Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:   Nybörjare vädjar om snabb hjälp!  (läst 4296 gånger)

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Nybörjare vädjar om snabb hjälp!
« Svar #20 skrivet: 25 jun-14 kl 22:14 »
Så sammanfattningsvis: Man kan aldrig ha nog med isolering? (typ)
Enligt mig är det inte så. Ett samhälle som är väl isolerat på våren sätter igång yngeluppfödning tidigare och är därmed kanske 1-2 veckor före ett annat. Till väldigt tidiga drag (typ höstraps) ger detta en markant bättre skörd, men till sommardrag som skogshallon är jag tveksam om det gör någon större skillnad. På hösten upplever jag tvärtom att isolering är menligt, det är bara bra om de avslutar ynglandet så tidigt som möjligt. På vintern beror det nog på var i Sverige och utrymmets form där bina sitter hur mycket isolering som är bra. Här i sydligaste delen tror jag man ofta kommer undan med helt oisolerat.

MrMagnus

  • Inlägg: 39
    • Blekinge
SV: Nybörjare vädjar om snabb hjälp!
« Svar #21 skrivet: 25 jun-14 kl 22:31 »
Enligt mig är det inte så. Ett samhälle som är väl isolerat på våren sätter igång yngeluppfödning tidigare och är därmed kanske 1-2 veckor före ett annat. Till väldigt tidiga drag (typ höstraps) ger detta en markant bättre skörd, men till sommardrag som skogshallon är jag tveksam om det gör någon större skillnad. På hösten upplever jag tvärtom att isolering är menligt, det är bara bra om de avslutar ynglandet så tidigt som möjligt. På vintern beror det nog på var i Sverige och utrymmets form där bina sitter hur mycket isolering som är bra. Här i sydligaste delen tror jag man ofta kommer undan med helt oisolerat.

Tack så hemskt mycket! Just nu är jag lite stressad - sitter här och måste specificera vilket trä jag ska ha.

Tror ni att 15 mm plywood är tillräckligt tjockt för (alla fyra) sidor i en TBH?

Edit: Tror det är smidigare att använda 23 mm spånt, eller dubbla 17 mm. Vet inte hur mycket trä isolerar egentligen?

Jag har inte riktigt fattat det här med nätbotten, vissa använder träbotten hela tiden, andra sätter på den på vintern?

Kortfattat: Om jag bygger kupan som Chandler rekommenderar, kommer jag bli en massmördare i vinter då?

Edit2: *läser på om tbh i Nova Scotia*
« Senast ändrad: 25 jun-14 kl 23:05 av MrMagnus »

mantis777

  • Inlägg: 196
    • Östergötland
SV: Nybörjare vädjar om snabb hjälp!
« Svar #22 skrivet: 26 jun-14 kl 11:08 »
Så sammanfattningsvis: Man kan aldrig ha nog med isolering? (typ)

Om du lyssnar på de som vet dvs de som testar vetenskapligt så spelar isolering ingen roll. Det är insekter inte däggdjur. Hur mycket isolering är det bakom en huspanel?

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Angående att isolera kupan för mycket
« Svar #23 skrivet: 26 jun-14 kl 11:27 »
De bin som vi håller som husdjur är ursprungligen inte härifrån utan kommer väl egentligen från sydligare trakter? Där det är varmare, högre medeltemperatur och mildare vintrar?
De klarar ju vintrarna här så när det gäller att hantera kyla så måste väl insekter ha samma behov som däggdjur dvs har de tillgång till mat så klarar de sig galant även i svår kyla?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

MrMagnus

  • Inlägg: 39
    • Blekinge
SV: Nybörjare vädjar om snabb hjälp!
« Svar #24 skrivet: 26 jun-14 kl 12:43 »

Jag är förvirrad...

Vissa säger att man måste ha nät pga kondensen (på vintern), andra säger att de kommer frysa ihjäl?  :(

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Nybörjare vädjar om snabb hjälp!
« Svar #25 skrivet: 26 jun-14 kl 13:07 »
Jag är förvirrad...

Vissa säger att man måste ha nät pga kondensen (på vintern), andra säger att de kommer frysa ihjäl?  :(
Välkommen in i klubben  :) Du kommer att få minst lika många olika svar som det finns biodlare. Det är lite det som är en del av tjusningen när man skaffar bin och med tiden, efter 5-10 år kanske, vad vet jag som novis, så har man förmodligen fått en helt egen uppfattning om hur biodlingen ska skötas - utifrån hur mycket du analyserat alla svar utifrån hur dina bin har det och utifrån hur du själv vill ha det.
Som exempel om du tex håller bin i ett blåsigt köldhål så kanske dina bin behöver isolering jämfört med om du håller dem på en vindstilla plats långt söderut i landet för då kanske de lider mer av fuktighet och inte ska ha isolerat etc etc.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

mantis777

  • Inlägg: 196
    • Östergötland
SV: Nybörjare vädjar om snabb hjälp!
« Svar #26 skrivet: 26 jun-14 kl 19:11 »
Jag är förvirrad...

Vissa säger att man måste ha nät pga kondensen (på vintern), andra säger att de kommer frysa ihjäl?  :(

Vad är det för nät du menar?
Den isolering vi har är en platta frigolit under taket mot vår täckplast. Anledningen är att få mindre kondens och för yngeluppfödningen på våren.

Magnus24

  • Inlägg: 185
    • Skåne
SV: Nybörjare vädjar om snabb hjälp!
« Svar #27 skrivet: 27 jun-14 kl 09:21 »
Antar det är botten som avses. Lyssna på dem med bin i samma klimat som dig.
http://xn--smbruk-jua.se/tag/tbh/ har en del vettigt tycker jag. Han hade väl för kallt med nätbotten, finns en TBH-tråd någonstans på forumet som kan vara värd att läsa genom.

MrMagnus

  • Inlägg: 39
    • Blekinge
SV: Nybörjare vädjar om snabb hjälp!
« Svar #28 skrivet: 27 jun-14 kl 16:23 »
Jag har last igenom en hel del pa den dar bloggen... men jag tror vi bestammt oss for att strunta i TBH, och bara kora pa Lanstrothkupan vi bestallt, och eventuellt bygga en. Ar nog lattare att hitta ritningar pa en Langstroth som definitivt klarar detta klimat.

Vad heter lagnormal pa engelska?


Magnus24

  • Inlägg: 185
    • Skåne
SV: Nybörjare vädjar om snabb hjälp!
« Svar #29 skrivet: 27 jun-14 kl 16:39 »
Kolla denna tråd för snickrande: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=98699.0

Lågnormal är väl ett svenskt mått har jag fått för mig. Mått finns i pdf länkat tidigare i tråden.

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Nybörjare vädjar om snabb hjälp!
« Svar #30 skrivet: 30 jun-14 kl 21:56 »
Jag är förvirrad...

Vissa säger att man måste ha nät pga kondensen (på vintern), andra säger att de kommer frysa ihjäl?  :(

Vi börjar med att tala om att Phil Chandler bor i England med typiskt våta vintrar medan Michael Bush bor i Nebraska som har kallare vintrar än vi har här.

Phil Chandler (engelsman) rekommenderar en bräda att stänga för nätbottnen med under vintern. Michael Bush (amerikan) har inte nätbotten på sina kupor utan bräda. (Les Crowder - även han amerikan - använder brädbotten på sina kupor fastän han bor i New Mexico.)

Chandler använder Warré-liknande spånisolering. Bush använder 5cm EPS (cellplast). Ingen isolering på sidorna utan bara ovanpå topplisterna.

Chandler har 25mm material i långsidorna. Bush har 25mm. Solitt (barr-)trä i bägge fall.

Chandler använder tre flusterhål långt ner på sidorna medan Bush har sina fluster som ett glapp just under taket på kupan och menar att det högt placerade flustret släpper ut fukt bättre.

Både du och jag oroar oss för hur våra bin ska komma att klara vintern men troligen behöver du oroa dig lite mindre.

(Ledsen att jag inte svarat tidigare men jag har varit med andra halvan av min spridda familj och glömde bort den vanliga världen lite...)


Tillägg
Chandlers kupa har samhället i mitten med tomrum (som isolerar) på var sida. Hans kupa står på ben. Bush har inte ben på sin kupa utan ställer den på låga block. Topplisterna ligger med andra ord olika högt från marken. Med benen blåser vinden under kupan medan den lägre blockplaceringen lättare får hjälp av snö (som isolerar). Det finns bilder på Bush-kupor som bara har taket (och glappflustret) ovanför snön.
« Senast ändrad: 30 jun-14 kl 22:04 av vattuvarg »
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

MrMagnus

  • Inlägg: 39
    • Blekinge
SV: Nybörjare vädjar om snabb hjälp!
« Svar #31 skrivet: 01 jul-14 kl 12:46 »

Nejdå, vi är så tacksamma för all hjälp!

Nu har vi precis fått vår frigolitkupa!  ;D Fan vad fin den är!

Vi är lite stressade för att min kompis ska åka till Amerika, och vi ska få bin ikväll!

Det som ska göras:
1. Måla kupan! Hoppas det är ok om färgen precis torkat? Det luktar ju lite dagarna efteråt om färg...
2. Spika ramarna! Vilken sorts spik ska man använda? Och jag antar att det är fyra st per ram?

Edit: 3. Hur sätter man ihop den? :/ Det finns inga instruktioner med.

Edit: Fixat :)
« Senast ändrad: 02 jul-14 kl 00:38 av MrMagnus »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

354 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser