Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  100 m2 vad ska jag ha i mitt land!  (läst 7191 gånger)

martin gustafsson

  • Inlägg: 15
Re:100 m2 vad ska jag ha i mitt land!
« Svar #20 skrivet: 23 dec-06 kl 12:22 »
Glöm för all del inte att olda baljväxter. Proteinrik föda åt både människor och djur. Sockerärtor, gråärtor, bönor av alla olika slag.
sockerbönor kan tyvärr knappast räknas till proteinrik föda, innehåller endast 3,4g protein/100g bönor.

Ibland kan man vinna något genom att blanda olika grödor som inte konkurrerar om ovanstående lika mycket som med samma sort. T ex djuprotad gröda med sådan med ytliga rötter och kväveproducerande gröda med kvävekrävande.

som jag har förstått det delar inte de kvävefixerande grödorna med sig av kvävet förrän de dött och förmultnat och gör kvävet tillgängligt i jorden på det sättet. och om man dessutom låter dem sätta frö så binds det mesta kvävet i bönorna/ärterna/frön och kväveinnehållet i resten av växten sjunker.
alltså kan inte kvävekrävande växter som samodlas med kvävefixerande dra nytta av deras kväve under samma säsong. därmot kan ju de kvävefixerande växterna ha en gröngödslande effekt inför nästa säsong.
 läste detta i boken "Designing and Maintaining Your Edible Landscape Naturally" av Robert Kourik.

god jul
/martin

solkatten

  • Inlägg: 287
    • Väskor, kuddar, plånböcker mm med härliga motiv
Re:100 m2 vad ska jag ha i mitt land!
« Svar #21 skrivet: 31 dec-06 kl 14:56 »
jag brukar bara ta ett gäng nässlor i en hink vatten och låta stå drygt en vecka.

Ajon

  • Inlägg: 112
    • -
Re:100 m2 vad ska jag ha i mitt land!
« Svar #22 skrivet: 03 jan-07 kl 00:25 »


Kom på en sak som nämndes längre upp i denna tråd - gödselvatten av nässlor!?
Min mamma brukade göra det när jag var liten minns jag, men hur går det till? Skall det stå länge? Hur mycket nässlor behövs? Känns ju som ett bra sätt att ta tillvara dem när de blivit för stora att ätas...

Låt det inte stå för länge bara, det luktar satan efter ett tag. Sedan ska du helst späda det med nio tiondelar vatten eller tills det ser ut som svagt te
Vi bor utanför Valdemarsvik, har två barn och hund, katter, Gotlandskaniner, Kindahöns, Svensk blå anka, fjällkor, linderödsvin, nordsvenska brukshästar som skötter jord- och skogsbruket. Odlar fett med grönsaker. Tror på den svarta fanan.

Anne S

  • Gäst
Re:100 m2 vad ska jag ha i mitt land!
« Svar #23 skrivet: 09 jan-07 kl 18:19 »
Har du tillgång till färsk gödsel så måste du lägga varmbänk! Gräv ur en grop, gärna litet större än drivbänken, fyll med färsk stallgödsel varvat med halm eller torra löv, trampa ihop (förslagsvis ovanpå lövlagren...), lägg på glas och invänta att bänken börjar "brinna", det vill säga att nedbrytningen börjar och värme utvecklas. Så. Om du börjar väldigt tidigt måste du täcka glaset på natten med gamla mattor, täcken eller liknande.

Jag la varmbänk för första gången i fjol, runt första april, och kunde skörda golfbollstora rödbetor i början av juni! Det enda problemet var att köra gödsel utan släpkärra: i hopfällbara tunnor i bilen, med öppna fönster. I år ska jag försöka få någon bonde att tippa ett lass färsk gödsel på garageuppfarten. Grannarna betraktar mig ändå som litet konstig för mitt odlingsintresse.

Beträffande vad du ska odla så fundera på vad du/ni äter och vilka lagringsmöjligheterna är. Jag kokar grönsaksröror på mestadels squash, lök och tomat och lägger i frysen, kokar sylt och saft, gör chutneys och inläggningar samt lagrar rötter i lådor med sand i ett svalt men frostfritt förråd.

Runåbergs fröer har en inspirerande katalog och mycket eko-frö.

Webmaster

  • Inlägg: 56
    • Småland
    • Stjärnås Djur och Fjäder
Re:100 m2 vad ska jag ha i mitt land!
« Svar #24 skrivet: 11 jan-07 kl 15:25 »
Jag är så tacksam för alla svar, jag sitter och skissar på hur landet ska se ut. Det är snart dags att börja förså lite fröer.
Om ett hönshus är ett hus där höns bor i, vad är då ett skithus?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

468 gäster, 4 användare (1 dolda)
Jona d, von tratt, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser