Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan kaniner bo ihop med höns?  (läst 2011 gånger)

Blåsippan

  • Inlägg: 142
  • Alla ska vinna! Alla ska bidra!
    • Uppland
Kan kaniner bo ihop med höns?
« skrivet: 30 mar-19 kl 13:53 »
Har någon här erfarenhet av hur kaniner påverkar hönor?  (Samma ämne fast ur kaninernas synpunkt lägger jag på hönsavdelningen!)

Jag tänkte ha dem i hägn med olika "stationer" för mat, vatten och bostäder, så att de får röra på sig och få utlopp för naturligt födosök.
Vi är ett syskonpar som har var sin gård, 40 mil från varandra.  Vi vill gärna samarbeta med andra, på båda gårdarna.  Alla ska vinna, och alla ska också bidra!  Vad vill du vinna?  Vad vill och kan du bidra med?  Skriv helst i PM!

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Kan kaniner bo ihop med höns?
« Svar #1 skrivet: 30 mar-19 kl 14:13 »
har flera kaniner som smitit och spenderat tiden med hönse, märker inget negativt. dom accepterar varandra

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Kan kaniner bo ihop med höns?
« Svar #2 skrivet: 30 mar-19 kl 15:05 »
Ja det går om man sköter städningen nogsamt.
Hönsen dammar något jävligt och det ställer till det för kaninerna då deras luftvägar inte mår allt för bra av damm.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Kan kaniner bo ihop med höns?
« Svar #3 skrivet: 30 mar-19 kl 15:30 »
Ja, det är dammet från hönorna som är problemet. Vi har haft en tupp och en kaninhane i samma utebur en längre tid, och de var sams. Tror de tog vänskapen lite längre ibland...

Det finns de som varnar för smittor, men det är inget som vi märkt av så jag har inte kollat upp det.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Kan kaniner bo ihop med höns?
« Svar #4 skrivet: 30 mar-19 kl 18:26 »
Kaninerna går aldrig in i hönshuset hos oss utan håller sig i hönsgården.

Blåsippan

  • Inlägg: 142
  • Alla ska vinna! Alla ska bidra!
    • Uppland
SV: Kan kaniner bo ihop med höns?
« Svar #5 skrivet: 01 apr-19 kl 22:19 »
Skilda bostäder alltså?  OK.  Någon som har något att tillägga om t ex vattenskål, foderautomater, vägar mellan olika avdelningar?  Det är meningen att de här djuren ska promenera ganska mycket mellan olika delar av hägnet.
Vi är ett syskonpar som har var sin gård, 40 mil från varandra.  Vi vill gärna samarbeta med andra, på båda gårdarna.  Alla ska vinna, och alla ska också bidra!  Vad vill du vinna?  Vad vill och kan du bidra med?  Skriv helst i PM!

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Kan kaniner bo ihop med höns?
« Svar #6 skrivet: 01 apr-19 kl 22:51 »
Det bästa är om du kan fodra dem var för sig. Hönsen i hönshuset och bygg så att kaninerna inte kan ta sig dit och så ge kaninerna mat där inte hönsen kommer åt att smutsa ner. Som nämnts innan så smutsar hönsen ner något kopiöst i jämförelse med kaninerna och det brukar damma rejält om dem.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

316 gäster, 1 användare
sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser