Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Smörja kökredskap med linolja- vilken olja kan man använda?  (läst 921 gånger)

anna.svea

  • Inlägg: 2
    • Västerbotten
Hej! Har googlat runt lite och inte riktigt fått nåt svar.
Jag vet att man kan använda linolja till att smörja sina trä redskap, den enda linoljan jag har hemma är ljus rå linolja från färgriket, alltså olja ämnad till oljemåleri.
Är det någon som har koll på om denna kan vara giftig? Eller vad skillnaden ens är på denna och vanlig linolja (om det ens är någon skillnad)

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Smörja kökredskap med linolja- vilken olja kan man använda?
« Svar #1 skrivet: 28 aug-23 kl 15:26 »
Vad är syftet med att smörja in redskapen med linolja? Normalt brukar man inte alls olja in köksredskap av trä, de blir mer än tillräckligt flottiga ändå av fett från matlagningen.

"Rå" linolja avsedd att användas i målningssammanhang brukar inte ha några tillsatser, så bortsett från att den kanske inte är hanterad på livsmedelsgodkänt sätt borde den inte vara giftigare än livsmedelsgodkänd linolja.
Om den däremot kallas "kokt" eller "standolja", så kan den innehålla s k sickativer som ska påskynda torkningen, och de kan ibland utgöras av rätt otrevliga metallsalter. Se Wikipedia, i synnerhet den tyska sidan, för närmare detaljer. https://de.wikipedia.org/wiki/Sikkativ
Om du kollar tillverkarens säkerhetsdatablad för den linolja du har hemma, så bör det om inte annat framgå där om det finns några tillsatser som man bör ta hänsyn till.

anna.svea

  • Inlägg: 2
    • Västerbotten
SV: Smörja kökredskap med linolja- vilken olja kan man använda?
« Svar #2 skrivet: 28 aug-23 kl 15:29 »
Vad är syftet med att smörja in redskapen med linolja? Normalt brukar man inte alls olja in köksredskap av trä, de blir mer än tillräckligt flottiga ändå av fett från matlagningen.

"Rå" linolja avsedd att användas i målningssammanhang brukar inte ha några tillsatser, så bortsett från att den kanske inte är hanterad på livsmedelsgodkänt sätt borde den inte vara giftigare än livsmedelsgodkänd linolja.
Om den däremot kallas "kokt" eller "standolja", så kan den innehålla s k sickativer som ska påskynda torkningen, och de kan ibland utgöras av rätt otrevliga metallsalter. Se Wikipedia, i synnerhet den tyska sidan, för närmare detaljer. https://de.wikipedia.org/wiki/Sikkativ
Om du kollar tillverkarens säkerhetsdatablad för den linolja du har hemma, så bör det om inte annat framgå där om det finns några tillsatser som man bör ta hänsyn till.
Har nån sked som börjat spricka, antog de va för att den inte är smord på länge.
Smörjer du inte in dina? Tar du hand om dem på något annat sätt? (Har nyss påbörjat att byta ut all plast mot trä, och ny på detta forum, ursäkta okunskapen)

Tack för svaret, den jag har verkar inte vara kokt men det står något om att den har snabbare torkningtid än vanlig olja, då jag kanske skippar denna.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Smörja kökredskap med linolja- vilken olja kan man använda?
« Svar #3 skrivet: 28 aug-23 kl 16:06 »
De träredskap (och de rostfria med trähandtag) jag använder i köket har aldrig fettats in, och jag har kört dem i diskmaskinen i över 30 år. De har hållit sig fina under alla år, och de äldsta är över 50 år. Smörknivarna får fett naturligt på bladet, men handtag får det ju inte, så det verkar inte spela någon roll.

esten

  • Inlägg: 2323
    • -
SV: Smörja kökredskap med linolja- vilken olja kan man använda?
« Svar #4 skrivet: 28 aug-23 kl 16:35 »
Linolja bör inte användas i närheten av mat då den överför linoljesmak till allt som redskapet vidrör. Använd en smakneutral olja som vanlig matolja om du vill smörja in. Dessutom är linoljan uttorkande.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Smörja kökredskap med linolja- vilken olja kan man använda?
« Svar #5 skrivet: 28 aug-23 kl 16:52 »
Hej! Har googlat runt lite och inte riktigt fått nåt svar.
Jag vet att man kan använda linolja till att smörja sina trä redskap, den enda linoljan jag har hemma är ljus rå linolja från färgriket, alltså olja ämnad till oljemåleri.
Är det någon som har koll på om denna kan vara giftig?
Allt kan vara giftigt men svensk ljus rå linolja kan du nog använda om du finner det meningsfullt, jag tror att köksredskap håller ändå och skulle hellre använda oljan till fönsterunderhåll eller kanske till ett par egentillverkade skottkärreskalmar;)
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Robertvartaget

  • Inlägg: 44
    • Södermanland
SV: Smörja kökredskap med linolja- vilken olja kan man använda?
« Svar #6 skrivet: 01 sep-23 kl 17:53 »
Jag brukar bara olja in mina redskap i oliv eller rapsolja. Vad som finns till hands med andra ord.
Det låter också sundare än linolja i mitt huvud.
Nog mitt tredje konto sedan jag hittade forumet.

Sjaunja

  • Inlägg: 5549
    • -
SV: Smörja kökredskap med linolja- vilken olja kan man använda?
« Svar #7 skrivet: 01 sep-23 kl 19:04 »
Linolja är det vi slöjdare helst använder även då det gäller köksredskap. Rå, kallpressad och föroxiderad. Föroxiderad torkar lite fortare men utan att sickativ tillförts. Tror att metoden dom gör är att köra luftbubblor genom oljan. Är du orolig så finns det linfröolja (linolja) på hälsokosten som är till för att äta som kosttillskott. Har inte testat den själv på trä, bara ätit.

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Smörja kökredskap med linolja- vilken olja kan man använda?
« Svar #8 skrivet: 03 sep-23 kl 21:05 »
 Kör med kärnmjölk om träet är obehandlat.
annars använd redskapen när du rör dunt i saladen så får du två flugor för samma peng.
Har aldrig smort något köksredskap efter det blivit ytbehandlat vid tillverkningen.

 Kärnmjölk är super. Var på marknad o skar slevar, vid sidan om en äldre kvinna kärnar smör. När vi packa ihop fråga hon om jag ville ha kärnmjölken. "vad ska jag mend den till" . " du ska ytbehandla slevn" . Så blev gjort o etfter detta går det ofta en bestälning till Wapnö mejeri om en liter kärnmjölk.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

397 gäster, 2 användare
köksträdgård, Nymans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser