Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Älling som inte kan gå  (läst 4638 gånger)

videvi

  • Inlägg: 438
  • Tillvaron blir så mycket bättre med choklad.
    • Västergötland
Älling som inte kan gå
« skrivet: 19 nov-10 kl 11:24 »
En av mina myskällingar har varit halt sen en vecka tillbaka. Tänkte att den kanske gjort sig illa. Blivit "landad på" av sin ömma moder.
Men den hängde med de andra och var lika hungrig.

Men nu vill den inte gå längre. Ligger helst, även när den äter.
Den har fortfarande pigga ögon och aptit.

Såg idag när den gick en liten bit att den gick mer upprätt än de andra i kullen.
Den sprattlade som tusan när jag vände den upp och ner i handen för att undersöka den. Men tar jag upp den när den ligger på golvet så ligger den still i handen på mig. Darrar bara lite men försöker inte ta sig därifrån som de andra i gänget.

Verkar som att den är klen i benen, men det är svårt att avgöra.
Får ta sats för att komma upp på fötter och går helst inte många steg innan den lägger sig igen.

Så ... vad tror ni?
Är den sjuk, skadad eller beror det på nån brist? Eller?
Vad tror ni?

Och är den någon som bor nära Mullsjö/Jönköping som kan hjälpa mig avliva den. :-\
Hade inte tänkt behöva lära mig det förrän om ett tag ... nån annan gång ... sen.
Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.

Schaman

  • Inlägg: 601
    • Västergötland
    • Ankparadiset
SV: Älling som inte kan gå
« Svar #1 skrivet: 20 nov-10 kl 20:20 »
Har du andra vuxna honor?

Om så är fallet kan den halta ällingen mycket väl ha fått stryk av någon annan vuxen hona och de kan bli halta av detta. De brukar nypa dem hårt mitt på ryggen samt vid vingfästen och detta kan leda till hälta. Min erfarenhet är då att de oftast brukar repa sig efter en tid men har ällingenjättejobbigt att ta sig fram bör den få lite lugn i avskildhet tills den rör sig bättre.

När det gäller slakt föreslår jag att du biter ihop och lär dig så fort som möjligt. Om inte annat för att kunna nödslakta allvarligt och akut skadade ankor i framtiden.

Håller tummarna att allt löser sig till det bästa!
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

videvi

  • Inlägg: 438
  • Tillvaron blir så mycket bättre med choklad.
    • Västergötland
SV: Älling som inte kan gå
« Svar #2 skrivet: 21 nov-10 kl 12:14 »
Nej, det är bara hanen och honan och deras ällingar.

Idag så gick den bättre. Hade svårt att se den först, för den kom fram med de andra för att tigga mat.  ;D Stod upp när den åt också. Badade i vattenskålen och gick sen iväg och vilade. Hoppas att det håller i sig.

Tror att jag nog kan avliva om det blir kris (med tårarna rinnande och hjärtat i halsgropen). Men det är ju alltid bra med stöd från nån kunnig. Har tänkt sakta de flesta av ällingarna när de vuxit till sig. Får se hur tuff jag är när det är dags. :-\
Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.

videvi

  • Inlägg: 438
  • Tillvaron blir så mycket bättre med choklad.
    • Västergötland
SV: Älling som inte kan gå
« Svar #3 skrivet: 02 jan-11 kl 22:25 »
Nu svarar jag mig själv i min egen tråd.  :)
Om ifall någon annan råkar ut för samma problem.

Jag fick höra att det kunde bero på tre saker:

1. Fel underlag att gå på när ällingarna var nykläckta.
2. Att de helt enkelt var för feta för sitt eget bästa. ;D
3. Att det var niacin-brist (en B-vitamin)(B3 tror jag)

Det mest troliga i mitt fall var b-vitamin brist. Så jag införskaffade brustabletter på apoteket och gav dom i vattnet (ällingarna hade inget emot apelsinsmaken :-[).
Och det fungerade!
Nu har jag köpt andra tabletter i stället för att slippa apelsindoft och sötningsmedel. Och även införskaffat vitaminer från Granngården.

Har även läst mig till att man kan använda bryggerijäst och blanda i deras foder.
 
150mg av vitaminet i 4 liter vatten.
Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.

Schaman

  • Inlägg: 601
    • Västergötland
    • Ankparadiset
SV: Älling som inte kan gå
« Svar #4 skrivet: 02 jan-11 kl 23:07 »
Där ser man  8)

Jättekul att det löste sig så bra och väldigt bra att du delar med dig av erfarenheterna så att andra med liknande problem får en möjlighet att lösa dem på samma vis.  :)
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Älling som inte kan gå
« Svar #5 skrivet: 03 jan-11 kl 09:57 »
Va bra att det löste sig  ;D Har aldrig råkat ut för något liknande med mina myskisar men det kan vara bra att veta för framtiden om det skulle hända här hemma!
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

videvi

  • Inlägg: 438
  • Tillvaron blir så mycket bättre med choklad.
    • Västergötland
SV: Älling som inte kan gå
« Svar #6 skrivet: 03 jan-11 kl 15:52 »
Nej, det verkar inte vara så vanligt.
Fick titta lite på engelska internetsidor för att hitta nåt alls om det.

Kan det komma sig av att de inte fått gå ute och pillra i sig mat och solsken?
De föddes sent i höstas och sen blev det lite väl mycket vinter på en gång. :(

Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Älling som inte kan gå
« Svar #7 skrivet: 03 jan-11 kl 21:59 »
Nej, det verkar inte vara så vanligt.
Fick titta lite på engelska internetsidor för att hitta nåt alls om det.

Kan det komma sig av att de inte fått gå ute och pillra i sig mat och solsken?
De föddes sent i höstas och sen blev det lite väl mycket vinter på en gång. :(
Låter som en rimlig förklaring. I vilket fall som helst är det fint att dom mår bra nu  ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

videvi

  • Inlägg: 438
  • Tillvaron blir så mycket bättre med choklad.
    • Västergötland
SV: Älling som inte kan gå
« Svar #8 skrivet: 18 jun-12 kl 15:32 »
En liten uppdatering av min gamla tråd.

Har hittat en angivelse om 10 milligram niacin per älling. Detta var beräknat för en pekinganka på 3-4 veckor.
Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

452 gäster, 3 användare (1 dolda)
Assa, Marcus81

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser