Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mekaniska hushållsmaskiner  (läst 8029 gånger)

flygtyg

  • Inlägg: 117
  • svamlar efter drömlivet, njuter av nuet.
    • Småland
Mekaniska hushållsmaskiner
« skrivet: 26 sep-05 kl 09:10 »
Jag och min sambo kommer snart att var självhushållare i viss mån i alla fall. vi är väl "halvutflyttade" redan kan man säga.
Men det är ju en hel del som man går och funderar på..
tex: hur klarar man tvätt till en hel familj utan el???
finns det några bra hjälpmedel som är mekaniska (handdriven centrifug kanske)
Finns det någon som har erfarenhet av detta så får ni väldigt gärna berätta lite...
MVH julle och Samuel och hönsen och kattorna ( getterna åt vi upp)
peak oil-intresserad, misslyckad fru, mamma med självhushållnings ambitoner med en "hamstrande" läggning.

Grumphy

  • Gäst
Re:Mekaniska hushållsmaskiner
« Svar #1 skrivet: 26 sep-05 kl 16:27 »
Oj ! hm..jo det finns säkert tvättbräden att köpa, för i tiden så kokade man tvätten och rörde om med en paddel typ och skurade på krurbrädet. Sen fanns det också allternativ till centrifugen den bestod av två rullar var av den ana då vart kopplad till ett handtag och så pillade man in tvätten mellan dessa rullar och vevade på, rullarna vart då fjäderbelastade så att de vart lite flexibla, i prinsip så pressade man ur vattnet.

Men vartfår man tag på sådan prylar idag ?
Myrorna eller någon annan secondhand butik kanske....

Lycka till !

flygtyg

  • Inlägg: 117
  • svamlar efter drömlivet, njuter av nuet.
    • Småland
Re:Mekaniska hushållsmaskiner
« Svar #2 skrivet: 28 sep-05 kl 15:20 »
Tack! Tror jag har sett en sån där rullmackapär på bild någon gång.
Undra om man kanske kan använda en mangel på liknande sätt?
Det känns lite oeffektivt att byka tvätt på gamalt vis, med klapp-brädor och tvättbräden och allt vad det är, i allafall om man är fler än två och alla gärna smuttsar ner sig...
Men jag vill ändå inte ha en "riktig" eller ska man säga "standard" tvättmaskin som slukar en massa el som vi kanske inte ens har.
Jag har funderat lite på att man kanske skulle kunna (om man var duktig plåtslagare) bygga på två tunnor varav den ena kan rotera inne i den andra och den innersta ochså har massa små hål i sig. Så kanske man skulle kunna bygga på det på en AlfaLaval centrifug.
Hmmmm, mycket att fundera över...
peak oil-intresserad, misslyckad fru, mamma med självhushållnings ambitoner med en "hamstrande" läggning.

Grumphy

  • Gäst
Re:Mekaniska hushållsmaskiner
« Svar #3 skrivet: 28 sep-05 kl 18:15 »
Tja varför inte utgå ifrån en topp matad uttjänt tvättmaskin och sedan i stället för motorn fixa dit ett handtag att veva med, lägg i blöt ett tag och veva sedan några varv eller varför inte montera motionscykel dit, det är ju inte så värst mycket vaskande fram och tillbaka som ska till, kruxet bli väll att värma vattnet.

praline1

  • Inlägg: 550
  • 100%bondmora med djur
    • Småland
Re:Mekaniska hushållsmaskiner
« Svar #4 skrivet: 28 sep-05 kl 19:40 »
Det finns handdrivna tvättmaskiner de är jätte bra jag köpte min på emaus så du får leta på loppisar eller sätta ut en annons i lokaltidningen mvh Praline1
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

Grumphy

  • Gäst
Re:Mekaniska hushållsmaskiner
« Svar #5 skrivet: 29 sep-05 kl 20:11 »
Citera
Det finns handdrivna tvättmaskiner

Doh! de var det västa det, hade jag ingen aningom hehe allti lär man sig någe nytt  ;D

Ha de gött !

Eulalia

  • Gäst
Re:Mekaniska hushållsmaskiner
« Svar #6 skrivet: 05 okt-05 kl 12:20 »
Här har vi en sådan , en riktig antik vevdriven tvättmaskin!



det verkar vettigt att koppla på en motionscykel eller dito, för det är nog inte speciellt "ergonomiskt" att veva på denna..

www.lehmans.com (usa) har vissa alternativa produkter, har dock inte hittat nån mekanisk tvättmaskin. Men finns fina prylar för bonn-romantiker!
« Senast ändrad: 05 okt-05 kl 12:28 av Eulalia »

flygtyg

  • Inlägg: 117
  • svamlar efter drömlivet, njuter av nuet.
    • Småland
Re:Mekaniska hushållsmaskiner
« Svar #7 skrivet: 05 okt-05 kl 16:09 »
Det där med cykeln verkar nog som den mest realistiska lösningen. Men om jag hittar en sån där handvevad mackapär så skulle jag nog vara mäkta stollt!!! Har aldrig sett eller hört om något liknande. Ashäfftigt :o
Jag ska nog försöka bli polare med en sjyst plåtslagare eller något, då kanske det löser sig hur det än blir.
Än så länge löser vi tvätten genom att gå över gatan till bondgården och använda deras tvättmaskin.
Men vi hade inte tänkt att bo kvar här för alltid och det är ju inte säkert att nästa granne är lika pigg på att låna ut sin tvättmaskin.
Och sen är ju inte det poängen med att ha en mekanisk.
Man bidrar ju lika mycket till övergödning och energikonsumtion genom att låna grannens som om man hade haft en egen maskin....
Fridens liljor till er alla!! :-*
peak oil-intresserad, misslyckad fru, mamma med självhushållnings ambitoner med en "hamstrande" läggning.

Elmi

  • Inlägg: 345
  • Bint ä intä så bint ä uossint
    • Dalarna
Re:Mekaniska hushållsmaskiner
« Svar #8 skrivet: 07 feb-06 kl 02:10 »
Att tvätta med klappträ tar onekligen mer tid i anspråk än när man använder tvättmaskin, men det är mindre ansträngande än man kan föreställa sig, och jag gillar det! De allra flesta på jorden klarar sig utmärkt utan el och tvättmasin, men man dör lite tidigare än här i Norden:) Jag kan rekommendera att lägga allt i blöt i något slags tvättmedel, klappträ och en lite borste att skrubba med, samt olivtvål till fläckarna. Lycka till:)
Det man vill är ibland något annat än det som är.

magi

  • Inlägg: 242
  • Starta Förenade Religionerna , FR som FN.......
    • GameReality
Re:Mekaniska hushållsmaskiner
« Svar #9 skrivet: 07 feb-06 kl 03:25 »
Jag har på universitetet  tagit fram en teknik av civil billig utrustning så att man kan överföra både live video och styrsignal över internet.

Så jag har tex en trådlös robot-tanks som kan styras över webben men det kunde lika bra varit en hushållsrobot eller polis- brandman eller läkarrobot som man har stående i ett hörn hemma.
När sedan tjuv- brand- eller sjuklarm går i huset kan polis, brandman eller läkare vara i huset(som en robot) inom 45 sekunder.

När man en gång får ihop en humanoidrobot som mekaniskt kan utföra samma uppgifter som en människa kan du tex hyra en kock från taiwan att laga familjens middag.
Han sitter i Taiwan och styr roboten i köket.
Sedan hyr du en kille i Frankrike som går ut och lagar din bil.

Detta går i princip att göra idag, nästan.....  :)

Läs vad killen skrev om att styra min tanks från australien.

http://www.roaringsnake.com/misc/article_tank.htm

Nu börjar vi snacka hushållsapparater.
Du köper en st robot som sedan kan styras av professionella människor från hela världen.
Automatiska robotar kommer nog aldrig att fungera.
Inte på typ 100 år i alla fall.

Regards Magi    :)
Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att beviljas.......  MSc Magnus Ivarsson

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Mekaniska hushållsmaskiner
« Svar #10 skrivet: 07 feb-06 kl 14:22 »
Den typen av "remote presence" du beskriver används väl redan idag inom t.ex. kirurgi och vid styrning av gruvmaskiner och annat i farliga miljöer. Dock inte i humanoid form, även om kirurgirobotarna har vissa drag av mänskliga "armar".

Att ha en "remote presence" hemhjälp i humanoid form som sköter tvätten känns inte som ett alternativ för dom som vill göra det enkelt och billigt för sig utan snarare för dom som gillar teknikprylar och annars ändå skulle ha råd med ett "svart" hembiträde från nåt låglöneland.

Annars håller jag med dig Magi, kontroll genom remote presece är troligt att slå igenom snart på bred front men kanske inte just i humanoidform, och helt självständiga humanoida robotar ligger betydligt längre fram. Det snackas ju om Fotbolls VW 2050 !!

Men nog måste det finnas mer intressanta applikationer än en Taiwanesisk kock (inget ont om Taiwanesisk mat) om man har en så avancerad maskin hemma. Fast dataspelsmarknaden/underhållningsbranchen verkar ju driva stora delar av datorutvecklingen idag så det kanske är "underhållningsapplikationer" som kommer att vara drivande även här.
--------------------------------------------------

Att driva en gammal tvättmaskin med pedalkraft tycker inte jag verkar varken speciellt jobbigt eller komplicerat, en kanna varmvatten kan man ju hälla i manuellt. Men man måste trampa omväxlande framåt - bakåt annars blir tvätten bara en stor korv inne i trumman. Kräver dock en rejäl spurt för centrifugeringen ...  ;D

magi

  • Inlägg: 242
  • Starta Förenade Religionerna , FR som FN.......
    • GameReality
Re:Mekaniska hushållsmaskiner
« Svar #11 skrivet: 12 feb-06 kl 04:25 »
Japanerna lär jobba hårt på att ta fram robotar för bl a äldrevård.

Dom har ju en åldrande befolkning och är inte så intresserade av att lösa arbetskraftbrist med ökad invandring.

Skulle faktiskt själv föredra en robot (inte nödvändigtvis i humanoid-utförande, det kan vara som en liten kabin man stiger in i) istället för en människa, som sköter min hygien när jag blir för skruttig för att klara det själv.
Helst autonom förstås, det ska inte sitta nån och tjuvtitta nånstans.

Ett sätt att hindra spridning av ens person är att ha ett video system som gör om en själv och huset till en virtuell person och värld.
De som sköter en får aldrig en bild av verkligheten av en själv eller huset och den personliga hygienen sköts ju ändå med känsel genom internet robot händer.

Sedan kan styrsignalerna skickas över telefonlinjen vilket gör det omöjligt att "hacka" en robot.
Om de inte koppla in sig på telefonlinjen till huset.

Men videosignalen är så stor samt känselsignalen från robothänderna behöver internet på bredband för att fungera.

När vi får Trådlöst bredband i alla större städer kommer butiker ha robotar. De kommer att gå att styra en robot genom en hel stad.

Sedan när tekniken blir stabil kommer tunnelbanor, bussar, taxi osv att fjärrstyras över internet.
« Senast ändrad: 12 feb-06 kl 04:26 av magi »
Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att beviljas.......  MSc Magnus Ivarsson

Eulalia

  • Gäst
Re:Mekaniska hushållsmaskiner
« Svar #12 skrivet: 13 feb-06 kl 11:29 »
Japanerna lär jobba hårt på att ta fram robotar för bl a äldrevård.


Jag säger bara : FY FARAO för den framtidsbilden!  :'(  :o

visst , åldringsvården är inte alltid human, trots att de flesta inom vårdyrket gör sitt yttersta.
Med minskande resurser är det inte undra på att hela vårdaparaten haltar..
Men hur pass avhumaniserat blir det inte om det är robotar som ska sköta ruljangsen?

vård är så mycket mer än de praktiska bestyren torka rumpan, mata, bädda rent och vända i sängen. Det är omtanke, ett litet samtal när det hinns, en klapp på kinden i farten, att bli sedd och lyssnad på. Visst kan man prata med en robot, och den kan säkert programeras till att svara halv-vettigt, men...ja
en robot är aldrig klokare än sin programerare, fast mer känslobefriad och oflexibel.

Har jag hört rätt så är japanerna snart robotar själva, de ger allt för sitt jobb och tom sover över på jobbet. Ligger inte Japan dessutom  på topp bland länderna med mest självmord i världen?
Hörsägen, men tror inte inte att det är där vi ska hämta inspiration vad gäller vård och omsorg.
« Senast ändrad: 13 feb-06 kl 11:51 av Eulalia »

Eulalia

  • Gäst
Re:Mekaniska hushållsmaskiner
« Svar #13 skrivet: 13 feb-06 kl 12:33 »

Men hur är det nu dom säger, om kvinnorna fått bestämma över den tekniska utvecklingen så hade vi fortfarande befunnit oss på stenåldern.  OBS!!! IRONI OBS!!! ;)

AJAJAJ, lek inte med elden Zeke, du vet ju hur lätt-triggade vi "kvinnosakskvinnor" är  ;D

skämt åsido, så är jag alltså inte emot själva den tekniska utvecklingen, utan vad den ska användas till.
Kan hålla med om biten med den personliga hygienen, visst skulle det vara kul om man kan klara av den själv så långt som möjligt.
Men det är en attitydfråga.... jag tror man nånstans i livet måste acceptera att man återigen blir beroende av andra, acceptera tillbakagången och förfallet, och kunna ta emot sina medmänniskors hjälp med värdighet.

magi

  • Inlägg: 242
  • Starta Förenade Religionerna , FR som FN.......
    • GameReality
Re:Mekaniska hushållsmaskiner
« Svar #14 skrivet: 13 feb-06 kl 14:00 »
Förr eller senare kommer kinas och indiens löner att ligga på vår nivå.
Man diskuterar redan nu om det är lönt att använda specialkompetens från asien då deras löner har stigit en hel del.

Så fördelen är att folk inte behöver bosätta sig i städer för att ta jobben som finns där utan människor kan bo kvar ute på landet och fjärrstyra sina arbeten som lastbil, buss, taxi, tunnelbane-förare, åldringshygienvårdare, städare osv.

Med tekniken att fjärrstyra över internet stoppas städernas tillväxt och folk kan bo var dom vill.
Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att beviljas.......  MSc Magnus Ivarsson

magi

  • Inlägg: 242
  • Starta Förenade Religionerna , FR som FN.......
    • GameReality
Re:Mekaniska hushållsmaskiner
« Svar #15 skrivet: 13 feb-06 kl 14:21 »
Ska man fjärrstyra t ex en bil så måste den ha så mycket sensorer och automatik att man lika gärna kan ta steget fullt ut och göra bilen helautomatisk.
Man kan aldrig få samma koll genom sensorer och kameror som om man är på plats själv.


Inte helt men ganska nära.
Jag har ett system som jag utvecklat för fjärrstyrning över internet med video stream.
Man kan med den tekniken ha två kameror på en robot placerade bredvid varandra som ögon.
När du sedan tar på dig en typ av glasögon som ger dig en kamerabild för varje öga får du precis samma bildupplevelse, med djup, som om du var på robotens plats.
Samtidigt har roboten en stereomikrofon som ger dig samma ljud i 3 dimensioner.
När du rör på huvud och armar har du sensorer som styr roboten exakt som du rör dig.

Detta innebär att med stereoglasögon, hörlurar och en del sensorer kan du vara var som helst på jorden inom 30 sekunder, men som en robot.
Du ser inte dina armar och händer utan du ser robotens armar och händer som är i Peru eller NYC eller i London.

Så människor kan stanna i sina byar och behovet att sätta sig i bussar, flygplan och bilar minskar samt avgaser kommer att minska drastiskt.
Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att beviljas.......  MSc Magnus Ivarsson

magi

  • Inlägg: 242
  • Starta Förenade Religionerna , FR som FN.......
    • GameReality
Re:Mekaniska hushållsmaskiner
« Svar #16 skrivet: 13 feb-06 kl 15:22 »
Låter inte som nåt vidare kul jobb det där, för andra än dataspelsnördar.

Det går också att sätta sig i virtuella rum som man har hemma.
Väggarna visar då en exakt kopia av världen i och runt tex bussen i ett annat land.
Du har alltså ingen utrustning på dig utan  sitter i en exakt kopia av förarplatsen tex.
När du styr förarplatsen du har i rummet styr du tex bussen i ett annat land. Folk du möter i bussen får du ögonkontakt med osv men de som åker med bussen pratar med en fjärrstyrd robot.
« Senast ändrad: 13 feb-06 kl 15:24 av magi »
Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att beviljas.......  MSc Magnus Ivarsson

Eulalia

  • Gäst
Re:Mekaniska hushållsmaskiner
« Svar #17 skrivet: 13 feb-06 kl 16:16 »
Det går också att sätta sig i virtuella rum som man har hemma.
Väggarna visar då en exakt kopia av världen i och runt tex bussen i ett annat land.
Du har alltså ingen utrustning på dig utan  sitter i en exakt kopia av förarplatsen tex.
När du styr förarplatsen du har i rummet styr du tex bussen i ett annat land. Folk du möter i bussen får du ögonkontakt med osv men de som åker med bussen pratar med en fjärrstyrd robot.


Oj vad avancerat!
 men jag skulle personligen aldrig i livet våga åka med en remote styrd buss!
Jag vill veta att den som styr riskerar livet likväl som sina passagerare, inte för att det ger nån garanti men jag inbillar mig att de kör lite nogrannare då.
Hur säkra kan dessa system göras? Ökar inte risken för remote kapningar också?
och vad händer om nåt händer som inte säkerhetssystemen (på tex bussen) har räknat med(programmerats för)?
« Senast ändrad: 13 feb-06 kl 16:16 av Eulalia »

magi

  • Inlägg: 242
  • Starta Förenade Religionerna , FR som FN.......
    • GameReality
Re:Mekaniska hushållsmaskiner
« Svar #18 skrivet: 13 feb-06 kl 18:21 »
Oj vad avancerat!
 men jag skulle personligen aldrig i livet våga åka med en remote styrd buss!
Jag vill veta att den som styr riskerar livet likväl som sina passagerare, inte för att det ger nån garanti men jag inbillar mig att de kör lite nogrannare då.
Hur säkra kan dessa system göras? Ökar inte risken för remote kapningar också?
och vad händer om nåt händer som inte säkerhetssystemen (på tex bussen) har räknat med(programmerats för)?

Det kommer att ta tid innan de trådlösa bredbanden blir så säkra att man kan styra bussar över dom.
Men innan det kan automatiseras helt kommer detta att fjärrstyra att vara ett bra alternativ.

Man kommer nog att börja med industriarbeten som inte har samma höga skaderisk om systemet går ner.
Samt turist robotar så att man kan besöka andra länder(som en robot).  
« Senast ändrad: 13 feb-06 kl 18:23 av magi »
Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att beviljas.......  MSc Magnus Ivarsson

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Mekaniska hushållsmaskiner
« Svar #19 skrivet: 13 feb-06 kl 21:31 »
Förarlösa bilar är väl ingen vision längre utan finns, om än inte att köpa. Navigerar med GPS, vägdatabaser och diverse miljösensorer.

Såg ett reportage från Mercedes härom året, testingenjören satt med armarna i kors under hela åkturen och det var fler mil i stadstrafik och på autobahn. Det var bara att ange adressen och hälla upp en kopp kaffe.

Har även sett amerikanska exempel på detta.

Jmf. piloterna på ett modernt trafikflygplan, dom är mest i cockpit för att nypa flygvärdinnorna i rumpan och i andra hand för att övervaka flygningen, i övrigt flyger planet på egen hand.

Bilkörning i trafik är en betydligt mer komplicerat miljö än flygning inom kontrollerat luftrum dock men utvecklingen går framåt och redan idag har ju en del moderna bilar en mängd olika system som är autonoma från föraren och i allra högsta grad påverkar bilens framfart. Anti-spinn, anti-sladd, system som bromsar vid hinder, styr upp om man kommer utanför linjer och så den otroliga utvecklingen av navigeringssystem.  

Med tanke på debatten om bussförares (brist på) nykterhet den senaste tiden kanske det kommer att gå framåt mot ytterligare acceptans. Människans sinnen har många begränsningar, vad det gäller uppmärksamhet, mörkerseende, reaktionstid osv osv ... och inte minst nykterhet som sagt i många fall.

Den stora begränsningen i framtiden tror jag ligger på det psykologiska planet, att lämna över kontrollen till en maskin, även om den är säkrare, är ett stort steg.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

646 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, mikaelmareld, LimJans, von tratt, Jon.b, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser