Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är det någon som kan något om att odla signal-kräfta för försäljning?  (läst 20831 gånger)

CaJo

  • Inlägg: 161
    • Skåne
Du bör kontakta länsstyrelsen i ditt län. De ger bra råd och tillstånd till kräftodling.

Googla på deras hemsida, flik Djur och Natur/Fiske.

Halte

  • Gäst
Vilka mer frågor behöver du ha svar på då?

Och ekonomi måste det väl gå att få på det.. Dammarna har du ju redan, och syresatta är de ju s inga pumpar behövs.. Mer gömställen kostar ju inte många hundralappar att fixa och mat till kräftorna lär ju inte kosta något heller.. Kort sagt är det ju bara er arbetstid som kostar, fodring ibland och så fisketiden..

Kräftor äter ju mestadels växter så det är ju bara häva i sådant.. Här omkring vet jag folk som agnar med brännässlor och rå potatis i burarna med lyckat resultat, så jag gissar att det går att mata dem med det mesta..

Argona

  • Inlägg: 843
  • Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
Länsstyrelsen är kontaktad sedan tidigare och alla papper är ifyllda och jag har för mig att allt det är ok nu. Kan dubbelkolla för säkerhetskull, det var nog 2 år sedan vi sökte tillståndet.
Jag vet nu vad det äter mm. och de som finns har överlevt hittills. Jag skulle ju lätt kunna slänga ut tegelpannor od som gömslen, sådant som ligger här och "skräpar". Sedan koka på ett par kilo potatis i veckan och utfodra med så får vi se hur det avlöper.

Jag tror att det jag är ute efter kanske är att få prata med någon med erfarenhet av att bygga upp en verksamhet med kräftodling och försäljning.
Hur arbetskrävande är det egentligen? Är det svårt att få en god balans i vattnet när man börjar fodra djuren? Är de befintliga dammarna tillräckligt stora för att få snurr på en lönande verksamhet?
Vi hyr ut en stuga i direkt anslutning till dammarna, ca. 10 sommarveckor, det skulle nog inte fungera i den utsträckningen om vi ska vara där dagligdax och fodra och sköta om kräftorna så då försvinner den inkomsten, det är lite därför jag dragit mig för att dra igång något. Stuguthyrningen fungera ju.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Existens!

  • Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #23 skrivet: 10 dec-12 kl 22:36 »
Att det skulle gå av sig själv att få ut nåt av det är nog riskabelt att tro. Sen tillkommer ju lokal för att koka dom. Och hurdan är marknaden? Bor inte du jämte Gränna? Här runt Vättern är det ju rätt gott om kräfthandlare också. .

Argona

  • Inlägg: 843
  • Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
Att det går av sig självt har vi provat nu i tre år, dvs, fiskat upp ca. 30 kg kräftor och sålt-levande, utan att mata eller göra något.  Runt 30 kg har det funnits i några år nu, då lämnar vi de som är under 11 cm så de förökar sig i ungefär den takten eller hur jag ska säga.
För att öka produktionen måste vi göra något och det är det jag undrar över, hur mycket kan man öka och hur mycket arbetesinsats/pengar innebär det? Är det något att satsa på eller nöja sig med de 30-40 kg vi får upp utan nämnvärd insats.
Jag bor nära Vättern och när jag annonserat så har uppköpare från Storstäder ringt och varit intresserad av 100-tals kilo :o flera gånger så intresse verkar finnas. Jag hade inte tänkt koka dem för att slippa Livsmedelsverket, lokaler har vi så det kanske är en bit men kan ta tag i på sikt om det är ekonomi i den biten.
« Senast ändrad: 11 dec-12 kl 07:30 av Argona »
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Halte

  • Gäst
I det dokumentet du redan läst står ju följande:
12. Avkastningsmöjligheter
Ett räkneexempel gällande damm med en årsklass.
Antag en odlingsyta på 400m2.
Antag en odlingstid på 3 somrar (utsättning juni 2006, skörd augusti 2008).
Antag en täthet på 10 kräftor större än 10cm per m2.
Antag 25 kräftor/kg  -40g/kräfta  -400g/m2.
En damm på 400m2 avkastar då 160kg.


Dina damma har ju en sammanlagd yta av nästan 6000 m2 om jag fattade saken rätt, i teorin borde du ju kunna plocka ut 1280 kg kräftor med en helt optimerad odling.. Låt oss säga att man siktar på 500 kg då för att inte ta i så man spricker.

Det är ju fortfarande en väldig skillnad mot de 30 kg ni tar upp nu..

Så.. Ytan har ni, och vad jag förstod även syresättningen..

I det där dokumentet så räknade de ju med att man skulle ha någonstans mellan 10-30 kräftor per kvadratmeter, det kräver då att det finns gömställen i lika stor utsträckning eller mer över hela dammens yta.

Jag skulle börja med att under en vinter med is lägga ut en jäkla massa tegel och sprängsten i ett jämnt lager på isen så att gömställena blir ordentligt spridda i dammens yta. Där efter köpa kräftyngel och plantera ut.. Priset på dessa har jag ingen aning om, bäst är nog att ringa till någon odlare och be om prisuppgifter. Möjligt att man kan prata lite med kräftfiskare i närheten om man känner några bra och be om att få köpa de som är för små för försäljning..

Att man skulle behöva mata dem varje dag har jag svårt att se.. Borde ju rimligtvis räcka med att åka ut med gräs/löv och lite fiskrens (känner ni ingen vätternfiskare?) kanske någon gång i veckan.


EDIT: Har du läst denna föressten? http://www.astacus.org/manual%20med%20copywrite.pdf
Här står ju precis ALLT.. Exakt hur mkt som äts, vilket foder o.s.v., hur man skapar gömställen, dammens utformning, syresättning...
Det är ju en heltäckande manual för hur du bör göra.. Rent spontant efter att ha ögnat igenom det så tror jag inte att du kommer ha några som helst problem att göra dig en skaplig hacka på kräftorna om du nu har bra syresättning i dammarna. Mer gömställen, massor av mer gömställen och så inköp av 10 000 yngel eller så.. Sedan utfodra enligt de tabeller som finns i det där dokumentet.

Argona

  • Inlägg: 843
  • Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
Tack Halte för din hjälp och dina råd. Den länkade skriften ska jag läsa igenom. Just räkneexemplen hoppade jag över då jag inte är någon fena på att hänga med i dem :-[ så tack för att du redde ut det åt mig!
Då kan det vara ide att ialla fall börja med det enkla, ordna bostäder. Vi ska försöka hinna med att köra ut tegelpannor på isen, mycket, så de har gömslen.  När tempareturen stiger i vår kan vi ju börja mata med något lämpligt och om det går kan vi ju fodra på lördgar när det är stugbyte.
Syresättningen fungerar fint som det har varit med den mängd djur det har varit hittills och utan utfodring. Hoppas det fortsätter att fungerar när beståndet ökar.
Nu har vi ju ett gäng kräftor där som är under 10 cm, ska se om jag behöver köpa in yngel eller om det räcker med att fodra de jag har och vänta på att de förökar sig nu när de får mer foder och gömslen. Beståndet har inte ökat eller minskat när vi tagit upp de kräftor som är över 10 cm nu i ca. tre år.
Jag tror att många yngel har gått åt pga. för få gömslen.
Jaja, jag funderar vidare på det här då, kanske kan vara något att gå vidare med i alla fall. Dammarna finns ju där redan som sagt ;D
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Halte

  • Gäst
Ja utan gömslen blir det inte fler kräftor..
Hade du redan läst den där skriften jag länkade till? Det var inte den med räkneexemplet i utan en mer informativ skrift.

Argona

  • Inlägg: 843
  • Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
Jag kanske har läst den för något år sedan, när vi köpte fastigheten med dammarna letade jag info, känner igen den, kanske snabbläste den då, det stod mest om Flodkräftan och det är ju inte aktuellt för oss att odla men jag ska skriva ut den och läsa igen. Det mesta går ju att överföra på Signalkräfta som i så fall är aktuellt här.
Det stod mycket om vattenkvaliten också och det var nog där jag drog öronen åt mig då det var så många värden som skulle kollas och stämma. Nu har det ju fungerat utan koll på vattenvärden men  det kan ju ändras drastiskt när vi sättet igång att fodra och djurantalet ökar.
Ska försöka ringa Jordbruksverket vid tillfälle och höra om jag kan få hjälp därifrån också.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

442 gäster, 3 användare
Niklas Forsberg, LillaY, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser