Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Arbete mot mat och husrum  (läst 18404 gånger)

Snickan

  • Inlägg: 193
  • En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
Arbete mot mat och husrum
« skrivet: 13 jan-11 kl 21:41 »
Satt och funderade om hur jag skulle hinna med allting till våren och sommaren med staket som ska byggas, djur som ska flyttas, väggar som ska målas och allting annat som är att göra på en gård. Funderade på om jag skulle annonsera efter någon som kan tänka sig att hjälpa till mot mat och husrum, har sett annonser och hört om folk som rest på det sättet. Men mer vet jag inte.
Fast ändå funderar jag på, är det att utnyttja folk? jag skulle ju aldrig ha råd att betala någon lön i den meningen men det är ju heller inte ett arbete på så sätt heller. :-\
Är det någon som har erfarenhet av detta? gärna från båda håll...
Hur mycket kan man förvänta sig att någon ska göra för mat och husrum?
Det vore ju himla trevligt med sällskap när man gör staket och ha någon mer som kan spika.Jag vill ju inte utnyttja någon men inte heller ha en snyltgäst :P

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Arbete mot mat och husrum
« Svar #1 skrivet: 13 jan-11 kl 21:44 »
Du menar så du slipper byta ditt namn till "Snikan"!  :D

Intressant början till tråd. Personligen är jag kluven. Det är ju fritt vad man vill med sitt liv men det kommer ju alltid in saker som vad händer om någon skadar sig till exempel.

Snickan

  • Inlägg: 193
  • En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
SV: Arbete mot mat och husrum
« Svar #2 skrivet: 13 jan-11 kl 21:50 »
hihi, sniken är jag inte... bara fattig  :P
Jo det där med skador är ju en risk. Fast eftersom det inte är ett arbete går det ju på den personens egna försäkring? Om jag är och hjälper till någonstans är jag iaf skyddad i min försäkring.

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Arbete mot mat och husrum
« Svar #3 skrivet: 13 jan-11 kl 21:51 »
En vanlig deal är 4 timmars arbete 5 dagar i veckan mot hjälp med mathållning och husrum. Antingen så delar man vissa måltider eller så bjuder du på tex lunch och middag varje dag.

Jag har jobbat via helpx.net på en sån deal, men vi blev rätt utnyttjade. Blev utpytsade i ett litet skjul 4km från närmaste by, utan el och mobiltäckning, 2 cyklar på tre personer. Mysigt tills man började tänka på vad man skulle göra om någon blev biten av något giftigt eller trillade nerför en bergskant (vi var i bergen i södra frankrike). Kallt och jävligt i november, skjulet kunde inte hålla någon värme för att det var byggt av en jävla hippie.

Vi kallade våran "boss" för hippie-hitler, men höll av ren envishet ut i 4 veckor för att vi ville göra klart projektet (ett utedass som under mitt styre tagit max 1 vecka att bygga, men jag fick ju inte bestämma). Det värsta var väl att han var en hemsk människa att ha å göra med, att han inte ville att vi skulle låna hans dusch inne i byn, att han snålade med maten (vi dumpstrade massor så det var ju inte som att vi var dyra i drift eg) och var elak med sin fru och oss.

Jag menade inte att spy ur mig massa negativt, det jag ville ha sagt är att det kan bli utnyttjande om man begränsar sin gratisjobbares frihet och är en dålig arbetsledare.

Bra personkemi, tydliga riktlinjer och att arbetaren har frihet att åka vidare när dom vill, så kommer nog dom flesta att tycka att det är en sweet deal =)!

Jag ska själv försöka få "arbetare" i sommar :P.

Angående försäkring, så är det ju inte en anställning utan en bytesaffär (boende och mat mot arbete) så arbetaren måste ha en egen försäkring.
//Lina

evamarta

  • Inlägg: 611
    • Skåne
SV: Arbete mot mat och husrum
« Svar #4 skrivet: 13 jan-11 kl 22:29 »
Vi har råkat lite illa ut i somras, mest för att vi är lite dumsnälla.
En "jobbare" hade ryggproblem och kunde egentligen inte jobba alls, bara äta och sova. Och röka och klaga på den vegetariska kosten...
Ett annat charmtroll jobbade på fint i 14 dagar, var artig och trevlig att ha att göra med - tills han försvann med vår dator och systemkamera! OCH lyckades lirka ut pengar från våra bankkonton... Jobbigt!
Men sånt där undviker man ju lätt genom att kolla upp personen i förväg.
(Känner att det här säger mer om mig än om "jobbarna".. Hur godtrogen får man bli??  ::))
evamarta@live.se
0767-933525

pålle

  • Gäst
SV: Arbete mot mat och husrum
« Svar #5 skrivet: 13 jan-11 kl 22:34 »
hihi, sniken är jag inte... bara fattig  :P
Jo det där med skador är ju en risk. Fast eftersom det inte är ett arbete går det ju på den personens egna försäkring? Om jag är och hjälper till någonstans är jag iaf skyddad i min försäkring.
är nog inte så säker på att det går på den enskildes försäkring     för hur ska du förklara typ om du skulle om du skulle ramla ner i från ett tak eller bara en stege?

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Arbete mot mat och husrum
« Svar #6 skrivet: 13 jan-11 kl 23:04 »
Om du hjälper en kompis med att måla huset så går det på din egen försäkring om du trillar ner från stegen.

Annars kan man ju ha samma regler som kommuner och en del städföretag, man får inte klättra upp på något som är högre än 1 meter inom arbetet (tydligen en försäkringsgräns).
//Lina

pålle

  • Gäst
SV: Arbete mot mat och husrum
« Svar #7 skrivet: 13 jan-11 kl 23:06 »
Om du hjälper en kompis med att måla huset så går det på din egen försäkring om du trillar ner från stegen.

Annars kan man ju ha samma regler som kommuner och en del städföretag, man får inte klättra upp på något som är högre än 1 meter inom arbetet (tydligen en försäkringsgräns).
nja ja säger inte i mot men tveksam.

Nina W

  • Inlägg: 3997
    • Värmland
SV: Arbete mot mat och husrum
« Svar #8 skrivet: 13 jan-11 kl 23:10 »
Jag har sjælv jobbat ett halvår på en Islændsk gård mot mat (som var hemsk i min mening), logi,
och lite fickpengar. Jag jobbade sex dagar i veckan, och hur mycket berodde helt enkelt på hur mycket som behøvde gøras just då, men 6-10 timmar dagen. Vi skrev inga papper så jag hade sækert ingen førsækring. Om du vill kan du førsøka få någon islænning! Islændska ungdommar brukar tycka det ær roligt att komma ut. De flesta ær vana att jobba och det ær en førdel. Om du får tag i någon, och gør upp ett avtal om till ex fyra timmar om dagen mot kost och logi, så førsøk att se om någon annan på byggden också behøver hjælp så att han/hon får mer att gøra och kan tjæna mer.
« Senast ändrad: 14 jan-11 kl 01:24 av Nina W »

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Arbete mot mat och husrum
« Svar #9 skrivet: 13 jan-11 kl 23:17 »
Angående stegen, om man har bed and breakfast-gäster som klättrar upp på taket för att kika på stjärnorna, går det då på din försäkring om dom trillar ner?

(enklaste är väl att inte skicka arbetare på såpass potentiellt farliga projekt som att klättra på tak eller hantera motorsåg, rensa grönsaker är en mer lagom aktivitet)
//Lina

pålle

  • Gäst
SV: Arbete mot mat och husrum
« Svar #10 skrivet: 13 jan-11 kl 23:26 »
Angående stegen, om man har bed and breakfast-gäster som klättrar upp på taket för att kika på stjärnorna, går det då på din försäkring om dom trillar ner?

(enklaste är väl att inte skicka arbetare på såpass potentiellt farliga projekt som att klättra på tak eller hantera motorsåg, rensa grönsaker är en mer lagom aktivitet)
Så sant men tror du alla är så förutseende då det tror inte ja.

Anso1971

  • Inlägg: 725
    • Dalarna
SV: Arbete mot mat och husrum
« Svar #11 skrivet: 13 jan-11 kl 23:46 »
Om inte jag hade haft familj så hade jag kunnat tänka mig att vara lite luffare och vandra omkring och jobba där det finns jobb, mot mat och husrum.
Men då behöver man ju alla mål mat om dagen, och kanske en liten slant utöver det för rätt som det är kommer dagen när man behöver nya skor.

Dock skulle jag nog inte vilja jobba 40h per vecka under sådana villkor, då hade jag nog känt mig lite utnyttjad.

Jag skulle kunna tänka mig att det finns ungdomar som kanske fortfarande bor hemma, som inte har några egna fasta utgifter, som skulle tycka det var rätt så härligt att komma ut och se sig om på det viset. Fyra timmars arbete om dagen låter som rena rama drömtillvaron för mig, om man vet att man har det man behöver för att klara sig, då skulle jag inte klaga.
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Leontina

  • Inlägg: 77
    • Västmanland
SV: Arbete mot mat och husrum
« Svar #12 skrivet: 14 jan-11 kl 00:06 »
Hej!

Om du hade bott i närheten av Västerås så hade jag gärna bott hos dig för kost och logi mot typ 4timmars arbete/dag. Det där med timmar är förresten inte så noga om du frågar mig så länge jag hinner med att plugga också :) Jag är student och får alltså mina "fickpengar" från annat håll men det hade varit härligt att kunna bo lite utanför stan och kanske till och med slippa lånedelen hos CSN  :P
Sen är det väl alltid bra att kolla upp personen ifråga (kanske både från "arbetsgivaren" och "arbetstagarens" sida ::)). Och ett tydligt kontrakt kan väl inte skada heller så att ingen känner sig lurad eller utnyttjad  :)

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Arbete mot mat och husrum
« Svar #13 skrivet: 14 jan-11 kl 11:11 »
Tror man ska vara lite mer försiktig än att säga att man inte får klättra mer än en meter. "Jag skulle bara fixa hängrännan" eller "Det var några grenar lite högre upp jag skulle ta". Tror inte det räcker att man säger att man sagt att "arbetstagaren" bara fick klättra en meter upp.

Trots allt är det skillnad på att ha en kompis hemma på gården mot att ha arbetskraft.

Inte sagt att man inte ska göra det. Låter ju skitskoj. Nån ärlig person som vill ha mat och husrum i Alingsås?  :)

Johan P

  • Inlägg: 724
    • Skåne
    • Bokeslundsgården
SV: Arbete mot mat och husrum
« Svar #14 skrivet: 14 jan-11 kl 11:19 »
Låter som WWOOF vi tar i mot praktikanter för mat och husrum och förväntar oss 6 timar om dagen 5 dagar i veckan.
Vi har en medarbetarförsäkring men man får ändå tänka igenom vad dom får för uppdrag att arbeta med.
Nu är vi inne på 3 året och har inte haft några riktiga bottennapp men vissa praktikanter är mer lämpliga än andra, man får sålla ganska hårt bland ansökningarna.
Våran erfarenhet är att bara tacka ja till folk som är över 25 år, har lite erfarenhet av praktiska arbeten, verkligen vill lära sig.

 
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

lj

  • Inlägg: 154
    • Övriga världen
SV: Arbete mot mat och husrum
« Svar #15 skrivet: 14 jan-11 kl 19:22 »
Ett mindre försäkringsskydd ordnas billigt med LRF medlemsförsäkring "Olycksfall för medhjälpare".
Morfar, luffare, föräldrar, kompisar.......allt löst folk är skyddade av en sån här försäkring. Och det finns inget krav
att anmäla lösfolket.
Har haft den i säkert tjugo år, som väl är har jag inte behövt använda den.
Premien för 2011 är 395 kr.

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Arbete mot mat och husrum
« Svar #16 skrivet: 14 jan-11 kl 19:54 »
Vilken bra information Ij! Tack!
//Lina

pålle

  • Gäst
SV: Arbete mot mat och husrum
« Svar #17 skrivet: 14 jan-11 kl 20:08 »
Ja det va bra  för det är inte så kul annars  om olyckan skulle va framme  vare sig för den drabbade eller   den som är ansvarig .

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Arbete mot mat och husrum
« Svar #18 skrivet: 14 jan-11 kl 20:40 »
Hmm... men om man är villaägare, och går in på ens tomt och gör illa sig på typ en spikbräda eller en krukskärva, går det på den personens försäkring? Min försäkring? Eller ingen försäkring utan en tvist mellan mig och klanten?
Om min gäst bryter benet när dom halkar i mitt hus trappa, vad händer då?

Är det inte personens egen olycksfallsförsäkring som gäller?
//Lina

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Arbete mot mat och husrum
« Svar #19 skrivet: 14 jan-11 kl 22:03 »
Men i fallet med inbrottstjuven, finns inte det redan i den vanliga husförsäkringen?

från Länsförsäkringar:
Vår villahemförsäkring innehåller följande delar:
 
Egendomsskydd
Om något skulle hända ditt hus eller dina ägodelar.
Ansvarsskydd
Om någon skulle kräva dig på skadestånd. <----- Är inte det här fallet med inbrottstjuven?
Rättsskydd
Ekonomisk hjälp om du behöver anlita advokat.
Överfallsskydd
Ersättning vid misshandel.
Reseskydd
Om något skulle hända dig eller dina ägodelar på resan.
//Lina


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

423 gäster, 2 användare (1 dolda)
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser