Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  funderingar kring hundmat...  (läst 39335 gånger)

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: funderingar kring hundmat...
« Svar #100 skrivet: 29 okt-11 kl 21:41 »
Tja, men det är ju som med allting, det är skillnad på ett vilt levande djur och ett som är i vårt 'våld'. Hästar har också överlevt i många herrans år, men därmed är det inte självklart att de mår bra i fångenskap med ett foder som vi har valt åt dom.
Jag kan tänka mig att vilda hundar samlar ihop lite av varje. Visst är kött säkert en favorit och såklart en bra proteinkälla, men därmed ser jag inte automatiskt att det blir rätt att dag ut och dag in bara ge en hund rent kött, utan annat att välja på.
Mina plockar till exempel med förtjusning bär, speciellt hallon och blåbär. Gör dom det bara för att det är gott, eller finns där nåt dom vet dom har nytta av? Hur många Barfare ger sina hundar hallon?
Dom äter gladeligt höns-och grisfoder här ute, det är ju nästan enbart spannmål, också bara för skojs skull?  Hästskiten som varenda hund äter, är det bara för att det är gott?
Jag tror bara att man förenklar för sig om man tror att bara för att ens hund vräker i sig kött, så mår den bra av att bara äta det. Mina fick just grillade revben, det var fest, men att leva på det..tja, jag vet inte.
Allsidig kost, det tror jag är det bästa. Därav funderingen att den som barfar bör ha grundläggande kunskaper i näringslära.

Det finns ingen barfare som bara ger sin hund kött. ;) Ben och brosk (eller ben/broskmjöl), innanmat (lever, hjärta, vom, njurar, lungor), olja (fiskolja) en del överkokt gröt (på tex hirs, bovete och ris), grönsaksmix och lite annat smått och gott är nödvändigt för att få till en varierad och bra kost. Men man behöver inte vara nåt näringslära-snille för att lyckas, och dessutom lyckas bra.  :D

Det skulle vara roligt om fler faktiskt vågade testa att göra egen mat till hunden. Det är roligt! Och hunden kommer att må bra i både kropp och själ! ;) Det finns ingen hund som är så nöjd som när den fått gnaga i sig middagen och hållit på med det i en dryg halvtimme.  ;D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: funderingar kring hundmat...
« Svar #101 skrivet: 30 okt-11 kl 13:41 »

Jag kan tänka mig att vilda hundar samlar ihop lite av varje. Visst är kött säkert en favorit och såklart en bra proteinkälla, men därmed ser jag inte automatiskt att det blir rätt att dag ut och dag in bara ge en hund rent kött, utan annat att välja på.

Hur många Barfare ger sina hundar hallon?

Jag tror bara att man förenklar för sig om man tror att bara för att ens hund vräker i sig kött, så mår den bra av att bara äta det.

Allsidig kost, det tror jag är det bästa. Därav funderingen att den som barfar bör ha grundläggande kunskaper i näringslära.

Ursäkta, men har du satt in dig i vad barf står för? Det låter som du blandat ihop prey och barf, vilket har likheter, men prey har skruvat det ännu hårdare där hunden ska äta såsom den åt i det vilda.

jag ger mina hundar allt från slaktrens till köttfärs från affären, upppå det får de vegetabilier och då en hel del brännässla. Sen får de blåbär och de som gillar jordgubbar får de också. Vad som ligger i skålen är mycket beroende på säsong och tillgång, men utslaget på året äter de väldigt varierat.

Jag har kunskaper i näringslära och jag tycker inte att dessa behövs om man går efter ett schema som du kan hitta på ex jippotimas.

Zeraphia

  • Inlägg: 36
    • Västergötland
SV: funderingar kring hundmat...
« Svar #102 skrivet: 30 okt-11 kl 16:09 »
Den kostrådgivare jag fick råd av under ca 6-8 månader när min hund var/hade varit sjuk gav mig rådet ENBART rått kött lammfärs eller vom, torkade nässlor och nypon, benmjöl, fiskolja samt några kostillskott från Standardt den första tiden.
Inävlor var inte så viktigt, men jag kompletterar med det ibland.
Min hund blev bra i magen, och blev av med sin klåda och utslag på bara något dygn.
Han har bra hull och mycket muskler, fin päls och framförallt en fungerande mage.
Jag ger alltså inga grönsaker alls, eller spannmål!
Boende lite ensides (alt. kollektiv/alternativ/kolonistuga) finns det för en ensam matte med hund och katt i Trollhättan, Örebro med omnejd eller Dalsland?
Likasinnade vänner sökes i Trollhättan!

Zeraphia

  • Inlägg: 36
    • Västergötland
SV: funderingar kring hundmat...
« Svar #103 skrivet: 30 okt-11 kl 16:15 »
Jag har även beställt från Jipotimas....
Boende lite ensides (alt. kollektiv/alternativ/kolonistuga) finns det för en ensam matte med hund och katt i Trollhättan, Örebro med omnejd eller Dalsland?
Likasinnade vänner sökes i Trollhättan!

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: funderingar kring hundmat...
« Svar #104 skrivet: 30 okt-11 kl 17:27 »
Den kostrådgivare jag fick råd av under ca 6-8 månader när min hund var/hade varit sjuk gav mig rådet ENBART rått kött lammfärs eller vom, torkade nässlor och nypon, benmjöl, fiskolja samt några kostillskott från Standardt den första tiden.
Inävlor var inte så viktigt, men jag kompletterar med det ibland.
Min hund blev bra i magen, och blev av med sin klåda och utslag på bara något dygn.
Han har bra hull och mycket muskler, fin päls och framförallt en fungerande mage.
Jag ger alltså inga grönsaker alls, eller spannmål!

Det behövs egentligen varken grönsaker eller spannmål (framförallt inte spannmål), men många ger det ändå.
Vom är ju en typ av inälvsmat. ;) Särskilt otvättad vom (den som luktar apa) innehåller massor med nyttiga saker för hunden.
Kaninmage (hel, med innehållet kvar i den) är rena rama dundermedicinen för hundar med tex diarree eller andra akuta magproblem.

Va skönt att din hund blev frisk!  :D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: funderingar kring hundmat...
« Svar #105 skrivet: 30 okt-11 kl 18:12 »
Kaninmage (hel, med innehållet kvar i den) är rena rama dundermedicinen för hundar med tex diarree eller andra akuta magproblem.

ETT PAR VARNANDE ORD OM KANINMAGE....




Serveras utomhus om husse/matte inte vill kräkas för det luktar ju inte smultron direkt.  ;D

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: funderingar kring hundmat...
« Svar #106 skrivet: 30 okt-11 kl 18:18 »
ETT PAR VARNANDE ORD OM KANINMAGE....




Serveras utomhus om husse/matte inte vill kräkas för det luktar ju inte smultron direkt.  ;D

Amen!  ;D  Vom luktar nybakt sockerkaka i jämförelse...  ::)  Serveras gärna frusen dessutom, då luktar det liiiite mindre... ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: funderingar kring hundmat...
« Svar #107 skrivet: 30 okt-11 kl 18:28 »
Jag har försökt läsa mej til just på foderbilens hemsida,,
men min "adhd-dyslexi" som jag lagt mej til med får mej at ge upp när jag ska läsa o tolka saker,,
måste ha det utprintat o kunna titta o jämföra utan att surfa fram o tillbaka...

jag har ju ingen erfareet alls av vad som finns som torrfoder och vet inte var jag ska få tag i barf,,

mina jyckar åt ju tidigare mighty mix,,himla bra djupfryst foder med får o fisk o grönläppad mussla.
sen så barfade dom då jag ju fick mycket slaktrester o ben.

nu i sverige med torrfoder så vet jag inte,,försökt läsa men orkar inte,,

vilket foder ska jag ge till mina hundar om jag inte vill ha för mycket och för snab mat,,
och inte för mycket säd,,

vad ska jag ge mina valpar??
Kolla upp fodax.se
Dom har färkfruset foder , typ som "färdig" barf om du förstår vad jag menar .
Våra hundar och valpar åt det förut och mådde bra av det .
Ganska så billigt år det oxå .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Gullregn

  • Gäst
SV: funderingar kring hundmat...
« Svar #108 skrivet: 30 okt-11 kl 18:32 »
Axess,,Arion,,,bägge svenska??  några åsiketr?

jag vil ju ha bra foder till mina valpar,,men som sagt det har varit en tugg ekonomisk resa för mej som ännu inte är i mål,,
vad är det för foder på granngården??  nått där som ä ok i kvalitet o ekonomiskt?


(tycker namnet granngården låter fjösigt,,vad var det för fel på lantmännen?)

anders50

  • Gäst
SV: funderingar kring hundmat...
« Svar #109 skrivet: 30 okt-11 kl 18:52 »
Axess,,Arion,,,bägge svenska??  några åsiketr?

jag vil ju ha bra foder till mina valpar,,men som sagt det har varit en tugg ekonomisk resa för mej som ännu inte är i mål,,
vad är det för foder på granngården??  nått där som ä ok i kvalitet o ekonomiskt?


(tycker namnet granngården låter fjösigt,,vad var det för fel på lantmännen?)

Jag har gett mina jakthundar av olika raser Axess-foder (billigaste skitfodret enligt många) i massor av år. 
Hundarna har varit friska, jagat bra, presterat bra på jaktprov och utställningar. Och maten har stannat i magen och inte resulterat i en massa avföring.

Varför köpa hundmat för 40 kr kilot när hunden mår lika bra med mat för en bråkdel av det priset?

Detta är min och en massa hundars genom årens uppfattning om Axess-foder.

Håller också med om att Granngården låter fjösigt!  ;D   Byt tillbaks!! 

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: funderingar kring hundmat...
« Svar #110 skrivet: 30 okt-11 kl 18:55 »
Axess är faktiskt ett bra foder , lite väl magert för min tunnare hund men funkar utmärkt till den lättfödda .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: funderingar kring hundmat...
« Svar #111 skrivet: 30 okt-11 kl 19:11 »
Axess,,Arion,,,bägge svenska??  några åsiketr?

jag vil ju ha bra foder till mina valpar,,men som sagt det har varit en tugg ekonomisk resa för mej som ännu inte är i mål,,
vad är det för foder på granngården??  nått där som ä ok i kvalitet o ekonomiskt?


(tycker namnet granngården låter fjösigt,,vad var det för fel på lantmännen?)

Har du valp nu eller ska du ta valpar på nån av dina hundar, eller ska du skaffa valp snart? Vilket svaret än är så är min krassa åsikt att om du inte har råd med bättre foder än det allra billigaste (som förvisso inte behöver vara det allra sämsta, men ändå), så kanske du ska avvakta med valpar tills du är i mål ekonomiskt...  :-\

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Gullregn

  • Gäst
SV: funderingar kring hundmat...
« Svar #112 skrivet: 30 okt-11 kl 19:21 »
Har valpar nu,,,
skulle tagit kull för 3 år sen,,men med husse i cancer o död o flytt så kunde jag inte bara,,
det var sista chanse att ta den här kombinationen nu,,så jag kunde inte vänta längre,,,

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: funderingar kring hundmat...
« Svar #113 skrivet: 30 okt-11 kl 19:24 »
Har valpar nu,,,
skulle tagit kull för 3 år sen,,men med husse i cancer o död o flytt så kunde jag inte bara,,
det var sista chanse att ta den här kombinationen nu,,så jag kunde inte vänta längre,,,

Aahh... Okej, men vilket foder du än ger, så se till att dom får äta även "vanlig" mat också. Låta dom prova på att gnaga på lite ben, käka lite matrester och lite rått kött då och då. Det stärker deras immunförsvar och ger dom bättre förutsättningar för framtiden.
Vad får mamma tiken att äta?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Gullregn

  • Gäst
SV: funderingar kring hundmat...
« Svar #114 skrivet: 30 okt-11 kl 19:46 »
Aahh... Okej, men vilket foder du än ger, så se till att dom får äta även "vanlig" mat också. Låta dom prova på att gnaga på lite ben, käka lite matrester och lite rått kött då och då. Det stärker deras immunförsvar och ger dom bättre förutsättningar för framtiden.
Vad får mamma tiken att äta?

/Sara

Eu------bas högenergifoder,,inälvsmat-lever hjärta njure ,,fisk,,färs,,grisöron,,torkade strupar,,a-fil,,blodpudding,,
green lipped mussel extrakt,,

ska börja med valparnas smakfoder denna elle nästa vecka,,lutar åt lite uppblött torrfoder o färs o fisk,,

eukanuba vil inte låta mej få uppfödarrabatt då jag inte är reggad i skk utan i ukc,,(större än skk/fci)

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: funderingar kring hundmat...
« Svar #115 skrivet: 30 okt-11 kl 20:03 »
Vi ska oxå ha valpar snart , vi har väldigt stora hundar.
Våra valpar får laktosfri majsvälling först , sen majsvälling blandat med rå köttfärs sen lägger jag i lite uppblött valpfoder från RoyalCanin eller Robur . Ökar foder vartefter o byter ut majsvällingen vid ca 6 veckor till havregrynsgröt .
Mina valpisar har vuxit som dom ska o blivit jättefina .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: funderingar kring hundmat...
« Svar #116 skrivet: 30 okt-11 kl 20:10 »
Eu------bas högenergifoder,,inälvsmat-lever hjärta njure ,,fisk,,färs,,grisöron,,torkade strupar,,a-fil,,blodpudding,,
green lipped mussel extrakt,,

ska börja med valparnas smakfoder denna elle nästa vecka,,lutar åt lite uppblött torrfoder o färs o fisk,,

eukanuba vil inte låta mej få uppfödarrabatt då jag inte är reggad i skk utan i ukc,,(större än skk/fci)

Låter mumma det där! Tror valparna kommer att må prima!  :-*

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

 

Gullregn

  • Gäst
SV: funderingar kring hundmat...
« Svar #117 skrivet: 30 okt-11 kl 20:29 »
Låter mumma det där! Tror valparna kommer att må prima!  :-*

/Sara

valparna är feta jättemarsvin :)
dom låter som en låda med gremlins :)
knörp, grymt,wiff,,morr, piiiip,,,

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: funderingar kring hundmat...
« Svar #118 skrivet: 30 okt-11 kl 21:11 »
valparna är feta jättemarsvin :)
dom låter som en låda med gremlins :)
knörp, grymt,wiff,,morr, piiiip,,,

Naaaaww!  :-*  Såna där ljud som man blir alldeles kär när man hör...  :-[ (Inte gremlins då, men pytte-valpar... ;) )

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Existens?

  • Gäst
SV: funderingar kring hundmat...
« Svar #119 skrivet: 31 okt-11 kl 16:01 »
Det behövs egentligen varken grönsaker eller spannmål (framförallt inte spannmål), men många ger det ändå.
Vom är ju en typ av inälvsmat. ;) Särskilt otvättad vom (den som luktar apa) innehåller massor med nyttiga saker för hunden.
Kaninmage (hel, med innehållet kvar i den) är rena rama dundermedicinen för hundar med tex diarree eller andra akuta magproblem.

Va skönt att din hund blev frisk!  :D

/Sara

Sen får man ju inte glömma att hundar, liksom vi är individer, dom har smakkänsla och gillar olika saker. Skulle jag ge en kaninmage till två av mina skulle dom bara titta på mig som om jag inte var klok, dom vill ha sina grejer tillagade. Rå köttfärs..nej fy bubblan! Stek på den lite husse, är du snäll.  Fördelen är ju att just dom två sällan släpar in gamla kadaver i huset..
Min gamla gillar starkt kryddad mat, tacos, pizza och kebab, det är grejer det. 11 år nu och kärnfrisk.
En sak som alla däremot gillar det är ju pannkakor ( ändå är det mjöl i!  :o ).. idag var det fest, pannkakor med sylt och grädde. Hela flocken samlad runt köksbordet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

386 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser