Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ekoby i Sydafrika  (läst 1372 gånger)

Ljusna

  • Inlägg: 4
  • Söker likasinnade
    • Småland
Ekoby i Sydafrika
« skrivet: 07 apr-23 kl 11:15 »
Tänkte undersöka om det finns intresse för att bo i ett holistiskt eko-community i Sydafrika.
Platsen är en liten ekologisk gård 10 minuters grusväg från Robertson, Western Cape. Där finns kommunala och privata skolor, matbutiker, läkare , vingårdar mm. Waldorfskola finns i grannstaden.

Gården ligger vackert beläget vid foten av en bergskedja intill en flod. Den är del av ett större naturskyddsområde som framgångsrikt samförvaltas med ,världsnaturfonden, WWF. I det stora vildmarksområdet som är del av gårdens ägor finns vilda djur tex leoparder och babianer, en unik flora, fantastiska vandringsmöjligheter, möjligheter till klättring mm.
 Gården är självförsörjande på grönsaker så som sötpotatis, bönor, gråärtor (!), majs.  Det finns tre hästar, höns, hundar och katter.
Gården samägs/drivs av en stiftelse med 5 familjer och möjlighet för fler. Var familjefar sitt eget boende och det stora farmhuset används gemensamt. Det hålls regelbundet kurser i bl.a kundaliniyoga i det stora farmhuset. Yoga och vegetarisk mat utgör en betydande del av verksamheten och levnadssättet på gården.
Granngården är en liten ekologisk mjölkgård där man kan köpa färsk mjölk från deras jersey kor.
Mina svenska föräldrar var med och utvecklade gården och odlingarna och har bott på gården i 12 år. Dock behöver de pga sjukdom i familjen försöka flytta hem till Sverige igen. Deras hus är byggt i rammed earth och tegel från trakten. Då det är en stiftelse är mina föräldrars pengar knutna i farmen men sitt hus skulle de kunna sälja separat (vet inte pris ännu men inte speciellt dyrt då det är i Sydafrika) och så skulle man kunna hitta en lösning för överlåtande av andelen i farmen.
Finns det någon här som själv är intresserad eller känner någon som är det så berättar jag gärna mer. Lyckas inte lägga till bilder här men försöker i kommentarsfältet.

Det går också att se lite mer här:
(https://www.airbnb.se/rooms/41698970?_set_bev_on_new_domain=1680857250_OTg1ZWMwNjg3YjIy&source_impression_id=p3_1680857251_7861n1sT3S3KL0Hr)
Känns mest hemma i det gröna frodiga. Skogar som myllrar av liv, luft som är frisk att andas, hav som strör salt över huden.

NaturaTerra

  • Inlägg: 2
    • Skåne
SV: Ekoby i Sydafrika
« Svar #1 skrivet: 28 jul-23 kl 01:36 »
Hej Ljusna!

Vilken spännande beskrivning av dina föräldrars projekt. Jag blev väldigt nyfiken av att höra mer om stället, och huset. Nu ser jag att det var redan i våras du skrev, så undrar först om det fortfarande är aktuellt. Vi skulle isf vara väldigt intresserade av att prata vidare om detta. Låter ju fantastiskt.

Vi, projektet NaturaTerra, som ännu inte beskrivits här på forumet, är tänkt att arbeta utifrån en stiftelse, med självförsörjande ekobyar, så denna möjligheten och stället du beskriver är högintressant för oss att ev. kunna få vara en del av.
Hoppas att höra från dig snart, så att vi får veta hur läget är nu.

Med vänliga hälsningar
Nina på NaturaTerra

Ljusna

  • Inlägg: 4
  • Söker likasinnade
    • Småland
SV: Ekoby i Sydafrika
« Svar #2 skrivet: 26 jan-24 kl 10:18 »
Hej Nina!
Förlåt att jag missade ditt meddelande. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt. Min utmattning har kommit i vägen för allt på skärm för mig.
Har ni fortfarande ett intresse av att veta mer eller kommunicera kring farmen i Sydafrika?
Med vänliga hälsningar från Ellen
Känns mest hemma i det gröna frodiga. Skogar som myllrar av liv, luft som är frisk att andas, hav som strör salt över huden.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

425 gäster, 3 användare
Tiomilaskogen, Tur-Johan, eremit1

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser