Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vinterfodret på fel plats  (läst 554 gånger)

Sven.82

  • Inlägg: 21
    • Bohuslän
Vinterfodret på fel plats
« skrivet: 05 okt-20 kl 10:39 »
Jag har 5 samhällen som fick tillbaka slungade ramar i mitten på september i samband med vinterfodringen. Alla samhällena har dragit ner största delen av fodret i den nedre lådan som var yngelrum. Det starkaste samhället fick en låda mellanväggar som jag tänkte dom skulle få bygga ut och lägga fodret i, men icke. Allt foder åkte rakt ner i yngelrummet.

Så, hur rekommenderar ni att jag gör nu?
Ska jag gå in och möblera om så att det mesta täckta vinterfodret hamnar i övre lådan?
Ska jag bara skifta om lådorna på samhället som fick mellanväggar?
Alla 6 samhällena står nu på 2 LN lådor.

 

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Vinterfodret på fel plats
« Svar #1 skrivet: 05 okt-20 kl 11:39 »
Jag har 5 samhällen som fick tillbaka slungade ramar i mitten på september i samband med vinterfodringen. Alla samhällena har dragit ner största delen av fodret i den nedre lådan som var yngelrum. Det starkaste samhället fick en låda mellanväggar som jag tänkte dom skulle få bygga ut och lägga fodret i, men icke. Allt foder åkte rakt ner i yngelrummet.

Så, hur rekommenderar ni att jag gör nu?
Ska jag gå in och möblera om så att det mesta täckta vinterfodret hamnar i övre lådan?
Ska jag bara skifta om lådorna på samhället som fick mellanväggar?
Alla 6 samhällena står nu på 2 LN lådor.

Jag hade gått ner i samtliga samhällen nu och flyttat om så att det finns 10 ramar foder i den övre lådan om jag varit dig.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

554 gäster, 2 användare
Emma Lennartsson, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser