Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Renovera husvagn  (läst 1765 gånger)

lillkenta

  • Inlägg: 4
    • Västerbotten
Renovera husvagn
« skrivet: 03 nov-18 kl 21:00 »
Hejsan forumet! Jag hänger här alldeles för lite känner jag.

Jag har nyligen köpt en gammal husvagn billigt av en släkting som hade den stående. Det är en Cabby 532 ctd från 85. Jag tänkte att jag ska renovera den och bo i den nästa sommar till att börja med. Förhoppningsvis kan jag få den i skick och med lämpliga funktioner och anpassningar för att kunna bo i den längre. Drömmen är ju just nu ett tinyhouse så jag ser det här som ett första steg till att prova på att renovera och fixa med en hel massa olika saker som jag aldrig gjort förut.
Plastmattan ska ut så jag kan se riktigt hur fuktskadat golvet är. Verkar vara rätt murket på ett par ställen, får se hur illa det är nästa vecka. Jag funderar på vad jag ska lägga in för golv sen. Kan ett enkelt trägolv av hyvlade plankor kan fungera? Är det klokt med ett levande material som andas eller kommer det börja krokna, spricka och mögla även om det inte läcker in någonstans?
Jag funderar även på om jag ska kunna bygga in en duschkabin av något slag. Kanske bygga en av plywood och klä med glasfiber? Skulle det vara enklare och bättre än plastmatta?
Det är de två första och största funderingarna och besluten som behöver tas. Sen snurrar ju tusen andra tankar och idéer i huvudet samtidigt också. Räcker vattenpumpen och värmen, vad ska jag ha för batteri och solpanel, finns det anledning att byta ut kyl och spis till något bättre, finns det någon lämplig aircondition eller värmeväxlare eller kan jag bygga någon smart lösning med fläktar och själv, ska jag göra något åt utsidan för värme och kyla inuti vagnen etc...
Alla tips, råd, rekommendationer och referenser är välkommet!

LimJans

  • Inlägg: 8907
    • Dalarna
SV: Renovera husvagn
« Svar #1 skrivet: 03 nov-18 kl 21:07 »
Grattis till husvagnen! Vi har en Kabe Safir -83.
 
På Facebook finns det många grupper som handlar om precis de frågorna och där andra har gjort liknande saker före dig. :) Där kan man få mycket inspiration och goda råd  :)

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Renovera husvagn
« Svar #2 skrivet: 03 nov-18 kl 22:20 »
Ta en extra funderare på hur du har tänkt dig energiförsörjningen.
Har du tillgång till ström från elnätet eller måste du producera all el som behövs själv?
Kan du tänka dig att köra spis, kyl och värme på gasol av fossilt ursprung eller vill du ordna en mer klimatneutral lösning på den punkten?

Ska husvagnen behållas i besiktningsbart skick för att kunna dras efter personbil vid behov eller kommer den att bli permanent uppställd?
Hur är originalvärmesystemet i vagnen gjort?
Vet du om den från början är byggd för att vara beboelig även i svenskt vinterklimat eller är den snarare tänkt som sommarhusvagn?
Kolla också hur det ligger till med fuktskador och mögel i väggar och tak, golvet brukar inte vara det enda ställe som får fuktproblem i en gammal husvagn.

lillkenta

  • Inlägg: 4
    • Västerbotten
SV: Renovera husvagn
« Svar #3 skrivet: 04 nov-18 kl 10:40 »
Tack för tipset LimJans, går med i några grupper där nu men föredrar forum för att diskutera och lära  sig helt klart.

Jag har tänkt fixa solpaneler så att jag kan klara av att driva kylen och typ ladda mobilen på sommaren. Det kommer väl kräva minst ett par hundra w paneler och ett rätt stort batteri om jag ska behålla kylen som sitter i och är på 120w. Men det är mest för att jag vill och inte för att jag tror att jag behöver det. Jag kommer parkera så att jag har tillgång till el via kabel tänker jag mig, vid någon vän, kollektiv eller ekoby. Särskilt när det börjar bli kallt och värmen ska så på hela tiden i princip, det är ett vattenburet system som går på el (2000w) eller gas. Vet inte vilket klimat eller säsong den är byggd för men knappast -10 under flera dagar, då blir det nog mycket kondens och rimfrost på insidan skulle jag tro. Bor på Gotland så det är ju tack och lov ganska ovanligt.
Spisen kommer ju gå på gas året runt förstås och det skulle vara fantastiskt om det går att få tag på biopropan som jag läst om någonstans! Någon som vet något om det?

Den ska besiktas har jag tänkt mig än så länge så vikten måste hållas nere. 1390 totalvikt och 1170 tjänstevikt. Ska den väga 1170 vid besiktningen då och sen blir typ solpaneler en del av bagaget?
Fukten är ju det första och största att fixa. Det mesta blir ju mer jobb än man tänkt sig så jag försöker förbereda mig mentalt på det. Svårt dock när jag inte vet hur illa det är än. Måste nog åka dit och kolla nu direkt.
« Senast ändrad: 04 nov-18 kl 10:54 av lillkenta »

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Renovera husvagn
« Svar #4 skrivet: 04 nov-18 kl 10:47 »
Så gasol är fossilt, tack snälla torbjorn!  Vad är nu biopropan, hur får man tag på det, och vad finns det mera för alternativ?  En del människor i Indien lär ska göra gas till matlagning av dyngan från familjens ko, men jag har inte förstått hur det går till.

  Vedspis i en husvagn verkar inte vara så bra ...
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Renovera husvagn
« Svar #5 skrivet: 04 nov-18 kl 11:55 »
Vanliga husvagnskylskåp som kan köras på både el och gasol, s k absorptionskylskåp, är mycket energislukande jämfört med ett kompressorkylskåp (den vanliga tekniken för ett kylskåp som bara går att köra på 230 V från elnätet).
Man kan nog räkna med att ett absorptionskylskåp som körs på el, förbrukar ungefär 5 gånger så mycket som ett gammalt halvdant kompressorskåp, 10 gånger så mycket som ett modernt och riktigt bra energiklassat kompressorskåp.

Gas från kodynga får man fram genom rötning, och det är metangas. Alltså samma sak som kallas för t ex biogas eller naturgas beroende på ursprunget. CNG är en vanlig benämning på utrikiska. Den går inte utan vidare att använda i en spis avsedd för gasol (propan/butan).

Om husvagnen inte ska registreringsbesiktigas utan det bara är en vanlig kontrollbesiktning, så sker ingen vägning. Man måste dock hålla sig inom tillåten totalvikt.

lillkenta

  • Inlägg: 4
    • Västerbotten
SV: Renovera husvagn
« Svar #6 skrivet: 04 nov-18 kl 17:06 »
 Det skulle alltså vara värt att ta ut kylen och sätta i en liten vanlig kompressorkyl och driva på solel via en 12 till 230v inverter, eller transformator eller vad det heter? 12v kompressorkyl verkar gå på minst 4000 kr men ett nytt litet 230 på hälften av det.

Och ja, det är ganska risigt i hörnet. Hoppas det är det värsta och jag inte får några överraskningar när jag kommer till resten. Tips på hur jag kan kolla var det läcker och tälta det på bästa sätt?
Besvärligt att lägga upp bilder från telefonen! Väldigt begränsad storlek tycker jag.

TEF 20

  • Inlägg: 103
SV: Renovera husvagn
« Svar #7 skrivet: 04 nov-18 kl 21:17 »
Det skulle alltså vara värt att ta ut kylen och sätta i en liten vanlig kompressorkyl och driva på solel via en 12 till 230v inverter, eller transformator eller vad det heter? 12v kompressorkyl verkar gå på minst 4000 kr men ett nytt litet 230 på hälften av det.

Och ja, det är ganska risigt i hörnet. Hoppas det är det värsta och jag inte får några överraskningar när jag kommer till resten. Tips på hur jag kan kolla var det läcker och tälta det på bästa sätt?
Besvärligt att lägga upp bilder från telefonen! Väldigt begränsad storlek tycker jag.

Tätning sker med butylfog, inte silikon eller liknande.
Nackdelen med att byta kylskåp är att du blir mer eller mindre beroende av 220 vilket kan vara en nackdel om du ska dra iväg någonstans. Om du ändå byter så släng inte det gamla ifall det fungerar, dessa är riktigt dyra att köpa nya.


Postat med Alternativ.nu´s app

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Renovera husvagn
« Svar #8 skrivet: 04 nov-18 kl 21:45 »
Och ett begagnat litet 230 V kompressorkylskåp kan man få i stort sett gratis.

Tänk dock på att vanliga, enkla "on/off-reglerade" kompressorkylskåp drar en hög startström som en billig växelriktare har svårt att klara av. Använder man ett sådant kylskåp, bör växelriktaren ha minst 10 gånger kylskåpets märkeffekt om  man ska vara säker på  att kompressorn alltid ska orka starta. Mer påkostade moderna kylskåp med bra energiklassning är ofta frekvensomriktarstyrda, och de drar inga otrevliga startströmmar alls. Dessutom går de ofta lika bra på 200-300 V likström som växelström, så det behövs ingen växelriktare, det räcker med en DC/DC-omvandlare.

Vill man ha ett billigt 12 V kompressorkylaggregat, så kan man köpa en kylväska med kompressorteknik på t ex Aliexpress eller Alibaba. Dock måste man ofta köpa 10-20 stycken för att få riktigt bra pris, och lyckas man prångla ut resten av dem så kanske  man får sitt eget exemplar gratis.

Lägga in bilder här på forumet är mycket lättare att göra från en dator med "riktig" webläsare än från en smartphone eller klösbräda. Det är bra att ha något bildbehandlingsprogram (t ex IrfanView som är gratis) för att kunna optimera bilderna för den filstorlek forumet tillåter utan att förlora alltför mycket i kvalitet och upplösning.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

487 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser