Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gårdshund - rovdjur  (läst 16470 gånger)

Sara zon 7

  • Inlägg: 248
    • Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
Gårdshund - rovdjur
« skrivet: 23 feb-08 kl 11:48 »
Jag behöver hjälp med val av gårdshund. Vi har ett otroligt rävtryck på gården och funderar på hund som hjälp att hålla undan dem.
Funderat på Pyreneer men är lite fundersam hur den går att hålla kvar på gården, sen är den ju väldigt stor. Kan en vanlig hund som är mera lätt att hålla kvar på gården funka lika bra? Ex lapphund.

Hunden ska klara att vara ute året runt, vara barnkär och vänlig mot människor.
Jag vill gärna ha synpunkter på både val av ras samt erfarenheter från er som har hund.

Sara
Jag är intresserad av gamla lantraser och andra djur till husbehov. På gården finns Klövsjöfår, Gotlands- och Mellerudskaniner, Skånska Blommehöns, Skånegäss och Myskankor.

birgit

  • Gäst
SV: Gårdshund - rovdjur
« Svar #1 skrivet: 23 feb-08 kl 12:29 »
Beroende på hur mycket mark hunden ska vakta, så kan man ha pyrre. Vill man ha en mindre hund med koll på läget så kan man ha lapphund, islandshund m.fl. Hunden bör ha vaktinstinkter det underlättar att den stannar på gården.
Det beror ju lite på varför den ska hålla bort räven? Har ni djur som behöver skydd? Dygnet runt? Då kan pyrren, maremma, estrela m.fl vara rätt. Beror lite på hur och vad den ska vakta?
Vi har boskapsvaktare hos fåren. Har haft gårdshundar utöver det, men inga just nu.
Föklara gärna syftet lite mer, så kanske hundtyp är lättare att föreslå.

Bovanägare

  • Gäst
SV: Gårdshund - rovdjur
« Svar #2 skrivet: 23 feb-08 kl 12:37 »
Nån som vet om man kan ha hund att vakta hönsen med :-\ . Har dem går fritt och räven är här på besök >:(. Fårena går på samma ställe, nån  som vet vad som kan passa?
Ursäkta om jag inkräktade på din tråd :-[.

Sara zon 7

  • Inlägg: 248
    • Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
SV: Gårdshund - rovdjur
« Svar #3 skrivet: 23 feb-08 kl 13:58 »
Det är just fåglar hunden ska vakta. Höns, ankor och gäss. Fåglarna stängs inne natetid. Vi bor ute i skogen med en granne i närheten,i en liten by men jag är rädd att pyrren kommer att ha hela byn inom sitt område.
Sen att den är ganska självständig och kanske kräver mycket jobb att få bra. Tror att ex lapphunden är mera lättlärd och lättare stannar på gården. Men jag vet inte? Ni som har hund som gårdsvaktare vad har ni för erfarenheter och tips.

Sara
Jag är intresserad av gamla lantraser och andra djur till husbehov. På gården finns Klövsjöfår, Gotlands- och Mellerudskaniner, Skånska Blommehöns, Skånegäss och Myskankor.

birgit

  • Gäst
SV: Gårdshund - rovdjur
« Svar #4 skrivet: 23 feb-08 kl 17:53 »
Helt klart finns risken att pyrren vaktar hela byn ;)
Själv skulle jag nog valt islänningen. Har haft både sv.lapphund och islänning och den senare är nog lite mer allert. Sedan är islänningen väldigt uppmärksam mot fåglar också. De är båda rätt små, glada och positiva hundar. Fast de kräver ju sin fostran de också. De är envisa på ett annat sätt än pyrren.
Har haft chow chow som gårdshund också. De är stabila, fast misstänksamma mot främlingar. Lite envisare än småspetsarna, men väldigt lugna. Ett problem är att vissa uppfödare avlar på jaktinstinkter hos dom, det är inte bra. Fast det gör de med lapphunden också. Så man får kolla noga med uppfödarna först.
Oavsett vilken ras du väljer är ju valpens fostran det avgörande för hur det kommer funka. Lycka till!

Sara zon 7

  • Inlägg: 248
    • Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
SV: Gårdshund - rovdjur
« Svar #5 skrivet: 23 feb-08 kl 20:33 »
Jag har tittat på Islänningen också men undrar om den skäller dagarna i ända? Man får den känslan när man läser rasinformationen. Är det skillnad på de olika lapphundarna? Det lutar åt en finsk isåfall.
Jag förstår att man får jobba en hel del med valpen och jag skulle vilja ha en hund som patrullerar tomtgränsen. När man då läser att pyrren har stora områden och kanske kommer att springa i hela byn, vi har ju en väg nedanför inte så trafikerad men ändå.
Jag får för mej att en lapphund/collie/islänning? är lättare att lära vars tomten går och att den inte ska lämna gården. Det kan bli en verklig utmaning med pyrren. Om det alls går.
Sen undrar man hur mycket av dess narurliga beteende som finns kvar. Verkar vara många som ställer ut, hur har det påverkat rasen? Finns det någon här som använder rasen i det arbete den är tänkt?

Sara
Jag är intresserad av gamla lantraser och andra djur till husbehov. På gården finns Klövsjöfår, Gotlands- och Mellerudskaniner, Skånska Blommehöns, Skånegäss och Myskankor.

birgit

  • Gäst
SV: Gårdshund - rovdjur
« Svar #6 skrivet: 23 feb-08 kl 22:32 »
Vad gäller pyrren, så avlas ju mycket på utstälning idag. Men, våran pyrre är en sån och hon har väldigt mycket ursprungliga egenskapaer med sig trots allt. Border är en ren vallhund. Vet att vissa lyckats få den att vakta, men det är inte dess användningsområde.
Finsk lapphund är den mest avlade och populäraste av lapphundsradserna. Den har inte så mycket vakt i sig.
Islänningar skäller visserligen endel, men de skäller inte dagarna i ända och man kan också lära dom en del. Vad som är acceptabelt osv. Nej, min upppfattning är snarast att de lätt kopplar av mellan  turerna.  Samtidigt som de har koll på läget. Våran skällde inte dagarna i ända.
Men även en pyrre (eller annan boskapsvaktare) går att lära. Ju tydligare man är med unghunden, desto bättre vuxen. Däremot mognar de sent. Tik vuxen vid 2 år ca. Hanhundar kan dröja ytterligare ett år. Det kan vara lite kämpigt.
Oavsett ras är det du som lär den var gränsen går. Alltså vad den ska vakta. Få hundar är hundraprocentiga, men de flesta är ganska läraktiga.

Sara zon 7

  • Inlägg: 248
    • Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
SV: Gårdshund - rovdjur
« Svar #7 skrivet: 23 feb-08 kl 22:40 »
Menar du att den finska lapphunden kanske inte skulle funka så bra? Är någon av lapphundarna lämpliga?
Den isländska, klarar den utevistelse även på vinern? Dom ser ju fina ut, håller dom efter både skator, duvhök och räv som jag läste någonstans?

Sara
Jag är intresserad av gamla lantraser och andra djur till husbehov. På gården finns Klövsjöfår, Gotlands- och Mellerudskaniner, Skånska Blommehöns, Skånegäss och Myskankor.

birgit

  • Gäst
SV: Gårdshund - rovdjur
« Svar #8 skrivet: 24 feb-08 kl 08:24 »
Det finns säkert finska som funkar, men de används ju mer som bara sällskap idag. Islänningen är väldigt vädertålig. De har inte precis nåt toppenklimat på Island. Dessutom är pälsen otroligt lättskött, vilket inte är fallet med lsv.lapphund.De är väldigt duktiga på fågelbevakning. Nåt jag inte såg så mycket av på min svenska lapphund.

Guran

  • Inlägg: 330
    • Lappland
SV: Gårdshund - rovdjur
« Svar #9 skrivet: 24 feb-08 kl 10:51 »
Lapsk vallhund har inte krävade pälsvård. Lapphundarna verkar vara trevliga, överlag, dock håller populariteten på att öka hos de långhåriga varianterna bl a för deras vackra yttre så liten varning verkar det vara p g a detta. Den lapska vallhunden har, vad jag förstått, inte drabbats av effekterna av våra estetiska krav (vi verkar mest  vilja "gå på" de pälsiga varianterna av hund?) och har rykte om sig att vara bra i lynnet.
http://www.slk.nu/

Jag använder min långhåriga collietik för att vakta hönsen mot räv! Hon är mig också behjälplig vid fösandet/hämtandet av hästarna.
http://www.123hjemmeside.dk/Malmberget

Min korthåriga collietik är inte så gammal ännu men verkar ha minst lika goda förutsättningar för det jobbet! Har tyvärr inga bilder på henne in action. Min kortis är tuffare än mitt långhår, vilket jag också tror är allmängiltigt raserna emellan.
http://www.123minsida.se/Puoitak

Korthårets uppfödare:
www.oneways.net

« Senast ändrad: 24 feb-08 kl 11:00 av görsågotthankan »

Sara zon 7

  • Inlägg: 248
    • Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
SV: Gårdshund - rovdjur
« Svar #10 skrivet: 24 feb-08 kl 19:27 »
Tack för alla tips. Jag funderar vidare men det lutar mot nån av lapphundarna.
Är det någon som har den? Vad är det för skillnad mellan svensk och finsk?

Sara
Jag är intresserad av gamla lantraser och andra djur till husbehov. På gården finns Klövsjöfår, Gotlands- och Mellerudskaniner, Skånska Blommehöns, Skånegäss och Myskankor.

birgit

  • Gäst
SV: Gårdshund - rovdjur
« Svar #11 skrivet: 25 feb-08 kl 07:23 »
Lapsk vallhund ska ju, precis som görsågotthankan skriver, vara en lite tuffare hund. Vad de i lapphundsföreningen ofta poängterar, när man frågar om skillnaderna mellan raserna är att den lapska är mer krävande och en mer utpräglad vallare. Ingen första hund.
Visst är pälsen mer lättskött, men trots att många islänningar har lång päls (finns även korthåriga) är den näst intill befriad från skötsel. De tovar inte och pälsen rengör sig självt suveränt bra. Så länge man inte håller på och badar dom. Fast det gäller alla hundar. Då förstör man det naturliga fettet, som ju skyddar mot väder och vind.
På boskapsvaktarna rekommenderas att de endast i yttersta nödfall badas, då de ju alltid är ute. Vår vita pyrre kan se ut som en "gris" ibland på mornarna när man kommer ut. Men efter ett par timmar, så är hon vit igen. Vi har aldrig badat henne och hon är snart 6 år. Vår islänning blev 13½ heller aldrig badad. Vår svenska lapphund hade däremot mycket tovor, framförallt baktill. Helt klart har aveln ändrat på pälsegenskaperna där. Samerna hade knappast en hund som behövde kammas och klippas för att inte tova ihop.
Vad gäller boskapsvaktarna, så bör de vara ute nattetid. För deras intensivaste period är från skymning till gryning  - alltså då de flesta rovdjur är ute och rör sig.
Collie är säkert också en bra allroundhund. Kul att det finns folk som inser det. Pon är en annan lite glömd ras. (Polski Owzarek Niczinny?) De har vakt, är lättlärda och betecknas som gränsvallare. Fast pälsen kräver sitt. Det finns säkert fler raser, men vet man ungefär vilken typ man vill ha, så är det bättre att koncentrera sig på det och lära sig mer om hur de fungerar. Det har man nytta av när man köper valp sedan.

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
SV: Gårdshund - rovdjur
« Svar #12 skrivet: 26 feb-08 kl 09:04 »
Har ni sett denna förening.. de jobbar med gårds o vallhundar av de lite mer ovanliga slaget..
http://www.sgvk.org/
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Dandelia

  • Gäst
SV: Gårdshund - rovdjur
« Svar #13 skrivet: 26 feb-08 kl 09:57 »
Kan inte låta bli att kommentera :-[ Min dvärgpudel jagar bort räven från oss. Den kommer inte i närheten! Men vi har inga lösgående djur att vakta, utan han ser efter tomten och reviret, bara ;D Heh he, lilla fjutten, han känner sej så stor och mallig när räven sticker... Tror inte han duger till att vakta ev kommande höns dock. Allt som rör sej är leksaker! Men en storpudel, kanske? En del linjer har god vaktinstinkt och dom är både trevliga och extremt lättlärda!

/Dandelia


sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Gårdshund - rovdjur
« Svar #14 skrivet: 26 feb-08 kl 10:42 »
Eftersom jag såg att collies nämndes här, vill jag dela med mig av mina erfarenheter.
Under de ca 20 år som jag haft höns har jag haft  5 långhårscollies. De har varit ganska olika personligheter, men i sitt beteende
bland hönsen lika.
Absolut mest intresserad av hönsen var Richie, som var uppvuxen bland dem. Han hade stenkoll på allt som hände dem.,och var det något alarmerande försökte han hämta mig. Ibland ingrep han själv, t.ex om två tuppar slogs kunde han ta dem ena över ryggen och slänga den åt sidan. ( Det hjälpte dock aldrig, tupparna bara fortsatte.)
Mina senaste collies har kommit  hit som vuxna, och de är inte fullt så nitiska. Men även de blir upprörda om det är bråk, och de märker om någon höna kommit in på fel område. Jag tror säkert att de skulle rusa dit om någon blev angripen.
De går ofta längs stängslen (tomtgränsen) och spanar utöver fälten, och ser de en hare eller kråka eller katt skäller de med sitt
dovaste skall. Annars skäller de sällan.
Dock kan jag inte säga att de gjort några ingripanden, för alla attacker vi haft har skett när hundarna varit inne eller någon annanstans.
Jo, Richie slog larm en gång. Han var bunden och kunde inte annat, men oj vad han skrek! Anfallaren var en tysk jaktterrier och den
hann bita ihjäl några kycklingar och illa skada en höna innan jag hann fram.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Sara zon 7

  • Inlägg: 248
    • Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
SV: Gårdshund - rovdjur
« Svar #15 skrivet: 26 feb-08 kl 11:52 »
Intressankta synpunkter. Collie verkar tydligen funka väldigt bra, har en väninna som har två olika, en svartvit ganska stor (bordercollie?) och en liten tuss som skäller konstant.
Hur klarar collien utevistelse på vintern?
Jag fortsätter att fundera, fortsätt ge synpunkter.

Sara
Jag är intresserad av gamla lantraser och andra djur till husbehov. På gården finns Klövsjöfår, Gotlands- och Mellerudskaniner, Skånska Blommehöns, Skånegäss och Myskankor.

birgit

  • Gäst
SV: Gårdshund - rovdjur
« Svar #16 skrivet: 26 feb-08 kl 12:21 »
De flesta, jag känner, som har Old English Sheepdog anser att de passar bäst som sällskap. Från början var de ju kombinerad vall o vakthund i fårhjordarna. De är rejält stora också. Flera av de andra raserna används som vallare i sina hemländer, men har inte hört om något sådandt intresse i Sverige? Dansk svensk gårdshund kan säkert funka också, den är ju lite allt i allo.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Gårdshund - rovdjur
« Svar #17 skrivet: 26 feb-08 kl 15:54 »
Jag vet inte om långhårscollies kan frysa, har aldrig märkt något sådant, men jag bor på västkusten  i ett klimat som liknar rasens
hemland Skottland,alltså regn,regn och blåst men sällan sträng kyla.
Däremot kan de ha stora problem  heta sommardagar.

En collie med korrekt pälsstruktur kräver minimal pälsvård, förutom under fällningsperioderna. Min tidigare nämnda hane  Richie
beundrades alltid för sin vackra,välvårdade päls. Han borstades i stort sett bara vid fällning  och utställning och badades aldrig.
Städning,däremot, det är en annan sak...

En sak med collies dock: de vill vara där matte/husse är. Att tillbringa hela dagarna ute för sig själv är  inget för en collie..
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Sara zon 7

  • Inlägg: 248
    • Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
SV: Gårdshund - rovdjur
« Svar #18 skrivet: 26 feb-08 kl 18:34 »
Jag tror efter vad jag hört att collien kanske inte kommer att vara nöjd med att vara ute själv. Om än man själv är ute mycket så kommer det att bli längre stunder då hunden stannar ute själv.
Jag är intresserad av gamla lantraser och andra djur till husbehov. På gården finns Klövsjöfår, Gotlands- och Mellerudskaniner, Skånska Blommehöns, Skånegäss och Myskankor.

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
SV: Gårdshund - rovdjur
« Svar #19 skrivet: 27 feb-08 kl 09:40 »
här är en länk till Berded collies hemsida. .flygande rya matta som en kompis till mig bskrev sin hund... ;D
http://www.sbc-beardedcollie.com/
tycker de är roligt att man börjat med vallanlags test... :)
« Senast ändrad: 27 feb-08 kl 09:42 av gimskogen »
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

531 gäster, 2 användare
xaelanar, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser