Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byta fröer?  (läst 11165 gånger)

krummel

  • Inlägg: 30
    • Bohuslän
Byta fröer?
« skrivet: 18 maj-07 kl 09:53 »
Finns det några som är intresserade av att byta lite fröer? (Kanske inte blir ultimata resultatet om man bor på väldigt olika ställen men inte sämre än från fröfirmor iaf!) Vore mer inspirerande också! Det kostar ju inte mycket att skicka på posten.

nysse

  • Inlägg: 307
Re:Byta fröer?
« Svar #1 skrivet: 23 maj-07 kl 13:48 »
Hvad er du interesseret i ?

krummel

  • Inlägg: 30
    • Bohuslän
Re:Byta fröer?
« Svar #2 skrivet: 24 maj-07 kl 10:37 »
lite vad som helst som skulle kunna gå att odla i zon 4. Kanske framförallt "roliga" örter och medicinalväxter... I år koncentrerar jag mig nog på att ta fröer från mest blommor (ätbara sådana) och örter: krasse, ringblomma, gurkört, tagetes. Förhoppningsvis blir det paprika också...
Tänkte att det skulle vara schysst att byta så slipper man köpa eller ta frön från allt man odlar...(tidsbrist...)

Linnea-maria

  • Inlägg: 323
  • grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
Re:Byta fröer?
« Svar #3 skrivet: 30 jul-07 kl 15:48 »
Jag kommer att få mycket frön av palsternacka i år så det kan jag gärna byta med något annat. Sorten heter guernsey och ska vara gammal.
kan själv

Don Purush

  • Inlägg: 5539
  • Här gör vi saker i synnerhet och inte i allmänhet.
    • Blekinge
Re:Byta fröer?
« Svar #4 skrivet: 30 jul-07 kl 23:54 »
några roliga fröer månne?? :o :o
Vid sådana bränder kan mycket nyttigt komma i dagern som varit dolt länge under isen.

Diana

  • Inlägg: 44
Re:Byta fröer?
« Svar #5 skrivet: 31 jul-07 kl 23:31 »
Jag samlar frö för fullt.

Digitalis
Kärleksört
Akleja
Riddarsporre
Stormhatt

Jag vill gärna byta mot annat
På gården finns: 2 katter, 1 hund, 1 get, 11 fjäderfän, marsvin och 2 eremitkräftor

Jullan

  • Inlägg: 1036
    • Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
Re:Byta fröer?
« Svar #6 skrivet: 01 aug-07 kl 08:16 »
Jag har snart fröer från en jättefin vallmo som växer hemma. Stor, cerise med vacker mitt. Och nej, det är inte opiumvallmon ;).

Diana

  • Inlägg: 44
Re:Byta fröer?
« Svar #7 skrivet: 01 aug-07 kl 13:13 »
Jag har snart fröer från en jättefin vallmo som växer hemma. Stor, cerise med vacker mitt. Och nej, det är inte opiumvallmon ;).

Äsch!  ;D
På gården finns: 2 katter, 1 hund, 1 get, 11 fjäderfän, marsvin och 2 eremitkräftor

Erik Röde

  • Inlägg: 302
  • hemmapappa
Re:Byta fröer?
« Svar #8 skrivet: 03 nov-07 kl 17:59 »
Jag har gott om tobaksfrö, en virginiatyp som har odlats i Sverige sedan tidigt 1900tal. (minst) Den går under namnet Alida. Jag är på jakt efter perennfröer typ, akleja, fingerborgsblomma, löjtnantshjärta, stormhatt, såpnejlika dvs gamla fina torpväxter.

skånetösen

  • Inlägg: 553
    • Skåne
Re:Byta fröer?
« Svar #9 skrivet: 04 nov-07 kl 20:07 »
Jag har gott om tobaksfrö, en virginiatyp som har odlats i Sverige sedan tidigt 1900tal. (minst) Den går under namnet Alida. Jag är på jakt efter perennfröer typ, akleja, fingerborgsblomma, löjtnantshjärta, stormhatt, såpnejlika dvs gamla fina torpväxter.

Jag har inte fröer från ovanstående men om du kan tåla dig till våren kan du få småplantor av både fingerborgsblomma och såpnejlika av mig. I min trädgård är dessa plantor ogräs som jag rensar bort utan större framgång.  :-[
Säg till om du är intresserad och påminn mig till våren. Skulle jättegärna vilja byta med både stormhattsfrö och tobaksfrö.
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

Tindranu

  • Inlägg: 516
    • Småland
Re:Byta fröer?
« Svar #10 skrivet: 04 nov-07 kl 20:33 »
Jag har purpurklätt!!
De är sååå fina, men räknades väl som ogräs förr....

Nån som vill ha frön kanske?
Lever ett lyckligt liv med min man på landet, med 1 katter, tre hundar, samt ett (oräkneligt!) gäng dvärgkockin i diverse roliga färger...

Erik Röde

  • Inlägg: 302
  • hemmapappa
Re:Byta fröer?
« Svar #11 skrivet: 06 nov-07 kl 06:31 »
Jag vill gärna byta till mig såpnejlika och fingerborgsblomma. Går det att skicka plantor över landet? Berätta var jag ska skicka tobaksfrö så får jag försöka påminna dig i vår om såpnejlikan och fingerborgsblomman. Mitt mål är att sprida Alidatobaken till flera lokaliteter för att säkra att den finns kvar.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Byta fröer?
« Svar #12 skrivet: 06 nov-07 kl 16:58 »
Erik Röde ... det går bra att skicka plantor med posten om dom inte är för stora. Man får emballera så att dom inte blir mosade eller uttorkade såklart. Det som kallas "skrymmande brev" kan vara ganska stora och kostar som vanligt brevporto + 11kr. T.ex. ett "skrymmande brev" på max 500g kostar 44:-.

Jag har fått iväg 3 sorters basilikafrön till dig idag som byte mot tobaksfröerna jag fick. Nästan ... glömde nog att posta, dom ligger kvar i bilen ...  :-[

Det är kul att byta fröer. Fast Erik Röde är en mindre slarvig fröbytare än vad jag är ...


Lilla Zoo

  • Inlägg: 605
    • Västergötland
Re:Byta fröer?
« Svar #13 skrivet: 09 nov-07 kl 10:35 »
Okej vilken rolig idé, att byta div frö.
Vad vill ni ha?
Jag har massvis med perenna sorter.
Jupiter blomster
Student nejlika
Läke silverax- inte så jätte många frön men några finns
Alpmartorn
Röd malva
Hålrot
Blod alunrot
Rosenmalva "fastigiata"
Trädgårds riddarsporre "giant astolat"
Aklejor bl sorter
Blomster iberis
Engelsk gulvallmo
Fingerborgsblomma "silver fox"
Blå bergsvallmo
Aklejruta
Temynta lila variant
Purpurklätt
röd jätte vallmo
Rosen malva
Fattigmans ginseng-dang-shen
Prickklocka
Tiveds tagetes- kanske inte rätt namn men de är fina lite högre och i blandade färger från gul til riktigt mörk röd

det finns en del plantor av en del sorter om intresse finns och säkerligen mer frön fråga om niönskar nått så ska jag kolla i mina gömmor ;D
mvh Lilla zoo
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

 

skånetösen

  • Inlägg: 553
    • Skåne
Re:Byta fröer?
« Svar #14 skrivet: 09 nov-07 kl 10:48 »
Temynta lila variant

Jag vill gärna ha temynta! Jag kan byta med ruccolafrö. Är det någon annan som vill ha ruccola är det bara att hojta till.
Jag PM:ar dig lilla zoo med adressen.

Tack
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

Erik Röde

  • Inlägg: 302
  • hemmapappa
Re:Byta fröer?
« Svar #15 skrivet: 09 nov-07 kl 16:04 »
Då ska vi se...
Skånetösen, dina frön är postade nu på eftermiddagen.

Vitis, dina basilika frön har hittat fram.

Nu inväntar jag våren, fast snön kom idag så det ser inte så lovande ut. Detta botas med glögg!

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Byta fröer?
« Svar #16 skrivet: 09 nov-07 kl 20:25 »
Ahhh ... glögg ... och frökataloger ! Sen är vintern räddad.

skånetösen

  • Inlägg: 553
    • Skåne
Re:Byta fröer?
« Svar #17 skrivet: 09 nov-07 kl 22:08 »
Jag har, sedan jag flyttade ut hit på landet, skapat en tradition som innebär att jag på nyårsdagen inleder fröletandet på nätet. Jag vet att jag förköper mig annars så på nåt sätt måste jag hindra mig själv.  8)
Fast det är en skön start på det nya året att i flera timmar surfa igenom alla häftiga sortiment som finns och drömma om hur trädgården skulle kunna se ut.

Förresten...ruccolafrö, någon?
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

Södergården

  • Inlägg: 273
    • Ann-Charlott och Börjes hemsida
Re:Byta fröer?
« Svar #18 skrivet: 09 nov-07 kl 22:16 »
Hej allihop!
Jag söker frö av Anis till gubbens snapsland.
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

Diana

  • Inlägg: 44
Re:Byta fröer?
« Svar #19 skrivet: 06 jan-08 kl 15:03 »

Jag har fått iväg 3 sorters basilikafrön till dig idag som byte mot tobaksfröerna jag fick. Nästan ... glömde nog att posta, dom ligger kvar i bilen ...  :-[

Det är kul att byta fröer. Fast Erik Röde är en mindre slarvig fröbytare än vad jag är ...



Jag är värre  :-[ Jag är mer slarvig än nånsin. Men Erik får sina fröer nu till veckan, bara 2 månader efter mailkontakt  ;D
På gården finns: 2 katter, 1 hund, 1 get, 11 fjäderfän, marsvin och 2 eremitkräftor


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

655 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, alternaiv, mikaelmareld, LimJans, von tratt, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser