Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svenska Kyrkan kalhuggar orörd skog! Skriv också du till biskopen!  (läst 1141 gånger)

Cordula

  • Inlägg: 154
    • Närke
Nu är det alltså dags: De stora skogsmaskinerna börjar kalhygga den fina skogen kring Snåret i Brattforshedens Naturvårdsområde. En skog där aldrig en skogsmaskin vistades och som i Karlstad kommuns naturinventering fick klassifikationen ”mycket högt naturvärde, regionalt intresse”. Den enda platsen i kommunen där det fanns ostängslat skogsbete.  En skog som inte bär spår av människans ingripande. Har ni varit där någon gång? Det är en fin skog med förtrollande stigar där man känner mjuk mossa under fötterna. En skog där man känner sig trygg och säker. En skog där man är en del av naturen. Inget ljud stör stillsamheten, man hör bara fåglarnas kvitter och vinden som brusar i trädens kronorna. En härlig skog där man får frid och lugn för kropp och själ. Kanske har ni varit på friluftsgudtjänsten på Finnhöjdens äng och kände er nära gud. Åker ni till friluftsgudtjänst igen ska ni prisa er gud på ett kalhygge.
Den skogen kommer nämligen inte att finnas kvar. Skogsmaskinerna började kalhygga i fredags. Mer än tio hektar av den finaste skogen ska tas bort. Ingen gammelskog per definition, men mycket värdefull och skyddsvärd ändå. Och under vintern ska de fortsätta kalhygga området.
Alla ansträngningar att rädda åtminstone en del av skogen har slagit fel. Svenska Kyrkan vill tjäna pengar för att bekosta en stor och orörlig administrationsapparat som allt fler svenskar vänder ryggen till.

Här är en länk till tidningsartikeln om skogen:

http://www.nwt.se/filipstad/article61944.ece

Och här biskopens mailadress:

esbjorn.hagberg@svenskakyrkan.se

Han läser sina mail själv. Vi skrev till honom igår kväll, i morse när jag pratade med honom i telefon hade han redan läst den. Han har också telefontid från 7:45 till 8:15 på telefonnummer 054-210476

Om vi kan ändra på något, vet jag inte. Men att höja vår röst och att störa rutinerna, det kan vi väl.

Pong

  • Inlägg: 596
Nu är det alltså dags: De stora skogsmaskinerna börjar kalhygga den fina skogen kring Snåret i Brattforshedens Naturvårdsområde. En skog där aldrig en skogsmaskin vistades och som i Karlstad kommuns naturinventering fick klassifikationen ”mycket högt naturvärde, regionalt intresse”. Den enda platsen i kommunen där det fanns ostängslat skogsbete.  En skog som inte bär spår av människans ingripande. Har ni varit där någon gång? Det är en fin skog med förtrollande stigar där man känner mjuk mossa under fötterna. En skog där man känner sig trygg och säker. En skog där man är en del av naturen. Inget ljud stör stillsamheten, man hör bara fåglarnas kvitter och vinden som brusar i trädens kronorna. En härlig skog där man får frid och lugn för kropp och själ. Kanske har ni varit på friluftsgudtjänsten på Finnhöjdens äng och kände er nära gud. Åker ni till friluftsgudtjänst igen ska ni prisa er gud på ett kalhygge.
Den skogen kommer nämligen inte att finnas kvar. Skogsmaskinerna började kalhygga i fredags. Mer än tio hektar av den finaste skogen ska tas bort. Ingen gammelskog per definition, men mycket värdefull och skyddsvärd ändå. Och under vintern ska de fortsätta kalhygga området.
Alla ansträngningar att rädda åtminstone en del av skogen har slagit fel. Svenska Kyrkan vill tjäna pengar för att bekosta en stor och orörlig administrationsapparat som allt fler svenskar vänder ryggen till.

Här är en länk till tidningsartikeln om skogen:

http://www.nwt.se/filipstad/article61944.ece

Och här biskopens mailadress:

esbjorn.hagberg@svenskakyrkan.se

Han läser sina mail själv. Vi skrev till honom igår kväll, i morse när jag pratade med honom i telefon hade han redan läst den. Han har också telefontid från 7:45 till 8:15 på telefonnummer 054-210476

Om vi kan ändra på något, vet jag inte. Men att höja vår röst och att störa rutinerna, det kan vi väl.


Hur menar du? Antingen är det påverkat av människan eller så är det det inte. Det brukar vara vanligt att folk gnäller så fort det skall avverkas så fort det är nära dem. Men torka röven med papper vill endå. Nej, föryngringytor skall såklart alltid vara "någon annanstans". När någons "svampskog" skall averkas så gnälls det, naturvärdena tror jag det inte bryr sig om särskilt, snarare att ha en ljus och trevlig skog att gå i och plocka svamp.

Av bilderna att döma så verkar det vara produktionsskog och ganska enhetligt ålder. Varken något fält eller busksikt. Att hänglav heter mossa i artikeln gör att det verkligen osar seriositet.

Naturligvis så tänker jag inte göra bedriva något lobbyarbete så sådan här vag grund.

Cordula

  • Inlägg: 154
    • Närke
Det är inte första gången jag träder in för något jag tror på, jag har gjort så sedan jag var ungdom. Att det nu berör mig mer än vid andra saker, är ju klart. Och normalt. Var försiktigt med dina anklagelser!

Pong

  • Inlägg: 596
Det är inte första gången jag träder in för något jag tror på, jag har gjort så sedan jag var ungdom. Att det nu berör mig mer än vid andra saker, är ju klart. Och normalt. Var försiktigt med dina anklagelser!


Huruvida du går in för något du tror på är ingen argument, varken för eller emot din sak. Bara för man är engagerad betyder inte att man har rätt. Vad exakt är naturvärdena där?

Du har fortfarande inte svarar på om antingen är det påverkat av människan eller så är det det inte.

Och vilka naturvärden är det som då är så viktiga? Gran, vägmossa och husmossa?

vitryggig hackspett

  • Inlägg: 26
Och de som torkar röven med papper innebär inte att de har rätt!

Pong måste ha fel namn eftersom Pong förespråkar det här kapitalistsamhället. Så Pong blir Peng :-[

Staten är den största brottslingen. Kyrkan den största hycklaren!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

429 gäster, 3 användare (2 dolda)
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser