Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilket är mest miljövänligt.  (läst 2530 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vilket är mest miljövänligt.
« Svar #20 skrivet: 31 dec-18 kl 10:59 »
Ett litet inlägg bara angående HVO. Detta är citerat från Preems hemsida:
Vilken klimatnytta har HVO?
Valet av råvara är den kritiska faktorn för HVO-dieselns klimatnytta. Det finns alltså bra och hållbar HVO och det finns HVO där råvaruvalet medför stora negativa miljökonsekvenser (palmolja och PFAD). Klimatnyttan handlar om vilken råvara producenten väljer att använda sig av vid tillverkningen av HVO:n.

Alltså, kolla vad som finns i HVO:n.

Är det sånt bränsle som ökar risken för alger?

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Vilket är mest miljövänligt.
« Svar #21 skrivet: 31 dec-18 kl 19:00 »
Är det sånt bränsle som ökar risken för alger?

Nej. Det är rapsolja / RME som alger kan växa i. Men det är knappast något problem i inlandet, utan mest nära kusterna och i södra Sverige, där luftfuktigheten är högre och det sällan blir några långa kalla perioder på vintrarna.
I riktigt besvärliga fall kan det växa bakterier och alger i ren fossil diesel också, men det ska nog tropikklimat till för det.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Vilket är mest miljövänligt.
« Svar #22 skrivet: 31 dec-18 kl 21:28 »
Tror nog inte det har med vilket bolag man tankar på egentligen (Statoil och St1 är de jag fått vatten och filterigensättande partiklar hos) utan mer om de fyllt på strax innan man kommer dit. Men att tanka blankdiesel minskar säkert risken.

Fast macken vid Södertälje är kanske extra drabbad, och Q-star som jag tankar ungefär lika mycket hos som Statoil har ännu inte orsakat problem. Men det kan vara slumpen (eller systematiskt andra tanktider där).

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Vilket är mest miljövänligt.
« Svar #23 skrivet: 31 dec-18 kl 21:57 »
En sak jag observerade hösten 2016 då jag tankade mycket diesel i dunkar, var att Statoils diesel var gulaktig och oftast ganska grumlig, medan St1:s var helt klar, som lacknafta.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Vilket är mest miljövänligt.
« Svar #24 skrivet: 31 dec-18 kl 22:24 »
Då hade nog den St1-macken blankdiesel.

Det där du noterade med klargul och grumligt gul har jag också noterat, men mest tänkt att det varit mikrobubblor i den grumliga. Men det kanske är partiklar i Pernoden...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

769 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser