet och sedan fylla om den. Att koppla in ett manometerställ till serviceventilen och se att det finns tryck där och det ökar när kompressorn har gått en stund, säger inte mycket mer än vad värmepumpsägaren själv kan konstatera ifråga om att värmepumpen tycks fungera och ger värme.

Blev erbjuden service på Daikinpumpen och när jag frågade vad som ingick var det just det; kontroll av trycket och rengöring av filter... naturligtvis sa jag nä tack:)


Postat med Alternativ.nu´s app

  • Gäst
SV: Fullt av is i luftvärmepumpen.
« Svar #23 skrivet: 01 jan-19 kl 10:24 »
Just nu har det varit varmt ute ett tag som tur är.
« Senast ändrad: 01 jan-19 kl 10:32 av Fixasjälvkille »

Skogsvilde

  • Inlägg: 16934
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Fullt av is i luftvärmepumpen.
« Svar #24 skrivet: 01 jan-19 kl 10:35 »
Just nu har det varit varmt ute ett tag som tur är.

Allt är relativt.
Tipset om klyvyxa står kvar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Fullt av is i luftvärmepumpen.
« Svar #25 skrivet: 01 jan-19 kl 16:13 »
 Jag har ett jobb att sköta.
Kan inte stanna hemma ock elda ock hugga ved.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16934
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Fullt av is i luftvärmepumpen.
« Svar #26 skrivet: 01 jan-19 kl 19:47 »
Jag har ett jobb att sköta.
Kan inte stanna hemma ock elda ock hugga ved.
Då jobbar du inte tillräcklig effektivt med klyvyxan.
Man slipper frysa flera gånger med ved, och dessutom får man motion på kuppen



Postat med Alternativ.nu´s app

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Fullt av is i luftvärmepumpen.
« Svar #27 skrivet: 01 jan-19 kl 21:48 »
just för att slippa yxa,såg och frysa när man kommer hem skaffade jag en luft/luft värmepump. har inte använt kaminen sedan dess.

TEF 20

  • Inlägg: 103
SV: Fullt av is i luftvärmepumpen.
« Svar #28 skrivet: 01 jan-19 kl 22:00 »
just för att slippa yxa,såg och frysa när man kommer hem skaffade jag en luft/luft värmepump. har inte använt kaminen sedan dess.

Har samma erfarenhet:)


Postat med Alternativ.nu´s app

Skogsvilde

  • Inlägg: 16934
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Fullt av is i luftvärmepumpen.
« Svar #29 skrivet: 01 jan-19 kl 22:09 »
Har samma erfarenhet:)


Postat med Alternativ.nu´s app
just för att slippa yxa,såg och frysa när man kommer hem skaffade jag en luft/luft värmepump. har inte använt kaminen sedan dess.


Tråkigt blir det när det inte fungerar...   
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

TEF 20

  • Inlägg: 103
SV: Fullt av is i luftvärmepumpen.
« Svar #30 skrivet: 01 jan-19 kl 23:26 »
Ähh, beställer han imorn så har han en ny nästa vecka och lever problemfritt under tio år. Under denna veckan får han väl bita ihop och elda. Brukar funka ifall man kombinerar det med en vinylkväll o kanske någon öl;)


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Fullt av is i luftvärmepumpen.
« Svar #31 skrivet: 02 jan-19 kl 16:38 »
Det går ingen nöd på mig. Jag har vattenburen elvärme på med. Det skrev jag ju i första inlägget. Men det är billigare att låta luftvärmepumpen ge mesta värmen.

Jag har 6 hemmagjorda vedställ som rymmer en massa ved. De är minst 2 meter breda.Några mycket större. Sen en vedbod full av ved. Veden får jag gratis.

spiritwalker

  • Inlägg: 6
    • Jämtland
SV: Fullt av is i luftvärmepumpen.
« Svar #32 skrivet: 02 jan-19 kl 17:27 »
IVT heter min och fungerar utan problem. Någon har byggt ett litet ’hus’ över utedelen


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Fullt av is i luftvärmepumpen.
« Svar #33 skrivet: 02 jan-19 kl 21:16 »
Tråkigt blir det när det inte fungerar...
jag har haft större bekymmer med skorsten o kamin än med värmepumpen. jag har inte heller tillgång till egen ved utan den måste köpas in och med dagens priser o transporter....  Ett alternativ när jag letade efter värmealternativ som i stort sköter sig självt var en pelletskamin men efter att ha räknat på vad den kostar i drift så föll valet lätt på pump. Att den funkar som aircondition sommartid är ju bara det ett bra argument. pelletskamin ger inte samma effekt :P Nästa projekt blir att fixa egen ström. Solceller på hus o uthus plus delägarskap i vindkraft skall lösa det problemet.

Berberis

  • Inlägg: 1595
    • Närke
SV: Fullt av is i luftvärmepumpen.
« Svar #34 skrivet: 03 jan-19 kl 16:45 »
jag har haft större bekymmer med skorsten o kamin än med värmepumpen. jag har inte heller tillgång till egen ved utan den måste köpas in och med dagens priser o transporter....  Ett alternativ när jag letade efter värmealternativ som i stort sköter sig självt var en pelletskamin men efter att ha räknat på vad den kostar i drift så föll valet lätt på pump. Att den funkar som aircondition sommartid är ju bara det ett bra argument. pelletskamin ger inte samma effekt :P Nästa projekt blir att fixa egen ström. Solceller på hus o uthus plus delägarskap i vindkraft skall lösa det problemet.
Hur blir man delägare i vindkraft?

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Fullt av is i luftvärmepumpen.
« Svar #35 skrivet: 03 jan-19 kl 19:27 »
Hur blir man delägare i vindkraft?

Antingen passar man på då det bildas en andelsförening (ekonomisk förening) som ska bygga vindkraftverk, och köper andelar i föreningen då.
Eller också hör man av sig till kassören i en befintlig förening och frågar om det finns andelar till salu. Det händer då och då, kan t ex vara något dödsbo som vill sälja sina andelar eller någon medlem som måste få loss kontanter.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Fullt av is i luftvärmepumpen.
« Svar #36 skrivet: 04 jan-19 kl 13:53 »
Delägarskap är lätt,det finns många bolag som säljer aktier/andelar. 

 

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Fullt av is i luftvärmepumpen.
« Svar #37 skrivet: 04 jan-19 kl 21:16 »
Jag testar en grej. Bli inte förfasade nu. Jag trädde över ett svart grillskydd av tyg från Jula. 99kr .Ganska lagom passform.

Jag spände en del ståltrådar på baksidan ock sidor så maskin inte ska suga in tyget. Den lär ju aldrig bli över varm i alla fall. Går den sönder så köper jag en bättre maskin.


Jag såg att skyddet till kopparrör i bak var skadade. Rören låg öppna. Ska fixa sånt där öppet skumvärmeskydd ock trä på.


Sedan ställde jag en murarhink under så vattnet som rinner ur maskin  inte ska ge fuktskador på grunden. Ska hålla utkik så den hamnade rätt.


Det började frysa på i kväll ock isen samla sig på kylflänsar.  Annars har maskinen varit isfri i flera dagar.

Enligt termometer appen är det 3 plus ute ock 75% luftfuktighet. Men hos mig visar termometern 3 minus. Så den där appen borde jag ta bort ur telefon. Den är ju värdelös.

Jag vet inte om sån där "trälåda" över fungerar i praktiken. Jag ska testa detta grillskydd som ett expriment. Det blir väl ungefär samma funktion väl?

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Fullt av is i luftvärmepumpen.
« Svar #38 skrivet: 04 jan-19 kl 23:23 »
Normalt ska du inte täppa för något alls runt värmepumpens utomhusdel, det är bara vid de (förhoppningsvis sällsynta) tillfällen då den har misslyckats med automatiska avfrostningar, som man kan behöva göra det.

Palle500

  • Inlägg: 116
SV: Fullt av is i luftvärmepumpen.
« Svar #39 skrivet: 05 jan-19 kl 08:37 »
TS verkar vara helt oteknisk men kreativ och försöker lösa problemet med smarta idéer. All heder åt TS.
Tror inte att du sparar energi med den pumpen du har idag, den värmer nog bara för kråkorna.

Mitt råd till dig är släng ut skiten och köp en ny pump av bättre kvalitet. Jag hade samma problem för några år sedan, det slutade med att fläkten tappade sitt ena blad efter all isbildning.

Är sjukt nöjd med min nya Dakin. Den bara fungerar och är så tyst att jag nu förstår hur en del kan installera innerdelen i sovrummet.
Men jag rekommenderar inte att montera den i sovrummet. I vardagsrummet skulle vara helt ok. Nu valde ag trapphuset för att få värme till båda våningarna, men nästa gång blir det två pumpar en för varje våning.




 


Dela detta:

* Inloggade just nu

393 gäster, 3 användare
fri, Hokuspokus, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser