Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tegelgolv Hjälp och tips söker!  (läst 3899 gånger)

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
Tegelgolv Hjälp och tips söker!
« skrivet: 10 aug-18 kl 11:30 »
Hej söker tips och bra idéer om val av teknik/utförande.

Golvet är nu hasopor eller skumglas.
Nästa lager blir lera 20-30 mm som binder ihop och skapar en grundyta. Sen börjar funderingarna....

Golvvärme slinga 16mm skall läggas i antingen lera eller möjligtvis sand. 25-30mm tjocklek?

Över detta skall tegel 20-30 mm kapat på kortsidan   läggas i fiskben som planen är.

Fogning tror jag blir lerklining eller kalkbruk med sprits. Gärna tips om detta också

Den stora frågan är egentligen om jag skall använda sand eller lerbruk. Sand är delvis enklare då man inte behöver blanda bruk. Golvvärme slangen tänker jag fungerar i sand. Dock lite tveksamt om så tunna stenar kan läggas på sand.

Hoppas ni har några idéer, erfarenhet, kanske nån strnläggare där ute ;)



   

Postat med Alternativ.nu´s app


Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Tegelgolv Hjälp och tips söker!
« Svar #1 skrivet: 10 aug-18 kl 12:11 »
Varför inte skippa sand/lera och istället gjuta in värmeslangen och sedan sätta teglet med något fix-liknande?

Vad är sandbruk?

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Tegelgolv Hjälp och tips söker!
« Svar #2 skrivet: 10 aug-18 kl 14:25 »
Det måste vara diffutionsöppet.

Postat med Alternativ.nu´s app


Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Tegelgolv Hjälp och tips söker!
« Svar #3 skrivet: 10 aug-18 kl 14:26 »
Varför inte skippa sand/lera och istället gjuta in värmeslangen och sedan sätta teglet med något fix-liknande?

Vad är sandbruk?

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk
Inte sandbruk utan sand.

Postat med Alternativ.nu´s app


Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Tegelgolv Hjälp och tips söker!
« Svar #4 skrivet: 10 aug-18 kl 15:12 »
Inte sandbruk utan sand.

Postat med Alternativ.nu´s app
Ok, läste det som sandbruk eller lerbruk.

En gjutning räknas inte som diffusionstät.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Tegelgolv Hjälp och tips söker!
« Svar #5 skrivet: 10 aug-18 kl 15:14 »
En fråga av ren nyfikenhet, ligger dessa (glas skum) stenar direkt mot jorden, eller är det någonting annat under dem?
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Tegelgolv Hjälp och tips söker!
« Svar #6 skrivet: 10 aug-18 kl 20:25 »
En fråga av ren nyfikenhet, ligger dessa (glas skum) stenar direkt mot jorden, eller är det någonting annat under dem?
Rakt på jorden. En del har markduk under. Skumglas hasopor skall in leda Kapilärt mer än 120mm samt har ett kondensmotstånd på 0.


Postat med Alternativ.nu´s app


vasterbys

  • Inlägg: 65
    • Gotland
SV: Tegelgolv Hjälp och tips söker!
« Svar #7 skrivet: 11 aug-18 kl 08:06 »
Varför skumglas överhuvudtaget?  Funkar det inte markduk-makadam 15 cm -cellplast 30 cm - gjutning av platta med värmeslingor och sedan beläggning tegel golv ovanpå.

Postat med Alternativ.nu´s app


Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Tegelgolv Hjälp och tips söker!
« Svar #8 skrivet: 11 aug-18 kl 08:39 »
Varför skumglas överhuvudtaget?  Funkar det inte markduk-makadam 15 cm -cellplast 30 cm - gjutning av platta med värmeslingor och sedan beläggning tegel golv ovanpå.

Postat med Alternativ.nu´s app

"Golvet är nu hasopor eller skumglas."

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Tegelgolv Hjälp och tips söker!
« Svar #9 skrivet: 11 aug-18 kl 09:46 »
Jag tror jag skall göra en egen tråd om detta då jag har ett rum som skulle behöva nytt golv men det är svårt att gjuta där med cement.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Tegelgolv Hjälp och tips söker!
« Svar #10 skrivet: 11 aug-18 kl 11:13 »
Varför skumglas överhuvudtaget?  Funkar det inte markduk-makadam 15 cm -cellplast 30 cm - gjutning av platta med värmeslingor och sedan beläggning tegel golv ovanpå.

Postat med Alternativ.nu´s app
För att det finns många fördelar förutom att det känns miljlriktigt att använda återvunnet glas som inte bryts ner eller innehåller plast eller cement.

Postat med Alternativ.nu´s app


Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Tegelgolv Hjälp och tips söker!
« Svar #11 skrivet: 11 aug-18 kl 12:59 »
För att det finns många fördelar förutom att det känns miljlriktigt att använda återvunnet glas som inte bryts ner eller innehåller plast eller cement.

Postat med Alternativ.nu´s app
Så ser det ut nu iallafall. Blir bra!

Postat med Alternativ.nu´s app


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Tegelgolv Hjälp och tips söker!
« Svar #12 skrivet: 12 aug-18 kl 19:36 »
Har du blandat lerbruket själv?
(I så fall, vad består det av?)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Tegelgolv Hjälp och tips söker!
« Svar #13 skrivet: 12 aug-18 kl 22:12 »
Lera och sand. Lite hampaströ från granngården. Till väggar använder jag lin istället och tillsätter benlim (ibland)

Postat med Alternativ.nu´s app


Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Tegelgolv Hjälp och tips söker!
« Svar #14 skrivet: 12 aug-18 kl 22:13 »
Sand från skogen (då min hög med köpesand är slut) och lera från under huset...

Postat med Alternativ.nu´s app


Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Tegelgolv Hjälp och tips söker!
« Svar #15 skrivet: 13 aug-18 kl 06:32 »
Är du inte rädd att det skall spricka sedan när du går på det?

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Tegelgolv Hjälp och tips söker!
« Svar #16 skrivet: 13 aug-18 kl 07:38 »
Väldigt spännande ideer. Men jag skulle själv inte våga pröva.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Tegelgolv Hjälp och tips söker!
« Svar #17 skrivet: 13 aug-18 kl 11:18 »
Lera brukar vara ganska lätt att laga om det spricker, för länge sedan gjorde jag en testbit som jag lagade i med ett tunt lerslam där det sprack.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Tegelgolv Hjälp och tips söker!
« Svar #18 skrivet: 13 aug-18 kl 13:58 »
Har lerklinat mycket väggar med otroligt fint resultat. Lite sprickor kan det bli första lagret. Sen fyllet man dom i nästa lager och då blir det bra.

Om lera på golv har jag både läst, praktiserat och studerat under lång tid. Har nu även fått tips från en person som arbetat länge med detta så jag är rätt trygg.

Lera och sand är ett av världens äldsta byggmaterial sim används än idag. Flera av våra slott och herrgårdar har lerklining.

Sen är konceptet att hålla difusionsöppet ett sätt att förhindra att fukt binds eller snarare fastnar i konstruktionen. Vilket gör mig tryggare.

Lera är brand hämmande.

Sist men inte minst. Precis som med hasoporen kan det lätt återanvändas och lagas. Bara knacka bort blöta upp och omforma eller laga. Det är inte lika enkelt med gips eller andra material.

Postat med Alternativ.nu´s app


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Tegelgolv Hjälp och tips söker!
« Svar #19 skrivet: 13 aug-18 kl 15:47 »
Ja, är det lagt av en kunnig person så spricker det inte alls i sista skiktet som du säger (är en kombination av blandning och hur man lägger på det såvitt jag förstod), det är ganska vanligt i Danmark att använda lerklining.
Man använde ibland lerklining på väggar förr i tiden just för att det inte stänger in fukt mellan putsskiktet och träet på samma sätt som vanligt putsbruk. (Har själv en väggbit som är putsad med lerklining).
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Tegelgolv Hjälp och tips söker!
« Svar #20 skrivet: 13 aug-18 kl 17:23 »
Ja, är det lagt av en kunnig person så spricker det inte alls i sista skiktet som du säger (är en kombination av blandning och hur man lägger på det såvitt jag förstod), det är ganska vanligt i Danmark att använda lerklining.
Man använde ibland lerklining på väggar förr i tiden just för att det inte stänger in fukt mellan putsskiktet och träet på samma sätt som vanligt putsbruk. (Har själv en väggbit som är putsad med lerklining).
Mitt hus har lerklining på utsidan under brädfodring samt haft lerklining inne som sen tapetserats tyvärr var det mesta borta på insidan när jag flyttade hit.

Postat med Alternativ.nu´s app


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Tegelgolv Hjälp och tips söker!
« Svar #21 skrivet: 13 aug-18 kl 21:50 »
Vad är funktionen om den ligger under brädfodringen? (Frågar därför att jag aldrig hört om detta häruppe tidigare Har dock sett det någon gång på utsidan målat med vad som såg ut som kalkfärg(?) för att imitera stenväggar.)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Tegelgolv Hjälp och tips söker!
« Svar #22 skrivet: 13 aug-18 kl 21:59 »
Vad är funktionen om den ligger under brädfodringen? (Frågar därför att jag aldrig hört om detta häruppe tidigare Har dock sett det någon gång på utsidan målat med vad som såg ut som kalkfärg(?) för att imitera stenväggar.)
Täta antar jag. Mot drag.

Postat med Alternativ.nu´s app


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Tegelgolv Hjälp och tips söker!
« Svar #23 skrivet: 14 aug-18 kl 12:07 »
Ah, det var intressant. Här är det mest komplement över murade ytor.
Jag måste läsa på mer om dedär glas stenarna, verkar ju spara ganska rejält med arbete på mindre och svåråtkomliga ytor om detta fungerar som beskrivet.
Hur långt upp går fukt i detta tro, går det att låta stenarna gå upp över timret, eller måste de sluta under träet?

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Tegelgolv Hjälp och tips söker!
« Svar #24 skrivet: 15 aug-18 kl 01:57 »
Ah, det var intressant. Här är det mest komplement över murade ytor.
Jag måste läsa på mer om dedär glas stenarna, verkar ju spara ganska rejält med arbete på mindre och svåråtkomliga ytor om detta fungerar som beskrivet.
Hur långt upp går fukt i detta tro, går det att låta stenarna gå upp över timret, eller måste de sluta under träet?
120mm max genom Kapilärt. Nått test resultat...
Ja dom kan gå över timmret

Postat med Alternativ.nu´s app


Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Tegelgolv Hjälp och tips söker!
« Svar #25 skrivet: 15 aug-18 kl 02:03 »
Lite bilder från andra....

Postat med Alternativ.nu´s app


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Tegelgolv Hjälp och tips söker!
« Svar #26 skrivet: 15 aug-18 kl 16:54 »
Kanske dum fråga, men kan man lägga dessa glasstenar direkt mot marken under trossbotten och upp till golvnivå som ersättning för ett träbjälklag i ett gammalt hus som i perioder står ouppvärmt och relativt fuktigt i vissa delar vintertid?

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Tegelgolv Hjälp och tips söker!
« Svar #27 skrivet: 15 aug-18 kl 17:05 »
Kanske dum fråga, men kan man lägga dessa glasstenar direkt mot marken under trossbotten och upp till golvnivå som ersättning för ett träbjälklag i ett gammalt hus som i perioder står ouppvärmt och relativt fuktigt i vissa delar vintertid?
I princip tror jag det skall fungera perfekt. Men när det gäller fukt måste nog flera aspekter vägas in för att kunna svara. Och jag är inte den som skulle våga ge en garanti ändå. Men finns nog andra som kan svara på det.

Postat med Alternativ.nu´s app


Annett

  • Inlägg: 65
  • Hejsan!
SV: Tegelgolv Hjälp och tips söker!
« Svar #28 skrivet: 15 aug-18 kl 20:30 »
... om man inte har golvvärme i, men lecakulor istället för stenarna? Kan man ha ett lergolv då iaf??? Det borde väl gå??? Förr i tiden hade man ju lergolv, men ingen golvvärme?! ;)
Såg på en tysk sida att de hade blandat leran med komocka för att göra den hårdare. Har blandat med hästskit för att testa och det blev hårdare än utan.
Sedan hade de slipat golvet, de som hade komocka i.
Kreativitet är om jag tar stenarna som andra lägger i min väg och bygger ett hus av dem.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Tegelgolv Hjälp och tips söker!
« Svar #29 skrivet: 15 aug-18 kl 21:10 »
Ja det funkar i princip med leka och utan golvvärme, med reservation för fuktdelen i detta som beror på förutsättningarna.

Komacka gör leran hårdare och mer vattenavstötande. Den används ofta på yttre lagren på hus med lerklining på yttervägg.

Postat med Alternativ.nu´s app


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Tegelgolv Hjälp och tips söker!
« Svar #30 skrivet: 16 aug-18 kl 11:10 »
Hästgödsel ger armering, men inte lika hårt ytskikt som komockan vad jag läst. (Hos mig har man använt linblånor ser det ut som)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

795 gäster, 2 användare
xaelanar, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser