Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frågor om torkapparat.  (läst 11960 gånger)

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
Frågor om torkapparat.
« skrivet: 24 aug-13 kl 13:31 »
Hade tänkt investera i en torkapparat, det finns på Ginza, Elon m fl som är relativt billiga, 400-700 ca, har oxå tittat på Evermat som kostar runt 2000. Är det nån här som har provat olika apparater eller har erfarenhet av om funktionen, hållbarheten, skötseln etc skiljer sig väldigt mycket om man jämför de billigare med den dyra?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Frågor om torkapparat.
« Svar #1 skrivet: 24 aug-13 kl 14:24 »
Det finns torkapparat på maxi i Ronneby just nu för 299 kr. Det är halva rekommenderade utpriset. Har köpt en men, inte hunnit inviga den ännu.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Frågor om torkapparat.
« Svar #2 skrivet: 24 aug-13 kl 14:43 »
Det finns torkapparat på maxi i Ronneby just nu för 299 kr. Det är halva rekommenderade utpriset. Har köpt en men, inte hunnit inviga den ännu.
Kan du inte testa den lite snabbt  ;D o:)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

grisslan

  • Inlägg: 336
    • Skåne
SV: Frågor om torkapparat.
« Svar #3 skrivet: 24 aug-13 kl 15:47 »
Har en Evermat som används mest under svampsäsongen, har även torkat frukt i den & örter.
Funkar kanon, gott om plats (för sin storlek), lättinställd med både timer & termostat och ger ett mycket jämnt & fint resultat under torkning.
Personligen kan jag rekomendera den, men nypriset kan vara lite i överkant.... Har köpt min begagnad & faktiskt en till morsan också.
Kom du levandes i hamn var det inget hårt vädeer.

Naturliv

  • Inlägg: 1222
    • Södermanland
SV: Frågor om torkapparat.
« Svar #4 skrivet: 24 aug-13 kl 16:04 »
Jag har en OBH Nordica svamp- och frukttork, utan timer och termostat. Om jag minns rätt kostade den drygt 500 kronor. Den fungerar utmärkt, men jag får ju hålla mig hemma och kolla den då och då så att jag kan stänga av den när det är torrt. Jag använder den främst för att torka kryddor.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Frågor om torkapparat.
« Svar #5 skrivet: 24 aug-13 kl 21:52 »
Kan du inte testa den lite snabbt  ;D o:)

 ;D  Hade hoppats att hitta lite svamp men, det har varit tomt i svampskogen här nere. Den som finns på maxi är troligtvis samma som Naturlivs.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Frågor om torkapparat.
« Svar #6 skrivet: 25 aug-13 kl 15:08 »
Tack för tips och svar, ska grunna lite till och försöka bestämma mig sen  ;)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Moraggarn

  • Inlägg: 599
    • -
SV: Frågor om torkapparat.
« Svar #7 skrivet: 29 aug-13 kl 08:19 »
Det säljs en torkapparat på Jula för 199:- vet flera som köpt den och är mkt nöjda

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Frågor om torkapparat.
« Svar #8 skrivet: 29 aug-13 kl 09:47 »
Nu har jag provat torkapparaten på ett par Karl-Johansvampar. Det funkade jättebra. Eftersom det inte var så mycket svamp torkade den på mindre än två timmar. Så än så länge känns det som ett bra köp. :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

lavendula

  • Inlägg: 118
  • I varje vrå kan man finna ljus..
    • Östergötland
SV: Frågor om torkapparat.
« Svar #9 skrivet: 29 aug-13 kl 10:35 »
Jag vet inte hur andra torkaprater en Evermat funkar, efter som min familj har haft samma maskin i över 30år och den fortfarande funkar.
Hundar, katter, Gotlandskaniner, Svenska Gulankor, höns, bin och getter.

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Frågor om torkapparat.
« Svar #10 skrivet: 29 aug-13 kl 11:54 »
Det säljs en torkapparat på Jula för 199:- vet flera som köpt den och är mkt nöjda

Kollade på Julas hemsida men, hittade bara en torkapparat för 299:-. Den har vred så man kan reglera temperaturen och det är ju bra. Den är inte lika bred som OBHNordican så kanske rymmer den mindre?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

K@rin

  • Inlägg: 196
    • Närke
SV: Frågor om torkapparat.
« Svar #11 skrivet: 03 sep-13 kl 21:29 »
Köpte en OBH Nordica förra hösten som jag torkat mycket svamp i. Även torkat kött och grönsaker. Tycker den funkar bra.

Moraggarn

  • Inlägg: 599
    • -
SV: Frågor om torkapparat.
« Svar #12 skrivet: 10 sep-13 kl 07:25 »
Tydligen var det bara för en period som Jula hade den för 199:-

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Frågor om torkapparat.
« Svar #13 skrivet: 10 sep-13 kl 08:29 »
Tydligen var det bara för en period som Jula hade den för 199:-

Ja, så är det ju säkert. :)   Bra pris oavsett om den kostar 199 eller 299 kr.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

vicky-g

  • Inlägg: 371
    • Västmanland
SV: Frågor om torkapparat.
« Svar #14 skrivet: 10 sep-13 kl 09:24 »
Jag vill varna för att köpa en torkapparat!!!

Köpte en OBH Nordica för flera år sedan. Mycket nöjd, har torkat både skörd av frukt/grönt/svamp/örter och även det mesta av maten (även kött) till en veckotripp utan kylmöjligheter.

Varningen då?? Tja av någon anledning så blev jag beroende och i somras kom det in en riktigt stor dehydrator (Sedona).  ;D Så nu torkas det för fullt.

Fördelen med den nya stora är att man kan ställa tid och temp, får plats med mer, fyrkantiga brickor, behöver inte flytta om brickorna lika mycket för att få ett jämt torkat resultat, lätt att göra fruktläder

Nackdelen är helt klart priset. Min gick på 3600 om jag inte minns fel. Sen är den stor och jag har platsbrist

Men när jag drar av en bit fruktläder och stoppar i munnen... mmmmm.... tittar på de 60 rullarna jag gjort hittills och ser en glad dotter skutta iväg med nyttigheter i skolväskan så är det värt det.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Frågor om torkapparat.
« Svar #15 skrivet: 10 sep-13 kl 17:59 »
Hm, jag är redan beroende trots att Evermaten bara varit igång några dagar, tomaterna blev kanon och squashen smakar så gott. Kan du skriva in recept på fruktlläder här så vore det jättebra  ;)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

grisslan

  • Inlägg: 336
    • Skåne
SV: Frågor om torkapparat.
« Svar #16 skrivet: 19 mar-14 kl 14:15 »
Jag vill varna för att köpa en torkapparat!!!

Köpte en OBH Nordica för flera år sedan. Mycket nöjd, har torkat både skörd av frukt/grönt/svamp/örter och även det mesta av maten (även kött) till en veckotripp utan kylmöjligheter.

Varningen då?? Tja av någon anledning så blev jag beroende och i somras kom det in en riktigt stor dehydrator (Sedona).  ;D Så nu torkas det för fullt.

Fördelen med den nya stora är att man kan ställa tid och temp, får plats med mer, fyrkantiga brickor, behöver inte flytta om brickorna lika mycket för att få ett jämt torkat resultat, lätt att göra fruktläder

Nackdelen är helt klart priset. Min gick på 3600 om jag inte minns fel. Sen är den stor och jag har platsbrist

Men när jag drar av en bit fruktläder och stoppar i munnen... mmmmm.... tittar på de 60 rullarna jag gjort hittills och ser en glad dotter skutta iväg med nyttigheter i skolväskan så är det värt det.

Fruktläder? Bild & förklaring kanske.
Kom du levandes i hamn var det inget hårt vädeer.

Martina

  • Inlägg: 200
    • Uppland
    • Bomärkt
SV: Frågor om torkapparat.
« Svar #17 skrivet: 19 mar-14 kl 14:49 »
Fruktläder? Bild & förklaring kanske.


Så här gjorde jag plommonläder i höstas:
http://bomaerkt.blogg.se/2013/september/plommonlader.html

De flesta gör rullar, men jag gjorde bollar istället.

vicky-g

  • Inlägg: 371
    • Västmanland
SV: Frågor om torkapparat.
« Svar #18 skrivet: 19 mar-14 kl 15:42 »
Fruktläder

Man tar helt enkelt puré av valfri frukt/bär/grönsak eller blandning av flera. Själv använde jag t.ex. äpple som bas och tillsatte en mindre del av dyrare bär/frukt. Antingen tar man råa bär och bara mixar vilket ofta ger mer struktur eftersom många bär har kärnor och det blir småbitar kvar av t.ex. skal. Annars så kokar man och passerar på samma sätt som man gör äppelmos. Vill man dock ha bort kärnorna så får man ta en finmaskig sil och inte den man brukar ha till äppelmos. Passertillsats till assistent borde fungera utmärkt, men det har jag inte provat eftersom det är så bökigt att plocka fram den.
Söta gör man efter behag. Mycket kör jag osötat eftersom jag gillar syrligtÄ/naturellt. Vissa har reagerat på att en del är surt, men de äter gärna sura karameller.  :o Oftast tillsätter jag honung om något är för surt, speciellt när det är barnen jag ska försöka få i sur saker.  :D Använde även mogen banan till att söta upp det. Provade med 100 g banan/bricka, men tyckte att det blev för mycket banansmak så jag drog ned det till 50 g. Vilken är ungefär ½ banan.

Ca 400 g valfri sörja  ;D brer jag sedan ut på tunna plastskivor som kunde köpas till torkmaskinen, ska även fungera med bakduk av teflon, men det har jag inte testat. Sen är det bara att torka... läääänge i 45 grader.

Har provat många saker redan första säsonengen. Här är det jag kommer på just nu:

* äpple, rått, mixat, med och utan kanel - smakar som torkade äppelringar
* äpple, kokt, passerat, med och utan kanel - smakar lite mera tillagat  ;D, dottern älskar de med kanel
* röda vinbär, råa mixade, med och utan vaniljsocker - här är det survarning, supergott säger jag, barnen vägrar äta det och maken tar mindre mängder, bitit av kärnor, vanilj är gott i, för att mildra ner smaken kan man blanda med äpple eller banan
* svarta vinbär, råa mixade - inte lika surt som de röda, men fortfarande för mycket "smak" för att barnen ska gilla det. Även de kan mildras ned med äpple eller banan (äter häften s.vinbär, hälften äpple nu och den är inte alls sur och smakar rund och god vinbär  :D )
* jordgubb, råa mixade, med äpple - eftersom vi inte har egen odling av jordgubbar blir det till att dryga ut med äpple. Smakar ändå ljuvligt sommar och är en favorit. I år blir det mer av denna sort
* 1 kiwi/50 g banan och resten äpple/bricka - smakade lagom mycket kiwi tyckte vi
* äpple/päron - smakade ganska mycket päron
* tomat, råa mixade - smakade torkad tomat, vet inte vad jag ska ha den till, men det borde ju fungera i stället för tomatpuré.


Ibland blev det även lite ihopblandade slattar, hände att lite mixad squash åkte i. Har även en krusbär/äpple och äpple/physalis som jag inte smakat än. Antar att den senare är god eftersom jag torkade mängder av halverade physalisbär och de är tokgoda att gå och knapra i sig.

Bilderna är så otroligt stora och jag orkar inte förminska dem. Men jag kan slänga upp dem på min blogg. Återkommer med adressen till det inlägget.



christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Frågor om torkapparat.
« Svar #19 skrivet: 19 mar-14 kl 17:20 »
Tack vicky-g för tipsen, har jordgubar och vinbär i frysen och äpplen kvar sen i höstas så måste bara testa nu  :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

623 gäster, 6 användare
xaelanar, Björkris, biggelina, bmr, LimJans, ktulo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser