Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vattenmantlad gjutjärnsspis?  (läst 3482 gånger)

Skogslurven

  • Inlägg: 8
    • Närke
Vattenmantlad gjutjärnsspis?
« skrivet: 20 dec-17 kl 21:28 »
Hej, går i uppvärmningstankar nu när vi bor andra året i vårat hus på landet. Huset har idag endast vedspis och kamin som uppvärmning. Det vattenburna systemet frös åren innan vi flyttade in. Vad vi vill göra till nästa vinter är att byta ut våran Viking 75 köksspis mot en vattenmantlad som går mot en acktank och värmer varmvattnet samt en fläktkonvektor och ev något vattenelement till en början innan vi renoverar och då drar nya rör i huset. Min fråga är om det finns vattenmantlade varianter av den klassiska gjutjärnsspisen? Är ute efter en gammaldags torp-känsla.. Tacksam för svar

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Vattenmantlad gjutjärnsspis?
« Svar #1 skrivet: 20 dec-17 kl 23:37 »
Det man kommer närmast då är väl en s k kökspanna. Ofta installerad bredvid en vanlig vedspis av samma märke.

Gammaldags kökspannesystem användes mest i tvåvåningshus, då kunde man få bra självcirkulation med element på övervåningen, alltså några meter ovanför pannans nivå och slapp cirkulationspump på det sättet. Någon acktank eller shunt var det inte tal om på den tiden, men i och med de grova rör som behövs för självcirkulation fick systemet en rejäl vattenvolym ändå.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Vattenmantlad gjutjärnsspis?
« Svar #2 skrivet: 21 dec-17 kl 06:41 »
När du skriver klassiska. Då menar ni med ugn?
Jag har en wamsler i köket, kopplad till en acc tank och sen vidare till 6st element.
Behöver elda en 2-3 timmar på morgonen för att ha värme och dusch/disk vatten ett dygn.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Vattenmantlad gjutjärnsspis?
« Svar #3 skrivet: 21 dec-17 kl 09:33 »
Vamsler har en kökspanna med kokplatta.
kretslopp

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Vattenmantlad gjutjärnsspis?
« Svar #4 skrivet: 21 dec-17 kl 10:25 »
Efter att ha bott ett antal år i ett hus med en spispanna, är jag måttligt imponerad. Man har liksom byggt ihop en rätt dålig vedspis med en rätt dålig kökspanna. Om ni har plats är det bättre att ha en separat kökspanna och en vedspis, då får man det bästa av två världar. Ni kan alltså steka pannkakor på spisen, och elda för varmvattnet även på sommaren utan att det blir 30 grader varmt i köket.
Vad gäller det vattenburna systemet, är det helt sönderfruset överallt, eller är det bara vid någon enstaka punkt? Ett sätt att kolla utan att åstadkomma en vattenskada, är att tömma ur eventuellt kvarvarande vatten, och sedan köra i tryckluft i systemet (plugga expansionskärlet först om ni har ett gammaldags öppet sådant) och lyssna efter var det pyser.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Vattenmantlad gjutjärnsspis?
« Svar #5 skrivet: 21 dec-17 kl 10:44 »
När jag flyttade in i mitt hus för 30 år sen, var mitt värmesystem delvis sönderfruset. Jag fick då rådet att slå i rågmjöl i systemet. Det gjorde jag via expansionskärlet. Det fungerade, jag har inte haft någon läcka sen dess.
kretslopp

Skogslurven

  • Inlägg: 8
    • Närke
SV: Vattenmantlad gjutjärnsspis?
« Svar #6 skrivet: 21 dec-17 kl 23:10 »
Tack för feedbacken, lutar åt en separat kökspanna med vattenmantling. Dock så har jag problem att finna en smal variant då vi på sin höjd (läs bredd) skulle få plats med en 40cm bred invid den befintliga köksspisen. Kollat in Wamsler men deras är på 50cm..  ???
« Senast ändrad: 21 dec-17 kl 23:23 av Skogslurven »

Skogslurven

  • Inlägg: 8
    • Närke
SV: Vattenmantlad gjutjärnsspis?
« Svar #7 skrivet: 21 dec-17 kl 23:18 »
Efter att ha bott ett antal år i ett hus med en spispanna, är jag måttligt imponerad. Man har liksom byggt ihop en rätt dålig vedspis med en rätt dålig kökspanna. Om ni har plats är det bättre att ha en separat kökspanna och en vedspis, då får man det bästa av två världar. Ni kan alltså steka pannkakor på spisen, och elda för varmvattnet även på sommaren utan att det blir 30 grader varmt i köket.
Vad gäller det vattenburna systemet, är det helt sönderfruset överallt, eller är det bara vid någon enstaka punkt? Ett sätt att kolla utan att åstadkomma en vattenskada, är att tömma ur eventuellt kvarvarande vatten, och sedan köra i tryckluft i systemet (plugga expansionskärlet först om ni har ett gammaldags öppet sådant) och lyssna efter var det pyser.

Har ingen aning om hur och var det frusit. Har fått tipset om att provtrycka med luft tidigare, problemet är att rören på 2-3 ställen är kapade från golv till tak..? Kanske där de frusit? Skulle innebära en del mek man att gänga om och nytt. Rören till expansionskärlet såg även de ut att ha haft sin tid då jag vill minnas stora rosthål.

När jag flyttade in i mitt hus för 30 år sen, var mitt värmesystem delvis sönderfruset. Jag fick då rådet att slå i rågmjöl i systemet. Det gjorde jag via expansionskärlet. Det fungerade, jag har inte haft någon läcka sen dess.


Rågmjöl, lät spännande. Ungefär som ägg i läckande kylare på bil?  ;D

När du skriver klassiska. Då menar ni med ugn?
Jag har en wamsler i köket, kopplad till en acc tank och sen vidare till 6st element.
Behöver elda en 2-3 timmar på morgonen för att ha värme och dusch/disk vatten ett dygn.
Låter som ett lösning som skulle passa hos mig! Hur stor kvm och hur många liter på ack talar vi om då?
« Senast ändrad: 22 dec-17 kl 13:20 av Skogslurven »

jonas70

  • Inlägg: 1
    • Skåne
SV: Vattenmantlad gjutjärnsspis?
« Svar #8 skrivet: 24 dec-17 kl 10:08 »
Hej. Kolla ett företag som heter karles. De har ett jättestort utbud. Ha en vattenmantlad braskamin från dem.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk


Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Vattenmantlad gjutjärnsspis?
« Svar #9 skrivet: 25 dec-17 kl 19:31 »
Provtryck inte systemet med bara luft. Definitivt inte som amatör. Du kan orsaka mer skada med luft om det vill sig illa.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Vattenmantlad gjutjärnsspis?
« Svar #10 skrivet: 25 dec-17 kl 19:49 »
Man provtrycker inte med luft på samma sätt som man gör med vatten. Med luft trycker man inte över driftstrycket, samtidigt som man lyssnar eller sprutar såpvatten på misstänkta ställen. Luft smiter ju lättare ut än vatten. Med vatten provtrycker man till maxtryck eller däröver för att se om skiten håller ;D Gör man det med luft bör man hålls i ett grustag eller liknande...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

729 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser